خستگی در تصمیم گیری به چه معناست؟ راه های مقابله با آن چیست؟

منبع: نمکستان

17

1401/8/5

21:09


مغز هم بعد از تصمیم گیری های زیاد و پشت هم در طول روز، مانند عضلات بدن ما که پس از کار کردن زیاد خسته می شوند، دچار خستگی می شود که به آن، خستگی در تصمیم گیری می گویند.

نمکستان : مغز هم بعد از تصمیم گیری های زیاد و پشت هم در طول روز، مانند عضلات بدن ما که پس از کار کردن زیاد خسته می شوند، دچار خستگی می شود که به آن، خستگی در تصمیم گیری می گویند. ما همیشه در حال تصمیم گیری هستیم و هر تصمیمی که میگیریم، یک قدم به “خستگی تصمیم” نزدیک تر می شویم. با اینکه همه تصمیم هایی که می گیریم بزرگ و مهم نیستند ولی هر کدام از تصمیم هایی که میگیریم، بخشی از انرژی مغزمان را می گیرند.

کسانی که در زندگی و کار خود باید تصمیم های زیادی بگیرند بیشتر از بقیه دچار خستگی تصمیم می شوند. وقتی دچار خستگی فکری میشویم، توانایی انجام کارها کاهش پیدا می کند ،تصمیم گیری درست مشکل تر می شود، سطح آرامش و تمرکز پایین می آید همچنین بروز احساسات دچار مشکل می شود. خستگی فکری پس از گذشت زمان می تواند باعث بیماری هایی که با استرس مرتبط هستند شود و باعث فرسودگی کامل، مسائل فیزیکی شود.

خستگی در تصمیم گیری به چه معناست؟ راه های مقابله با آن چیست؟

علائم خستگی فکری:

  • ناتوانی در تمرکز:

وقتی که تمام کردن کار ها و به اتمام رساندن پروژه ها سخت می شود، تصمیم گیری دشوار میشود، وهمچنین پیدا کردن کلمه درست سخت می شود.

  • خستگی فیزیکی:

زمانی که بدن احساس خستگی کند و در پایان روز به جای راه رفتن و دویدن، نشستن روی صندلی و استراحت را ترجیح دهیم حتی در صورتی که بشتر زمان روز را پشت میز خود سپری کرده باشید.

  • بی قراری و تحریک پذیری:

وقتی که نسبت به رفتار دیگران ناراحت یا عصبی می شویم.

راه های مقابله با خستگی در تصمیم گیری:

  • خاطرات روزانه خود را بنویسید(تعداد تصمیم های خود را محدود کنید)

با نوشتن میتوانید باعث افزایش ورودی پردازش و حفظ اطلاعات و بازیابی اطلاعات در مغز شوید. با نوشتن می توانید، کیفیت حافظه بلند مدت را افزایش دهید، توجه کامل مغز را افزایش دهید، با این کار زمانی برای اندیشیدن در اختیار مغز قرار می دهد، نوشتن سبب بالا بردن توانایی شناختی مغز می شود.

برای نوشتن خاطرات روزانه خود بهتر است قبل از خواب در مورد خاطرات روز آینده را بنویسید و کار هایی میخواهید انجام دهیدرا مشخص کنید با این کار می توانید اولویت های خود را مشخص کنید. این برنامه ریزی سبب می شود خواب آرام تری داشته باشید. برای اینکه بتوانید روی موفقیت تمرکز داشته باشد بهتر است شروع هر روزتان را تجسم کنید. در این صورت ضمیر ناخودآگاه فکر می کند قبلا این کار را انجام دادید. که باعث می شود تمرکز مطلقی داشته باشید و آنقدر مشغول کار شوید که متوجه زمان و مکان نشوید. به پیشرفت های خود نگاه کنید و هر پیشرفت کوچک روزانه خود را برای بالا بردن انگیزه خو در نظر بگیرید.

خستگی در تصمیم گیری به چه معناست؟ راه های مقابله با آن چیست؟

  • بالا بردن سطح انرژی با پرسیدن سوالات روزانه

با پرسیدن سوالات روزانه می توانید در خودشناسی پیشرفت کنید. برای اینکه متوجه شوید چگونه عملکرد روان و زیستی شما جلوی پیشرفت و موفقیتتان گرفته، سوالات ساده ای از خود بپرسید. با بررسی کردن سلامتی و عملکرد خود می توانید به عواملی که سطح انگیزه و انرژی را کاهش می دهد غلبه کنید. در ادامه با چند نمونه از این سوال ها آشنا شوید.

آیا کمبود ویتامین ها و مواد غذایی دارید؟

با آزمایش دادن می توانید این کمبود ها را شناسایی کنید.

آیا استرس طولانی روبرو بودید؟

با مدیتیشن و تجسم روزانه می توانید به کاهش استرس کمک کنید. همچنین این کار باعث می شود فعالیت غشا جلوی مغزتان افزایش یابد.

آیا روزانه از مشکل گوارشی رنج می برید؟

برای رسیدن به بالاترین سطح سلامت روح باید از سلامت سیستم گوارشی مطمئن باشد زیرا ارتباط مغز و سیستم گوارشی بار ها ثابت شده.

  • تصمیمات کمتری بگیرید

در طول روز با تصمیم گیری های زیادی مواجه هستیم که این تصمیم گیری ها سبب تحلیل رفتن انرژی در پایان روز می شود همچنین سبب می شود که تصمیم های درستی نگیریم و کار هایی که راحت تر است را انجام دهیم. یکی از راه هایی که می توانید از خستگی ذهنی و فکری جلوگیری کنید این است که تصمیم گیری های روزانه خود را محدود کنید.

  • بلند شوید و راه بروید

ورزش برای افزایش تمرکز مفید است، با ۲۰ دقیقه ورزش و تمرینات کوتاه و شدید، جریان خون به مغز افزایش می یابد. همچنین سبب بهبود خلاقیت، حافظه وخلق و خو می شود.

خستگی در تصمیم گیری به چه معناست؟ راه های مقابله با آن چیست؟

  • استراحت کنید

استراحت خستگی ذهن را از بین می برد، در زوز های شلوغ و پر کار زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید، داشتن زمانی برای ناهار، نفس کشیدن در فضای باز، ۱۵تا ۲۰ دقیقه پیاده روی و همچنین هر هفته برای خودتان وقت آزاد بگذارید، این کار باعث امکان به وجود آمدن فرصت های غیر منتظره برای پیشرفت و توسعه باشد.

  • به طبیعت نگاه کنید

با نگاه کردن به بیرون و فضای سبز کمی ستراحت کنید. با نگاه کردن به فضای سبز می توانید  تمرکز را بالا ببرید و خطا را کاهش دهید. با نگاه کردن به طبیعت باعثت می شود در طول روز بر روی کار ها و وظایف خود تمرکز بیشتری داشته باشید. می توانید ناهار و وعده غذایی خود را در فضای باز و سبز میل کنید.

  • شکل ذهنی خود را تنظیم کنید

اینکه روز خود را چگونه شروع می کنید را انتخاب کنید. با انجام تغییرات ساده شروع کنید و هر روز آن را تکرار کنید. همین تغییرات ساده بسیار ساده به شما کمک می کنند خستگی ذهنی و فکری نداشته باشید.

  • زیاد بودن شبکه های مجاز پشتیبانی و منابع و مشاوره

اکثر افراد باور دارند که گرفتن مشاوره و کمک از افراد واجد شرایط در مورد این که چگونه بر کار هایمان غلبه کنیم به صورت خودکارخستگی ذهنی آن ها را کاهش می دهد در صورتی که اینطور نیست این کار خستگی ذهنی را بدتر و بیشتر می کند.

برای اینکه خستگی ذهنی خود را رفع کنید بهتر است چند سوال از خو بپرسید.

از چه منبع یا چه افرادی می توانم کمک بگیرم؟

از چه مکان هایی می توانم کمک بگیریم؟

به چه نوع کمک، حمایت و راهنمایی نیاز دارم؟

آیا نظرات خود را بر من تحمیل می کنند؟

آیا آن ها بدون قید و شرط از من پشتیبانی می کنند؟

  • شکل ذهنی خود را تنظیم کنید

اینکه روز خود را چگونه شروع می کنید را انتخاب کنید. با انجام تغییرات ساده شروع کنید و هر روز آن را تکرار کنید. همین تغییرات ساده بسیار ساده به شما کمک می کنند خستگی ذهنی و فکری نداشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو