معرفی ۷ خودرویی که در طرح واردات خودرو وارد کشور خواهند شد

معرفی ۷ خودرویی که در طرح واردات خودرو وارد کشور خواهند شد


منبع: روزیاتو

27

1401/8/9

13:00


معرفی ۷ خودرویی که در طرح واردات خودرو وارد کشور خواهند شد

۳۱ ثانیه پیش

معرفی ۷ خودرویی که در طرح واردات خودرو وارد کشور خواهند شد

پس از ماه ها کشمکش، بالاخره آیین‌ نامه واردات خودرو اصلاح و تصویب و عملیات اجرایی واردات خودرو آغاز شد.

روز گذشته مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه واردات خودرو طی دو هفته ی آینده آغاز خواهد شد و امسال تا سقف یک میلیارد دلار واردات خودرو خواهیم داشت، اظهار کرد این اقدام برای ایجاد بازار رقابتی و کاهش بحث انحصار خودرسازها صورت می گیرد.

ثبت سفارش برای شرکت های متقاضی واردات خودرو نیز آغاز شده است. به گفته ی مسئولان وزارت صمت، هیچ محدودیتی برای شرکت‌ های متقاضی واردات خودرو وجود ندارد و در صورتی که شرکت متقاضی شرایط لازم برای واردات خودرو را بر اساس آیین‌ نامه احراز کند به فهرست شرکت‌ های وارد‌کننده خودرو اضافه می‌ شود.

تاکنون نام ۱۲ شرکت به عنوان واردکنندگان خودرو اعلام شده است: سایپا، پارس خودرو، سایپا – سیتروئن، تجارت بین‌الملل و پشتیبانی کرمان خودرو، خودروسازی فردا، مکث موتور، آرین موتور پویا، بهمن خودرو، ایران خودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیار خودرو.

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت نیز روز گذشته در گفتگویی با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه واردات خودرو از بین خودروهایی با برندهای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی انجام می‌ شود، گفت: «خودروهایی مانند هیوندا اکسنت، هیوندا ای ۱۰، میتسوبیشی میراژ، چانگان سی اس ۳۵، ام جی ۳ و ام جی ۶، سیتروئن ۳ و محصولی از شرکت فولکس واگن (سئات) در زمره مدل خودروهایی است که قرار است به کشور وارد شود که این خودروها در محدوده قیمت حدود ۱۰ هزار یورو قرار دارند.»

وبسایت خبرآنلاین در مطلبی به معرفی خودروهای وارداتی اعلام شده پرداخته است که در ادامه آن را می خوانید:

خبرگزاری فارس با انتشار اینفوگرافیکی از خودروهایی که توسط خودروسازهای صاحب مجوز واردات وارد کشور خواهند شد، نام ۷ خودرویی که دوباره به کشور وارد می شوند را از چند کمپانی چینی ، کره ای و ژاپنی در محدوده زیر ۱۰ هزار یورو معرفی کرده است.

ماشین های معرفی شده تقریبا همان محصولاتی هستند که در سال های پیش از خروج ترامپ در برجام در کمپانی های خودروسازی ایرانی تولید می شدند. نمونه هایی که البته تولیدکنندگان شان برای آنها ورژن های کلاس جدیدتری را رونمایی کردند و در بروزرسانی های شان تبدیل به خودروهای با قدرت بالاتر و میزان سوخت کمتر و آلایندگی کمتر شده اند اما درحالی که تا مرز ۲۰ هزار دلار اجازه واردات وجود داشته انگار برای کنترل بازار قرار است خودروهایی در محدوده ۱۰ هزار یورو به کشور وارد شوند.

هیوندای آی ۱۰

در این فهرست ، کرمان خودرو با واردات دوباره آی ۱۰ از شرکت کره ای هیوندا دیده می شود. خودرویی کوچک و شهری که تا سال ۱۳۹۶ با قیمتی در حوالی ۱۲۰ میلیون تومان در شرکت کرمانی مونتاژ می شد و هم اینک ورژن های ۱۳۹۶ آن در بازار با قیمتی در محدوده ۶۰۰ میلیون تومان به فروش می رسد. خودرویی ۴ دنده با گیربکس اتومات و و حجم موتور ۱.۲ لیتر که قدرتی معادل ۸۶ اسب بخار تولید می کند و بنزین سوز است.

میتسوبیشی میراژ

میتسوبیشی میراژ یکی دیگر از خودروهای کوچک شهری است که هنوز از سری آخر وارداتش در سال ۲۰۱۷ ، تعداد زیادی در خیابان ها وجود دارند. خودرویی که آخرین بار به صورت شرایطی با پرداخت ۵۰ درصد نقدی و اقساط ۱۲ ماهه به قیمت ۹۴ میلیون تومان فروخته می شد. خودرویی که حالا با گذشت ۵ سال همان نمونه های آخرش قیمتی در محدوده ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان دارد و باید دید به عنوان خودروی وارداتی ارزان قیمت با چه رنجی به بازار بر می گردد. این میتسوی کوچک به یک موتور ۱٫۲ لیتری سه سیلندر مجهز است که تنها ۷۸ اسب بخار قدرت و ۷۴ پوند فوت گشتاور تولید می کند. با رقبایی مانند Accent (120 اسب بخار) عضله بسیار بیشتری در زیر کاپوت خواهید داشت. گیربکس پنج سرعته دستی استاندارد در مدل پایه Mirage G4 است، اما تمام تریم های دیگر به یک گیربکس اتوماتیک متغیر پیوسته (CVT) مجهز هستند. دیفرانسیل جلو استاندارد است.

چانگان سی اس ۳۵

درحالی که گفته می شد سایپا برای واردات به سراغ چانگان سی اس ۵۵ ، ورژن ارتقاع یافته محصول کراس اور سال های برجامی اش می رود اما حالا فارس مدعی شده آنها بار دیگر به سراغ همان محصول قدیمی می روند که در ایران مونتاژش می کردند. خودرویی که با رنج قیمتی ۷۶ میلیون و به صورت شرایطی عرضه می شد اما حالا قیمتش در بازار برای همان مدل های قدیمی تر تقریبا ده برابر شده است. این کراس اوور با ۴ دنده اتومات و با موتور ۱.۶ لیتری می تواند قدرتی برابر ۱۲۳ اسب بخار تولید کند. البته با همین رنج قیمتی سایپا می تواند مدل به روز سی اس ۵۵ که هم از لحاظ قدرتی و هم ویژگی های بصری کیفیت بهتری دارد را تولید کند اما انگار آنها ترجیح شان تداوم تولید خودرویی است که تا سال ۱۴۰۰ سابقه تولیدش را دارند.

سیتروئن ۳

C3 می‌توانست یکی از پدیده‌های بازار شود. هاچ‌بکی کامپکت و باکیفیت، که به‌راحتی می‌توانست سبک و سیاق مشتریان را دستخوش تغییر کند؛ اما سی۳ در بدترین زمان ممکن به بازار کشورمان عرضه شد و با بدشانسی، کارش را شروع کرد. این فرانسوی نیز در ادامه علاقه نوظهور مشتریان ایرانی به محصولات جدید فرانسوی، آمده بود تا ضرب شصتی به هم‌قطاران چینی‌اش نشان بدهد و برود. سیتروئن برای مشتریان ایرانی، برند تازه‌واردی نیست. اساسا شرکت سایپا را همین فرانسوی‌ها تأسیس کردند؛ آن هم سال ۱۳۴۴. سایپا مقدمات تولید و مونتاژ این خودرو را فراهم کرد ولی خروج پژوسیتروئن از بازار کشورمان در تابستان ۹۷، باعث شد تا سری اول این فرانسوی بعد از چندین ماه تاخیر، در اواخر پاییز ۹۷ به‌دست مشتریانش برسد. در مدل‌های فول C3 دو آپشن مهم وجود دارد: یکی رینگ نقره ای (معروف به فرانسوی) و دیگری گرمکن صندلی جلو. البته سایپا از زمستان ۹۷ به بعد، همه C3ها را بدون گرمکن تحویل مشتریان داد. خودرویی که ۶ دنده اتومات است ، موتوری ۱.۶ لیتری دارد و ۱۶۳ اسب بخار قدرت ایجاد می کند. قیمت این خودرو برای مدل های سال ۹۷ و ۹۸ آن معادل ۱.۲ میلیارد تومان است و باید دید در فهرست خودروهای ارزان قیمت قرار است با چه رقمی وارد بازار شود؟

هیوندا اکسنت

مونتاژ CKD اکسنت در ایران از اواسط تابستان ۹۶ در خطوط تولید کرمان موتور آغاز شد. اکسنت مونتاژی به‌غیر از چرم صندلی‌ها، چیز کمتری نسبت به اکسنت وارداتی فول ندارد اما اگر نسخه‌های وارداتی غیرفولش را در نظر بگیرید، تازه تفاوت‌ها آشکار می‌شود. به‌عنوان مثال در نسخه‌های غیرفول وارداتی، تهویه از نوع دستی است، نویگیشن غیرفعال بوده و ESP هم وجود ندارد درحالیکه در اکسنت مونتاژی، هر سه ویژگی به‌صورت استاندارد است. نکته مهم‌تر اینکه تعداد محدودی از اکسنت‌های وارداتی مجهز به موتور Blue هستند درحالیکه طبق گفته کرمانی‌ها، پیشرانه VVT آن عملکرد بهتری با شرایط آب و هوایی ایران دارد و به همین دلیل نیز در مدل مونتاژی، خبری از پیشرانه بلو نیست. نکته دیگر اینکه اکسنت مونتاژی همانند اکسنت وارداتی، حالت اکو مد دارد اما دکمه ECO مانند سایر خودروها ندارد! به این معنی که اگه در حالت نرمال و معمولی (کم‌گاز) رانندگی کنید، چراغ حالت اکو روشن شده و به شما اعلام میکند که رانندگی اقتصادی دارید. اما اینکه دکمه ای وجود داشته باشد که با فشردن آن، ضرایب دنده و حساسیت پدال گاز تغییر کند (تا مصرف سوخت را کمتر کند)، در اکسنت‌ وجود ندارد.

خودرویی با ۴ دنده اتوماتیک و موتوری به حجم ۱.۶ لیتر که ۱۲۳ اسب بخار قدرت تولید می کند و مدل های تا سال ۹۷ آن قیمتی در حوالی ۱.۲ میلیارد تومان دارد اما حالا در رنج قیمتی ۳۰۰ میلیون تومانی خریداری می شود و قرار است به عنوان خودروی تنظیم بازاری عرضه شود.

ام جی ۳

از میان خودروهای وارداتی بی‌حاشیه و کمتر شناخته شده، قطعا کوچک‌ترین عضو خانواده ام‌جی از جایگاه ویژه‌ای برخودار است. سال ۲۰۱۴ بود که این هاچ‌بک شهری به بازار کشورمان معرفی شد و با وجود طراحی متفاوت و سواری مثال‌زدنی‌اش (ناشی از تعلیق اسپرت آن) اما با استقبال ایرانی‌ها روبرو نشد تا این دو رگه چینی – انگلیسی بازار را به رقبای کره‌ای خود واگذار کند. نهایتا واردات ام‌جی ۳ بعد از مدل ۲۰۱۵ در کشورمان متوقف شد. خودرویی با ۵ دنده نیمه اتوماتیک و حالت اسپرت که حجم موتورش ۱.۵ لیتر است و ۱۲۳ اسب بخار قدرت تولید می کند. قیمتی در مرز ۵۰۰ میلیون برای مدل های قدیمی اش دارد.

ام جی ۶

اولین فیس‌لیفت ام‌جی ۶ در مدل ۲۰۱۵ به کشورمان رسید و با آمدنش، مشتریان ایرانی متوجه شدند که دیگر امکان سفارش تیپ مگنت (صندوقدار) این خودرو را ندارند. ام‌جی ۶ نیوفیس، تغییراتی جزئی را در طراحی چراغ‌ها و سپرها تجربه کرده که اضافه‌شدن دی‌لایت، چراغ‌های زنون گردشی با چراغ‌شور و سقف پانوراما از مهم‌ترین ویژگی‌های جدید این خودروست. با توجه به عرضه نسل جدید آن در بازار چین، سال ۲۰۱۶ آخرین زمان عرضه ام‌جی ۶ در بازار ایران بود. مشخصات فنی خوب به همراه تجهیزات مناسب، باعث استقبال مشتریان از این مدل شده طوری‌که در بازار دست‌دوم، افت قیمت کمتری در مقایسه با سایر مدل‌های ام‌جی دارد. این خودرو که مدل ۲۰۱۶ آن در حوالی ۷۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود ۶ دنده اتومات دو کلاچه دارد . موتوری با گنجایش ۱.۸ لیتر و البته قدرتی معادل ۱۶۰ اسب بخار تولید می کند.

حال باید دید واقعا فهرست ۷۰ هزار خودروی وارداتی به کشور قرار است با این مدل های قدیمی پر شود؟

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

لغو پاسخ

ورود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو