روایت و انتقاد تند یک رسانه داخلی از ماجرای هک شبکه پرس تی وی و اسناد افشا شده

روایت و انتقاد تند یک رسانه داخلی از ماجرای هک شبکه پرس تی وی و اسناد افشا شده


منبع: روزیاتو

24

1401/8/9

13:22


روایت و انتقاد تند یک رسانه داخلی از ماجرای هک شبکه پرس تی وی و اسناد افشا شده

۲ دقیقه پیش

روایت و انتقاد تند یک رسانه داخلی از ماجرای هک شبکه پرس تی وی و اسناد افشا شده

چند هفته پیش و در بحبوحه اعتراضات خیابانی بود که یک سری گروه های هکری مدعی شده اند برخی از ارگان های دولتی و حکومتی را هک کرده اند. یکی از این گروه های هکری مدعی بود که مکالمات شبکه خبری پرس تی وی را هک کرده و در ادامه برخی از این اسناد را که به گفته خودشان مکالمات داخلی پرسنل این شبکه انگلیسی زبان را پوشش می داد منتشر کردند. اگر چه این حمله هکری واکنش چندانی در داخل و به طور ویژه از جانب پرسی تی وی دریافت نکرد اما آفتاب نیوز در مطلبی به واکاوی این ماجرای هک و اسناد منتشر شده توسط گروه هکری پشت آن پرداخته است.

ماجرای هک مکاتبات داخلی پرس تی وی

اخیراً یک گروه هکری اسناد داخلی پرس تی وی را که بسیاری از آن‌ها باید قانوناً در دسترس عموم قرار گیرد را منتشر کرده است. این مکاتبات جزئیاتی روشن‌تر از نحوه هزینه کرد منابع در این نهاد عجیب به دست می‌دهد. یکی از مکاتبات مربوط به نامه‌ای از سوی موسسه‌ای به نام موسسه خیریه اهل بیت آفریقای جنوبی است! رئیس این نهاد در نامه اظهار کرده است که موسسه او که زیر نظر سازمان اوقاف ایران نیز قرار دارد، ۱۶ شعبه در آفریقای جنوبی تاسیس کرده است.

پرسش ابتدایی این است که چرا پول واقفان و املاک وقفی ایرانی باید صد‌ها کیلومتر آنسوتر در آفریقای جنوبی هزینه شود و کشوری مانند ایران که در آن ۶۵ میلیون نفر دچار فقر مطلق و نسبی هستند و با هزاران چالش اقتصادی مواجه است، چرا باید از بودجه بیت المال هزینه صد‌ها موسسه به اصطلاح خیریه را که معلوم نیست پول آن در جیب چه کسانی می‌رود را در اقصی نقاط جهان از جمله در آفریقا و امریکای لاتین بپردازد؟

در این نامه از پرس تی وی درخواست شده تا تولیدات خود را که میلیارد‌ها تومان از جیب مردم صرف ساخت آن‌ها شده، در اختیار شرکتی وابسته به این موسسه خیریه قرار گیرد تا با انتشار آن در یوتیوب، در آمد‌های تبلیغاتی آن به حساب موسسه مذکور واریز شود.

به نظر می‌رسد بخشی از خشم اجتماعی سرریز شده این روزها، به دلیل همین هیئتی اداره کردن، سیستم بروکراسی فشل دولتی و بذل و بخششش‌های بی قاعده و به دور از پرنسیپ‌های اداری باشد.

کاترین اشتون که موفق به دوستی با بسیاری از مسئولین اصولگرا و ارزشی شد، پیش از این در مقاله‌ای نوشته بود که مسئولین در ایران تشنه تایید از سوی شهروندان غربی هستند، چون از طرف مردم خودشان مورد انتقاد می‌باشند.شاید همین مسئله باعث شده که هر شهروند غربی مشکوک جویای درآمد و فاقد مهارتی که در ظاهر مواضع جمهوری اسلامی را تایید می‌کند، بتواند در دل مسئولین، چنین سریع جای باز کند.

در نامه‌های منتشر شده به پرداخت حقوق ۳۱۹۰۰ پوندی به شهروند انگلیسی به نام جانی میلر برای قریب ۸۰ روز کار خبری در اوکراین اشاره شده است. در جستجو‌ها هیچ سابقه کار حرفه‌ای خبری و روزنامه‌نگاری حرفه‌ای و درخور از این شخص در کشور مطبوعش به دست نیامد. پرداخت ۱ میلیارد تومان برای ۲.۵ ماه حضور در اوکراین که معلوم نیست ارزش افزوده و خروجی آن چقدر مفید بوده، پنجره‌ای است به بذل و بخشش‌های منابع مردم در این نهاد به دور از نظارت مردمی.

پرداخت ۱۰ هزار یورو به شخصی به نام شرمین ناروانی در امریکا، آن هم بابت خبر شبیه اظهارنظر و اختلاف عمیق این پرداخت‌ها با نیروی‌های قراردادی صداوسیما، از دیگر نکات جالب توجه است. یا شخصی به نام جان وایت که خود را مفسر سیاسی معرفی کرده و در رسانه‌های انگلیس کوچترین اثری از او یافت نشده، بابت هر مصاحبه چند دقیقه‌ای و یا یادداشت خوشایند مدیران پرس تی وی ۵۰ و ۱۱۰ پوند دریافت می‌کند.

پسورد ۱۲۳۴

به گفته کارشناسان در نهادی که احتمالاً میلیارد‌ها تومان هزینه امنیت شبکه به بیت المال تحمیل کرده است، بستر اداری این نهاد بر اساس یک شبکه ایمیلی خارجی بدون تغییر استفاده شده است و هکر‌ها ابداً کار سختی برای ورود نداشته‌اند. در برخی از سازمان‌های دولتی معمولاً قرارداد‌های مرتبط به آی تی تنها به شرکت‌های به اصطلاح دانش بنیان خودی که صلاحیت علمی چندانی ندارند و بعضاً از اقوام و آقازاده‌ها هستند، می‌رسد. مدیران این نهاد در اقدمی جالب توجه لیست کلیه پسورد‌ها را نیز در یک صفحه ورد برای همدیگر فرستاده‌اند، آنچه که تعجب بسیاری از کارشناسان حوزه امنیت را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت استفاده از اعداد ۱۲۳۴۵۶ و یا کد ملی به جای پسورد در این سازمان بود که برای ایمیل‌های مختلف به کرات تکرار شده است.

شایسته سالاری به سبک صداوسیما

احمد نوروزی از نزدیکان پیمان جبلی، جوان متولد ۱۳۶۶ که پست حائز اهمیت معاون برون مرزی صداوسیما را در اختیار دارد، نامه‌ای پرغلط و با اشتباهات فاحش و گاهاً مضحک لغوی و گرامری برای آندره کورتوف یک کارشناس درجه چندم روسی ارسال می‌کند و از او می‌خواهد که وی را برای مصاحبه به اشخاصی مانند پوتین و مدودوف وصل کند. کورتوف که به وضوع بسیار شگفت‌زده شده است در پاسخ می‌گوید: واقعاً تو فکر می‌کنی من کی هستم! من یک اتاق فکر کوچک را هدایت می‌کنم. این کارشناس روس در ادامه و در تلاش برای آموزش بدیهیات کار خبری به این مدیر جوان و جهادگر ارزشی، به او توصیه می‌کند که درخواست خود را از طریق مبادی رسمی روابط عمومی کرملین پیگیری کند.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

لغو پاسخ

ورود

مطالب مشابه


نظرات