بررسی سرفیس ۹ پرو لپ تاپ هیبریدی ۲۰۲۲ با قابلیت های ویژه

بررسی سرفیس ۹ پرو لپ تاپ هیبریدی ۲۰۲۲ با قابلیت های ویژه


منبع: آرگا

22

1401/8/4

15:08


سرفیس پرو ۹ یکی از جدیدترین لپ تاپ های شرکت مایکروسافت است که قابلیت تبدیل شده به تبلت را دارد و با تجهیز به پردازنده نسل دوازدهم اینتل و حمل راحت بسیار مناسب عکاسان خواهد بود. این مطلب به بررسی سرفیس پرو ۹ می پردازد.

چند روزی است که در رویداد ویژه پاییزه مایکروسافت از جدیدترین لپ تاپ این شرکت به اسم سرفیس پرو ۹ رونمایی شده است. این لپ تاپ قرار است امکانات تازه ای را برای اولین بار در اختیار کاربر قرار دهد. با بررسی سرفیس پرو ۹ همراه ما باشید.

آشنایی و بررسی سرفیس ۹ پرو

در رویداد ویژه پاییزه شرکت مایکروسافت که در اکتبر ۲۰۲۲ برگزار شد یکی از نخستین محصولاتی که اهالی ردموندی در این مراسم معرفی نمودند، لپ تاپ سرفیس پرو ۹ می باشد که برای اولین بار قرار است امکانات تازه ای را در اختیار کاربران قرار دهد. مایکروسافت در سال جاری دو محصول سرفیس پرو و سرفیس پرو ایکس را با یکدیگر ترکیب نموده و این محصول جدید را ایجاد کرد.

این کمپانی بعد از ده سال اصرار بر ایده محصولات دو هدفه اکنون در سال ۲۰۲۲ (دهمین سالگرد تولد محصولات سرفیس) به کاربران اجازه می دهد بین پردازنده sq3 آرم فایوجی و نسل دوازدهم پردازنده های اینتل به انتخاب بپردازند. همچنین حالا برای نخستین بار می توانید رنگ بدنه دستگاه را به سلیقه خود انتخاب و این رنگ صرفا به کیبورد محدود نیست.

شاید انتخاب بین پردازنده ها کار سختی باشد زیرا مدل مجهز به پردازنده sq3 از نسل پنجم شبکه پشتیبانی دارد در حالی که مدل اینتل فاقد این قابلیت است. سرفیس پرو ۹ از رنگ های آبی، سبز، گرافیتی و پلاتینیوم بهره می برد ولی این رنگ ها برای نسخه اینتل در دسترس است.

ضمنا این لپ تاپ جدید با امکاناتی مانند پردازنده بسیار قوی برای امور گرافیکی قابلیت تبدیل شدن به تبلت را هم ارائه می دهد. به این ترتیب این لپ تاپ هیبریدی با تجهیز به پردازنده نسل دوازده اینتل و حمل راحت برای عکاسان و فیلمبرداران گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

قرار است سرفیس پرو ۹ از ۲۵ اکتبر (۳ آبان) روانه بازار شود. همچنین برای نسخه اینتل قیمت پایه ۹۹۹ دلار در نظر گرفته شده و نسخه sq3 با قیمت ۱۲۹۹ دلار به فروش می رسد. ضمنا پیش فروش این محصول مدتی است که شروع شده است. در ادامه به بررسی سرفیس پرو ۹ می پردازیم.

طراحی زیبا

در بررسی سرفیس پرو ۹ از نظر ظاهری می توان گفت نکته جدید در این محصول اضافه شدن رنگ ها به کل نمای بیرونی آن است. البته گزینه های رنگی فقط در نسخه اینتل ارائه می شوند. این رنگها نظیر آبی یاقوت کبود و سبز جنگلی نگاه بیننده را به خود معطوف می نماید.

به این ترتیب می توان گفت سرفیس پرو ۹ با پوشش آلومینیومی درجه ۱ در مجموعه نویی از رنگهای زیبا طراحی شده است. در یک سمت هم می توان پایه داخلی دستگاه را مشاهده نمود و در سمت دیگر نمایشگر ۱۳ اینچی پیکسل سنس مشاهده می شود. همچنین این لپ تاپ به کیبورد جداشدنی مجهز است و از قلم لمسی سرفیس اسلیم پن ۲ نیز بهره می برد.

این قلم لمسی دارای یک موتور کوچک داخلی بوده تا حسی مشابه نوشتن روی کاغذ را به کار انتقال دهد. سرفیس اسلیم پن ۲ صرفا با رنگ مشکلی ارائه می شود. ضمنا مایکروسافت با خانه مد لیبرتی لندن همکاری ویژه ای نموده تا کیبورد جذابی برای سرفیس پرو خلق نماید. به طوری که روی قاب پشتی و صفحه کلید آن با لیزر طراحی گل آبی مطابق تصویر زمینه ویندوز ۱۱ حک گشته است.

با توجه به بررسی ها می توان گفت لپ تاپ مایکروسافت سرفیس پرو ۹ یک رایانه ویندوزی کامل به حساب می آید که با ابعاد تبلت ساخته شده است. این لپ تاپ نسخه ویندوز ۱۱ را اجرا کرده و به جدیدترین نسل پردازنده های اینتل مجهز است. همچنین توان کافی برای ویرایش عکس و ویدیو را دارد.

جهت تبدیل شده به تبلت یک لولا در پشت دستگاه تعبیه شده که مانند پایه عمل کرده و آن را نگه می دارد. به کمک این لولا می توان تبلت را در زوایای مختلف قرار داد. این قابلیت برای کاربران رایانه های سرفیس آشنا و مطلوب می باشد. ولی استفاده از آن را در مکانی مانند هواپیما اندکی دشوار می کند.

باید اشاره داشت طراحی لولای این دستگاه اندکی با لپ تاپ های معمولی تفاوت داشته ولی باید بدانید که لپ تاپ های رایج برای تبدیل شدن به تبلت لمسی طراحی نشده اند. کیبورد لپ تاپ نیز دارای دو پیکربندی بوده که در یک حالت فضایی جهت قلم جدید مایکروسافت لحاظ شده است. این طراحی برای افرادی که از بابت گم شدن قلم نگران هستند، خیلی کاربردی می باشد.

قلم مذکور فاقد هر نوع لگ قابل توجهی بوده و طراحی کردن با آن حس خوبی منتقل می کند. نمایشگر سرفیس پرو ۹ نیز از فاصله چند میلی متری می تواند قلم را شناسایی کند ولی گاهی مواقع صفحه نمایش لپ تاپ، قلم در حال حرکت بالای نمایشگر را با لمس اشتباه می گیرد.

نکته جالب اینجاست که وقتی دو بار بالای قلم کلیک نمایید، یک ابزار یادداشت برداری /طراحی گشوده شده که می توان بدون رفتن به تسک بار در آن طراحی نمود. استفاده از کلیدهای کیبورد سرفیس پرو ۹ نیز حس و حال خوبی منتقل می کند و تایپ با آن ها راحت است.

قابل ذکر است هنگامی که تبلت از کیبورد جدا شود، آیکون ها بزرگتر شده تا انتخاب آن ها آسان تر شود. این دستگاه به عنوان تبلت نیز طراحی خوبی داشته و نگه داری آن در دست راحت است. معمولا استفاده از آن در حالت تبلت وقتی روی میز قرار دارد، برای طراحی راحت تر است. البته برخی ترجیح می دهند تبلت را در دست گرفته و طراحی نمایند که این موضوع کاملا سلیقه ای است.

شایان ذکر است ابعاد مایکروسافت سرفیس پرو جدید در مدل های اینتل و آرم با یکدیگر تفاوتی نداشته و فقط از نظر وزن با هم تفاوت دارند. نسخه sq3 آرم وزنی برابر ۸۸۳ گرم داشته در حالی که مدل اینتل دارای وزن ۸۷۹ گرم است. تنها نکته نا امید کننده در مورد سرفیس پرو ۹ عدم حضور جک هدفون ۳.۵ میلی متری است.

به این ترتیب نمی توان از هدست های متکی به آن بهره برد. البته با توجه به شبیه بودن شاسی این محصول با سرفیس پرو ۸ این انتخاب در طراحی تعجب برانگیز است.

مشخصات فنی

در ابتدای بررسی هم اشاره شد که لپ تاپ مایکروسافت سرفیس پرو ۹ شامل دو مدل کاملا متفاوت می باشد که هر دو با همین اسم معرفی شده اند. یکی از مدل ها به پردازنده نسل دوازده اینتل تجهیز شده که در دو مدل ۵ و ۷ هسته ای عرضه می شود. این لپ تاپ دارای ۳۲ گیگابایت حافظه رم و یک درایو اس اس دی قابل تعویض با ظرفیت حداکثر یک ترابایت می باشد.

مدل مذکور قابلیت های لازم جهت عکاسی و فیلمبرداری حرفه ای را در اختیار کاربر قرار می دهد. مدل دوم که با اسم سرفیس پرو ۹ فایوجی شناخته می شود نسخه ارتقا یافته از سرفیس پرو ۹ اصلی به نظر رسیده ولی در حقیقت از پردازنده sq3 بهره می برد که ساخت شرکت کوالکام بوده و سرعت کمتری دارد. همچنین برخلاف مدل اول به ۱۶ گیگابایت حافظه رم مجهز است.

برای نسخ اینتل سرفیس پرو ۹ چهار پورت یو اس بی سی که دو مورد آن تاندربولت ۴ است در نظر گرفته شده است و نسخه کوالکام اسنپدراگون تنها دارای دو پورت یو اس بی سی ۳.۲ بوده و فاقد درگاه تاندربولت است. همچنین بررسی ها نشان داد سرفیس پرو ۹ اینتل دارای پردازشگر گرافیک ادغام شده ایکس ۳ اینتل بوده و به بلوتوث ۵.۱ و وای فای ۶ ای مجهز است.

در بررسی ها مشخص شد مطابق گفته مایکروسافت سرفیس پرو ۹ بیشتر برای ویرایش عکس یا ویدیوی حرفه ای بوده ولی سرفیس پرو ۹ فایوجی قابلیت اجرای نسخه های مخصوص پردازنده AMR از لایت روم و فتوشاپ را دارد. از این رو هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارد.

عملکرد و قدرت این لپ تاپ برای اجرای هر دو نرم افزار کافی بوده البته به این شرط که هر لپ تاپ از نسخه های نرم افزار مخصوص همان پردازنده استفاده نماید. متاسفانه برای نرم افزار پریمیر و سایر ابزارهای ادوبی نسخه مخصوص پردازنده AMR وجود ندارد. به گفته نماینده این شرکت به استفاده از یک کارت گرافیک مجزا برای لپ تاپ سرفیس پرو ۹ نبوده و گرافیک ادغام شده پردازنده نسل دوازده اینتل قدرت کافی را در اختیار کاربر می گذارد.

این لپ تاپ در نسخه اینتل علاوه بر نمایشگر خود توان لازم برای پشتیبانی از نمایشگرهای دوگانه ۴K را داشته و توان پردازشی آن برای کار با فتوشاپ، پریمیر و سایر ابزارهای پر کاربرد ویرایش عکس و ویدیو کافی به نظر می رسد. از مزیت های مدل آرم سرفیس پرو ۹ استفاده از یک واحد پردازش عصبی اضافه می باشد. این پردازنده افزون بر تصحیح جهت نگاه چشم ها قابلیت های پیشرفته ای در حوزه دوربین و صدا ایفا می کند که شامل قاب بندی خودکار، محو سازی پس زمینه و حذف نویز می باشد.

علاوه بر واحد پردازش عصبی ویژگی های دیگری در سرفیس پرو ۹ از جمله تغییر مسیر تماس چشمی، ویژگی های دوربین و صوتی بهبود یافته نظیر کادر بندی خودکار، تاری پس زمینه پرتره، قابلیت جدید فوکوس صوتی نیز اضافه شده است که به صورت چشمگیری صدای پس زمینه را حذف خواهد کرد. این ویژگی های جدید در هر برنامه ویندوزی هم در دسترس می باشند. از این رو محدود به تمیز نبوده و می توان از آن ها در دیسکورد، زوم یا هر اپ صوتی و تصویری دیگر نیز بهره برد.

نمایشگر  ۱۲۰ هرتزی

در بررسی ها مشخص شد لپ تاپ سرفیس پرو ۹ به یک نمایشگر ۱۳ اینچی با رزولوشن ۲۸۸۰*۱۹۲۰ پیکسل و قابلیت تطبیق پذیری رنگ ها مجهز است و با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و نسبت کنتراست ۱۲۰۰:۱ توسط محافظ گوریلاگلس ۵ احاطه می شود که کاملا با دوام به نظر می رسد.

مدل اینتل از قابلیت دالبی ویژن iq پشتیبانی نموده و نسبت تصویر هر دو مدل ۳:۲ می باشد. رنگ های نمایشگر همانطور که ذکر شده کاملا طبیعی و زنده بوده و از آنجا که تابیدن نور مستقیم به نمایشگر سبب می شود تصویر کم رنگ دیده شود ولی با وجود نورپردازی متمرکز در این لپ تاپ تصویر آن کاملا پر رنگ و واضح است.

در ضمن رابط لمسی این لپ تاپ دارای طراحی و ساخت خیلی خوبی بوده به طوری که احساس می شود که بیشتر با اولویت استفاده به عنوان تبلت ساخته شده باشد. استفاده از این رابط کاربری خیلی راحت بوده و استفاده از انگشت با آن راحت تر از قلم یا ترک پد می باشد.

نمایشگر سرفیس چیزی فراتر از لایه ای شیشه ای بوده و می توان آن را بوم، مجله؛ دفترچه یادداشت یا حتی پرده سینما تلقی کرد. نمایشگر لبه تا لبه سرفیس پرو ۹ به سطوح غیر قابل باور کیفیت، عملکرد و تطبیق پذیری مجهز بوده که تجربه ای بی نظیر را در اختیار کاربر قرار می دهد.

همچنین در زیر نمایشگر این لپ تاپ دوربین اچ دی، اسپیکرها، میکروفون های جهت دار و تراشه g6 سفارشی تعبیه شده که به سیگنال های لمسی تجربه کاربری را خیلی بهبود می بخشند.

پشتیبانی از بازی های ایکس باکس

بنا به اعلام مایکروسافت اکنون ویندوز ۱۱ با بسیاری از محصولات اپل مانند اپل فوتوز، اپل تی وی و اپل موزیک سازگار می باشد. از این رو حالا کاربران آیفون قادر هستند عکس های خود را به سادگی به آی کلود منتقل کرده؛ همانطور که کاربران اندروید به سادگی می توانند این تصاویر را از طریق ویندوز ۱۱ به گوگل فوتوز منتقل کنند.

به گفته یکی از نمایندگان مایکروسافت این تغییر در راستای سیاست این کمپانی جهت راحت تر شدن امور کاربران صورت گرفته که یقینا برای کاربران آیفون حرکت خوشایندی محسوب می شود. شایان ذکر است لپ تاپ سرفیس پرو ۹ از بازی های ایکس باکس نیز پشتیبانی داشته و گیم پلی روانی ارائه می دهد که این موضوع تایید کننده توان پردازشی دستگاه جدید مایکروسافت می باشد.

البته مشخص نیست که این بازی ها به طور بومی اجرا می شوند یا توسط ایکس باکس گیم کلود. در حالت دوم یعنی گیم کلود اجرای بازی ها به شکل روان اصلا جای تعجب ندارد. زیرا این بازی ها در تلویزیون های سامسونگ نیز که نسبت به لپ تاپ دارای قدرت پردازشی کمتری هستند نیز روان اجرا می شوند.

جمع بندی

در نهایت و با توجه به بررسی ها می توان گفت لپ تاپ مایکروسافت سرفیس پرو ۹ اگر چه قیمت بالایی دارد ولی انتخاب خوبی خواهد بود چرا که با این قیمت شما دستگاهی می خرید که قابلیت تبدیل شدن به تبلت را داشته و به طور حرفه ای برای امور ادیت عکس و ویدیو طراحی شده است.

از این لحاظ تجربه کار با سرفیس پرو ۹ کاملا بی نظیر و متفاوت خواهد بود. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با روش و تبلت هیبریدی سرفیس پرو ۷ روی لینک های مزبور کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو