مراحل درمان بیماری قارچی گیاهان و روش های پیشگیری از آن

مراحل درمان بیماری قارچی گیاهان و روش های پیشگیری از آن


منبع: آرگا

27

1401/8/7

14:10


در این مطلب قرار است شما را با درمان بیماری قارچی گیاهان آشنا کرده و روش هایی را برای پیشگیری از این مورد به شما بدهیم تا بتوانید از گیاهان خود به خوبی نگهداری نمایید.

برای درمان بیماری قارچی گیاهان باید سریعا اقدام کنید در غیر این صورت امکان این که گیاه شما از بین برود وجود دارد. در واقع گیاهان نسبت به بیماری ها بسیار حساس می باشند و اگر متوجه آن ها نشوید و برای درمانشان اقدام نکنید سریعا جان خود را از دست می دهند و یا ضعیف خواهند شد.

قارچ گیاهی

نحوه درمان بیماری قارچی گیاهان

قارچ ها از مهم ترین عامل های بیماری زایی می باشند و اگر تا کنون با این موارد رو به رو شده باشید خواهید دید که گیاهان چگونه بعد از این که به یک بیماری قارچی مبتلا می شوند از بین رفته و خشک می شوند. در ادامه شما را با نحوه درمان بیماری قارچی گیاهان  آشنا می کنیم و یک سری از روش های پیشگیری از این مشکل را نیز خواهیم گفت تا بتوانید از گل ها و گیاهان خود به خوبی مراقبت کرده و از بیمار شدنشان پیشگیری نمایید.

در واقع قارچ ها از بزرگ ترین میکروارگانیسم ها می باشند و دارای دیواره های سلولی بسیار محکمی اند و به این راحتی ها از بین نمی روند و می توان آن ها را جزئی از بزرگ ترین عوامل خطر آفرین برای گیاهان نام برد. این قارچ ها از طریق هاگ هایی که دارند تکثیر می شوند و یک نوع بیماری بسیار مسری می باشد از این رو بهتر است سعی کنید اگر یکی از گیاهان دچار این مشکل شد آن را ابتدا از سایرین جدا کنید تا گیاهان دیگرتان بیمار نشوند و بعد به درمان گیاهی که دچار بیماری قارچی شده است بپردازید.

بیماری های قارچی در گیاهان به همراه هاگ هایی که قارچ ها دارند منتقل می شود و این کار به سادگی با باد، حشرات و حتی خود انسان نیز انجام می گیرد از این رو بهتر است کمی در مورد سلامت گیاهان خود تحقیق کرده و اگر گیاهی آلوده بود باید سریعا از سایرین جدا گردد تا دیگر گیاهان به این بیماری ها آلوده نشوند.

روش ها از بین بردن بیماری قارچی گیاهان

مراحل درمانی

برای این که بتوانید گیاهان قارچ گرفته خود را در خانه درمان کنید نیاز است تا یک سری اطلاعاتی را در مورد این کار داشته باشید در غیر این صورت اگر اشتباهی متوجه شما گردد ممکن است گیاه خشک شده و تمامی تلاش های شما به باد برود.

مرحله یک

در نظر داشته باشید که اولین نشانه های قارچی شدن گیاهان را جدی بگیرید و سعی کنید در صورت مشاهده همان لحظه گیاه قارچی شده را از سایرین جدا نمایید. این کار شما اگر به موقع انجام شود بسیار خوب بوده و می تواند مشکلاتی که برای سایرین ایجاد می شود را کاهش دهد.

مرحله دو

در این مرحله نیاز است تا تمامی برگ های گیاه که آلوده به قارچ شده اند را جدا کرده و دور بیندازید. در واقع هر برگ را که لکه ای بر روی آن وجود داشت را باید آلوده در نظر بگیرید حتی اگر این مقدار بسیار کوچک باشد. در این میان اگر گیاه شما پر از شاخ و برگ می باشد باید برگ های آن را تا حدودی بچینید تا به درون آن نیز هوای آزاد بخورد و هوا بین شاخه ها و ساقه گیاه در رفت و آمد باشد.

در نظر داشته باشید که هوای خوب و مطلوب یکی از روش های مقابله با قارچ ها می باشد و شما می توانید گیاهان خود را با این روش تا حدودی از قارچ ها دور کرده و سعی کنید شرایط بهتری را برای رشدش فراهم نمایید.

درمان بیماری های گیاهی

مرحله سه

گیاه بیمار را باید در مکانی قرار دهید که نور مستقیم خورشید به آن برسد. در واقع این روشنایی و قرار دادن گیاه در گرما می تواند از رشد قارچ ها پیشگیری نماید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید نور کم، سرما و گردش نا مناسب هوا در بین شاخه های گیاه و ساقه هایش می تواند از عوامل بیماری زایی باشد.

مرحله چهار

در این مرحله باید از محلول های قارچ کش استفاده کنید و باید این محلول ها را از گلخانه ها تهیه کنید و با توجه به طرز استفاده ای که دارد آن را برای خود گیاه مورد استفاده قرار دهید. استفاده از این محلول ها بسیار ساده می باشد و کافی است تا آن را بر روی بخش های قارچ زده گیاه اسپری نمایید. سعی کنید به صورت کامل تمامی گیاه را با این محلول پوشش دهید.

اگر بخش های متفاوت گیاه مانند برگ ها نیز آلوده هستند بهتر است علاوه بر این که سطح آن ها را با این اسپری می پوشانید زیر آن ها را نیز اسپری نمایید. در این میان یادتان باشد که محل اتصال ساقه به برگ را فراموش نکنید و زیرا در این بخش ها هنوز هم امکان وجود هاگ های زنده وجود دارد.

مرحله آخر

سعی کنید نحوه آب دادن به گیاهان خود را تغییر دهید. آبیاری نامناسب خودش یکی از مهم ترین فاکتور هایی می باشد که می تواند منجر به ایجاد قارچ در گیاهان گردد. در واقع آبیاری اصولی می تواند شرایط را برای رشد گیاه فراهم نماید و اگر این میزان آبیاری به شدت زیاد و یا بسیار کم باشد امکان این که شرایط رشدی برای قارچ ها فراهم گردد بسیار زیاد می باشد. بسیاری از قارچ ها در صورتی که خاک خشک باشد از بین می روند از این رو فواصل آبیاری گیاه را رعایت کنید تا بتوانید از پس درمان بیماری قارچی گیاهان به خوبی بر بیایید.

درمان بیماری قارچی گیاهان

پیشگیری از ایجاد بیماری های قارچی

یکی از ساده ترین کارهایی که می توانید برای گیاهان انجام دهید تا مجبور به درمان آن ها نباشید پیشگیری از بروز بیماری های قارچی می باشد. برای این کار باید یک سری نکاتی را رعایت کنید و این نکات عبارتند از :

  • توجه به شرایط آب و هوایی
  • داشتن تهویه مناسب
  • آبیاری درست و به موقع
  • تغذیه کافی و اندازه

در ادامه قرار است هر کدام از این شرایط را به همراه تاثیری که بر گیاه دارد را برای شما بیان نماییم و اطلاعاتی بسیار خوب به شما بدهیم تا بتوانید بهتر از گیاهانی که دارید مراقبت نمایید.

بررسی آب و هوا

توجه کردن به شرایط آب و هوایی برای بسیاری از گیاهان مفید می باشد و می تواند از بروز مشکلات بسیار شدید برای گیاهان پیگیری نماید زیرا دما و مکان نگهداری همه گیاهان یکسان نمی باشد و باید آن ها را در جایی قرار دهید که شرایط لازم برای رشدشان وجود داشته باشد و بتوانند در مکان درست رشد خوبی داشته باشند و به همین روش ساده شما می توانید از بروز مشکلاتی مانند زرد شدن برگ گیاه و قارچی شدنش پیشگیری نمایید.

گیاهان برای رشد نیاز به شرایط متفاوتی دارند برای مثال برخی از آن ها سایه دوست بوده و یک سری دیگر از آنها نور را بیش تر دوست دارند از این نظر نیز باید حواستان به گیاهانی که دارید باشد در غیر این صورت آن ها را در شرایط نامناسب قرار خواهید داد و منجر به ایجاد یک سری از بیماری ها خصوصا بیماری های قارچی در آن ها خواهید شد.

کاهش مشکلات قارچی در گیاه

داشتن تهویه مناسب

سعی کنید تهویه مناسب برای گیاهان مهیا سازید. در واقع داشتن تهویه مناسب مانع از قارچی شدن گیاهان می شود و باید سعی کنید این شرایط را برای پیشگیری از قارچی شدن گیاهان و درمان بیماری قارچی گیاهان آماده نمایید. برخی از بیماری های قارچی که ایجاد می شوند به صورت خاکزاد می باشند و اگر بتوانید تهویه متناسب برای گیاهان در نظر بگیرید و اطراف ریشه آن ها راه های خروج آب داشته باشد بسیار خوب بوده و می تواند از بروز مشکلات دیگر در این زمینه پیشگیری نماید.

آبیاری درست و اندازه

در برخی از شرایط دادن آب زیاد به گیاه می تواند شرایط رشد قارچ ها را فراهم نماید با این حال کمبود رطوبت گیاه نیز می تواند منجر به همین مورد گردد از این رو باید سعی کنید این کار را به صورت کافی و به اندازه انجام دهید در غیر این صورت ممکن است نتوانید گیاهان خود را به خوبی نگهداری کرده و بیماری های قارچی را در آن ها تا حدودی افزایش دهید.

در زمستان و تابستان نیاز های گیاه به آبیاری متفاوت می باشد. در تابستان بسیاری از گیاهان نیاز به غبار پاشی دارند و سعی کنید این کار را انجام دهید و از این که گلدان را لبالب پر از آب نمایید به شدت جلوگیری نمایید. برای این که بدانید چه زمانی برای آبیاری مناسب می باشد باید انگشت خود را در خاک فرو نمایید و اگر تا یک بند انگشت شما خشک بود می توانید گیاه را دوباره آبیاری کنید در غیر این صورت گیاه نیازی به آبیاری مجدد ندارد.

تغذیه درست

درمان بیماری قارچی گیاهان بسیار سخت و زمان بر می باشد و بهتر است از روش هایی برای پیشگیری از این مورد استفاده نمایید. در نظر داشته باشید که گیاهان نیاز به مواد غذایی دارند تا بتوانند رشد کرده و با بیماری ها مبارزه کنند از این رو بهتر است روی این مورد نیز کمی حساس باشید. تغذیه گیاهان باید به صورت اصولی و در زمان مناسب باشد و در غیر این صورت رشد گیاه مختل شده و گیاه شما دچار تنش خواهد شاد و زمانی که به بیماری های قارچی مبتلا گردد در زمان بسیار کمی از بین خواهد رفت و شما دیگر نمی توانید آن را درمان نمایید. کمبود مواد غذایی می تواند منجر به ریزش برگ ها، ضعف شدید گیاه و ابتلا به بیماری های مختلف در گیاه گردد از این رو باید سعی کنید این مورد را نیز مورد بررسی قرار داده و سعی کنید برای پیشگیری از بیماری در گیاهان به تغذیه آن ها اهمیت دهید.

درمان بیماری قارچی گیاهان

به صورت کلی گیاهان نیاز به مراقبت دارند و اگر وقتی برای این کار ندارید بهتر است آن ها را در خانه نگهداری نکنید زیرا امکان دارد دچار بیماری های متفاوتی شوند و به مرور زمان خشک گردند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو