راز پشت پرده عجیب‌ترین حفره‌های زمین چیست؟

راز پشت پرده عجیب‌ترین حفره‌های زمین چیست؟


منبع: دلتا پیام

31

1401/8/9

12:44


زمین پر از شگفتی و زیبایی است. در گوشه و کنار این کره خاکی پدیده‌هایی وجود دارند که آنقدر شگفت‌انگیز هستند که باورشان سخت است.

زمین پر از شگفتی و زیبایی است. در گوشه و کنار این کره خاکی پدیده‌هایی وجود دارند که آنقدر شگفت‌انگیز هستند که باورشان سخت است.

عجیب ترین حفره های زمین

مجله دلتا در این مطلب ۷ تا از عجیب ترین حفره های زمین را به شما معرفی می‌کند. برخی از این حفره‌های رعب‌آور و زیبا به دست طبیعت و در اثر پدیده‌های جغرافیایی شکل گرفته‌اند و برخی به دست بشر ساخته‌شده‌اند.

عجیب ترین حفره های زمین

برخی از این عجیب ترین حفره های زمین آنقدر شگفت‌انگیز هستند که دوست داریم به آن مقاصد سفر کنیم تا با چشم خودمان این پدیده‌های خارق‌العاده را ببینیم.

دروازه جهنم – ترکمنستان

در قلب کویر کاراکوم در کشور ترکمنستان حفره‌ای داغ و سوزان قرار دارد که به دروازه گاز یا دروازه جهنم معروف‌شده است. این حفره عمیق همیشه در حال اشتعال و سوختن است و این شعله‌ها در تاریکی شب از فواصل دور نیز قابل مشاهده هستند. دروازه جهنم یک پدیده طبیعی نیست و بر اثر حادثه انفجار گاز شوروی در دهه ۱۹۵۰ به وجود آمده است و از آن زمان در حال سوختن و شعله کشیدن است. در آن زمان، تجهیزان حفاری شوروی در جستجوی یافتن گاز طبیعی در حال حفر زمین بودند که داخل غاری زیرزمینی افتادند. در نتیجه حفره‌ای مثل دهانه آتشفشان ایجاد شد که امروزه حدود ۶۰ متر قطر و ۲۰ متر عمق دارد.

دروازه جهنم – ترکمنستان

معدن الماس کیمبرلی- آفریقای جنوبی

معدن الماس کیمبرلی که به نام حفره بزرگ نیز شهرت دارد در حال کسب عنوان بزرگ‌ترین حفره دست ساز در جهان است. کارگران معدن در جستجوی الماس از سال ۱۸۶۶ تا ۱۹۱۴ با چکش و بیل سوراخی عمیق حفر کردند و ماحصل این زحمات استخراج ۲۷۲۲ کیلوگرم الماس بود. تلاش‌هایی صورت گرفته تا این حفره عمیق به عنوان یک میراث جهانی ثبت شود. حفره بزرگ ۱۷ هکتار مساحت و ۴۶۳ متر عرض دارد. عمق این حفره حدود ۲۱۵ متر است، اما با جمع شدن آب در این حفره اکنون ۱۷۵ متر آن قابل مشاهده است. زیر این حفره، معدن الماس تا عمق ۱۰۹۷ متری نیز همچنان حفر شده است.

معدن الماس کیمبرلی- آفریقای جنوبی

سد مونتیسلو- ایالات متحده

سد مونتیسلو در شهرستان ناپا، کالیفرنیا قرار دارد و بین سال‌های ۱۹۵۳ و ۱۹۵۷ ساخته شده است. این سد در واقع یک قوس بتونی بزرگ است که ۹۳ متر ارتفاع و ۳۱۲ متر طول دارد و حاوی ۲۴۹۰۰۰ متر مکعب بتون است. دریاچه پشت این سد بریسا نام دارد که بزرگ‌ترین دریاچه در کالیفرنیا به شما می‌رود. آب این سد عمدتا از شمال سن فرانسیسکو تامین می‌شود. شهرت اصلی این سد به دلیل حفره بزرگی است که در پشت سد قرار دارد و نقش آب ریز را ایفا می کند. زمانی که آب موجود در سد از حد معینی فراتر برود داخل این حفره ریخته می‌شود که صحنه‌ای جالب و خارق‌العاده پدید می‌آورد.

سد مونتیسلو- ایالات متحده

گودال آبی بزرگ- بلیز

گودال آبی بزرگ (The Great Blue Hole) حفره‌ای عمیق در کف دریاست که در ساحل بلیز قرار دارد. این حفره حدود ۳۰۴ متر مساحت و ۱۲۱ متر عمق دارد. این گودال عجیب و البته زیبا در آخرین عصر یخبندان به عنوان یک غار آهکی به وجود آمده است. این منطقه به ویژه مورد توجه غواصان است و هرساله غواصان بسیاری به این منطقه سفر می‌کنند.

عجیب‌ترین حفره‌های زمین، گودال آبی بزرگ- بلیز

فروگودال- گواتمالا

فروگودال حفره‌هایی هستند که به دلیل تجزیه سنگ و به دلیل افزایش آب‌های زیرزمینی به وجود می‌آیند. در فوریه ۲۰۰۷ گودال بزرگی در یک محله فقیر نشین در گواتمالا دهان گشود و باعث کشته شدن ۳ نفر شد. این فروگودال ۱۰۰ متر عمق دارد و ظاهرا بر اثر جریان فاضلاب که باعث حل کردن صخره زیرین شده به وجود آمده است. پس از این حادثه هزار نفر ساکنین این منطقه به جای امنی برده شدند. در حال حاضر خطر رفع شده و برنامه‌هایی جهت توسعه این منطقه ارائه شده است.

عجیب ترین حفره های زمین ،فروگودال- گواتمالا

گودال اوداچنایا- روسیه

گودال اوداچنایا یک معدن الماس در جمهوری یاقوتستان کشور روسیه است. این معدن در سال ۱۹۵۵ کشف شد و بیش از ۶۰۰ متر عمق دارد. این معدن از لحاظ وسعت سومین معدن روباز دنیا محسوب می‌شود. مالکان معدن اعلام کردند که در سال ۲۰۱۰ بهره برداری از این معدن را متوقف می‌کنند. معدن الماس اوداچنایا متعلق به شرکت روسی استخراج الماس الروساست.

گودال اوداچنایا- روسیه

معدن دیاویک- کانادا

معدن دیاویک (Diavik Mine) در منطقه شمال غربی کانادا قرار دارد. این معدن در سال ۲۰۰۳ ایجاد شده و سالیانه حدود ۱۶۰۰ گیلوگرم الماس تولید می‌کند. انتظار می‌رود طول عمر این معدن ۱۶ تا ۲۲ سال باشد. این معدن دارای سه لوله کمبرلیت برای شکستن الماس است و در جزیره‌ای به مساحت ۲۰ کیلومتر مربع واقع شده است. این جزیره در فاصله ۲۲۰ کیلومتری جنوب مدار قطب شمال قرار دارد. اگر به سازه‌های عجیب علاقه‌مند هستید مطلب با عجیب‌ترین خانه‌های دنیا آشنا شوید را از دست ندهید.

معدن دیاویک- کانادا

پیشنهاد مطالعه: مطلب چرا باید مسواک خود را بشویید! را بخوانید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو