تقویت گردش خون پاها با خوراکی های مفید

تقویت گردش خون پاها با خوراکی های مفید


منبع: آرگا

27

1401/8/8

09:10


راه های زیادی برای تقویت گردش خون پاها وجود دارد که ما در این مطلب انواع خوراکی هاییی که برای تقویت گردش خون در پاها مفید می باشد را معرفی کردیم مانند ماهی، سیر و سبزیجات برگ سبز.

گردش خون طبیعی، اکسیژن و مواد مغذی را از راه شریان ها به سلول های بدن می رساند و مواد زائد به واسطه سیاهرگ ها جمع آوری می شود و به کبد، قلب و ریه ها انتقال پیدا می کند. اگر قسمتی از سیستم گردش خون صدمه دیده باشد، امکان دارد دارای علائمی باشد. ما در این مطلب راه های تقویت گردش خون پاها را بیان می کنیم.

آشنایی با ره های تقویت گردش خون پاها

انواع خوراکی ها برای تقویت گردش خون پاها

تغییرات سبک زندگی مثل ورزش، نوشیدن آب بیشتر و خوردن غذاهای سالم می تواند در تغییر گردش خون موثر باشد. آیا گرفتگی، درد و خستگی را در پاهای خود احساس می کنید؟ گردش ضعیف خون در پاها و مچ پا می تواند موجب ورم، بیماری های وریدی و واریس شود. در این مقاله ۱۰ ماده غذایی که گردش خون را در پاها تقویت می کنند را بررسی می کنیم. تا پایان مطلب با ما همراه باشید، چون ما به ادویه ای اشاره می کنیم که فواید فوق العاده برای رگ های شما دارد و می توانید هر روز آن را مصرف کنید.

۱- غذاهای غنی از پتاسیم

پتاسیم یک ماده معدنی وازواکتیو است که با گشاد کردن رگ های خونی به اندام، جریان خون را بیشتر می کند و در نهایت موجب کاهش درد و افزایش جریان مواد مغذی و اکسیژن می شود. پتاسیم برای سیستم گردش خون خون سالم(شبکه رگ های خونی که خون را از قلب و به سمت قلب می برد) مفید می باشد چون به کاهش فشار خون بسیار کمک می کند. خوشبختانه، به صورت گسترده ای در غذاها پیدا می شود. رژیم غذایی غربی سرشار از غذاهای شور است که سرشار از سدیم و فاقد پتاسیم است و در نهایت موجب افزایش فشار فشار خون می شود. با مصرف سیب زمینی، موز، کلم بروکلی، لوبیا، حبوبات و گوجه فرنگی از بهترین منابع غذایی پتاسیم می باشند، شما می توانید مقدار سدیم و پتاسیم دریافتی را متعادل نمایید.

افزایش گردش خون پاها

۲- انگور

انگور منبع غذایی پلی فنول ها می باشد که یک آنتی اکسیدان های قوی است. البته آنها LDL را متعادل می کنند، همچنین به عنوان “کلسترول بد” شناخته می شوند، پس باعث جلوگیری از لخته شدن رگ های خونی می شود. نکته مهمی که در اینجا لازم است ذکر کنیم این است که پلی فنول های موجود در انگور در کاهش فشار خون و بهبود خاصیت ارتجاعی عروق خونی موثر می باشد.

۳- ماهی به عنوان منبع امگا ۳

ماهی به علت خواص بی نظیری که برای سیستم عروقی دارد، غذای محبوب و شناخته شده ای است. این یک اسید چرب سالم است که به میزان زیادی در ماهی و مقدار زیادی در گردو، دانه های کتان و دانه های چیا (به عنوان اسید آلفا لینولنیک) یافت می شود. امگا ۳ با جلوگیری از صدمه اکسیداتیو به عروق خونی و قلب، نشان دهنده اثرات آنتی اکسیدانی است. البته به شل شدن سلول های عضلانی رگ های خونی کمک می کند که منجر به افزایش گردش خون و کاهش فشار خون می شود. ماهی هایی که دارای بیشترین امگا ۳ هستند شامل ماهی خال مخالی، ماهی سالمون، تن، ماهی سیبل و ساردین می باشند. میزان تقریبی پیشنهاد شده مصرف روزانه امگا سه ۱۰۰۰ میلی گرم است.

فایده تقویت گردش خون پاها

۴- کاکائو و شکلات تلخ

مصرف زیاد کاکائو با کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی ارتباط دارد. کاکائو همچنین دارای مقدار زیادی کاتچین می باشد. تحقیقات نشان داده اند که کاکائو و شکلات تلخ موجب می شود فشار خون کاهش پیدا کند و باعث افزایش جریان خون شود. البته از اختلال عملکرد اندوتلیان پیشگیری می کند. این بدین معنا می باشد که شریان ها زمانی که باید باز شوند باریک می شوند و در نهایت موجب درد قفسه سینه می شود. حتی در مشکلات قلبی عروقی، مکمل کاکائو اثرات مفیدی در گشاد شدن شریان ها نشان داد.

۵- چای حاوی کاتچین

یکی از منابع غذایی مقوی برای تقویت گردش خون پاها چای حاوی کاتچین می باشد. نشان داده شده است که نوشیدن روزانه ۱ فنجان یا بیشتر چای سیاه یا سبز، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد، چون در کاهش فشار خون تاثیر دارد. چای یک منبع عظیمی از کاتچین می باشد که نوعی پلی فنول می باشد. تحقیقی نشان داد زمانی که افراد سالم عصاره چای سبز دارای کاتچین را مصرف می کنند، جریان خون در پاهای این افراد افزایش پیدا می کند.

فایده افزایش گردش خون در پاها

در همان زمان مقاومت عروقی بهبود پیدا کرد، که نشان دهنده این می باشد که جریان خون به علت کاهش مقاومت رگ های خونی بدون مشکل می باشد. کاتچین ها به وسیله ایجاد تشکیل اکسید نیتریک به شل شدن رگ های خونی کمک می کنند که با گشاد شدن رگ های خونی تاثیرات قوی بر گردش خون دارد. سایر منابع کاتچین توت فرنگی، گیلاس و سیب هستند.

۶- سبزیجات برگ سبز

سیستم وریدی گردش خون سالم حیاتی می باشد. در بازگشت خون به قلب کمک رسان است و از ورم جلوگیری می کند. مصرف بیشتر سبزیجات سبز با سیستم وریدی سالم همراه می باشد. بعضی از سبزیجات برگ سبز که می توانید آن را به رژیم غذایی خود بیفزایید کلم بروکلی، کلم پیچ، اسفناج، کاهو و کلم .

مزیت تقویت گردش خون پاها

تحقیقات نشان داده اند کسانی که اسفناج می خورند، رگ های خونی گشادتری دارند که نشان دهنده افزایش جریان خون به اندام ها می باشد. این بدین علت است که اسفناج دارای نیترات هایی است که در سطح اکسید نیتریک تاثیر می گذارد، ترکیبی در گشاد شدن رگ های خونی کمک رسان است. افزون بر این، سبزیجات دارای فیبر فراوان هستند که سطح جریان خون را کاهش می دهد و باعث جلوگیری از لخته شدن رگ های خونی می شود. پیشنهاد می شود روزانه حدود ۸ اونس سبزیجات مصرف نمایید.

۷- فلفل کاین

فلفل کاین از فلفل چیلی تهیه می شود و به عنوان ادویه استفاده می شود. در متابولیسم بسیار تاثیر می گذارد و در نهایت جریان خون در شریان ها و رگ ها افزایش پیدا می کند. البته مشکلات رایج سطوح بالای تری گلیسرید و کلسترول را درمان می کند. به عنوان یک امتیاز، ماده اصلی آن کپسایسین نیز اثرات مفیدی در در گردش خون نشان می دهد. کپسایسین اثرات اکسید نیتریک در رگ های خونی را بهبود می بخشد و در نهایت فشار خون را کاهش می دهد.

مزیت افزایش گردش خون پاها

۸- سیر به عنوان منبع غنی ال آرژنین

 یکی از منابع غذایی قوی برای تقویت گردش خون پاها سیر است. سیر از ال آرژنین غنی می باشد، اسید آمینه ای که برای سنتز اکسید نیتریک حیاتی می باشد و در آرامش رگ های خونی به ما کمک می نماید. مطالعه ای در مجله بیوشیمی تغذیه منتشر شد، نشان دهنده این است که مکمل های قرص سیر موجب افزایش جریان خون در پاها می شود. سیر موجب اعتدال در لیپیدهای سرم می شود و از تجمع لیپید ها جلوگیری می کند. مصرف سیر برای برخی از ما سخت می باشد. اگر شما سیر دوست ندارید، منابع دیگری از ال آرژنین مانند گوشت قرمز، تخم مرغ و ماهی وجود دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو