آشنایی با طریقه هرس کردن گل رز و چند نکته مهم در پرورش بهتر این گل محبوب

آشنایی با طریقه هرس کردن گل رز و چند نکته مهم در پرورش بهتر این گل محبوب


منبع: آرگا

41

1401/8/4

13:37


اگر شما نیز از افراد علاقه مند به انواع گل و گیاه از جمله گل های رز هستید حتما به این فکر استفاده اید که هرس کردن گل رز به چه شکل انجام می گیرد و چگونه این کار باید انجام شود. ما در این مقاله به موضوع هرس کردن گل رز خواهیم پرداخت.

امروزه با توجه به افزایش انواع آلودگی های محیطی افرادی که علاقه مند به نگهداری از انواع گل و گیاه در خانه های خود هستند بسیار می باشند. اما نکته اینجاست که نحوه هرس انواع گل مانند رز چگونه انجام می شود. هرس کردن گل رز باید به شیوه ای خاص و در زمانی خاص انجام گیرد. تا صاحبان آن بتوانند از برداشت بسیاری از محصول خود لذت ببرند. ما در این مقاله قصد داریم به نحوه هرس گلهای رز بپردازیم تا افرادی که مایل به پرورش انواع گل و گیاه به خصوص گل رز هستند بتوانند از این آموزش ها استفاده کافی را در کار خود ببرند.

هرس کردن گل رز را باید به چه شکلی انجام دارد؟

هرس کردن گل رز

آیا برای هرس انواع گل و گیاه به خصوص گل رز شرایط خاصی باید وجود داشته باشد؟ ما در ادامه به این سوال جواب خواهیم داد.

توجه داشته باشید که اگر قصد هرس گلهای رز را که قبلا با نحوه کاشت گل رز آشنا شده اید دارید می باید شما این کار را در فصل مناسب خود که بهار می باشد با رعایت نکاتی خاص که در ادامه گفته می شود انجام دهید. از آنجا که گل رز جزو آن دسته گل هایی به شمار می آید که گیاه آن دارای خار می باشد شما باید در هنگام هرس این نوع گل از دستکش های مخصوص استفاده کنید( شما قبلا با هرس گل کاغذی نیز آشنا شده اید).

چگونه از گل رز نگهداری کنیم

همچنین پیشنهاد می شود که از عینک مخصوص باغبانی نیز استفاده کنید تا از پرتاب شدن این خارها و ضایعات این گیاهان به سمت چشمان شما جلوگیری شود و از آسیب دیدن توسط این خارها در امان باشید.

هرس کردن گل رز را از شاخه های کوچکتر شروع کنید که پژمرده شده اند و قابل استفاده و رشد نمی باشند. توجه کنید که برای هرس انواع گل و گیاه از قیچی های مناسب این کار که در بازار به فروش می رسند استفاده نمایید تا بتوانید به راحتی هرس گل رز را انجام دهید.

هرس کردن گل رز

شما با هرس گلهای رز این شرایط را برای این گیاه فراهم می کنید تا گل بتواند به جای صرف انرژی برای ایجاد تخم های جدید در درون گلهای دیگر به تولید گلهای نو در شاخه های دیگر خود بپردازد و تعداد گلهای آن گیاه افزوده شود و همچنین این کار باعث می شود کیفیت گل های موجود نیز بیشتر شود و گلهای حاصل از گلبرگ های بزرگتری برخوردار باشد.

توجه داشته باشید که پس از هرس کردن گل رز، باقیمانده شاخ و برگ هایی که در اطراف این گل ها ریخته شده است را از این گیاهان دور کنید تا احتمال سرایت هر گونه بیماری به این گیاهان صفر شود.

راهنمای مراقبت از گل رز

شما باید به این نکته توجه داشته باشید که در زمان های پایانی فصل گل دهی گل رز و شروع فصل سرما از هرس کردن این گل خودداری کنید. چرا که هرس گل رز در این زمان باعث می شود که شاخه ها و گل های جدید در گل ایجاد شود که این کار در زمان سرما باعث سرمازدگی گلها خواهد شد که برای گیاه خوب نخواهد بود.

مراحل کلی هرس گیاه رز

هرس بوته گلهای رز ترتیب مشخصی ندارد و این کار را باید ابتدا از برگ ها شروع کنید، سپس ساقه های خشکیده و صدمه دیده را جدا کرده و در آخر ساقه های سالم و عمودی بریده شوند، یک بوته گلهای رز به هرس زیاد نیاز دارد :

جدا کردن برگ ها

همه برگ های سال گذشته را از بوته جدا کنید و برگ های ریخته شده بر روی زمین را نیز جمع آوری نمایید زیرا این آشغال ها می توانند منجر به تولید قارچ های آسیب زا شوند.

هرس بوته گل رز

بریدن ساقه های خشک

همه ساقه های خشک و قهوه ای موجود بر روی گیاه را از آن جدا کنید تا وقتی که به بافت های زنده برسید، در صورتی که قادر به تشخیص قسمتی از گیاه که بافت خشک آن به پایان رسیده و بافت سبز آن آغاز شده باشد، نیستید، می توانید سطح بخشی را که برش زده اید را ببینید زیرا ساقه های خشک، درون آنها نیز خشک است.

جدا کردن ساقه های آسیب دیده و کوچک

همه ساقه هایی که به حالت افقی بوده یا روی یکدیگر قرار گرفته اند را از بوته جدا کنید، همچنین ساقه هایی که قطر آن از قطر یک مداد کمتر هستند، برش بزنید، به این طریق تمام ساقه های اضافی و کوچکی که روی ساقه های بزرگ رشد کرده اند و خاصیتی ندارند را از بوته جدا کنید، زیرا ساقه ها و شاخه های کوچک تنها انرژی گیاه را می گیرند و احتمالا شکوفه های زیبایی نیز تولید نخواهند کرد، بنابراین بهتر می باشد تا انرژی و توان گیاه را برای بخش های قویتر گیاه نگهدارید.

مرتب کردن ساقه های اصلی

حال آنچه از گیاه باقی مانده، شامل ساقه های اصلی عمودی می باشد که طول بلند یا نسبتا بلندی دارند، مرتب کردن این ساقه ها تکنیک ویژه ای داشته و موجب رشد بهتر شکوفه ها خواهد شد.

هرس گلهای رز

باغداران اغلب رز های خود را هرس می کنند، انجام این کار اگرچه منجر به کاهش تعداد شکوفه ها خواهد شد، اما موجب می شود که اندازه گلها بزرگتر شود، عده ای دیگر ساقه ها را بلندتر نگه می دارند که در نتیجه آن، تعداد شکوفه ها بیشتر اما اندازه گلها کوچکتر است.

امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با پرورش گل و تکثیر گیاهان مختلف می توانید از مطالب قبلی آرگا در این زمینه دیدن کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو