12 راز خوشبختی در زندگی زناشویی + ویژگی های زندگی مشترک موفق

12 راز خوشبختی در زندگی زناشویی + ویژگی های زندگی مشترک موفق


منبع: آویژه

102

1401/8/5

09:29


12 راز خوشبختی در زندگی زناشویی + ویژگی های زندگی مشترک موفق

1.8/5 - (5 امتیاز)

ازدواج یک راه پر فراز و نشیب است. چه تازه ازدواج کرده باشید و چه مدت ها از شروع زندگی مشترک شما بگذرد، باید بتوانید از عشق، روابط زناشویی و زندگی مشترک خود لذت ببرید. زندگی زناشویی موفق و عاشقانه نیاز به صرف وقت و تلاش شما و همسرتان دارد. شاید برای شما نیز پیش آمده است که در نزدیکان خود و یا خانواده زوج هایی را مشاهده می کنید که سرشار از عشق و محبت هستند و همیشه در کنار یکدیگر حال خوبی را دارند. با دیدن این زوج ها سوالی که برای هر کسی پیش می آید این است که راز زندگی مشترک موفق و عاشقانه آنها چیست؟

روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه به بررسی زوج هایی که در زندگی مشترک موفقی را دارند پرداخته اند و نتیجه تحقیقات خود را در این مقاله جامع و تخصصی گردهم آورده اند. در این مقاله شما در مورد اصول زندگی مشترک، زندگی موفق زناشویی، ویژگی های یک زندگی زناشویی موفق و … اطلاعات مفیدی کسب می کنید پس با ما همراه باشید.

 

رازهای زندگی زناشویی موفق

زندگی مشترک موفق چه معنایی دارد؟

چارچوب زندگی مشترک در ذهن هر کسی متفاوت است. انتظارات زوجین از زندگی مشترک با دیگر زوج ها یکی نیست. پس معنای ازدواج و زندگی زناشویی موفق نیز از زوجی به زوج دیگر متفاوت خواهد بود. هیچ تعریف روشنی از زندگی زناشویی موفق وجود ندارد. در این قسمت برخی از تعاریف استاندارد و انتظارات مشترکی که هر زوج می تواند از همسر خود داشته باشد را برای شما می گوییم. به یاد داشته باشید که موارد زیر کلی و جامع هستند و ممکن است شما از زندگی مشترک خود انتظارات بیشتر و یا کمتری داشته باشید.

داشتن همسر خوب

برخی از زوجین زندگی شاد و ازدواج موفق را داشتن همسر خوب معنا می کنند. عده ای از مردان، زنی با فضیلت و اخلاق نیکو می خواهند که همیشه از آنها مراقبت می کند و به هر قیمتی از او حمایت می کند. آنها معنای ازدواج موفق را اینگونه تعریف می کنند. برخی از زنان نیز مردی را می خواهند که همیشه پشت آنها باشند و در مقابل بقیه از او حمایت کنند. پس همسر خوب از نظر هر شخصی متفاوت است و ملاک های مختلفی در ذهن هر شخصی دارند.

تشکیل خانواده موفق

برخی معتقدند ازدواج پیوند دو نفر و تشکیل یک خانواده عالی و اخلاقی است. آنها اعتقاد دارند باید یک خانواده مناسب و اخلاقی را بسازند و باید فرزندان خود را از نظر اخلاقی درست تربیت کنند. آنها معتقدند اگر بتوانند فرزندان خود را درست تربیت کنند، جامعه افراد بهتری خواهد داشت. این افراد ازدواج و زندگی مشترک موفق را تشکیل خانواده اخلاقی می دانند.

ارتباط موثر داشتن

برخی از افراد ارتباط شفاف و مفید داشتن را کلیدهای ازدواج موفق می دانند. این افراد اعتقاد دارند که صحبت بدون قید و شرط با یکدیگر و پنهان نکردن هیچ رازی باعث موفقیت یک زندگی مشترک می شود.

عشق و درک مشترک یکدیگر

یکی دیگر از تعریف رایج ازدواج موفق تعهد، مسئولیت پذیری و فداکاری است. برخی افراد بر این باورند که درک خوب و عشق بی قید و شرط کلیدهای یک ازدواج موفق هستند. آنها می گویند زندگی موفق این گونه است که شریک زندگی خود را با همه عیب و نقص هایش بپذیرید و درک کنید که هیچ کس کامل نیست. هیچ گاه همسرتان را با دیگران مقایسه نکنید. مقایسه کردن همسر با دیگران باعث می شود عشق و علاقه بین شما روز به روز کمرنگ تر شود. به شما توصیه می کنیم حتما مقاله مقایسه همسر با دیگران را مطالعه بفرمایید.

نکات روانشناسی زندگی زناشویی

چگونه زندگی زناشویی موفقی داشته باشیم؟

اگر به دنبال یک رابطه زناشویی موفق در زندگی هستید باید نکات ضروری در مورد ازدواج و زندگی مشترک را که به حفظ رابطه ها کمک می کند، بدانید. در این قسمت رازهای زندگی زناشویی موفق را برای شما بیان می کنیم تا با استفاده از این راهکارها بتوانید زندگی شاد و روابط موفق را بسازید.

ارتباط موثر

ارتباط یک کلید موثر برای یک رابطه موفق و زندگی مشترک شاد است. همیشه روشن و واضح در مورد آنچه که انتظار دارید و نیازهایتان با همسرتان صحبت کنید. ارتباط موثر باعث ساختن یک رابطه زناشویی موفق می شود.

 

توجه و احترام متقابل

یکی از رازهای زندگی زناشویی موفق احترام متقابل است. بدون احترام، ازدواج و زندگی مشترک سمی و استرس زا می باشد. سعی کنید تمام چیزهایی را که می تواند منجر به بی احترامی شریک زندگی تان شود حذف کنید. نسبت به شریک زندگی خود و دیدگاه ها و نظراتش حساسیت داشته باشید. مسلما هر شخصی عقیده و ایده های متفاوتی دارد، مهم این است که دو نفر بتوانند نسبت به طرز فکرهای متفاوت خود درک خوبی داشته باشند و احترام یک دیگر را حفظ کنند.

 

عشق و علاقه دوطرفه

مهم ترین راز یک زندگی زناشویی خوب، داشتن عشق و علاقه نسبت به همسر است. برخی از زوجین همیشه به دنبال اثبات عشق از سمت شریک زندگی خود هستند ولی خودشان هیچ قدمی برای نشان دادن عشق و دوست داشتن خود برنمی دارند. مردان بد اخلاق نیز در بیان این احساسات خود بسیار ضعیف هستند. عشق و دوست داشتن یک موضوع دو طرفه است. هر دو نفر باید برای اثبات آن به یک دیگر تلاش کنند. نباید فقط انتظار داشت که دوستتان داشته باشند بلکه شما نیز گاهی نیاز است اولین قدم برای ابراز عشق را بردارید.

 

تعیین حریم خصوصی

یکی دیگر از کلیدهای داشتن یک رابطه زناشویی موفق در زندگی تعیین حد و مرزهای خصوصی و شخصی است. هر کسی نیاز به حریم خصوصی و شخصی دارد، حتی اگر ازدواج کرده باشد. ممکن است همسرتان گاهی نیاز داشته باشد که تنها باشد و یا مشکلات خود را به تنهایی حل کند. پس هر دو نفر باید حریم خصوصی خود را مشخص کنند.

 

اعتماد متقابل

همه ازدواج های موفق نیاز به اعتماد متقابل و شکست ناپذیر بین زوجین را دارد. اگرچه ایجاد چنین اعتمادی به زمان نیاز دارد، اما باید از همان ابتدا مراقب بود که در دام ازدواج با همسر شکاک گرفتار نشوید. ازدواج با همسر شکاک اصلا توصیه نمی شود.

 

همیشه صاحب اختیار نباشید

چه تازه زندگی مشترک خود را شروع کرده اید و چه مدت زمان زیادی از ازدواج شما می گذرد، تفاوتی ندارد. شما نباید حد مالکیت بیش از حدی نسبت به همسرتان یا هر چیز دیگری داشته باشید. اگر بخواهید با خود خواهی تمام، همیشه صاحب اختیار باشید، طرف مقابل فرار می کند. تلاش برای کنترل و یا تصاحب کسی ایده مناسبی برای یک زندگی موفق نیست.

ویژگی های یک زندگی زناشویی موفق

شخصیت واقعی خود را پنهان نکنید

رفتارهای مصنوعی و نشان ندادن احساسات واقعی آن چیزی است که خیلی زود مشخص می شود. سعی کنید همیشه خود واقعی تان باشید. ساده و طبیعی بودن بهتر از این است که خودتان را جور دیگری نشان بدهید. مسلما طرف مقابل شما نیز رفتارهای مصنوعی شما که برای تحت تاثیر قرار دادنش است را متوجه می شود. این گونه رفتارها باعث دوری دو طرف می شود.

 

هم مسیر بودن

یکی از نکات روانشناسی زندگی زناشویی داشتن یک هدف مشخص است. زوج هایی که هر کدام برای اهداف مختلفی تلاش می کنند به مرور زمان راهشان از هم جدا می شود و دیگر در زندگی هم مسیر نیستند. برعکس زن و شوهر هایی که تمام وقت خود را برای عملی کردن و برآورده کردن هدف همسر خود صرف می کنند، بعد از گذشت مدت زمانی احساس پوچی می کنند و می گویند زیاد از حد خودشان را فدای همسر خود کرده اند. تنها زمانی که دو نفر باهم و هم مسیر هم، به سمت یک هدف مشترک و مشخص حرکت می کنند می توانند یک زندگی ایده آل را برای خود بسازند. زن موفق در زندگی مشترک علاوه بر نیازها و اهداف خود، توجه خاصی نیز به نیازها و اهداف شوهرش دارد و برعکس.

 

راز داشتن رابطه خوب با مرد، احترام و دوست داشتن اوست

یکی از مهمترین انتظاراتی که مردان از زنان دارند این است که مرد در خانه احساس کند مورد احترام و قدردانی است و همه او را دوست دارند. سعی کنید خوبی ها و تلاش هایی را که شوهرتان برای زندگی مشترک انجام داده است را فراموش نکنید و از او برای اینکه حامی خوبی برای خانواده است، تشکر و قدردانی کنید. انرژی مثبت دادن به مرد و قدردانی از او نه تنها به او احساس امنیت و حمایت را می دهد بلکه او را تشویق می کند تا تلاش و سعی خود را برای خوشحالی و رضایت خانواده اش بیشتر کند.

 

شنونده خوبی باشیم

اکثر خانم ها از این موضوع که همسرشان توجهی به صحبت های آنها ندارند گله مند هستند. زنان گاهی نیاز دارند همسرشان بدون اینکه قضاوت کند به آنها گوش دهند. البته این یک نیاز و انتظار دو طرفه است. مردان نیز گاهی می گویند دوست دارند همسرشان به آنها گوش دهد بدون اینکه نصیحتی کنند و یا بخاطر انجام کار اشتباهی آن ها را سرزنش کنند. پس مراقب این موضوع باشید که شریک زندگی شما گاهی نیاز به همدلی و درک شما دارد و شما باید فقط یک شنونده خوب باشید.

 

 یک زوج موفق و شاد همیشه با هم می خندند

تحقیقات نشان می دهد که خوشبخترین زوج ها با هم می خندند، هم دیگر را اذیت می کنند و راه هایی برای خنداندن و بازیگوشی پیدا می کنند. این موضوع که زوجین بتوانند لحظه های خوش و به دور از استرس را با هم دیگر بسازند، یک راهکار عالی برای دوری از یک زندگی یکنواخت است.

 

رابطه جنسی رضایت بخش

داشتن یک رابطه جنسی رضایت بخش یکی از مهم ترین ارکان یک زندگی زناشویی موفق است. هم شما و هم همسرتان باید تمایل داشته باشید که بر روی این موضوع کار کنید و زمان بگذارید. نیازهای جنسی یک دیگر را باید بدانید و برای برآورده کردن آنها تلاش کنید. زوج های خوشبخت گفته اند که بسیار مهم است که حداقل 9 بار در هفته به یکدیگر بگویند دوستت دارم و یکدیگر را در آغوش بگیرند. رابطه های جنسی یکی از راه های برقراری ارتباط موثر با همسر است، مخصوصا برای مردان، که رابطه جنسی یکی از مهم ترین نیازهای آنها تلقی می شود.

 

زن موفق در زندگی مشترک

سخنی از مشاوران آویژه

راز داشتن یک زندگی زناشویی موفق چیست؟ چه چیزهایی شما را در لحظات خوب و بد و در تمام مشکلات زندگی در کنار هم نگه می دارد؟ این سوالات، پاسخ های مشخص و یکتایی ندارد. زن و مرد باید متناسب با زندگی، نیازها، اولویت ها و … مشخص کنند که چه چیزهایی برای آنها اهمیت دارد. باید بدانند که همسرشان را چگونه می توانند خوشحال کنند و یا چه چیزی باعث ناراحتی و نگرانی همسرشان می شود.

قوانین زندگی مشترک موفق را هر زوجی باید برای زندگی خودش تعیین کند. البته برخی از فاکتورها و ملاک های عمومی نیز وجود دارند که در اکثر زندگی ها کاربردی هستند. شما با برخی از مهم ترین این معیارها در بالا آشنا شده اید. برای ساختن یک زندگی موفق از این معیارها استفاده کنید. اگر باز هم نتوانستید رازهای زندگی زناشویی موفق را برای زندگی دو نفره خود پیدا کنید. می توانید از مشاوره خانواده یا روانشناس کمک بگیرید. حواستان باشد ازدواج و زندگی مشترک نیاز به مراقبت و صرف وقت و گاهی هزینه دارد. پس برای شادی خود و خانواده خود تلاش کنید.

سوالات متداول

چه چیزی باعث خوشبختی در ازدواج می شود؟

گفت و گو با همسرتان یکی از بهترین راه ها برای حفظ ازدواج و زندگی شاد شماست و یک راز مهم در زندگی زناشویی است. در مورد آنچه نیاز دارید و یا احساس می کنید، صادق باشید. در برقراری ارتباط، مهربان و محترم باشید. به یاد داشته باشید که بخشی از ارتباط خوب این است شما شنونده خوبی باشید و وقت بگذارید تا بفهمید که همسرتان از شما چه می خواهد و چه نیاز و انتظاراتی دارد.

چه چیزی یک زن را در ازدواج خوشحال می کند؟

تحقیقات نشان می دهد زنان زمانی که شریک زندگیشان به چیزهای کوچک در مورد آنها توجه می کنند، خوشحال می شوند. یکی از خواسته های دختر از همسر آینده این است که توجه خوبی به نیازهای کوچک و چیزهای کوچکی که باعث خوشحالی او می شود، داشته باشد. این کار باعث می شود که شما یک زن موفق در زندگی مشترک خود را پرورش دهید و عمیقا عشق و علاقه او را احساس کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو