معروف ترین مجسمه مرمرین ساخته دوناتلو در بریتانیا به نمایش گذاشته می شود

منبع: همگردی

31

1401/8/5

17:01


ایسنا/ براساس خبرهای بدست آمده، معروف ترین مجسمه مرمرین ساخته دوناتلو در بریتانیا به نمایش گذاشته می شود.

مجسمه مرمرین «داوود» اثر «دوناتلو» پیکرتراش نامدار ایتالیایی برای نخستین بار و در جریان نمایشگاه بزرگی از شاهکارهای این مجسمه ساز چیره دست در بریتانیا به نمایش گذاشته می شود.

موزه ویکتوریا و آلبرت با برگزاری نمایشگاهی با عنوان «دوناتلو: تجسمی از رنسانس» مجموعه ای از مجسمه هایی که پیش از این در بریتانیا دیده نشده را به نمایش خواهد گذاشت و بینش جدیدی درباره این هنرمند و تاثیر آن بر توسعه هنری و فرهنگی ایتالیا در قرن پانزدهم میلادی را به بازدیدکنندگان عرضه خواهد کرد.

چندین مجسمه نفیس برنزی این مجسمه ساز که از موسسات هنری سراسر جهان امانت گرفته شده نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهند شد.

«دوناتلو» که از نظر بسیاری از مردم برترین مجسمه ساز تمام ادوار است، ایده های کلاسیک و قرون وسطایی را با هم در می آمیخت تا مجسمه هایی خلق کند که بدیع و در عین حال سنتی بودند.

این هنرمند که به خانواده مدیچی و حلقه آنها در فلورانس نزدیک بود، از سنگ مرمر، سنگ، برنز، چوب، سفال و گچ برای خلق سفارشات مهم کلیسا و دولت استفاده میکرد. «دوناتلو» در حقیقت پیشتاز حرکت انقلابی در مجسمه سازی در دوره حیاتی فرهنگ اروپا شد.

«پتا متور» (Peta Motture) سرپرست اصلی این نمایشگاه که از 11 فوریه تا 11 ژوئن 2023 در موزه ویکتوریا و آلبرت (V&A) برگزار می شود، بیان کرد: دوناتلو نیروی محرکه رنسانس ایتالیا و الهام بخش هنرمندان در طول قرنها بود. این نمایشگاه با گردآوری اشیا و روایت هایی که قبلا در بریتانیا دیده نشده بود، فرصتی بی نظیر برای تجربه، لذت بردن و کشف استعدادهای شگفت انگیز دوناتلو و تأثیرگذاری پررنگش بر رنسانس و هنرهای بعدی را فراهم می کند.

«دوناتلو» دو مجسمه با موضوع «داوود» را با استفاده از مرمر و برنز خلق کرد. این هنرمند اولین مورد از مجسمه «داوود» را زمانی که حدودا 20 ساله بود، برای کلیسای جامع فلورانس ساخت.

معروف ترین مجسمه مرمرین ساخته دوناتلو در بریتانیا به نمایش گذاشته می شود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو