حال عمارت اربابی روستای سنگستان همدان خوب نیست

منبع: همگردی

14

1401/8/8

09:01


ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، حال عمارت اربابی روستای سنگستان همدان خوب نیست.

رضا نعمتی آسا، دهیار روستای سنگستان همدان با بیان اینکه اداره میراث فرهنگی نیز برای این بنا هیچ کاری نمی کند، افزود: عمارت بیش از 200 سال قدمت دارد و با وجود ویژگی های منحصر بفرد مانند تزئینات معماری تاکنون به ثبت ملی نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه قسمت زیادی از تزئینات وابسته به معماری بنا از بین رفته یا در حال تخریب است، تصریح کرد: سالهای قبل میراث فرهنگی برای ثبت ملی بنا اقداماتی را انجام داد اما این موضوع ادامه پیدا نکرد.

دهیار روستای سنگستان ادامه داد: ثبت ملی، حفظ، مرمت و تغییر کاربری می تواند این عمارت را به یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری استان همدان تبدیل کرده و علاوه بر حفظ بنا باعث رونق گردشگری در روستای سنگستان شود.

نعمتی آسا با بیان اینکه سالهای قبل برای تغییر کاربری بنا یک سرمایه گذار اعلام آمادگی کرد اما به نتیجه نرسید، مطرح کرد: براساس قانون، کار دهیار شناسایی و معرفی بناهای تاریخی است و میراث فرهنگی و مالک شخصی باید برای حفظ آن تلاش کنند اما در مورد عمارت اربابی این اتفاق نیفتاده است.

وی در پایان گفت: عمارت اربابی سنگستان علاوه بر اینکه یک جاذبه تاریخی کم نظیر است، سه درختان چنار کهنسال نیز دارد که جز میراث طبیعی محسوب می شوند که رها شده و هر روز بیش از قبل تخریب می شود.

حال عمارت اربابی روستای سنگستان همدان خوب نیست

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو