تمسخر بایدن توسط بن‌سلمان در جلسات خصوصی

منبع: برترین ها

12

1401/8/4

16:53


وال استریت ژورنال: "ولیعهد سعودی محمد بن سلمان ۳۷ ساله حاکم فعلی کشور در جلسات خصوصی، جو بایدن رئیس جمهور ۷۹ ساله و گاف های متعدد او را مسخره می کند و صحت عقلی او را زیرسوال برده است".

عصر ایران: روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشت محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در جلسه خصوصی، جو بایدن رئیس جمهور امریکا را مسخره می کند و "صحت عقلی" جو بایدن را نیز زیرسوال برده است.

این روزنامه با مرور روابط سعودی و امریکا در دو سال اخیر نوشت رابطه دو کشور از بد به بدتر رسیده است.

در گزارش  وال استریت ژورنال آمده است: "قرارداد نانوشته ای میان امریکا و سعودی در همه دوره های حکمرانی ۷ پادشاه و ۱۵ رئیس جمهور ادامه داشت و توانست با موفقیت موانع بزرگی از جمله جنگ خلیج فارس و حملات ۱۱ سپتامبر را پشت سربگذارد. هم اکنون اما رابطه میان دو طرف در سایه دو حاکم (جو بایدن و محمد بن سلمان) روبه تنش می رود؛ دو نفری که به یکدیگر اعتماد نمی کنند یا یکدیگر را دوست ندارند".

تمسخر بایدن توسط بن‌سلمان در جلسات خصوصی

وال استریت ژورنال ادامه داد:  "ولیعهد سعودی محمد بن سلمان 37 ساله حاکم فعلی کشور در جلسات خصوصی، جو بایدن رئیس جمهور 79 ساله و گاف های متعدد او را مسخره می کند و صحت عقلی او را زیرسوال برده است".

این روزنامه به نقل از منابع آگاه در دولت سعودی نوشت "محمد بن سلمان به مشاورانش گفته که از جو بایدن از زمانی که معاون رئیس جمهور بوده خوشش نمی آید و با فاصله زیاد، دونالد ترامپ را ترجیح می دهد".

بایدن در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری خود در سال 2020 بارها به عربستان سعودی و به طور خاص محمد بن سلمان حمله کرد؛ به ویژه که محمد بن سلمان در ماجرای قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری کشورش در استانبول متهم است.

جو بایدن رئیس جمهور امریکا بعد از پیروزی در انتخابات بیش از یک سال از ارتباط مستقیم با محمد بن سلمان خودداری کرد اما در نهایت به عربستان سعودی سفر کرد گرچه دیدارهای او با مقامات سعودی سرد و سطح استقبال از او پایین توصیف شد.

مقامات سعودی حاضردر دیدارهای جو بایدن با مقامات این کشور گفتند که آنها "احساس کردند که جو بایدن دوست نداشت آنجا باشد و برای مذاکرات سیاسی اهمیت و توجهی قائل نبود".

وال استریت ژورنال برای توصیف روابط محمد بن سلمان و جو بایدن از کلمه "دشمنی " استفاده می کند و می نویسد: "این دشمنی باعث ایجاد تنش در روابط ریاض و واشنگتن شده و احتمالا روابط در آینده بدتر می شود".

"دیوید میلر" سیاستمدار امریکایی که بخش زیادی از عمر سیاسی خود را در خاورمیانه گذراند گفت: "روابط امریکا و سعودی در وضعیت بسیار استثنایی قرار دارد. به گونه ای که هیچ احترام متقابلی میان دو طرف وجود ندارد".

تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، منجر به افزایش قیمت شد در حالی که امریکا با بحران تورم روبه رو است و انتخابات میاندوره ای کنگره نیز به زودی برگزار می شود. تصمیم اوپک پلاس (کشورهای عضو و غیرعضو اوپک) برای کاهش تولید نفت با هماهنگی دو غول نفتی یعنی سعودی و روسیه گرفته شد.

در واکنش به این تصمیم اوپک پلاس که حاصل توافق عربستان سعودی و روسیه است، کاخ سفید گفت جو بایدن قصد دارد در روابط دو کشور تجدید نظر و بررسی کنددکه آیا روابط با عربستان سعودی به منافع ملی امریکا خدمت می کند یا نه. همزمان مقامات سعودی هم گفتند زمان آن رسیده روابط با امریکا را بررسی کنند.

وال استریت ژورنال اضافه کرد: تجاوز روسیه به اوکراین و واکنش غرب، به بحران میان عربستان سعودی و امریکا افزود؛ به ویژه که کاهش تولید نفت باعث افزایش قیمت نفت شد و این موضوع نه تنها به صورت مستقیم در حمایت مادی از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نقش دارد بلکه مانع تحریم های غربی علیه مسکو می شود.

برای دولت بایدن، جنگ در اوکراین لحظه تاریخی سرنوشت سازی است که در آن کشورها باید جایگاه خود را انتخاب کنند؛ به همین دلیل کاخ سفید فکر می کند تصمیم کاهش تولید نفت اوپک پلاس، ریاض را در صف مسکو قرار می دهد.

تمسخر بایدن توسط بن‌سلمان در جلسات خصوصی

در مقابل، سعودی ها در بحران اوکراین فرصتی برای منافع خود در جهان می بینند؛  جهانی که  امریکا دیگر تنها ابرقدرت نیست. ریاض می گوید می تواند از اوکراین حمایت کند و این اقدامی است که انجام داد یعنی کمک های انسان دوستانه به ارزش 400 میلیون دلار به این کشور ارائه کرد اما همزمان در اوپک پلاس نیز همکاری می کند.

ریاض می گوید تصمیمش برای کاهش تولید نفت در قالب اوپک پلاس، صرفا یک تصمیم اقتصادی است.

وال استریت ژورنال می نویسد محمد بن سلمان قمیت بالای نفت را فرصت اخر خود برای استفاده از منابع عربستان سعودی برای توسعه اقتصاد و ساختن آینده این کشور برای دوره بعد از نفت است.

وزیر خارجه سعودی (فیصل بن فرحان) در این باره می گوید: "برنامه اقتصادی مان برای بقا و ادامه حرکت، بسیار اهمیت دارد. موضوع تنها به دفاع و انرژی مربوط نمی شود. 50 سال قبل اینگونه بود اما امروز قطعا اینگونه نیست".

او مسخره کردن جو بایدن از سوی ولیعهد سعودی را تکذیب کرد و گفت: " این ادعاها که منابع مجهول گفته اند کاملا اشتباه است. رهبران پادشاهی عربی سعودی همیشه با ایمان به اهمیت وجود رابطه مبتنی بر احترام متقابل، بالاترین سطح احترام را برای سران ایالات متحده قائل هستند".

سفیر عربستان سعودی در امریکا (شاهزاده ریما)  هم درمصاحبه با سی ان ان گفت واضح است که روابط میان دو کشور "در مرحله ای از اختلاف" است اما کاهش فروش سلاح امریکایی می تواند امریکایی هایی را که در سعودی زندگی می کنند "در برابر تهدیدات حوثی ها بی دفاع کند".

او افزود: "دفاع از ملت سعودی، دفاع از جهان است. دفاع از اقتصاد جهانی است ... این در خطر است. این بر واشنگتن تاثیر می گذارد. 80 هزار امریکایی در سعودی زندگی و کار می کنند... وقتی موشکی از یمن شلیک می شود چون در مقابلش شهروند امریکایی است؛ حرکت موشک به چپ یا راست تغییر نمی کند".

وی همچنین تاکید کرد:" تصمیم اوپک پلاس درباره کاهش تولید نفت، غیرسیاسی است... سعودی و امریکا در گذشته اختلاف داشتیم ... سعودی در کنار روسیه در جنگش علیه اوکراین قرار ندارد. روابطی که با روسیه داریم به ما اجازه داد اسرای جنگی آزاد شوند. از اوکراین حمایت انساندوستانه داشتیم و بیش از 400 میلیون دلار ارائه کردیم".

او با طرح این پرسش که " آیا پادشاهی عربی سعودی در کنار روسیه است؟ گفت: نه. دو بار در سازمان ملل متحد برای محکومیت الحاق مناطقی از اوکراین به روسیه رای دادیم و تجاوز را محکوم می کنیم".

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو