رکورد طلاق در عربستان: هر ساعت ۷ جدایی

منبع: برترین ها

23

1401/8/7

13:11


​همزمان با افزایش بی سابقه طلاق و کاهش ازدواج، شکاف طبقاتی و فقر نیز در سال های گذشته در عربستان رشد کرده است.

عصر ایران: عربستان سعودی از ابتدای سال ۲۰۲۲ با میانگین ۷ طلاق در ساعت، افزایش بی سابقه ای را در آمار میزان طلاق سالانه گزارش کرده است.

به نقل از سی ان ان، این خبر در روزنامه "الیوم" سعودی و بر اساس بررسی داده های منتشر شده توسط موسسه آمار عمومی عربستان سعودی در مورد پرونده های طلاق ۲۰۲۲ منتشر شده است.

رکورد طلاق در عربستان: هر ساعت 7 جدایی

براساس داده‌های این موسسه آماری، نرخ طلاق در سال 2020 (1399) نسبت به سال قبل 12.7 درصد افزایش داشته و 57 هزار و 595 مورد به ثبت رسیده است. اما از ابتدای سال جاری میلادی (2022) تاکنون به طور میانگین 168 طلاق در روز رخ داده است.

بر اساس این گزارش، مهمترین دلایل افزایش آمار طلاق در عربستان سعودی در سال های اخیر افزایش قیمت ها به دلیل شیوع کووید-19، بحران اقتصادی و گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی عنوان شده است.

همچنین بر اساس این گزارش، آمار ازدواج نیز در عربستان سعودی در سال های اخیر کاهش قابل ملاحظه ای یافته است که از عمده دلایل آن عدم تحصیل و بالا بودن مخارج جهیزیه و هزینه های زندگی و ازدواج بوده است.

در سال های اخیر شکاف طبقاتی نیز در جامعه عربستان به شدت افزایش داشته است.

بر اساس گزارشی که در سپتامبر سال 2018 و از سوی "سازمان عدالت و توسعه خاورمیانه و شمال آفریقا" منتشر شده، در عربستان سعودی حدود 5 میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می کنند. جمعیت عربستان 35 میلیون نفر است و این آمار به این معنی است که در این کشور ثروتمند نفتی از هر 7 شهروند سعودی یک نفر فقیر است.

اما بر اساس آمارهای جدید، شکاف طبقاتی در سال های گذشته در عربستان سعودی به ویژه پس از دوره کرونا، رشد یافته و هم اکنون حدود 20 درصد از جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی می کنند، یعنی از هر 5 نفر یک نفر.

"فیلیپ آلستون" گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه فقر نیز در جریان سفر سال 2017 خود به عربستان سعودی اعلام کرده بود از شرایط معیشتی بسیار سخت فقرا  در این کشور ثروتمند نفتی، شوکه شده است.

عربستان سعودی با وجودی که یک اقتصاد نفتی است و بالاترین درآمدهای نفتی را دارد و بر اساس آمارها میزان ثروت انباشته در دست خاندان سلطنتی بیش از 1.4 تریلیون دلار تخمین زده می شود ، اما توزیع این درآمد بین اقشار مختلف مردم عادلانه صورت نمی گیرد و شکاف طبقاتی در سال های گذشته در این کشور افزایش یافته است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو