طرز تهیه آش جو مجلسی و خوشمزه و لعاب دار با قلم گوساله و کشک مرحله به مرحله

منبع: جدول یاب

27

1401/8/8

14:17


طرز تهیه آش جو

آش جو یکی از آش های سنتی ایران است که بسیار مقوی و خوشمزه می باشد. آش جو با گوشت ریش ریش شده یا حتی بدون گوشت درست می شود و در دستورهای مختلف از مواد متفاوتی داخل آش جو استفاده می شود و در هر صورت لذیذ و دلچسب است. آش جو را می توانید در ماه رمضان درست و به عنوان یک افطاری مقوی نوش جان کنید، آش جو معجون سلامتی است و برای سرماخوردگی عالی می باشد. امروز در جدول یاب طرز تهیه آش جو را به شما آموزش خواهیم داد، پس با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه آش جو مجلسی و خوشمزه

  • نخود نصف لیوان
  • لوبیا چیتی نصف لیوان
  • جو پوست کنده ۱ لیوان
  • سبزی آش پاک کرده ۵۰۰ گرم
  • کشک ۲ لیوان
  • سیر داغ به میزان لازم
  • پیاز داغ ۲۰۰ گرم
  • آب قلم ۱ و نیم لیتر به دلخواه
  • کره ۲۰ گرم
  • نعنا داغ ۲ قاشق غذا خوری
  • زردچوبه ۱ قاشق غذا خوری
  • نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه آش جو ساده و لعاب دار و مقوی برای سرماخوردگی با قلم

مرحله اول: خیس کردن حبوبات

نخود و لوبیا را پاک کنید و بعد از شستن به همراه مقداری آب داخل یک ظرف بریزید و به مدت یک شبانه روز خیس و چند بار آب حبوبات را عوض کنید. جو پوست کنده را هم به همراه مقداری آب از شب قبل خیس کنید.

مرحله دوم: پخت حبوبات و جو

جو را بعد از خیس خوردن به همراه مقداری آب داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا جو کاملا پخته شود. نخود و لوبیا را هم در یک قابلمه جداگانه روی حرارت قرار دهید و مقداری آب داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید نخود و لوبیا خوب پخته شوند. زمانی که جو شروع به جوشیدن کرد، کف روی جو را بردارید و ۲۰ گرم کره را به جو اضافه کنید و بدون هم زدن زمان دهید تا جو پخته شود.

مرحله سوم: اضافه کردن آب قلم و سبزی

بعد از این که نخود و لوبیا پخته شدند، آن ها را به جو پخته شده اضافه و مخلوط کنید و حدود ۴۰ دقیقه زمان دهید تا مزه ها به خورد هم بروند. در ادامه آب قلم را به مواد آش اضافه و مخلوط کنید. سبزی آش را بعد از شستن داخل آبکش بریزید تا آب آن ها کامل کشیده شود، بعد سبزی را روی سطح کار قرار دهید و در اندازه دلخواه خرد و در این مرحله به آش اضافه کنید.

مرحله چهارم: اضافه کردن نعنا داغ و سیر داغ

داخل یک تابه کوچک مقداری روغن بریزید و ۲ قاشق غذا خوری نعنا خشک را به همراه کمی زردچوبه داخل روغن داغ بریزید و چند دقیقه ای تفت دهید. مقداری از نعنا داغ را داخل آش بریزید و کمی را برای تزئین کنار بگذارید. مقداری سیر داغ و پیاز داغ را داخل آش بریزید و بعد از مخلوط کردن درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید آش کاملا جا بیفتد و لعاب بیندازد.

مرحله پنجم: پخت آش

تمام مزه این آش به تندی آن می باشد، پس مقداری فلفل سیاه را به همراه نمک به آش اضافه کنید. کشک رقیق شده را داخل آش بریزید و بعد از حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه آش آماده سرو می باشد. غلظت آش به شما بستگی دارد، اگر دوست داشتید غلیظ تر باشد اجازه دهید روی حرارت بماند تا غلیظ شود.

طرز تهیه آش جو

 

نکات کلیدی برای تهیه آش جو ساده بدون گوشت

  1. در هنگام پخت جو، جو را هم نزنید چون ته می گیرد و از زمانی که حبوبات را اضافه کردید می توانید آش را هم بزنید.
  2. آش جو را می توانید با گوشت گردن و سیرابی هم درست کنید.
  3. کشک را ۲۰ دقیقه آخر پخت آش اضافه کنید.
  4. در بعضی دستورها از مقداری برنج و عدس نیز داخل آش جو استفاده می شود.
  5. به جای آب قلم می توانید به همان مقدار آب جوش استفاده کنید.
‫۵/۵ (۱ امتیاز )
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو