آموزش حذف پوشه های غیرقابل پاک شدن در ویندوز

آموزش حذف پوشه های غیرقابل پاک شدن در ویندوز


منبع: پلازا

117

1401/8/8

11:44


آموزش حذف پوشه های غیرقابل پاک شدن در ویندوز

ممکن است شما هم هنگام حذف پوشه های غیرقابل پاک شدن در ویندوز به مشکل برخورده باشید. برای حل این مشکل در ادامه با آموزش حذف کردن فایلهای غیر قابل حذف، همراه پلازا باشید.

تصور کنید در حال جا‌به‌جایی فایل‌هایتان از یک درایو به درایو دیگر و یا حتی به هارد دیسک هستید،‌ برخی پوشه‌ها را کپی کرده و بعد آنها را حذف کرده‌اید ولی در این بین پوشه‌ای هست که اصلا Delete یا حذف نمی‌شود. کار نیمه کاره مانده و پوشه مربوطه حذف نمی‌شود. علت چیست؟ چه کار باید کرد؟ در چنین شرایطی می‌توانیم سیستم را مجددا در حالت Safe Mod راه اندایی کنیم تا ببینیم مساله از کجا رخ داده است. البته راه‌اندازی مجدد سیستم روش مطلوب و خوبی نیست،‌ چون کاربران عموما دوست ندارند مجبور شوند همه فایل‌های خودشان را ببندند. لذا باید روش‌های دیگری را مورد توجه قرار دهیم.

فهرست مطالب

نحوه حذف پوشه های غیرقابل پاک شدن در ویندوز

برای رفع مشکل پاک نشدن فایل در ویندوز، روش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. در ادامه با ما همراه باشید تا چند نمونه از این روش‌ها را که می‌توانند به حل این مشکل کمک کنند، معرفی کنیم.

1. استفاده از برنامه 7-Zip

برنامه 7-Zip یک برنامه منبع باز و رایگان عالی است که برای باز کردن انواع آرشیوها به کار می‌آید. کلا ZIP و RAR برای فشرده‌سازی یا باز کردن فایل های فشرده سازی شده کاربرد دارند اما می‌توانید از آن‌ها به‌عنوان یک نرم افزار حذف پوشه هایی که پاک نمیشوند هم استفاده کنید. حتی برنامه WinRAR هم می‌تواند کار شما را راه بیندازد.

وقتی شما در نظر داشتید پوشه‌ای را حذف کنید،‌ ویندوز متوجه شده که این پوشه مربوط به یک پوشه قبلا زیپ شده است که ابتدا باید وضعیت آن پوشه مشخص شود و یا اینکه این پوشه به پوشه‌ای مربوط می شود ولی ویندوز نمی‌تواند سورس اصلی را شناسایی کند،‌ به همین دلیل به شما اجازه نمی‌دهد پوشه را حذف کنید. شما باید با استفاده از یک ترفند، پوشه را پاک کنید. در اصل این پوشه اصطلاحا پدر و مادری دارد و ویندوز چون نمی تواند پوشه اصلی را پیدا کند،‌ اجازه حذف این پوشه را به شما نمی‌دهد. با ترفندی ساده مساله قابل حل است‌.

ابتدا برنامه را دانلود و نصب کنید. سپس روی پوشه مربوطه راست کلیک کنید. گزینه 7-Zip در منوی مربوطه را انتخاب کرده و روی «اضافه کردن به آرشیو» یا «Add to archive» کلیک کنید.

حذف پوشه های غیرقابل پاک شدن در ویندوز

سپس گزینه Delete files after compression را در قسمت پایین گزینه Add to archive امتحان کنید. فقط کافی است روی OK کلیک کنید.

کار تمام شد‌، پوشه شما حذف خواهد شد. ظاهرا ویندوز نتوانست متوجه شود چه اتفاقی افتاده و براحتی توانستید پوشه را حذف کنید.

2. آموزش حذف کردن فایلهای غیر قابل حذف با استفاده از CMD

روش بالا در اکثر مواقع برای حذف پوشه هایی که پاک نمیشوند در ویندوز XP و دیگر نسخه‌ها موثر واقع می‌شود. اما اگر پوشه شما پاک نشد، می‌توانید از طریق CMD نیز نسبت به حذف آن اقدام کنید. اول از همه باید آدرس محل ذخیره پوشه مدنظرتان را کپی کنید. برای انجام این کار، روی پوشه یا فایل راست کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید. سپس به زبانه Details بروید و آدرسی که در قسمت Folder path است را کپی کنید.

آموزش حذف کردن فایلهای غیر قابل حذف

حالا CMD را با دسترسی ادمین باز کنید. فرمان cd folderpath را تایپ و اینتر را فشار دهید. دقت داشته باشید که باید به‌جای folderpath، آدرس پوشه که در کلیپ‌بورد کپی کرده‌اید را پیست کنید. مانند این مثال:

cd C:\Users\admin\desktop

رفع مشکل پاک نشدن فایل در ویندوز

پس از این که به پوشه مدنظر رسیدید، برای حذف آن، فرمان زیر را تایپ و اینتر را فشار دهید:

del /f /s

در این فرمان هم باید قسمت را با نام پوشه خودتان جایگزین کنید. همچنین پسوند فایل را نیز تایپ کنید. مانند مثال زیر:

del /f /s notepad.txt

سپس در CMD، حرف Y را تایپ و اینتر را فشار دهید.

اموزش حذف فایل هایی که در کامپیوتر حذف نمیشوند

حالا باید فایل شما از سیستم حذف شده باشد.

3. حذف پوشه با بستن برنامه‌ها

در صورتی که یک برنامه از یک فایل یا پوشه در حال استفاده باشد و شما بخواهید آن فایل را حذف کنید، ویندوز اجازه این کار را نمی‌دهد. حتی ممکن است برنامه‌ها را هم بسته باشید و با این مشکل مواجه شوید چرا که برنامه در پس‌زمینه همچنان باز و در حال فعالیت است. برای حل این مشکل می‌توانید کامپیوتر را ریستارت و دوباره برای حذف پوشه تلاش کنید. اما اگر نمی‌خواهید سیستم ریستارت شود، می‌توانید Task Manager را باز، برنامه را انتخاب و روی End Task کلیک کنید.

آموزش حذف کردن فایلهای غیر قابل حذف

حالا دوباره سعی کنید فایل را حذف کنید و ببینید مشکل برطرف شده است یا خیر.

4. حذف فایل در حالت Safe Mode

روش بعدی که در این اموزش حذف فایل هایی که در کامپیوتر حذف نمیشوند به آن اشاره می‌کنیم، استفاده از حالت ایمن ویندوز است. در این حالت ویندوز تنها با سرویس‌ها و برنامه‌های اصلی بوت خواهد شد. ممکن است در حالت سیف مود، بتوانید فایل مدنظرتان را حذف کنید. برای ورود به این حالت ابتدا به Settings بروید و در قسمت System، روی Recovery کلیک کنید.

آموزش حذف کردن فایلهای غیر قابل حذف

در قسمت Recovery Options، روی Restart Now که روبه‌روی Advanced Startup کلیک و در پنجره باز شده دوباره روی Restart Now کلیک کنید.

حذف پوشه های غیرقابل پاک شدن در ویندوز

پس از ریستارت شدن سیستم، در صفحه Choose an option روی Troubleshoot و سپس Advanced Options کلیک کنید. در پنجره باز شده، Startup Settings را انتخاب کنید.

آموزش حذف کردن فایلهای غیر قابل حذف

در نهایت کلید 4 یا F4 را فشار دهید.

رفع مشکل پاک نشدن فایل در ویندوز

وقتی ویندوز در حالت سیف مود بالا آمد، دوباره برای حذف فایل اقدام کنید و ببینید این بار مشکل حل می‌شود یا خیر.

5. آموزش حذف کردن فایلهای غیر قابل حذف با برنامه

اگر مشکل حذف پوشه هایی که پاک نمیشوند در ویندوز 7 همچنان پا برجا بود، می‌توانید از یک نرم افزار مخصوص حذف فایل استفاده کنید. چندین برنامه برای انجام این کار وجود دارد ولی ما در اینجا از نرم افزار Wise Force Deleter استفاده خواهیم کرد. این برنامه رایگان را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

پس از دانلود و نصب برنامه، در صفحه اول روی Add File کلیک کنید.

آموزش حذف کردن فایلهای غیر قابل حذف

فایل مدنظرتان را پیدا و به فهرست اضافه کنید. سپس از پایین سمت راست برنامه، روی Unlock & Delete کلیک کنید.

اموزش حذف فایل هایی که در کامپیوتر حذف نمیشوند

حذف فایل را تایید کنید. سپس در برنامه و قسمت Status پیام Unlocked & Deleted را مشاهده خواهید کرد که نشان می‌دهد فایل با موفقیت حذف شده است. اگر فایل را همچنان در فایل اکسپلورر مشاهده می‌کنید، یک بار ویندوز را ریستارت کنید تا فایل حذف شود.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید

thumbnail

معرفی 20 خط فرمان پر کاربرد در ویندوز
طاهره غلامیان07 آبان 1401 15:30

thumbnail

مقایسه ویندوز 11 و ویندوز 10 ؛ تفاوت اساسی ویندوز 11 و ...
نگار رئیسی05 مهر 1401 14:30

سخن پایانی

همانطور که مطالعه کردید، برای حذف پوشه های غیرقابل پاک شدن در ویندوز، روش‌های مختلفی وجود دارد. هرکدام از این روش‌ها بسته به نوع فایل و علتی که ویندوز قادر به حذفشان نیست، می‌توانند مشکل‌گشا باشند. اگر شما نیز روش دیگری برای انجام این کار می‌شناسید، در بخش نظرات آن را با ما و سایر کاربران به‌اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو