قهوه مناسب برای من کدام است؟

قهوه مناسب برای من کدام است؟


منبع: روزیاتو

25

1401/8/7

18:30


قهوه مناسب برای من کدام است؟

۱ دقیقه پیش

قهوه مناسب برای من کدام است؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

قهوه یکی از گیاهان مفیدی است که خواص و فواید بسیار زیادی را برای انسان دارد. افراد با نوشیدن قهوه احساس خستگی کمتری می‌کنند، چرا که این گیاه دارای کافئین بوده و کافئین دارویی محرک است. هنگامی که یک فنجان قهوه می‌نوشید کافئین از طریق جریان خون جذب و به سمت مغز حرکت کرده و پس از رسیدن به مغز، انتقال‌دهنده عصبی آدنوزین را مسدود می‌کند. در حقیقت قهوه برانگیختگی را سرکوب کرده و خواب را بهبود می‌بخشد.

به طور کلی هنگامی که ما از خواب بیدار می‌شویم، میزان آدنوزین در مغز هر ساعت بیشتر و بیشتر تولید می‌شود و ما احساس خواب‌آلودگی می‌کنیم. هنگامی که ترشح آدنوزین مسدود می‌شود، انتقال‌دهنده‌های دیگری مانند نور اپی نفرین و دوپامین در بدن بیشتر تولید می‌شوند. این دو ماده دقیقا اثر محرک دارند و در نتیجه فرد می‌تواند ساعات بیشتری را بیدار بماند.

براساس برخی مطالعات و تحقیقات، قهوه حافظه، سرعت واکنش، هوشیاری و عملکرد شناختی عمومی را نیز افزایش می‌دهد. در نتیجه فرد در طول روز عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

اما سوال اساسی و مهم این است که آیا هر نوع قهوه‌ای برای هر فردی مناسب است؟ آیا هر مدل قهوه‌ای به فرد انرژی خوب القا می‌کند؟ برای پاسخ این سوالات با ادامه این مقاله همراه ما باشید.

قهوه گیاهی با خواص بسیار زیاد

همان‌طور که در ابتدای این مقاله مطالعه کردید، قهوه گیاه پرخاصیتی است که افراد می‌توانند با روش‌های مختلفی آن را تهیه و طی روز نوش‌جان کنند. برخی از خواص و فواید این گیاه به شرح زیر است:

۱.      قهوه؛ کاهنده‌ درد پس از ورزش

قهوه برای ورزشکاران یک نوشیدنی بسیار مفید است. ورزشکاران با نوشیدن یک فنجان قهوه علاوه بر بهتر تمرین کردن، می‌توانند درد پس از تمرین را کاهش دهند. پس از یک تمرین سخت، حتما نوشیدن دو فنجان قهوه را امتحان کنید. هنگامی که این نوشیدنی مفید را می‌نوشید پس از گذشت یک ساعت دیگری اثری از درد ماهیچه‌ها نخواهد بود. در واقع نوشیدن حدود دو فنجان قهوه پس از ورزش به میزان زیادی به کاهش درد کمک خواهد کرد.

۲.      قهوه یک کاهنده برای بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر شایع‌ترین بیماری اعصاب در سراسر جهان است که معمولا سالمندان بالای ۶۵ سال را هدف قرار می‌دهد. اغلب افراد در سنین میانسالی از این اختلال ذهنی ترس دارند و همیشه به دنبال روشی برای کاهش احتمال این بیماری در سنین بالا هستند. آلزایمر بیماری است که هنوز برای آن درمان شناخته‌ شده‌ای یافت نشده اما خوشبختانه اقدامات پیشگیرانه زیادی برای آن وجود دارد.

براساس مطالعات و تحقیقات انجام شده، مصرف قهوه می‌تواند شانس ابتلا به بیماری آلزایمر را تا ۶۵% کاهش دهد. در حقیقت مصرف کافئین ریسک اختلال ذهن را کاهش داده و موجب تمرکز بیشتر می‌شود.

۳.      نوشیدن قهوه و کاهش بیماری پارکینسون

دومین بیماری عصبی شایع در جهان پس از آلزایمر، پارکینسون است. برای این بیماری نیز هنوز درمان کامل مشخصی یافت نشده اما روش‌های پیشگیرانه زیادی برای ابتلا به این بیماری نیز معرفی و شناخته شده است.

افراد زمانی به این بیماری مبتلا می‌شوند که نورون‌ها درمغز دوپامین مرده تولید می‌کنند. با نوشیدن قهوه، حدود ۳۲ تا ۶۰ درصد احتمال تولید دوپامین مرده در مغز کاهش می‌یابد. کافئین تاثیر مثبتی روی انتقال‌دهنده‌های عصبی دوپامین دارد.

قهوه علاوه بر پیشگیری می‌تواند به بیماران مبتلا به پارکینسون نیز کمک کند. موسسات تحقیقات مرکز سلامت دانشگاه مک گیل گزارش کرده‌اند که کافئین می‌تواند به کنترل حرکت کمک کند.

۴.      کاهش افسردگی تنها با نوشیدن یک فنجان قهوه

همانطور که در ابتدای این مقاله مطالعه کردید، کافئین سطح دوپامین سالم را در جریان خون بالا می‌برد. دوپامین یک انتقال‌دهنده عصبی بوده که مسئول حرکت، حافظه و شناخت در مغز است. ترشح این ماده به افراد حس لذت بیشتری می‌دهد به همین دلیل میزان افسردگی را در افراد کاهش خواهد داد.

۵.      قهوه، تضمین سلامت کبد

کبد یکی از اعضای مهم در بدن انسان بوده که صدها وظیفه برعهده دارد. بسیاری از بیماری‌ها نظیر هپاتیت، بیماری کبد و… روی کبد تاثیر منفی می‌گذارند. این بیماری‌ها موجب سیروز می‌شوند. قهوه یک سلاح قوی علیه سیروز بوده و به سلامت کبد کمک بسیار زیادی می‌کند. برای کاهش ریسک ابتلا به سیروز سعی کنید روزانه قهوه بنوشید.

۶.       از بین بردن نارسایی قلب، تنها با نوشیدن قهوه

افرادی که به میزان نرمال و متوسط در روز قهوه مصرف می‌کنند، کمتر دچار حملات قلبی می‌شوند. کافئین فشار خون را افزایش می‌دهد به همین دلیل برخی براین باورند که با مصرف قهوه احتمال بیماری قلبی و سکته بیشتر خواهد شد. این در حالی است که شواهد و مطالعات بسیار زیادی نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان قهوه کمتر دچار سکته قلبی می‌شوند. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه؟ کاهش ریسک خطر ابتلا به سکته، ممکن است به خاطر آنتی اکسیدان‌های موجود در دانه این گیاه باشد.

۷.      اثرات مثبت قهوه بر سرطان روده بزرگ

یکی از علل مرگ در سراسر دنیا، سرطان است. سرطان کبد و روده بزرگ سومین و چهارمین عامل مرگ سرطان در دنیاست. همان‌طور که در بالاتر مطالعه کردید، قهوه از کبد در برابر سرطان محافظت می‌کند این در حالیست که این ماده پرخاصیت اثرات مثبتی برروی روده نیز می‌گذارد. این نوشیدنی لذتبخش ۴۰% خطر ابتلا به روده بزرگ را کاهش می‌دهد و افراد را در برابر این سرطان بسیار خطرناک محافظت می‌کند. بنابراین سعی کنید در طی روز ۴ تا ۵ فنجان از این نوشیدنی را نوش‌جان کنید.

۸.      کاهنده خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

یکی از مشکلات جهانی، ابتلا به دیابت نوع ۲ است. این بیماری بیش از ۳۰۰ میلیون نفر آدم را در دنیا تحت تاثیر قرار داده و جان برخی از آنها را می‌گیرد. برخی از تحقیقات و مطالعات انجام شده، نشان داده که قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. براساس مطالعات این گیاه پرخاصیت، ابتلا به دیابت نوع ۲ را در بین افراد ۲۳% تا ۵۰% کاهش خواهد داد.

۹.      گیاهی حاوی مواد مغذی

در یک فنجان نوشیدنی گرم و پرخاصیت قهوه، ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار زیادی وجود دارد. برخی از این مواد مغذی که پس از نوشیدن این نوشیدنی جذب بدن می‌شود عبارتند از:

  • ویتامین ب ۲ (ریبوفلاین): ۱۱%
  • ویتامین ب ۵ (پانتوسنیک اسید): ۶%
  • منگنز و پتاسیم: ۳%
  • نیاسین و منیزیم: ۲%
  • حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان

آیا هر قهوه‌ای برای بدن من مناسب خواهد بود؟ قهوه مناسب خودت را نوش جان کن

قهوه دارای انواع و مدل‌های مختلفی است که هر کدام توسط شرکت‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. احتمالا بارها این جمله را از اطرافیان خود شنیده‌اید که می‌گویند: “قهوه به من نمی‌سازد.” این جمله کاملا صحیح است چرا که هر نوع قهوه‌ای مناسب هر فردی نیست و شما باید برای خود نوع مناسب را پیدا کنید.

قهوه ترک

قهوه مناسب برای من کدام است؟

قهوه ترک معمولا محبوب دل بسیاری از افراد است زیرا این مدل بسیار ساده و سریع و با کمترین وسایل ممکن در خانه قابل تهیه و دم شدن است.

مناسب چه افرادیست؟

این مدل برای افرادی که انرژی کمی دارند و در طی روز زود خسته می‌شوند مناسب است. بسیاری از دانشجویانی که درگیر امتحان، انجام پایان‌نامه و امتحانات خود هستند نیز می‌توانند برای بیداری پی‌در‌پی از این نوع استفاده کنند. در حقیقت قهوه ترک با تحریک سیستم عصبی، کمبود انرژی را تامین و بدن را مجبور به بیداری می‌کند.

علاوه بر موارد بالا، افرادی که به دنبال یک قهوه غلیظ‌اند و قصد دارند این نوشیدنی را بدون شکر و قند میل کنند و دوست‌دار کافئین بالا هستند، نوع ترک گزینه خوبی برای آنهاست.

فرانسوی

همانطور که از نامش پیداست، این مدل برای اولین بار توسط فرانسوی‌ها کشف و درست شده است. طعم ملایم آن باعث شده تا فرانسوی‌ها و سایر افراد جهان، عاشقش باشند. کافئین قهوه فرانسوی نسبتا بالاست و به راحتی با آب یا حتی شیر می‌توانید آن را درست کنید. برای شیرین شدن آن، کمی شکر یا قند انتخاب مناسبی است.

مناسب چه افرادیست؟

بسیاری از افراد، از تلخی قهوه همیشه فرار می‌کنند به همین دلیل هیچگاه این گیاه پرخاصیت را امتحان نمی‌کنند. این افراد سخت در اشتباهند؛ چرا که قهوه فرانسوی انتخاب مناسبی برای آنهاست. این مدل به نسبت اسپرسو، تلخی بسیار ملایمی دارد که اصلا آزاردهنده نیست.

اسپرسو

یکی از محبوب‌ترین، دوست‌داشتنی‌ترین و نام‌‌دارترین نوع قهوه، اسپرسو است. زیرا این مدل، پایه تمام نوشیدنی‌هایی نظیر: لاته، کاپوچینو، آمریکانو و… بوده و در خانه با ابزارهای دستی و اتوماتیک به راحتی قابل تهیه است.

مناسب چه افرادیست؟

قهوه اسپرسو به نسبت سایر نوع‌های دیگر کمی تلخ‌تر بوده و آن را باید به مقدار کمی در شات‌هایی به اندازه ۲۵ الی ۳۰ میلی‌متری سرو و نوش جان کرد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اسپرسو بالاترین میزان کافئین را بین نوشیدنی‌های گرم دارد. علاوه برا کافئین بالا، میزان آنتی اکسیدان این مدل به نسبت سایر مدل‌ها نیز بیشتر بوده و می‌توان از آن به جای برخی میوه‌ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان نیز استفاده کرد. اسپرسو می‌تواند برای برخی بیماری‌ها و سردردها مناسب باشد.

در پایان

قهوه یک نوشیدنی بسیار فوق‌العاده است که می‌توانید به دو صورت گرم و سرد (آیس لاته، آیس موکا و…) آن را سرو کنید به همین دلیل این نوشیدنی پرخاصیت، در عین حال جذاب و دوست‌داشتنی است. برای اینکه بتوانید از نوشیدن این ماده انرژی‌زا بیشترین لذت را ببرید باید ابتدا نوع مناسب آن را برای خود انتخاب و خریداری کنید. ما در این مطلب به شما کمک کردیم تا بتوانید قهوه مناسب خود را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

لغو پاسخ

ورود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو