همه از مونسترا البو نادر و دست نیافتنی Monstera albo ( Monstera deliciosa 'Albo Borsigiana' ) استقبال می کنند. احتمالاً این مونسترا را دیده اید که صفحات اینستاگرام برخی از اینلوئنسرها و کلکسیونرهای گیاهان مورد علاقه شما را تزئین می کند. در این مطلب از سلام دنیا درباره نحوه نگهداری و رشد مونسترا البو(گیاه برگ انجیری)، مشخصات، مراقبت، تکثیر، تعویض گلدان، بیماری های مونسترا البو و مشکلات برگ انجیری صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

این مونسترا رنگارنگ به دلیل تنوع و شهرت خیره کننده اش در صدر لیست در سراسر جهان قرار دارد. با گیاهان کوچکی که اغلب به قیمت چند صد دلار به فروش می رسند. این یک زیرگونه از گیاه برگ انجیری محبوب است که با تکه های بزرگ سفید رنگ طبیعی مشخص می شود. در حالی که می تواند گل دهد، زمانی که در داخل خانه رشد می کند غیر معمول است و شکوفه آن در مقایسه با شاخ و برگ های باشکوه آن نسبتاً ناچیز است. توجه داشته باشید که برای حیوانات خانگی سمی است.

نحوه نگهداری و رشد مونسترا البو(گیاه برگ انجیری)

مشخصات گیاه برگ انجیری

نام گیاه شناسی:  Monstera deliciosa 'albo Borsigiana' 
نام متداول:  مونسترا البو ،گیاه برگ انجیری 
خانواده: گل شیپوریان
نوع گیاه : چند ساله 
اندازه بالغ: ارتفاع 10 فوت، عرض 3 فوت (داخل خانه) 30 فوت بلند، 5 فوت عرض (در فضای باز) 
قرارگیری : در معرض نور خورشید  جزئي 
نوع خاک : مرطوب اما با زهکشی خوب 
pH خاک : اسیدی، خنثی 
زمان شکوفایی : بهار تابستان 
رنگ گل: سبز 
مناطق سختی : 9-11، ایالات متحده آمریکا 
منطقه بومی: آمریکای مرکزی 
سمیت : سمی برای حیوانات خانگی


حتما بخوانید: گیاهان آپارتمانی سمی و خطرناک برای کودکان و حیوانات خانگی


مراقبت از گیاه برگ انجیری (مونسترا البو)

این گیاهان خانگی پرطرفدار که بومی جنگل های بارانی استوایی آمریکای مرکزی هستند، در اکثر شرایط داخلی به خوبی رشد می کنند. اگر قبلاً از گیاه انجیری مراقبت کرده‌اید ، در حال حاضر شروع خوبی دارید زیرا مراقبت از البو تقریباً مشابه است. مونسترا البو به دلیل نگهداری بالا شناخته شده است، بنابراین چند تفاوت وجود دارد که باید در نظر داشت.

نکته: مونسترا البو خود را با در اختیار گذاشتن یک قطب خزه برای رشد برگ های بزرگ و سالم تشویق کنید . این گیاهان  در محیط طبیعی خود از درختان بالا می روند و زمانی که به آنها چوب خزه برای بالا رفتن در داخل خانه داده می شود عملکرد خوبی دارند.

مراقبت از گیاه مونسترا البو

1. نور مناسب برای گیاه برگ انجیری (مونسترا البو)

برای سالم و فراوان نگه داشتن تنوع آن، مونسترا البو خود را با مقدار زیادی نور روشن و غیر مستقیم فراهم کنید . حداقل شش تا هفت ساعت نور فیلتر شده توصیه می شود. مهم است که این گیاهان را از تابش مستقیم نور خورشید دور نگه دارید، زیرا قسمت های رنگارنگ برگ های آنها نسبت به آفتاب سوختگی بسیار حساس هستند. اگر مونسترا البو به اندازه کافی نور دریافت نکند، آنها شروع به از دست دادن تنوع خود می کنند، بنابراین آنها نیاز به نور مناسب دارند. 

2. خاک مناسب برای گیاه برگ انجیری (مونسترا البو)

یک ترکیب خاک غنی و با زهکشی خوب مهم است. ترکیبی از قسمت های مساوی پرلیت ، کوکوپیت و کوکو زهکشی و مواد مغذی مورد نیاز مونسترا البو را فراهم می کند. مخلوط کردن در برخی از کودهای طبیعی مانند ریخته گری کرم نیز ایده خوبی است و باعث تقویت بیشتر می شود.  

3. مقدار آب لازم برای گیاه برگ انجیری (مونسترا البو)

این گیاهان گرمسیری در صورت آبیاری بیش از حد مستعد پوسیدگی ریشه هستند، بنابراین مهم است که بین دو آبیاری اجازه دهید خاک کمی خشک شود. اجازه دهید 1 تا 2 اینچ بالای خاک خشک شود و سپس به خوبی آبیاری کنید و اجازه دهید آب اضافی از سوراخ های زهکشی گلدان خارج شود. 

4. دما و رطوبت مورد نیاز گیاه برگ انجیری (مونسترا البو) 

مانند سایر گیاهان در جنس مونسترا، آلبو در دماهای گرم بهترین عملکرد را دارد، به طور ایده آل بین 65 تا 80 درجه فارنهایت. این باعث می شود آن را برای رشد در محیط های داخلی مناسب باشد، اگرچه می توان آن را در فضای باز در طول تابستان یا در تمام طول سال در مناطق 9 تا 11 USDA کشت کرد.

بهترین عملکرد را با حداقل 60 درصد رطوبت دارند که عموماً از اکثر سطوح رطوبت خانگی بالاتر است. این بدان معناست که احتمالاً باید رطوبت بیشتری را تأمین کنید، که می‌تواند با قرار دادن یک مرطوب‌کننده در نزدیکی، گروه‌بندی آن با گیاهان دیگر، یا انتقال آن به یک اتاق طبیعی مرطوب مانند حمام یا آشپزخانه انجام شود. 


حتما بخوانید: روش کاشت و نگهداری از گیاه پتوس


5. کود مناسب برای گیاه برگ انجیری (مونسترا البو)

برای تولید آلبوهای شاخ و برگ متنوع آنها نیاز به تغذیه دقیق تری نسبت به گیاه برگ انجیری معمولی دارند. همانطور که گفته شد، این هیولاها نیز مستعد لقاح بیش از حد هستند، بنابراین درست کردن آن مهم است. علاوه بر مخلوط گلدانی که با کودهای طبیعی غنی شده است، ماهی یک بار گیاه خود را با کود مایع متعادل تغذیه کنید . در طول ماه های پاییز و زمستان که گیاه دیگر به طور فعال رشد نمی کند، تغذیه را به طور کامل متوقف کنید.  

کود مناسب برای مونسترا البو

تکثیر گیاه برگ انجیری (مونسترا البو)

از آنجایی که رنگ سفید خیره کننده آنها به طور طبیعی وجود دارد، تکثیر Monstera albo تنها راه برای تولید بیشتر این گیاهان شگفت انگیز است و در نتیجه بسیار محبوب است. انجام آن بسیار ساده است و تقریباً شبیه به تکثیر Monstera deliciosa معمولی است. با این حال، تکثیر مونستراهای متنوع بسیار بیشتر از مونستراهای معمولی طول می کشد، بنابراین صبور باشید. همچنین خرید این مونستراهای متنوع به عنوان قلمه های ساقه جدید یا تثبیت شده رایج است، بنابراین اگر به دنبال نکاتی در مورد نحوه مراقبت از قلمه Monstera albo جدید خود هستید، می توانید این مراحل را نیز دنبال کنید. 

تکثیر مونسترا البو

قلمه زدن برگ انجیری از طریق ساقه

قبل از شروع، مهم است که توجه داشته باشید که مونسترا تنها با قلمه های ساقه تکثیر می شود. برای موفقیت، برش ساقه باید حداقل یک گره روی ساقه داشته باشد، ترجیحاً بیشتر.  

  • با استفاده از یک جفت قیچی یا قیچی هرس، یک قلمه ساقه را از یک Monstera albo سالم بردارید. در حالت ایده آل، قلمه ساقه باید دارای حداقل 1 تا 3 گره در امتداد ساقه با حداقل تعداد برگ باشد. 
  • 1 تا 2 برگ پایینی را از قلمه بردارید تا گره های پایین ساقه نمایان شوند، حداقل یک برگ در بالای قلمه بگذارید. 
  • در مرحله بعد، باید تصمیم بگیرید که قلمه خود را در کدام محیط ریشه کنید. می توانید خزه اسفاگنوم، آب، لیکا یا پرلیت را انتخاب کنید.
  • یک ظرف کوچک با محیط انتخابی خود آماده کنید. توجه داشته باشید که خزه اسفاگنوم، لیکا و پرلیت همگی باید از قبل مرطوب شده و در طول کل فرآیند ریشه دهی به طور مداوم مرطوب باقی بمانند.
  • قلمه خود را به محیط آماده شده خود اضافه کنید، مطمئن شوید که گره های در معرض در پایین قلمه در محیط غوطه ور هستند و برگ های باقی مانده در محیط غوطه ور نیستند. 
  • قلمه خود را در مکانی قرار دهید که نور روشن و غیر مستقیم دریافت کند. ریشه ها باید طی چند هفته آینده شروع به رشد کنند. محیط ریشه زایی خود را همیشه مرطوب نگه دارید یا اگر در آب ریشه زایی می کنید هفته ای یک بار آب آن را عوض کنید. 
  • هنگامی که ریشه ها حداقل 2 تا 3 اینچ طول دارند، می توانید قلمه های ریشه دار خود را به یک مخلوط گلدانی غنی و با زهکشی خوب منتقل کنید. خاک را از قبل مرطوب کنید و قلمه خود را بکارید. 

حتما بخوانید: بهترین گل های آپارتمانی مقاوم، محبوب و سایه دوست


قلمه گلدانی خود را به نور روشن و غیرمستقیم برگردانید و خاک را به طور یکنواخت برای یک تا دو هفته اول مرطوب نگه دارید تا به سازگاری گیاه کمک کنید.

قلمه زدن برگ انجیری از طریق ساقه

تعویض گلدان گیاه برگ انجیری (مونسترا البو)

این مونستراها به کندی رشد می کنند و احتمالاً فقط هر دو تا سه سال یکبار باید گلدان شوند. بهترین کار این است که مونسترا البو خود را در اوایل تا اواخر بهار یا در تابستان مجدداً ذخیره کنید. از گلدان مجدد در ماه های پاییز یا زمستان با ورود گیاه به خواب خودداری کنید. گلدانی را انتخاب کنید که یک سایز بزرگتر از گلدان قبلی یا 2 تا 3 اینچ قطر بزرگتر باشد.  

اولین قدم این است که گیاه را با احتیاط از گلدان قدیمی‌اش جدا کنید و تا جایی که می‌توانید بدون شکستن ریشه‌ها، ساقه‌های ریشه را شل کنید. شما می خواهید تا حد امکان خاک قدیمی را حذف کنید. سپس ریشه گیاه را در گلدان جدید قرار دهید و روی آن را با مخلوط گلدان تازه بپوشانید و سپس آن را به خوبی آبیاری کنید. آن را به محل اصلی خود برگردانید و برنامه آبیاری منظم خود را از سر بگیرید. 

آفات و بیماری های رایج گیاهی گیاه برگ انجیری (مونسترا البو)

مراقب آفات رایج گیاهان آپارتمانی مانند کنه عنکبوتی ، فلس ، شپشک آردآلود ، پشه قارچی و تریپس باشید . بررسی منظم گیاه بهترین راه برای تشخیص زودهنگام هر گونه آلودگی احتمالی است. همچنین می توانید به عنوان یک اقدام پیشگیرانه به طور مرتب از حشره کش به گیاه استفاده کنید. 

مشکلات برگ انجیری

مراقبت از مونسترا معمولاً آسان است، به خصوص اگر تجربه رشد انواع دیگر مونسترا را داشته باشید. با این حال، مانند هر گیاه آپارتمانی، چند مشکل رایج وجود دارد که ممکن است هنگام پرورش این گیاهان گرمسیری در داخل خانه با آنها مواجه شوید.

1. ریزش برگ گیاه مونسترا البو

اگر مونسترا البو شما برگ‌های افتاده را نشان می‌دهد، چند دلیل احتمالی وجود دارد. اول، ممکن است گیاه در شوک باشد، به خصوص اگر آن را به خانه آورده باشید. حساس به تغییرات در محیط خود، ممکن است کمی طول بکشد تا به یک فضای جدید عادت کند. آن را با رطوبت فراوان و دمای گرم، که احتمالاً به آن عادت کرده است، فراهم کنید. اگر گیاه شما در خانه شما مستقر است و هنوز علائمی از افتادگی برگ ها را نشان می دهد، ممکن است زیر آب رفته باشد یا دچار پوسیدگی ریشه شده باشد.  


حتما بخوانید: علت ریزش برگ های گل (درخت) بنجامین


2. زرد شدن برگ های مونسترا البو

برگ های زرد نشان دهنده این است که چیزی در محیط رشد گیاه شما درست نیست. معمولاً نشانه آبیاری زیاد، کم آبی، کمبود نور یا لقاح نامناسب است. برای یافتن محتمل ترین علت، باید محیط رشد گیاه خود را ارزیابی کنید.

مشکلات برگ انجیری1

3. از دست دادن تنوع مونسترا البو

اگر متوجه شدید که گیاه شما در حال از دست دادن تنوع است، احتمالاً نور کافی دریافت نمی کند. حداقل 6 تا 7 ساعت نور روشن و غیر مستقیم به آن بدهید. اگر نمی‌توانید نور طبیعی کافی را برای آلبوی خود فراهم کنید، به دستگاه خود یک چراغ رشد اضافه کنید.

4. قهوه ای شدن برگ های مونسترا البو

شایع ترین دلایل قهوه ای شدن برگ ها کمبود رطوبت، زیرآبی و آفتاب سوختگی است.مونسترا البو در مقایسه با Monstera deliciosa کاملا سبز ، به ویژه در رنگ‌های سفیدشان، به‌ویژه به لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌هایشان حساس هستند . 

مشکلات برگ انجیری2

سوالات متداول

چرا مونسترا البو اینقدر گران است؟

این هیولاها کمیاب هستند، به سختی به دست می آیند، به کندی تکثیر می شوند و بسیار محبوب هستند – که همگی قیمت های خود را به سطوح تقریباً نجومی افزایش داده اند. به بیان ساده، مسئله عرضه و تقاضا است - و این گیاهان مد روز مطمئناً مورد تقاضا هستند.

تفاوت بین مونسترا البو  و Monstera Thai Conflation چیست؟

هر دوی این مونستراها رنگارنگ هستند، اما تفاوت اصلی بین این دو این است که تنوع آلبو به طور طبیعی رخ می دهد در حالی که صورت فلکی تایلندی در آزمایشگاه ایجاد می شود. علاوه بر این، الگوهای تنوع آنها متفاوت است. آلبو با تکه‌های بزرگ رنگ‌های سفید واضح مشخص می‌شود، در حالی که صورت فلکی تایلندی با پاشیدن‌های کوچک‌تر رنگ‌های سفید/کرم مشخص می‌شود.

آیا مونسترا البو رشد سریعی دارد؟

به دلیل تنوع در برگ های آن که بر فتوسنتز تأثیر می گذارد. مونسترا البو رشد کندی دارد، به ویژه در مقایسه با Monstera deliciosa معمولی .

سخن آخر

مونسترا البو (گیاه برگ انجیری) از گیاهان زیبا اما با قیمت بالا می باشد پس زمان تهیه این گیاه فضای مناسبی نیز برای او آماده کنید. امیدواریم که از این مطلب استفاده و لذت برده باشید.