داروهای مضر برای دندان چه داروهایی هستند؟

داروهای مضر برای دندان چه داروهایی هستند؟


منبع: آرگا

281

1401/8/6

20:09


در این مطلب قرار است شما را با داروهای مضر برای دندان آشنا کنیم و اگر می خواهید این داروها را بشناسید بهتر است تا پایان این بخش همراه ما باشید.

یک سری از داروها هستند که در مواقع ضروری برای ما تجویز می شوند. در واقع این داروها برای بهبود یک سری از مشکلات در بدن کاربرد دارند ولی می توانند ضررهایی را نیز برای دندان ها داشته باشند. در ادامه قرار است شما را با داروهای مضر برای دندان آشنا کرده و یک سری از بهترین اطلاعات را در مورد این موضوع در اختیار شما قرار بدهیم.

دارو های پر عارضه برای دندان ها

اطلاعاتی در مورد داروهای مضر برای دندان

در زمانی که از داروها استفاده می کنید امکان این که محیط دندان خشک شده و پوسیدگی دندان ها زیاد شود وجود دارد از این رو باید حواستان به یک سری از دارو های این مدلی باشد زیرا آن ها می توانند منجر به کاهش بزاق دهان شده و این مشکل می تواند به راحتی منجر به ایجاد پوسیدگی دندان ها گردد. در ادامه این داروها را برای شما بررسی می کنیم تا بتوانید با آن ها به صورت کامل آشنا گردید.

داروهای ضد سرفه

داروهای ضد سرفه  که معمولا برای سرفه های خشک و گلو درد مورد استفاده قرار می گیرد دارای اسیدیته بالایی می باشند و ممکن است منجر به تغییر رنگ دندان های شما شده و مشکلاتی را برای شما ایجاد خواهد کرد.

آنتی هیستامین ها

از دیگر داروهای مضر برای دندان ها می توان به آنتی هیستامین ها که برای درمان آلرژی استفاده می شوند اشاره کرد. این داروها گیرنده‌های هیستامین را مسدود می کند و این مسدود شدگی می تواند تاثیرات و عوارض متفاوتی  بر روی بدن داشته باشد و یکی از آن ها خشک شدن دهان است.

همانطور که گفته شد خشک شدن دهان به تنهایی می تواند منجر به افزایش باکتری ها در دهان شده و دندان های شما را پوسیده خواهد کرد.

عوارض دارو ها بر دندان

مسکن ها

مسکن ها معمولا به صورت مستقیم بر روی گیرنده های عصبی تاثیر می گذارند و منجر به خشک شدن دهان خواهند شد و این شرایط به شدت برای دندان ها مضر است و باید سعی کنید از آن ها کمتر استفاده کنید. داروهای مسکن که مشتقات اپیوئید می باشند دارای تاثیرگذاری بالاتری بوده و خشکی دهان را به شدت افزایش می دهند.

داروهای فشار خون

افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند مجبورند برای کنترل آن و کاهش خطراتی که این مشکل به همراه دارد از داروهای استفاده کنند. این داروها به شدت متفاوت بوده و می توانند به چند شکل متفاوتی بر روی بدن اثر بگذارد.

داروهای فشار خون ممکن است دیورتیک بوده و باعث خشک شدن آب بدن و همچنین خشکی دهان شوند از این رو دندان های شما در معرض آسیب های شدید میکروبی و پوسیدگی قرار خواهند گرفت بنابراین باید استفاده از این داروها را محدود کرده و یا با پزشک در مورد آن ها مشورت کرده تا بتوانید اثرات سوء آن ها را کاهش دهید.

داروهای ضد اسید

از داروهای ضد اسید برای معده استفاده می شود که شامل قرص ها و شربت هایی می باشد که بسیاری از افراد برای این که بتوانند رفلاکس معده خود را کنترل کنند از آن ها استفاده می کنند. خود بیماری رفلاکس معده می تواند بر پوسیدگی دندان ها موثر باشد همچنین داروهایی که شما استفاده می کنید این پوسیدگی را به شدت افزایش می دهد بنابراین بهتر است سر خود از داروها استفاده نکرده و سعی کنید حتما قبل از مصرف داروها حتی داروهایی که پزشک برایتان تجویز می نماید با  یک متخصص مشورت نمایید.

علاوه بر این در مورد داروهای ضد اسید دارای شیرین کننده های مصنوعی می باشند و در نتیجه ممکن از منجر به پوسیده شدن دندان هایتان شوند. قرص های جویدنی که در این دسته از داروها قرار می گیرند از گچ های خوراکی تهیه شده اند و همه آن ها برای دندان ها بسیار مضر خواهند بود و میزان پوسیدگی را تا حدودی افزایش می دهند و بعد از استفاده چند دوره از این داروها می توانید تاثیرات سوء آن ها را بر روی دندان های خود شاهد باشید.

تاثیر داروی فشار خون بر دندان

بیو فسفات ها

داروهای بیو فسفات در درمان سرطان ها تاثیرات بسیار زیادی دارند و نمی توان چیزی را جایگزین ها کرد بنابراین این داروها می توانند بر روی لایه دندان ها تاثیرات مخرب گذاشته و آن ها را از بین ببرند.

آنتی بیوتیک ها

امروزه برای درمان بسیاری از بیماری ها از آنتی بیوتیک ها استفاده می شود و آنتی بیوتیک های مورد استفاده ممکن است تاثیرات مخربی با مرور زمان بر روی دندان های شما داشته باشند. این تاثیرات بر روی دندان های زنان باردار و کودکان بسیار بالاتر از سایرین خواهد بود از این رو بهتر است زیر نظر متخصص و تنها با تجویز آن ها از این داروها استفاده کنید.

دارو های ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی از حساس ترین گروه داروها می باشند و به صورت مستقیم بر روی مغز اثر می گذارند و همچنین منجر به افزایش و کاهش بسیاری از هورمون ها در بدن می شوند.

بسیاری از داروهای ضد افسردگی هستند که بر روی تراکم استخوان ها تاثیر می گذارند و منجر به پوک شدن آن ها خواهند شد. این پوک شدگی بر روی فک نیز تاثیر گذار است و می تواند استخوان آن را نیز تحلیل نماید.

بسیاری از افرادی که از این داروها به مدت طولانی استفاده کردند دارای مشکلات متعددی در بخش دندان های خود می باشند و برای مثال اگر افرادی که از داروهای ضد افسردگی استفاده کردند دارای ایمپلنت دندانی بودند با از بین رفتن تراکم استخوان های دندان و فک ایمپلنت ها از جای خود خارج می شوند.

آنتی بیوتیک هاو تاثیرشان بر دندان

مکمل آهن

مکمل های آهن که برای کودکان و افراد دارای کم خونی شدید تجویز می گردد نیز می تواند منجر به سیاه شدن دندان ها و خراب شدن آن ها نیز گردد بنابراین بهتر است این داروها را به طوری مصرف کنید که آن ها با دندان های شما هیچ برخوردی نداشته باشند.

رقیق کننده های خون

داروهای رقیق کننده خون برای افراد مورد استفاده قرار می گیرد که دارای غلظت خون بالا باشند و این داروها از بروز سکته های قلبی و مغزی پیشگیری خواهد کرد. افرادی که روزانه از داروهایی مانند آسپرین و وارفارین مورد استفاده قرار می دهد ممکن است دچار خونریزی لثه شده و حتی مشکلات دندانی شدید برایش ایجاد گردد. از این رو بهتر است سعی کنید در زمان استفاده از این داروهای خاص حتما زیر نظر متخصص باشید.

داروهای دیگر

یک سری از داروهای دیگر نیز هستند که منجر به خشک شدن دهان شده و در نتیجه به دنبال آن پوسیدگی دندانی برای شما ایجاد می کنند. این داروها عبارتند از :

  • داروهای درمان استرس
  • داروهای درمان بی خوابی
  • داروهای درمان بی اختیاری ادراری

دارو های مضر برای استخوان فک

روش های کاهش عوارض

حال که با داروهای مضر برای دندان ها آشنا شدید بهتر است روش های کاهش این عوارضی که در اثر استفاده از این داروها برایتان ایجاد می شود را بلد باشید تا بتوانید تا حدودی از بروز مشکلات در این زمینه پیشگیری نمایید.

  • سعی کنید زمانی که از داروهایی استفاده می کنید که منجر به خشک شدن دهان می شوند در طول روز از میزان آب بیشتری استفاده کنید. این آب بیشتر منجر به افزایش مخاط دهان می شود.
  • اگر از قرص های جویدنی استفاده می کنید بهتر است بلافاصله از مسواک و نخ دندان برای تمیز کردن دندان هایتان کمک بگیرید.
  • سعی کنید از هیچ دارویی بدون تجویز پزشک استفاده نکنید خصوصا داروهای درمان اضطراب و بیماری های روانی که از حساسیت بالاتری برخوردار می باشند.
  • اگر از داروهای مهمی استفاده می کنید که منجر به افزایش پوسیدگی دندان ها  می شوند می توانید به موقع به دندانپزشک مراجعه کرده و جلوی پوسیدگی ها را بگیرید.
  • اگر عارضه بسیار شدید تری را مشاهده کردید بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید جلوی این گونه عارضه ها را بگیرید.
  • اگر برای کودکان از مکمل های آهن استفاده می کنید باید آن را با استفاده از قطره چکان به کودک بدهید و این کار را باید طوری انجام دهید که این مکمل با دندان های کودک برخورد نداشته باشد.

تقریبا همه داروها و اثرات سوء بر سلامت دهان و دندان دارند ولی در بسیاری از شرایط مجبور به استفاده از آن ها هستید بنابراین بهتر است سعی کنید با استفاده از روش های گفته شده میزان این اثرات را کاهش داده و بدون نسخه پزشک به هیچ عنوان از داروها استفاده نکنید.

دارو های آسیب رسان به استخوان ها

داروهای مضر برای دندان ها دارای طیف بسیار گسترده ای می باشند از این رو بهتر است از خود درمانی کردن پرهیز کرده و سعی کنید بدون نسخه پزشک از هیچ دارویی استفاده نکنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو