علائم اولیه بارداری در پریود نامنظم | با پریود نامنظم چگونه بفهمیم بارداریم؟

منبع: مینویسم

27

1401/8/7

12:35


در این مقاله در مورد علائم و نشانه های اولیه بارداری در افرادی که پریود نامنظم دارند صحبت می کنیم.

علائم اولیه بارداری در پریود نامنظم | با پریود نامنظم چگونه بفهمیم بارداریم؟

وقتی پریود نامنظم دارید، به احتمال زیاد می دانید که نمی توانید بر عقب افتادن یک پریود به عنوان یکی از علائم بارداری در روزهای اول حساب کنید. این یکی دیگر از سیکل های قاعدگی معمول شماست.

همچنین، این احتمال وجود دارد که بدن شما تغییرات دیگری را تجربه کرده باشد، قبل از این که متوجه به تاخیر افتادن یک پریود خود شده باشید. اگرچه، تنها یک تست بارداری می تواند باردار بودن یا نبودن شما را تایید کند. این علائم می توانند در وهله اول شما را ترغیب کنند تا تست بارداری را انجام دهید.

بنابراین، اگر پریود نامنظم دارید باید به چه علائم دیگری برای بارداری توجه کنید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر به خواندن این مقاله از مینویسم با عنوان علائم بارداری با پریود نامنظم ادامه دهید.

پریود نامنظم چیست؟

به گفته دفتر سلامت، شما وقتی پریود نامنظم دارید که سیکل قاعدگی تان خارج از دوره سیکل معمولی، یعنی بین 21 تا 35 روز، رخ دهد و اگر سیکل قاعدگی شما هر ماه بیشتر از 20 روز تغییر کند.

به عنوان مثال، اگر یک فرد دارای سیکل قاعدگی 21 روزه است و این دوره به 42 روز تغییر کند، فرد دچار پریود نامنظم است.

چگونه دوره سیکل خود را محاسبه می کنید؟ سیکل شما در اولین روز از پریود آغاز می شود و یک روز قبل از پریود بعدی به پایان می رسد. تجربه پریودهای نامنظم در سنین نوجوانی یا در دوران پیش از یائسگی بسیار طبیعی است. استرس نیز می تواند موجب پریود نامنظم شود. همچنین، می تواند عوارض جانبی مصرف یک دارو باشد.

با این وجود، پریودهای نامنظم اغلب علامتی از یک بیماری زمینه ای مانند دیابت کنترل نشده، اختلالات خوردن، مشکلات تیروئید، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا نارسایی اولیه تخمدان (POI) است.

اگر متوجه شدید که پریودتان نامنظم است،‌ به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند دلیل پریودهای نامنظم شما را تشخیص دهد و اقدام بعدی را به شما توصیه کند. در ادامه درباره علائم بارداری در قاعدگی نامنظم صحبت می کنیم تا بدانید با پریود نامنظم چگونه بفهمیم بارداریم؟

همچنین بخوانید: آیا پریود نامنظم خطرناک است

بارداری با پریود نامنظم آیا ممکن است؟

بله، اگر پریود نامنظم دارید نیز می توانید باردار شوید. اما مطالعات پیشنهاد می کنند که زنان با پریودهای نامنظم زمان بیشتری برای بارداری نیاز دارند زیرا ممکن است مشکلاتی با تخمک گذاری داشته باشند. این مشکل می تواند باروری او را تحت تاثیر قرار دهد یا تشخیص زمان بارداری را دشوارتر کند.

وقتی پریودهای شما نامنظم هستند،‌ پیش بینی روزهای باروری که از 5 روز قبل از تخمک گذاری شروع می شود و یک روز بعد از تخمک گذاری به پایان می رسد،‌ دشوارتر خواهد شد. پیش بینی روزهای باروری برای برقراری رابطه جنسی به منظور بارداری مهم است.

اما شما می توانید از یک کیت پیش بینی تخمک گذاری (که به آن تست تخمک گذاری نیز گفته می شود) استفاده کنید تا بدانید که تخمک گذاری چه زمانی شروع می شود و بر اساس آن برنامه ریزی کنید.

پریود نامنظم ممکن است به دلیل مشکلات سلامتی خاص مرتبط با باروری مانند عدم تخمک گذاری، PCOS و POI باشد. در این مورد، درمان بیماری زمینه ای می تواند شانس شما برای بارداری را افزایش دهد.

همچنین بخوانید: چه زمانی از سیکل قاعدگی بیشترین احتمال بارداری وجود دارد

علائم اولیه بارداری در پریود نامنظم

علائم اولیه بارداری با پریود نامنظم

وقتی پریود نامنظم دارید، ممکن است نتوانید بر به تاخیر افتادن پریودهای خود به عنوان علامتی از بارداری حساب کنید. در اینجا دیگر نشانه های اولیه بارداری در پریود نامنظم موجود دارد که باید مراقب آنها باشید زیرا ممکن است نشانه بارداری باشد.

خونریزی سبک

یکی از علائم اولیه بارداری در افرادی که پریود نامنظم دارند و فرد ممکن است تجربه کند، خونریزی سبک و خفیف است. خونریزی سبک که با نام لکه بینی نیز شناخته می شود، ‌بین 15 تا 25 مورد از هر 100 بارداری در دوازده هفته اول بارداری رخ می دهد.

خونریزی لانه گزینی وقتی اتفاق می افتد که تخمک بارور شده در رحم لانه گزینی می کند. لانه گزینی معمولا حدود 6 الی 12 روز بعد از لقاح رخ می دهد. به طور معمول، خونریزی لانه گزینی به رنگ صورتی روشن یا قهوه ای است که به شما کمک می کند تا آن را از خونریزی معمول پریود تشخیص دهید زیرا خونریزی پریود معمولا قرمزتر است.

اگر لکه بینی را تجربه می کنید، توصیه می شود که تست بارداری انجام دهید و بعد از به دکتر مراجعه کنید. خونریزی در اوایل بارداری می تواند علامتی از عفونت، بارداری خارج از رحم یا سقط جنین باشد.

تکرر ادرار

آیا بیشتر از حد معمول به دستشویی می روید؟ یکی دیگر از علائمی که می توانید به عنوان علائم اولیه بارداری در پریود نامنظم در نظر بگیرید، تکرر ادرار است. تکرر ادرار معمولا در سه ماهه اول و سوم بارداری اتفاق می افتد. برخی از متخصصان می گویند که این می تواند به دلیل فشار رحم بر روی مثانه باشد و باعث می شود که مثانه قبل از پر شدن شما را وادار به ادرار کند.

علاوه بر این، در طی دوران بارداری بدن هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) تولید می کند که می تواند باعث شود فرد بیشتر از حد معمول ادرار کند.

حالت تهوع و استفراغ

احساس تهوع و استفراغ دو مورد از شایع ترین علائم بارداری هستند. حالت تهوع و استفراغ در 80 درصد از زنان باردار اتفاق می افتد. اگرچه این علائم تهوع صبحگاهی نامیده می شوند، این امکان وجود دارد که در هر زمان از روز آن را تجربه کنید.

این علائم ممکن است بین هفته های دوم و هشتم بعد از لقاح آغاز شوند و تا زمان تولد نوزاد ادامه یابند. اما معمولاً در سه ماهه اول شدیدتر هستند. می توانید در مورد این علائم با پزشک صحبت کنید. او ممکن است تغییرات رژیم غذایی یا داروها را توصیه کنند.

خستگی

آیا به تازگی احساس خستگی کرده اید؟ در میان دلایل متعددی که می توانند باعث احساس خستگی در شما شوند، بارداری نیز باید مورد توجه قرار گیرد. بسیاری از افراد در اوایل بارداری این احساس را تجربه می کنند.

تغییرات هورمونی و عاطفی که بارداری با خود به همراه دارد و سازگاری با این تغییرات می تواند باعث تخلیه انرژی شود. بنابراین احساس خستگی می تواند از علائم بارداری در کسانی که پریود نامنظم دارند در نظر گرفته شود. اگر شک دارید، تست بارداری انجام دهید.

خستگی ممکن است در کل دوران بارداری ادامه یابد، اما بیشتر در سه ماهه اول و سوم احساس می شود.

حساسیت سینه ها

آیا متوجه شده اید که سینه هایتان بزرگ تر و حساس تر شده اند؟ هورمون ها، به خصوص هورمون استروژن، باعث می شوند تا سینه ها و نوک سینه ها دردناک و در دوران بارداری بزرگ تر شوند. سینه های شما ممکن است سنگین تر به نظر آیند و ممکن است لازم باشد اندازه سوتین خود را برای راحتی بیشتر تغییر دهید.

این تغییرات برای آماده شدن بدن شما برای تولید شیر و شیردهی رخ می دهد.

تغییرات خلق و خو

تغییرات هورمونی در دوران بارداری می توانند موجب شوند تا فرد تغییرات ناگهانی در خلق و خو خود احساس کند. شما یک دقیقه احساس شادی می کنید و دقیقه بعد اشک می ریزید.

این تغییرات در خلق و خو ممکن است در کل دوران بارداری با شما باشند، اما در سه ماهه اول و سوم شدیدتر می باشند. همچنین ممکن است در حین تلاش برای مقابله یا سازگاری با تغییراتی که ممکن است بدنتان تجربه کند – مانند خستگی و تهوع صبحگاهی – به دلیل بارداری، نوسانات خلقی را تجربه کنید.

همچنین بخوانید: هورمون های موثر بر خلق و خو

سایر علائم بارداری برای کسانی که پریود نامنظم دارند

علائم دیگری که به شما می گوید ممکن است باردار باشید عبارتند از:

  • کمردرد
  • مشکل خواب
  • تغییر در ترجیح غذایی و اشتها
  • افزایش ترشحات واژن
  • سردرد

با این حال، توصیه می کنیم در صورت مشاهده علائم زیر در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید:

  • سردردهای مکرر
  • حالت تهوع و استفراغ مداوم
  • سبکی سر
  • تورم دست و پا
  • ضربان قلب سریع
  • احساس حرکت کمتر جنین
  • خونریزی واژن
  • گرفتگی معده
  • انقباضات
  • پاره شدن کیسه آب
  • علائمی که نشان می دهد ممکن است بیمار باشید یا عفونت داشته باشید
  • لرزش دست و پا
  • تشنج

کلام آخر

پریودهای نامنظم می توانند زمان انجام تست بارداری را برای شما دشوارتر کنند. اما اگر فکر می کنید باردار هستید، لازم نیست در مورد وضعیت خود در بی خبری بمانید. در طول سه ماهه اول به علائم رایج بارداری در پریود نامنظم مانند خستگی غیرعادی، حالت تهوع، استفراغ و – البته – تست بارداری برای بررسی اینکه آیا باردار هستید، توجه کنید. علائم اولیه بارداری در افرادی که قاعدگی نامنظم دارند در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو