پاکسازی پوست، اهمیت، روش ها و هر چه آن چه باید در مورد آن بدانید

منبع: نصرینو

22

1401/8/7

11:21


پاکسازی و مراقبت از پوست دارای روتین موثری است و در این مسیر توصیه هایی که در ادامه به آن ها می پردازیم را نباید نادیده بگیرید.

نکات کلیدی و راهنمای مراقبتی پاکسازی پوست

چنانچه تصمیم گرفته اید با روش خانگی یا آرایشگاهی به پاکسازی پوست خود بپردازید باید نکات و موارد مهمی را رعایت کنید. همان طور که می دانید پاکسازی و مراقبت از پوست دارای روتین موثری است و در این مسیر توصیه هایی که در ادامه به آن ها می پردازیم را نباید نادیده بگیرید.

  • اول از همه پوست خود را به خوبی بشناسید. شناخت پوست مهم ترین و اصلی ترین گام پاکسازی صورت است.
  • پوست خود را نباید با آب داغ یا آب خیلی سرد بشویید. چرا که آب بسیار داغ باعث می شود پوستتان تحریک و ملتهب شود. آب سرد نیز نمی تواند پوست شما را به میزان مناسبی نرم کند. از همین رو همیشه برای شست و شوی صورت خود از آب ولرم استفاده کنید.
  • در ابتدای کار باید پوست خود را به خوبی بشناسید و با توجه به نوع آن به سراغ ابزار و مواد مختلف مراقبت از پوست بروید. برای مثال اگر پوست چربی دارید نباید از کرم های پاکسازی مخصوص پوست خشک استفاده کنید. البته در این جا پیشنهاد می کنیم به جای استفاده از کرم های پاکسازی صورت از ژل های پاکسازی استفاده کنید چرا که ژل ها غالبا تاثیر مثبت و بهتری بر روی انواع پوست دارند.
  • همه ما اغلب مجبور می شویم چند ساعتی را خارج از خانه مشغول به کار باشیم. درصد زیادی از خانم ها نیز روزانه آرایش می کنند. آرایش روزانه در کنار آلودگی موجود در هوا باعث می شود پوست ما میزان بسیار زیادی آلودگی را جذب کند. به خصوص اگر پوست چربی داشته باشید آلودگی به آسانی بر روی پوست شما جا خوش می کند. بنابر این پاکسازی پوست و دوبار انجام دادن آن در روز یکی از اساسی ترین کار هایی است که برای مراقبت از پوستتان باید انجام دهید. در نتیجه یک بار آرایش و آلودگی و چربی را از پوستتان حذف کنید و با پاکسازی دوباره پوست، سلول های مرده آن را نیز بردارید.
  • دقت کنید که از چه پاک کننده ای برای پاکسازی پوست خود استفاده می کنید. در میان پاک کننده های موجود در بازار، پاک کننده های اسیدی بهترین نوع آن ها هستند چرا که به عنوان یک لایه بردار مناسب عمل کرده و منجر به یک رنگ کردن رنگ پوستتان می شوند.
  • اگر قصد دارید پوست خود را به صورت عمقی پاکسازی کنید به یاد داشته باشید که تنها یک بار در هفته حق انجام این کار را دارید. البته پاکسازی های عمقی معمولا کار تخصصی بوده و پیشنهاد می کنیم آن را به دستان متخخصان این حوزه بسپارید.
  • اسکراب صورت از جمله اثرگذار ترین مراحل در پاکسازی و مراقبت از صورت است. البته اسکراب می بایست پس از شست و شوی کامل صورت انجام شود. چرا که با اسکراب صورت، سلول های مرده سطح پوست از بین می روند و می بایست به خوبی صورت را از انواع آلودگی و چربی تمیز کرده باشید تا مواد اسکراب بتواند نتیجه خود را بر روی پوست شما بگذارد.
  • برای شست و شوی صورت خود از شوینده های حرفه ای و مناسب پوست خودتان استفاده کنید. شاید باورتان نشود که یک شوینده خوب و مناسب می تواند تا حد بسیار زیادی بر روی مراقبت از پوستتان اثر بگذارد. برای تحریک کردن کلاژن ها و همچنین خونرسانی صورت می توانید از ماساژ حرفه ای و استاندارد کمک بگیرید.
  • استفاده از موادی چون آبرسان ها، ماسک های لیفتیگ، روشن کننده و جوان کننده ها و … می تواند نقش مناسبی در روند مراقبتی پوست شما داشته باشد.

مراحل پاکسازی صورت در خانه

  1. پوست خود را با آب ولرم به خوبی شست و شو دهید و سپس به آرامی خشک نمایید

مرحله اول مربوط به پاکسازی و تمیز کردن سطح پوست صورت است. تمیز کردن پوست و شست و شوی آن اهمیت زیادی دارد البته فراموش نکنید که شست و شو با ژل و آب نمی تواند به میزان کافی سطح پوست شما را از آلودگی ها و آرایش موجود بر روی صورتتان پاک کند. بنابر این شما نیازمند پاکسازی سطح پوستتان به کمک شیر پاک کن ها هستید.

برای استفاده از شیر پاک کن کافی است موهای خود را کاملا از روی صورتتان جمه کرده و شیر پاک کن را دو تا سه دقیقه به صورت دروانی بر روی پوست خود مالش دهید. در همین حین با انگشتانتان بر روی پوست به آرامی ضربه بزنید. پس از گذشت چند دقیقه با آب ولرم صورت خود را پاک کنید.

شیر پاکن ها علاوه بر آن که پوست شما را کاملا تمیز می کنند سبب شفاف شدن پوست صورت نیز می شوند و از همین رو در روتین مراقبت پوستی، جایگاه بالایی دارند. هر چه قدر در شهری زندگی می کنید که میزان آلودگی در آن بیشتر است، اهمیت استفاده از شیرپاک کن ها نیز افزایش می یابد.

  1. صورت خود را با استفاده از یک لوسیون یا تونیک مناسب تمیز کنید

تونیک های پوستی از عصاره های گیاهان منحصر به فرد و بسیار مفیدی تکشیل می شوند. از جمله مفید ترین تونیک ها با عصاره های گیاهی می توان به عضاره گل ها، گلاب، نارون کوهی، سرکه، شکوفه پرتقال و … اشاره کرد. در انتخاب لوسیون و تونیک توجه داشته باشید که با نوع و جنس پوست صورت شما همخوانی داشته باشند.

  1. صورت با آب سرد یا آب گرم با توجه به نوع صورت و نیاز آن بخور دهید

بخور آب به عنوان یکی از مناسب ترین و ساده ترین درمان ها جهت باز کردن مجاری هوایی بر روی پوست و همچنین نرم کردن سطح صورت شناخته می شود. با توجه به نیاز و نوع پوست خود می توانید روزانه صورت خود را بخور داده و معجزه باورنکردنی آن را پس از گذشت یک الی دو هفته ببینید.

  1. با کمک کرم و اسکراب های متناسب با نوع پوستتان جوش های سرسیاه را از بین ببرید

لایه برداری از جمله مراحل بسیار مهم در پاکسازی پوست صورت است. لایه برداری با کمک انواع مختلف کرم ها انجام می شود و تنها کافی است کرمی را برای این کار انتخاب و خریداری نمایید که با جنس پوست صورت شما همخوانی داشته باشد.

پیش از آن که بخواهید صورت خود را لایه برداری نمایید، حتما دستان خود را به خوبی بشویید و سپس موهایتان را از کنار صورتتان عقب بزنید چرا که کرم های لایه برداری قوی بوده و نباید با موهایتان در تماس باشد. لایه برداری در حقیقت مرحله ای است که با کمک آن می توان سلول های مرده سطح پوست را از بین برده و سبب ایجاد پوستی شفاف و درخشان شد.

توجه داشته باشید که این مرحله جزو روتین همیشگی پاکسازی صورت نیست چرا که همان طور که گفتیم این مرحله بسیار قوی و عمقی بوده و در صورتی که بیش از اندازه صورت خود را لایه برداری کنید، پوست شما تحریک و ملتهب می شود. از جمله روش های لایه برداری می توان به میکرودرم و اسکین اسکرابر اشاره کرد که هر کدام کارایی و مزایای مرتبط به خود را دارند.

دانه های سرسیاه اغلب بر روی پوست های چرب ایجاد می شوند چرا که این نوع پوست ها میزان آلودگی بیشتری را به خود جذب می نمایند. برای آن که جوش های سرسیاه خود را در این مرحله از بین ببرید، کرم لایه بردار را بر روی سطح پوست خود ریخته و سپس مشغول به مالش با دست کرده یا از ابزار های لایه برداری پوست استفاده کنید.

  1. از ماسک صورت استفاده کرده و پس از آن صورتتان را با یک مرطوب کننده مناسب مرطوب کنید

گذاشتن ماسک بر روی صورت را آخرین مرحله پاکسازی می دانند. ماسک ها می توانند پوست شما را تقویت کرده و به خوبی آبرسانی نمایند. فراموش نکنید هنگام گذاشتن ماسک بر روی صورتتان، ابرو ها و چشم هایتان در تماس با ماسک نباشد چرا که مواد موجود در ماسک ها می توانند سبب التهاب و سوزش در این نواحی شوند.

به طور معمول ماسک را می بایست حدود 20 دقیقه بر روی صورت خود گذاشته و پس از آن آبکشی نمایید. اگر پوست چربی دارید بهتر است از ماسک های غیر چرب و اگر پوستتان معمولی یا خشک است، از ماسک های آبرسان و مغذی پوست استفاده کنید.

مرطوب کننده ها نیز در مراحل پاکسازی صورت بسیار مهم هستند و کرم های مرطوب کننده متنوع و زیادی برای استفاده وجود دارد که با استفاده از نوع نیاز پوست صورت خود می توانید اقدام به تهیه و استفاه از ان ها کنید. برای مثال اگر پوست چربی دارید نباید از مرطوب کننده های چرب استفاده کنید بلکه باید کرم هایی را تهیه کنید که چربی پوست صورت شما را به خوبی تنظیم کنید.

مراحل پاکسازی صورت در آرایشگاه

  1. در مرحله اول پوست شما توسط ژل های شست و شو و کرم های مناسب از انواع آلودگی و آرایش تمیز می شود
  2. سپس صورتتان بخور داده شده و در همین حین فرد مشغول ماساژ صورت و استفاده از لایه بردار های شیمیایی می شود
  3. مرحله سوم با کمک لایه بردار های مناسب به لایه برداری و پاکسازی صورت پرداخته می شود
  4. در نهایت از انواع لوسیون و کرم جهت طراوات بخشیدن به پوست و آبرسانی آن استفاده می شود

منبع: مرکز پاکسازی پوست مایا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو