دربهای باغ بیرم آباد کرمان بر روی عموم باز خواهند شد

منبع: همگردی

34

1401/8/8

07:30


ایسنا/ براساس سخنان وزیر میراث فرهنگی کشور، دربهای باغ بیرم آباد کرمان بر روی عموم باز خواهند شد.

باغ بیرم آباد یکی از باغ های زیبا و تاریخی شهر کرمان است. این باغ که در شرق شهر کرمان و در جوار بنای تاریخی تخت درگاه قلی بیگ قرار دارد، توسط بیرام بیگ افشار ساخته شده که در زمان شاه اسماعیل صفوی و از سوی محمدخان استاجلو در سال916 هجری قمری به کرمان آمد.

قدمت این باغ بیش از چهار قرن است و 4.5 هکتار وسعت دارد و براساس وقفنامه موجود، در زمان قاجاریه توسط چهار تن از فرزندان قلی بیک به آستان قدس رضوی واگذار شده است.

برپایه این گزارش، بازسازی این بنا آبان سال 94 آغاز شده و هنوز به اتمام نرسیده است و باغ بیرم آباد پذیرای عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود.

طبق گفته شفیعی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در حاشیه این بازدید گفت: هنوز کاربری خاصی برای این مجموعه تعریف نشده، اما اصرار میراث بر این است که کاربری آن بگونه ای باشد که بازدید برای عموم آزاد باشد.

به گفته شفیعی، زمان افتتاح این باغ بستگی به موقوفات آستان قدس دارد.

همچنین طبق اعلام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با کشیدن حصار در قسمتهای در حال مرمت، می تواند شرایطی را فراهم نمود که از فردا مردم بتوانند از این مجموعه زیبای گردشگری در شهر کرمان بازدید کنند.

او در پاسخ به این مطلب که آستان قدس اجازه بازدید نمی دهد، گفت: شخصا با آستان قدس رضوی مذاکره خواهم کرد که دربهای این مجموعه به روی عموم باز شود.

به اعتقاد ضرغامی، مرمت این بنا یک مزیت گردشگری ویژه برای شهر کرمان به همراه خواهد داشت و دانش آموزان و دانشجویان مشتاق دیدن نحوه مرمت این بنای تاریخی و آموزش هستند.

کریمی، نماینده آستان قدس رضوی در کرمان در این بازدید توضیحاتی را ارائه داد و گفت: بخشی از مرمت این بنا هنوز تمام نشده و منتظر اتمام کار برای اجازه بازدید عموم هستیم که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دستور آغاز بازدید عموم از این مکان گردشگری را صادر کرد.

دربهای باغ بیرم آباد کرمان بر روی عموم باز خواهند شد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو