سد بوکان یکی از جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی به شمار می رود

منبع: همگردی

31

1401/8/8

09:30


جاذبه ها/ براساس آخرین خبرهای واصله، سد بوکان یکی از جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی به شمار می رود.

سد بوکان یا سد شهید کاظمی بوکان یکی از مهمترین سدهای استان آذربایجان غربی است. این سد یکی از سدهای بزرگ ایران با هسته رسی بوده و در 35 کیلومتری جنوب شرقی شهر بوکان قرار دارد. سد بوکان برای تنظیم و استفاده از آب و سیلاب های رودخانه زرینه ایجاد و جهت آبیاری اراضی پایین دست سدی در محل جنوب شرقی بوکان بر روی این رودخانه بسته شد. کار احداث این سد در مرداد سال 1346 با هدف تأمین آب کشاورزی، شرب و برق منطقه توسط یک شرکت اتریشی آغاز شد. در مهر 1350 در یک مراسم رسمی با حضور محمدرضا شاه پهلوی در بوکان این سد افتتاح گشت.

نام پیشین این سد کوروش کبیر بود اما در سال 1358 خورشیدی هیئت وزیران دولت موقت جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ ششم مرداد آن سال بنا به پیشنهاد وزارت نیرو تغییراتی را در نام سدهای ایران اجرا کرده و تصویب شد سد کوروش کبیر به سد شهید کاظمی تغییر نام دهد. طول تاج سد بوکان 530 متر و ارتفاع آن از پی 50 متر است. با افزایش حجم مخزن سد در سال 1384، حجم کل مخزن سد به 762 میلیون متر مکعب رسید. این سد علاوه بر تأمین آب شهرهای بوکان، میاندوآب و عمده آب شهر تبریز، در حدود 55 هزار هکتار از زمین های کشاورزی منطقه های عجب شیر و آذرشهر را نیز آبیاری می کند.

همچنین، این سد هر ساله پذیرای هزاران نفر از سرتاسر ایران هست. دریاچه سد بوکان با 718 میلیون مترمکعب بیشترین آب پشت سد را به خود اختصاص داده است.

سد بوکان یکی از جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی به شمار می رود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو