افزایش عمر باتری ماشین با تکنیک های ساده

افزایش عمر باتری ماشین با تکنیک های ساده


منبع: آرگا

27

1401/8/5

09:07


یکی از دغدغه های افرادی که از خودروی شخصی استفاده می کنند همواره پیدا کردن راه کاری برای افزایش عمر باتری ماشین می باشد. که چگونه می توانند این کار را انجام دهند.

شما نیز اگر از خودرو های شخصی استفاده می کنید می توانید با آگاهی داشتن از نحوه استفاده از باتری خودرو به افزایش عمر این قطعه ماشین کمک کنید. با توجه به حساسیت های موجود برای باتری خودرو این مسئله ما را بر آن داشت که شما را در این مقاله با انواع راه کارهای ساده برای افزایش عمر باتری ماشین آشنا کنیم. شما نیز اگر قصد دارید طول عمر باتری خودرو خود را زیاد تر کنید می توانید با دیگر خوانندگان این مطلب همراه باشید. تا بتوانید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

افزایش عمر باتری ماشین با چند راه کار ساده

افزایش عمر باتری ماشین

شما با استفاده از راه کار های زیر می توانید عمر باتری ماشین خود را افزایش دهید.

بررسی موتور خودرو از راه کارهای افزایش عمر باتری خودرو

افزایش عمر باتری ماشین

در صورتی که شما به طور منظم موتور خودرو خود را بررسی کنید می توانید از مشکلات احتمالی آن متوجه شوید و در جهت رفع آن اقدام کنید. در صورتی که موتور خودرو به درستی کار نکند می تواند به باتری خودرو شما فشار وارد کرده و همین موضوع می تواند باعث کاهش عمر مفید باتری خودرو شما شود. شما می توانید به طور منظم باتری خودرو را چک کرده تا اگر خوردگی در اطراف قطب های آن مشاهده می کنید آنها را تمیز کرده تا بتوانید عمر باتری با افزایش دهید.

امنیت باتری را بررسی کنید

شما می باید باتری خودرو خود را به طور مرتب چک کنید تا از محفظه خود خارج نشده باشد. چرا که با گذشت زمان می تواند در اثر دست انداز های مختلف در مکان باتری جابه جایی ایجاد شود که می باید آن را در جای خود محکم کنید.

خودرو را زیاد خاموش نگه ندارید

بالا بردن عمر باتری

در صورتی که خودرو شما به مدت زمان طولانی خاموش باشد می تواند باعث خالی شدن باتری خودرو شود. چرا که با خاموش بودن موتور خودرو دینام های ماشین غیر فعال بوده و باتری خودرو را شارژ نمی کنند. پس بهتر است برای هر از چند گاهی خودرو خود را روشن کنید تا باتری شارژ شود.

لوازم برقی اضافه خودرو را خاموش کنید

توجه داشته باشید که در صورتی که موتور خودرو شما روشن باشد دینام های ماشین به طور اتوماتیک فعال شده و باتری ماشین را شارژ می کنند. حال اگر موتور خاموش باشد دیگر بخش های برقی ماشین برق مورد نیاز خود را از باتری می گیرند که باعث خالی شدن باتری می شوند. در صورتی که نیاز دارید وسایلی نظیر برف پاک کن، رادیو و … روشن باشند بهتر است موتور خودرو را روشن کنید تا شارژ باتری نیز انجام شود.

از گرما و سرمای شدید دوری شود

افزایش عمر باتری ماشین

با توجه به این که باتری های سربی اسیدی دارای صفحه های از جنس سرب و دی اکسید سرب می باشند که در محلولی از آب و اسید سولفوریک شناور می باشند و درون یک جعبه پلاستیکی قرار دارند. به دلیل وجود محلول الکترولیتی الکترون های موجود می توانند بین صفحات حرکت کنند. و انرژی الکتریکی مورد نیاز را تولید نمایند. اما کاهش و افزایش بیش از اندازه دما می تواند این روند را دچار مشکل کند.

از استارت کمتر استفاده کنید

با توجه به این که استارت زدن می تواند فشار زیادی روی باتری بیاورد و برق زیادی را خرج کند می باید دقت کنید که خودرو را زیاد خاموش و روشن نکنید. توجه داشته باشد که شارژ باتری خودرو زمانی انجام می شود که انرژی مکانیکی به الکتریکی تبدیل شود. همین موضوع باعث می شود در سفر های کوتاه مدت باتری فرصت کافی برای شارژ شدن را پیدا نکند.

باتری خودرو را تمیز نگه دارید

طول عمر باتری را چگونه بالا ببرید؟

برای این که بتوانید افزایش عمر باتری ماشین را داشته باشید می باید خوردگی های اطراف باتری ماشین را به طور منظم تمیز کنید. شما باید بدانید که پس از مدتی هیدروژن اسید باتری به بیرون نشت می کند و همین موضوع می تواند باعث کثیفی اطراف قطب های باتری شود که از رسیدن برق به کابل های موجود جلوگیری می کند.

عوامل موثر بر عمر باتری ماشین

عمر باتری ماشین به عواملی مثل کیفیت باتری، ظرفیت آن، نوع ماشین، مدل آن و نیز نحوه استفاده از ماشین بستگی دارد؛ مثلا تاکسی هایی که که شبانه در جاده ها مسافرکشی می کنند تعویض باتری در فواصل کوتاه تری انجام می گیرد، کسانی که از ماشین به شکل عادی استفاده می کنند، باتری ماشین آنها حدوداً ۵ سال می تواند کار کند، البته باتری های ساخت داخل به طور میانگین تا ۳ سال می توانند کار کنند.

روشهای افزایش عمر باتری خودرو

عوامل کاهش دهنده عمر باتری ماشین

عوامل زیادی هستند که در کم شدن عمر ماشین تاثیرگذار هستند؛ مصرف زیاد از حد باتری و شارژ کردن زیاد باتری خودرو و دشارژ کردن آن در کاهش عمر باتری تاثیر زیادی دارد، همچنین استفاده از کولر در گرمای تابستان و روشن کردن لامپ ها و استفاده از فندک ماشین از جمله مواردی هستند که در کاهش عمر باتری تاثیرگذار هستند.

نکات ایمنی مهم در مورد باتری خودرو

باتری های سرب اسیدی دارای الکترولیتی از جنس سولفوریک اسید می باشند که این ماده سمی و خورنده می باشد و به هنگام شارژ شدن از خود گازی متصاعد می کند که با ایجاد کوچکترین جرقه در کنار آن، منفجر خواهد شد که از این طریق می تواند به انسان ها صدمه بزند.

بالا بردن عمر باتری ماشین

به هنگام کار کردن با باتری باید موارد مهمی را رعایت کنید؛ پوشیدن لباس محافظت کننده، تهویه مطبوع، پرهیز از استفاده از جواهرات، دور کردن آنها از بدن، استفاده از عینک ایمنی مخصوص، احتیاط کامل و رعایت کلیه دستورالعمل های لازم از سوی تولید کننده برای تست باتری، استارت باتری به باتری، نصب و شارژ باتری ماشین، همچنین در هنگام خریدن باتری، دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید و از خرید باتری با آپر بالاتر اجتناب کنید، چون می تواند به قطعات برقی خودرو به ویژه ECU آسیب بزند.

در صورت تمایل برای آشنایی با نحوه کار باتری خودرو و تشخیص باتری خراب خودرو می توانید از مطالب قبلی آرگا در این زمینه دیدن کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو