فرش 1500 شانه بهتره یا 1200 شانه؟ (نکاتی که قطعا نمی دانید)

فرش 1500 شانه بهتره یا 1200 شانه؟ (نکاتی که قطعا نمی دانید)


منبع: پارس ناز

24

1401/8/9

11:41


فرش 1500 شانه بهتره یا 1200 شانه؟ (نکاتی که قطعا نمی دانید)

فناوری و تکنولوژی روز دنیا سبب شده است تا جذابیت و زیبایی فرش های ماشینی بیشتر شود. به جرات می‌توان گفت که آوازه فرش 1500 شانه و 1200 شانه را کمتر کسی است که نشنیده باشد.این بافته‌های ماشینی از آخرین دستاوردهای صنعت فرش ماشینی هستند که زیبایی و ظرافت آن‌ها توانسته است نظر خریداران را به خود جلب کند.

 

مرغوبیتی که فرش 1200 شانه و 1500 دارد، سبب شده است تا کمتر کسی دیگر به سراغ قالی های دستباف برود.این فرش های دستباف گونه به دلیل ظرافت و زیبایی خاص و منحصر به فردی که دارند بهترین انتخاب برای سالن های پذیرایی های شیک و مجلل هستند.

 

وقتی خریدار وارد بازار فرش می‌شود، با دنیایی از طرح‌ها و نگاره‌های زیبای فرش های 1500 شانه و 1200 شانه روبرو می‌شود؛ طرح هایی که الهام گرفته از قالی های دستباف اصیل ایرانی هستند.

 

مسلما بها و هزینه ای که بابت خرید این فرش های دستباف گونه پرداخت می‌شود، بیشتر از دیگر محصولات ماشینی است و قطعا هر خریداری تمایل دارد که بداند در برابر خرید چه محصولی قرار است هزینه بیشتر پرداخت کند و آیا این فرش های ماشینی ارزش خرید دارند یا نه؟

 

درست است که این دو محصول از نظر طرح و نقشه و زیبایی شبیه هم هستند؛ ولی تفاوت‌هایی بین این دو بافته وجود دارد که بهتر است خریدار قبل از انتخاب آن‌ها به تفاوت های میان آن دو پی ببرد.

 

کیفیت فرش های 1500 شانه و 1200 شانه بی نظیر است

 

آنچه که کیفیت فرش های 1500 شانه و 1200 شانه را بالا برده است، الیاف بافت آن‌ها، نوع دستگاه بافندگی و شانه و تراکم بالای آن‌هاست. گره‌های ریزتر در بافت این فرش های ماشینی سبب توپری، انسجام و فشردگی بین ریشه ها می‌شود و استفاده از الیاف مرغوب سبب شده است تا این دو فرش ماشینی جزو ایده آل ترین محصولات به حساب آیند.

 

تراکم

به تعداد گره های موجود در طول و عرض قالی، تراکم گره می‌گویند که به تعداد گره‌های طولی تراکم طولی و به تعداد گره های عرضی در یک متر مربع در عرض، شانه یا تراکم عرضی می‌گویند.

فرش 1500 شانه بهتره یا 1200 شانه؟ (نکاتی که قطعا نمی دانید)

هر اندازه تعداد این گره ها بیشتر شود، دوام و استحکام آن ها نیز بیشتر می‌شود. توپری و انسجام بین ریشه های یک فرش 1500 شانه به دلیل وجود 1500 گره در یک متر از عرض قالی و تعداد 4500 گره در یک متر از طول قالی بیشتر است و ظرافت و زیبایی بسان قالی های 80 رج دستباف را پیدا می‌کند.

 

در یک متر از عرض فرش های 1200 شانه شاهد 1200 گره هستیم و در یک متر از طول شاهد 3600 گره. مجموع گره های زده شده در یک متر مربع از بافته 1200 شانه، 1440000 است و مجموع این گره ها در 1500 شانه مصادف است با 2250000 گره.

 

در مقایسه بین فرش 1500 شانه و 1200 شانه می‌توان گفت که فاصله الیاف در بافته های 1500 شانه به هم نزدیک‌تر است و توپری و فشردگی بین ریشه ها بیشتر است.

 

ضخامت

این دو دسته از فرش های ماشینی از نظر ضخامت، تفاوت چندانی با هم ندارند و تفاوت ارتفاع نخ خاب آن‌ها به یک میلی‌متر می‌رسد؛ در حقیقت هر اندازه شانه و تراکم بالاتر رود، از میزان ارتفاع نخ خاب کم می‌شود و دلیل آن هم تعداد گره های زیادی است که با الیاف نازک در کنار هم چیده شده اند که اگر این ارتفاع نخ خاب زیاد باشد، وضوح نقشه و نگاره از بین می‌رود و ریشه ها و گره ها روی هم می‌افتند.

 

ضخامت فرش های 1200 شانه در حدود 6 میلیمتر و ضخامت فرش های 1500 شانه در حدود 5 میلیمتر است.ضخامت کم و شانه و تراکم بالا لطافتی مخمل گونه در سطح این بافته ها ایجاد کرده است، به گونه‌ای که وقتی دست روی آن کشیده می‌شود احساسی لذت بخش ایجاد می‌شود.

 

الیاف

درست است که تمامی فرش های ماشینی با الیاف مصنوعی بافته می‌شوند، ولی هر اندازه شانه و تراکم بالاتر رود، استفاده از نخ الیاف مرغوب و مستحکم الزامی می‌شود.

 

آخرین پیشرفت تکنولوژی بشر که فرش های 1500 شانه و 1700 است با الیاف مستحکم و هیت ست شده آکریلیک با نمره 50، 55 و 60 بافته می‌شوند؛ در صورتی که بافت فرش های 1200 شانه تراکم 3600، با اکریلیک هیت ست شده نمره 36 تا 40 صورت می‌گیرد و این نمره الیاف بستگی به میزان تراکم طولی و عرضی بافته دارد که هرچه شانه و تراکم طولی بالاتر رود، میزان نازکی نخ بیشتر می‌شود.

 

نازکی این الیاف دلیل بر عدم استحکام آن ها نیست؛ چون این الیاف قبل از بافت هیت ست می‌شوند و بدین صورت مقاومت و دوام آن ها بالا می‌رود.

فرش 1500 شانه بهتره یا 1200 شانه؟ (نکاتی که قطعا نمی دانید)

دستگاه

فرش های 1200 شانه و 1500 شانه با دستگاه های HCIx2 بافته می‌شوند که از شرکت وندویل بلژیک هستند. این دستگاه‌ها جزو پیشرفته ترین دستگاه های وارداتی هستند که این فرش های ماشینی را با عرض 3 و 4 متر تولید می‌کنند و جزو دستگاه های اورجینال هستند که توانایی تولید فرش 20 متری را نیز دارند؛ در صورتی که دستگاه های تبدیلی این ویژگی را ندارند.

 

فرش 1500 شانه در ظرافت و ریز نقشی حرف اول را می‌زند

 

ظرافت و ریز نقشی فرش های 1500 شانه سبب شده است تا بیننده در یک نگاه تصور کند که با یک قالی دستباف ابریشمی مواجه است.

 

ظرافت و زیبایی طرح و نگاره‌های فرش های 1500 شانه با نقوش برجسته تابلوی زیبایی را در کف زمین پدید می‌آورد و همه نگاه‌ها را به خود جذب می‌کند.

 

ریز نقشی و ریز بافتی طرح های کلاسیک و نگاره های اصیل ایرانی در تارو پود فرش های 1500 شانه موج می‌زند و همانند پارچه مخملی شکل در دکوراسیون می‌درخشد.

 

گلستانی از گل های ختایی، اسلیمی، افشان فرش 1500 شانه در دکوراسیون های ایرانی زیبایی می آفرینند. این طرح ها الهام گرفته از قالی های دستباف هستند و بیانگر هویت و اصالت ایرانی است. در حقیقت فرهنگ و اصالت ایرانی به تار و پود فرش 1500 شانه گره زده شده است.

 

طرح ترنج دار، محراب، خشتی، طرح های افشان و اسلیمی که به صورت فرش 1500 شانه ارائه می‌شوند، وضوح بیشتری دارد و زیبایی و جذابیت این طرح‌ها بالاتر است.

 

ظرافت، ریز نقشی و ضخامتی همانند پارچه های مخملی شکل و نقوش برجسته روی فرش های 1500 شانه سبب شده است تا استفاده از این بافته های ریزنقش در مکان های پررفت و آمد مناسب نباشد، از این رو توصیه می‌شود از این فرش های دستباف گونه بسان قالی های دستباف در پذیرایی های مجلل و لوکس و سالن های تشریفاتی و رسمی استفاده شود.

 

طرح ها و نگاره های فرش های 1500 شانه گل برجسته، کلاسیک و سنتی و تکامل یافته طرح های قالی های دستباف هستند. طرح های این فرش های ماشینی برای مکان های اشرافی و مجلل مناسب است و بهتر است در پذیرایی هایی پهن شود که مهمانان از مبل برای نشستن استفاده می کنند و فضای بین پذیرایی با اتاق نشیمن و هال جداست.

 

زیبایی فرش 1200 شانه کمتر از زیبایی 1500 شانه نیست

 

دنیای فرش های ماشینی بسیار گسترده است و به واسطه تنوع در شانه و تراکم، طرح ها و نگاره های زیبا دیگر کمتر کسی است که به سراغ بافته های دستباف با طرح های محدود برود.

 

امروزه فضای خانه‌ها کوچک و آپارتمانی شده است و دیگر خبری از پذیرایی جداگانه نیست. هال، اتاق نشیمن و پذیرایی یکی شده است و انتخاب کف پوش برای این فضاهای پرتردد باید با دقت بیشتری صورت گیرد.

 

از طرفی خریدار به دنبال یافتن طرحی زیبا برای کف‌پوش این فضا است تا آن فضای کوچک را بی‌نظیر کند. مسلما انتخاب فرش 1500 شانه با توجه به ویژگی‌ها و خصوصیاتی که دارد برای این مکان ها مناسب نیست، از طرفی طرح های فرش 700 شانه یا 500 شانه باب میل خریدار نیست.

 

بهترین انتخاب برای این مکان‌ها می‌تواند فرش 1200 شانه باشد. زیبایی سحرانگیز نقش و طرح‌های آن که هم به صورت کلاسیک و سنتی هست و هم مدرنیته و فانتزی، می‌تواند هر بیننده‌ای را محو تماشای خود سازد.

 

زیبایی طرح و نگاره در برابر ضخامت ایده آل و کیفیت برتر فوق العاده است و این مواردی است که می‌تواند برای خریدار بهترین آیتم های انتخابی باشد.

 

تنوع در طرح و نگاره‌های فرش های 1200 شانه زبانزد همه ایرانیان است و هرکدام از سبک ها و نگاره های این بافته‌ها رنگ و بوی خاص خودش را دارد.

فرش 1500 شانه بهتره یا 1200 شانه؟ (نکاتی که قطعا نمی دانید)

سلیقه‌های جوانان و دکوراسیون های معاصر به دنبال فرش های کلاسیک خلوت‌تر و طرح های مدرنیته هستند که کمی از حال و هوای طرح های سنتی و کلاسیک به دور باشند و این ویژگی را نمی‌توان در طرح های 1500 شانه یافت.

 

فرش های وینتیج یا کهنه نما با طرح های کلاسیک خلوت و کم نگاره که حرکت آرام رنگ ها در آن موج می‌زند، برای فضاهای مدرنیته و امروزی مناسب است و تلفیقی از سنتی و مدرنیته را ایجاد می‌کند.

 

سبک های طرح افشان خلوت، خشتی و ترنج دار ساده با نگاره‌های کم را می‌توان در فرش های طرح کلاسیک 1200 شانه یافت و بدین صورت می‌توان از طرح های کلاسیک و سنتی 1200 شانه در رنگ های خنثی با نگاره های خلوت در دکوراسیون های معاصر استفاده کرد.

 

از طرح های مدرنیته و فانتزی 1200 شانه نیز می‌توان در مکان های غیر رسمی از قبیل اتاق نشیمن مدرن، اتاق خواب، آشپزخانه و یا راهرو استفاده کرد.با این اوصاف می‌توان گفت که طرح های متنوع فرش های 1200 شانه می‌توانند در تمامی مکان های منزل حضور داشته باشند و چون ضخامتی بیشتر از 1500 شانه دارند استفاده از آن ها در مکان های پرتردد بلامانع است.

 

بین قیمت فرش 1200 شانه با 1500 شانه تفاوت وجود دارد

 

وقتی می شود به فرش های ایرانی با نگاره های اصیل که نمادی از زیبایی قالی های دستباف است دست یافت، پس چرا باید به سراغ قالی های دستباف گرانقیمت رفت؟

 

تلاش مهندسان و طراحان ایرانی بی نتیجه نماند و قیمت فرش 1200 شانه تراکم 3600 و قیمت فرش 1500 شانه تراکم 4500 که در برابر قیمت و بهای قالی های دستباف ناچیز است ایرانیان را ذوق زده کرده است که می‌توانند با قیمت و بهایی کمتر از قالی های دستباف به زیبایی فرش های ایرانی دست پیدا کنند.

 

قیمت فرش 1500 شانه بیشتر از 1200 شانه است و دلیل بها و قیمت بالاتر آن چیزی نیست جز میزان استفاده از الیاف و تفاوت در شانه و تراکم.

 

شاهد آن هستیم که در برخی از کارخانه‌ها، قیمت فرش های 1200 شانه و 1500 شانه از فروشگاه های فروش فرش پایین‌تر است و این تفاوت قیمت به خاطر فروش مستقیم و بدون واسطه ای است که آن کارخانه انجام می‌دهد و توانایی فروش بدون واسطه فرش های 1500 شانه و 1200 شانه را دارد.

 

خرید فرش های 1200 شانه و 1500 شانه، با طرح های به یاد ماندنی

 

طرح های متنوع و دلربا با نقشه ها و نگاره های چشم گیر فرش های 1200 شانه و 1500 شانه کارخانه ساویز بافت دیدنی است. این کارخانه توانسته است طرح های جدید را به صورت 1200 شانه و 1500 شانه با بهترین کیفیت تولید کند.

 

خرید مستقیم فرش 1200 شانه و یا 1500 شانه از این کارخانه تولیدی فرش ماشینی عاملی است برای رسیدن به قیمت کمتر و این افتخاری است برای این کارخانه که توانسته اند بهترین برند فرش را با قیمت عمده به فروش برسانند.

 

طرح های به یاد ماندنی که از حیث نقشه و نگاره به قالی های دستباف شباهت دارند در فروشگاه فرش ساویز بافت http://bia2safa.net/goto/web/url/2874161 به نمایش گذاشته شده است و افراد می‌توانند پس از دیدن از این طرح های بی نظیر، خرید خود را به صورت اینترنتی یا حضوری انتخاب کنند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو