امروزه مشکلات پوست سر و مو به دلایل آلودگی، استرس، درمان های شیمیایی و شیوه زندگی تقریبا شایع هستند. بنابراین،مواجه با مشکلاتی نظیر ریزش مو، نازک شدن و چربی بیش از حد پوست سر، واقعاً گریز ناپذیر هستند و درصد زیادی از افراد دچار آنها می شوند.

پوست کف سر چرب خود عاملی برای بروز خارش ناراحت کننده، شوره سر و هزاران مشکل دیگر است.علاوه براین، چربی کف سر می تواند پوست سر را در معرض عفونت قرار دهد و باعث ریزش موها شود. با آمدن فصل زمستان، مراقبت صحیح از پوست کف سر نکته بسیار مهمی است، زیرا عدم مراقبت صحیح با بروز مشکلات بیشتری برای مو همراه خواهد بود.

علت چربی پوست سر چیست

1. ژنتیک

اگر در خانواده شما فردی با پوست کف سر خیلی چرب وجود دارد ،این احتمال هست که شما هم دچار این مشکل شوید.

2. استرس

استرس با پوست کف سر چرب ارتباط مستقیمی دارد.به این دلیل که استرس منجر به ترشح بیش از حد غدد چربی و درنهایت تجمع چربی بیشتری در کف سر می شود.

3. عدم رعایت بهداشت فردی

اگر موهای خود برای مدت طولانی نمی شویید، روی ملحفه و روبالشی کثیف می خوابید، از لوازم موی کثیف  استفاده می کنید، همه این موارد می توانند عواملی برای چرب شدن کف سر شما باشند.

علت چربی کف سر: عدم رعایت بهداشت فردی

 4. تغییرات هورمونی

درصورتی که با تغییرات هورمونی و پریودهای نامنظم مواجه هستید، این تغییرات خود می تواند علت دیگری برای چرب کف سر محسوب شود.

5. عفونت های پوست سر

بروز عفونت های کف سر ناشی از وجود شپش، قارچ یا آلودگی باکتریایی، همگی دلایل چرب شدن پوست سر به شمار می آیند.


حتما بخوانید: شپش سر را چگونه از بین ببریم


6. رژیم غذایی ناسالم

 رژیم غذایی حاوی انواع غذاهای ناسالم،مانند غذاهای چرب و تند که به طور کلی هیچ ارزش غذایی ندارند، مواد مغذی ضروری که موها برای سلامت نیاز دارند را تامین نمی کنند،عدم تامین مواد مغذی، چرب شدن کف سر و سایر مشکلات مرتبط با مو را در پی دارد.

درمان چربی کف سر با روش های خانگی و بهداشتی

گاهی اوقات ممکن است برای مراقبت از کف سر چرب دچار مشکل شویم. ساده ترین روش برای رفع چربی کف سر چرب شستن هر روز موهایتان است، اما واقعا شستشو روزانه مو برای سلامت موها اصلا کار درستی نیست. خب پس برای رفع چربی کف سر چه کاری انجام دهید؟ خوب، نگران نباشید، ما در این مطلب سلام دنیا راهکارهایی  برای مراقبت از کف سر چرب ارائه داده ایم.برای آشنایی با راهکارهای مراقبت از کف سر چرب بدون آسیب رساندن به مو یا خشک کردن آن، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

1. سه بار در هفته موها را بشویید

شستن موها نکته مهمی برای رفع چربی کف سر محسوب می شود.چربی از غددی که در منافذ کف سر شما هستند ترشح می شود و پوست سرتان را خیلی چرب میکند. زمانی که موها را مرتب با یک محصول مناسب می شوید این کار مانع از تجمع چربی بیش از حد در کف سرتان می شود و به حفظ سلامت موهایتان کمک می کند.

روش شستشو:

  • موها را 2 تا 3 بار در هفته بشویید.
  • درصورتی که زیاد ورزش می کنید، می توانید موهای خود را بصورت روزانه بشویید.
  • مطمئن شوید شامپوهایی که استفاده می کنید فاقد مواد شیمیایی هستند.

2. به درستی موها را بشویید

علاوه بر میزان استفاده از شامپو،نحوه شستشو موها نیز برای عدم ایجاد چربی در کف سر عامل مهمی درنظر گرفته می شود. مطمئن شوید که شامپو را با مقداری آب رقیق می کنید،و بعد کفی که ایجاد شده را به آرامی روی پوست سر خود ماساژ می دهید.

روش شستشو:

  • خیلی خوب موها را آبکشی کنید تا هیچ اثری از شامپو روی مو یا کف سر باقی نماند.
  • از شستن موها با آب داغ خودداری کنید زیرا آب داغ برای پوست سر شما خوب نیست.

رفع چربی کف سر با 20 روش ساده:به درستی موها را بشویید

3. از نرم کننده برای کف سر استفاده نکنید

چه پوست سرتان چرب باشد چه خشک، نباید از نرم کننده برای پوست کف سرتان استفاده کنید. زیرا این کار  مشکلاتی نظیر چرب شدن پوست سر، ریزش مو و رشد باکتری ها  را در پی دارد.این به معنی عدم استفاده از نرم کننده نیست.در ادامه نحوه صحیح استفاده از نرم کننده آمده است.

روش استفاده:

  • نرم کننده را فقط به نوک انتهای موهایهای خود بمالید و به سمت ساقه موها بیایید.
  • دقیقا 2 سانت از  کف پوست سر فاصله داشته باشد.

حتما بخوانید: بهترین شامپو برای موهای چرب و شوره دار


4. رژیم غذایی سالم داشته باشید

رژیم غذایی در حفظ سلامت پوست سر نقش مهمی برعهده دارد.درصورتی که با مشکل چربی کف سر مواجه هستید،باید مصرف غذاهای روغنی و سرخ شده را کنار بگذارید. یک رژیم غذایی متعادل از چربی ها و کربوهیدرات های سالم را جایگزین چربی های اشباع شده کنید.

روش استفاده:

  • برای حفظ سلامت موها و کاهش ترشح چربی در کف سر سعی کنید حتما امگا 3 را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
  • برای حفظ سلامت موها همواره می توانید سبزیجات و میوه های سبز رنگ را انتخاب کنید زیرا مکمل های طبیعی برای مو محسوب می شوند.

20 روش ساده برای رفع چربی کف سر:رژیم غذایی سالم

5. عدم استفاده از ابزار های حرارتی

ما درک می کنیم که شما عاشق اتوی مو و ابزارهای فر کردن موها هستید، اما آیا تا به حال به آسیبی که این ابزارهای حرارتی به موهایتان می رسانند فکر کرده اید؟درصورتی که کف سرتان چرب است، ابزارهای حرارتی بدترین دشمنان برای موهای شما محسوب می شوند. این ابزارها باعث افزایش چربی پوست سر، و تضعیف موهای شما می شوند و در دراز مدت منجر به آسیب رساندن به به موهای شمامی شوند. اگر بازهم به دنبال حالت دادن به موهایتان هستید این بار سعی کنید روش های حالت دادن بدون گرما را انتخاب کنید و از موهای دربرابر آسیب های پیش بینی نشده محافظت کنید.

6. سرکه سیب برای رفع چربی کف سر

ترشح مداوم چربی از غدد کف سر می تواند باعث منجر به عفونت قارچی در پوست سر شود. و زمانی که عفونت بصورت غیرقابل کنترلی افزایش پیدا می کند، می تواند باعث تحریک چربی کف سر شده و حتی باعث شوره سر هم شود. بهترین راه حل برای درمان طبیعی عفونت های قارچی شستن موها با سرکه سیب است. بله! وقتی که سرکه سیب را به میزان متناسب با آب رقیق می کنید و موهای خود را با آن میشویید اینکار می تواند باعث رفع تجمع چربی روی کف سر شود و با حفظ PH موها منجر به کاهش موخوره  هم شود.

روش استفاده:
  • تنها کاری که باید انجام دهید این است که 2 تا 3 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با 2 فنجان آب مخلوط کرده و روی پوست سر خود بمالید.
  • بعد موهای خود را با آب سرد بشویید. این درمان  را حداقل دو یا سه بار در هفته استفاده کنید.

حتما بخوانید: خواص سرکه سیب برای مو از نظر علم


 7. برس ها را مرتبا تمیز کنید

خانم ها باید مرتبا برس های مو خود را تمیز کنند. زیرا برسی که برای کف سر چرب استفاده می شود می تواند محل تجمع باکتری ها و آلودگی های زیادی باشد. واضح است که در صورتی که برس ها را نشویید، تجمع باکتری ها بیشتر هم خواهند شد. شانه زدن موها با برس های کثیف و آلوده نه تنها سلامت کف سر را به خطر می اندازد، بلکه باعث چرب شدن بیشتر پوست سرتان هم می شود.

روش استفاده:

  • عادت کنید که همه برس های خود را با یک شامپوی ملایم هر 5 روز یک بار بشویید.
  • همچنین برای رعایت بهداشت بهتر است برس های خود را هر 2 ماه یکبار عوض کنید.

20 روش ساده برای رفع چربی کف سر:برس ها را مرتبا تمیز کنید

8. ماسک موی زرده تخم مرغ را امتحان کنید

وجود مقادیر زیاد سولفور و پروتئین در تخم مرغ، ان را به یک ماده شگفت انگیز برای کف سر چرب تبدیل کرده است. تخم مرغ نه تنها برای کف سر چرب، بلکه می تواند برای تقویت موها هم مفید باشد و در عین حال ظاهری نرم و ابریشمی به آنها ببخشد. زرده تخم مرغ بدون اینکه باعث خشکی موشود، تعادل pH پوست سر را حفظ می کند و ترشح چربی را هم کاهش می دهد.

روش استفاده:

  • با استفاده از  1 زرده تخم مرغ، 1 قاشق چایخوری روغن نارگیل و چند قطره لیمو برای خود یک یک ماسک مو تهیه کنید.
  • این ماسک را به طور یکنواخت روی کف سر خود بمالید و اجازه دهید به مدت 20 تا 25 دقیقه روی سرتان بماند.
  • بعد موهایتان را با آب سرد خوب بشویید.
  • این ماسک مو را حداقل یک بار در هفته استفاده کنید تا نتایج آن را مشاهده کنید.

9. از روغن درخت چای استفاده کنید

یک درمان خانگی عالی برای کنترل چربی کف سر استفاده از روغن درخت چای است. زیرا روغن درخت چای دارای خواص ضد عفونی کننده است و مانع از رشد قارچ ها و باکتری ها می شود و برای حفظ سلامت و تمیزی پوست سر موثر عمل می کند. در صورتی که کف سر شما دچار هیچ مشکلی هم نباشد، مصرف این روغن بصورت خودکار میزان تولید چربی را کاهش می دهد.

روش استفاده:

  • به منظور درمان چربی کف سر با روغن درخت چای کافی است چند قطره روغن اساسی درخت چای را با هر روغن حاملی مانند زیتون، بادام، جوجوبا یا نارگیل ترکیب کنید و آن را به مدت پنج تا هفت دقیقه روی سر خود ماساژ دهید.
  • این درمان را حداقل دو بار در هفته تکرار کنید تا نتایج آن را مشاهده کنید.

راهکارهای رفع چربی کف سر:از روغن درخت چای استفاده کنید

10. آب لیموی تازه را امتحان کنید

از گذشته لیمو به عنوان یک درمان خانگی عالی برای درمان تعدادی از مشکلات مو و پوست سر استفاده شده است، اما آیا می‌دانستید که لیمو یک درمان خانگی عالی برای رفع چربی کف سر نیز محسوب می شود؟زیرا لیمو ماده ای اسیدی است و برای جلوگیری از چربی کف سر موثر عمل می کند. همچنین باعث پیشگیری و رفع شوره سر هم می شود.

روش استفاده:

  • برای استفاده از آب لیمو در رفع چربی کف سر، حدود 2 قاشق غذاخوری آب لیموی تازه را درون یک فنجان آب بریزید و این محلول را روی موها و کف سر خود بریزید.
  • حالا پوست سر را خود را ماساژ دهید و اجازه دهید قبل از شستن، چند دقیقه آب لیمو روی موها و کف سر شما باقی بماند.
  • این درمان را حداقل دو بار در هفته تکرار کنید تا نتایج تاثیرگذار آن را مشاهده کنید.

11. از جوش شیرین استفاده کنید

جوش شیرین به دلیل خواص لایه برداری باونکردنی که دارد به یک درمان خانگی عالی برای رفع چربی کف سر   تبدیل شده است.جوش شیرین برای رفع کثیفی های عمیق، آلودگی ها، چربی و سایر ناخالصی ها که همگی باعث مسدود کردن منافذ و افزایش چربی در کف سر و در نتیجه کاهش رشد مو می شوند،موثر عمل می کند.

روش استفاده:

  • برای استفاده از جوش شیرین برای رفع چربی کف سر، فقط باید مقداری جوش شیرین و آب را باهم مخلوط کنید و یک خمیری درست کنید تا یک ماسک مو تهیه شود و آن را روی پوست سر خود بمالید.
  • بعد از 15 دقیقه ماسک را از روی موها بشویید، تا موهای نرم بدون چربی و درخشانی داشته باشید.

روغن مو برای کف سر چرب

مطمئنا از خودتان می پرسید که چرا وقتی پوست کف سر ما چرب است چرا باید آن را با روغن چربتر کنیم؟ به هر حال،وقتی کف سر خیلی چربی دارید، ممکن است برای استفاده از روغن مو دچار تردید شود.با این حال،به حرف ما اعتماد کنید.استفاده از روغن های موها در واقع می تواند مانع از چرب شدن کف سر  شود.

وقتی کف سر چرب دارید، روغن‌های اساسی خالص را انتخاب کنید زیرا این نوع روغن ها خیلی سنگین نیستند.ما توصیه می کنیم درمان را با مقدار روغن کم شروع کنید و بعد با مقادیر بیشتر کار را ادامه دهید. برای چرب کردن کف سر زیاده روی نکنید.در حقیقت مقداری که برای تان مناسب هست را مشخص کنید و به همان میزان از آنها استفاده کنید.

1. روغن رزماری

روغن رزماری با داشتن خواص ضد قارچی و قابض یک روغن اساسی محبوب و قدرتمند محسوب می شود.مصرف روغن رزماری میزان تولید چربی در کف سرتان را متعادل می سازد و در عین حال تارهای مو شما را مرطوب کند. این یک گزینه عالی برای کسانی است که کف سرر چربی دارند ، زیرا بدون ایجاد حس چربی، موهای سالم را تقویت می کند.


حتما بخوانید: خواص گیاه رزماری برای مو


روغن مو برای کف سر چرب:روغن رزماری

2. روغن اسطوخودوس 

ترکیبات ضد ضد قارچ و ضد باکتری موجود در روغن اسطوخودوس این روغن را به یک گزینه عالی دیگر برای رفع چربی کف سر تبدیل کرده است.این روغن با متعادل سازی تولید چربی،منجر به کاهش چربی کف سر می شود. علاوه براین،روغن اسطوخودوس با مرطوب کردن موها،به حفظ سلامت موها هم کمک می کند.

3. روغن لیمو

یک روغن اسانسی دیگر هم برای رفع چربی کف سر  وجود دارد. این روغن اساسی دارای خاصیت شفاف کنندگی و همچنین خشک کننده است، بنابراین ظاهر موهای شما را کمتر چرب نشان می دهد. علاوه بر این، روغن لیمو با داشتن خواص ضد میکروبی و ضد عفونی کنندگی، به عنوان یک درمان عالی برای شوره سر و آکنه کف سر نیز موثر عمل می کند.

4. روغن اکالیپتوس 

اکالیپتوس یک درمان خانگی عالی برای رفع مشکلات متعددی محسوب می شود، آیا می دانستید روغن اکالیپتوس برای کف سر چرب هم عالی است؟ بله، خواص ضد قارچی بی نظیر روغن اکالیپتوس برای افزایش رشد مو و همچنین تنظیم تولید چربی در کف سر موثر عمل می کند. علاوه براین این روغن درخشندگی طبیعی به موهای شما می دهد و برای درمان شوره سر هم مفید است.

روغن هایی برای کف سر چرب:روغن اکالیپتوس 

برای جلوگیری از چرب شدن کف سر چه غذاهایی بخورید؟

ممکن است این مطلب را چندین بار شنیده باشیدسلامت شما به چیزی که می خورید بستگی دارد.اثرات غذاهایی که مصرف می کنید روی موها و پوست نمایان می شود. برخی غذاها باعث افزایش تولید چربی در پوست سر شما می شوند، در حالی که برخی دیگر اثر کاملا متفاوتی دارند.به همین دلیل وقتی احساس می‌کنید هم با مشکلات پوستی و هم با مشکلات مو مواجه هستید باید نگاهی به رژیم غذایی خود بیندازید. غذاهایی که برای جلوگیری از چرب شدن کف سر باید مصرف کنید شامل:

1 غذاهای سرشار از ویتامین B

ویتامین B یکی از ویتامین‌های ضروری برای بدن و مو محسوب می شود که باعث زیبایی و تقویت موهای شما می شود. علاوه بر این،ویتامین B تولید چربی را هم کنترل می کند.برای داشتن موهای جذاب و سالم مصرف غذاهای سرشار از ویتامین B مانند لوبیا، سبزیجات برگدار، حبوبات و جلبک دریایی در رژیم غذایی تان را افزایش دهید.


حتما بخوانید: بهترین قرص ویتامین برای درمان ریزش مو


2 . غذاهای سرشار از روی

 ما همیشه برای سلامت مو و پوست به فکر غذاهای سرشار از ویتامین و پروتئین هستیم، اما مواد معدنی مانند روی را فراموش می کنیم! اگرجه بدن به میزان کمی روی نیاز دارد، اما بطور کلی روی برای حفظ سلامت بدن لازم است. روی با تولید چربی در بدن مقابله می کند، و منجر به کاهش چربی کف سر می شود.روی به طور طبیعی در جو، آجیل، حبوبات، صدف، تخم مرغ و صدف یافت می شود.علاوه بر مصرف غذاهای سرشار از روی می توانید مکمل های روی را هم در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

برای رفع چربی کف سر چه غذایی بخوریم:غذاهای سرشار از روی

طرز تهیه انواع ماسک مو برای درمان چربی کف سر و موهای چرب

1. طرز تهیه ماسک موی چرب با مولتانی میتی

از آنجایی که مولتانی میتی(نوعی خاک مشابه خاک رس)یک ماده جاذب عالی برای چربی است، می تواند برای چربی کف سر هم عملکرد خوبی داشته باشد. این ماده چربی اضافی کف سر را رفع می کند و با از بین بردن سموم پوست سر را پاکسازی می کند. علاوه بر این،این ماسک می تواند از فعالیت بیش از حد چربی در کف سر جلوگیری کند. پس اگر موهایتان نازک و چرب است حتما به این ماسک مو احتیاج دارید.

روش استفاده:

  • برای تهیه این ماسک،خاک مولتانی میتی را با آب مخلوط کنید تا خمیر غلیظی تهیه شود و به طور یکنواخت آن را روی کف سر خود بمالید.
  • اجازه دهید ماسک به مدت 20 دقیقه روی سر شما بماند و بعد طبق روال معمول موها را بشویید.

2. ماسک موی آلوئه ورا برای رفع چربی کف سر 

این گیاه کوچک و پر آب فواید بی شماری برای مو و پوست بهمراه دارد،ما در این مطلب نحوه استفاده از این ماسک مو برای رفع چربی کف سر را یه شما می گوییم. آلوئه ورا حاوی ویتامین ها و مواد معدنی فراوانی است و می تواند سموم را از روی کف سر پاکسازی و از آلودگی ها را رفع کند. همچنین این ماده از تولید چربی بیش از حد  جلوگیری می کند و در عین حال ریشه مو را تغذیه و تقویت هم کند.


حتما بخوانید: خواص آلوئه ورا برای تقویت و ترمیم موها


روش استفاده:

  • از ماسک مو ژل آلوئه ورا و آب لیمو برای رفع با چربی کف سر استفاده کنید.
  • اجازه دهید ماسک به مدت 10 تا 15 دقیقه روی کف سر بماند و بعد از این مدت طبق روال معمول موها را بشویید.

ماسک مو برای رفع کف سر چرب:ماسک موی آلوئه ورا

3. ماسک مو چای سبز

شستن موها با ماسک مو چای سبز با رفع چربی های کف سر درخشندگی بیشتری به موها می بخشد. علاوه بر این، چای سبز حاوی آنتی اکسیدان هایی است که سلامت مو را بهبود می بخشد و ریزش مو را کاهش می دهد.

روش استفاده :
  • برای استفاده از ماسک مو چای سبز، یک چای سبز کیسه ای را در آب جوش قرار دهید.
  • وقتی چای سبز آماده شد، صبر کنید تا سرد شود.
  • موهایتان را با آب چای سبز بشویید و با کمک انگشتانتان آن را روی کف سرتان بمالید.
  • بعد از 10-15 دقیقه موهایتان را بشویید.

سوالات متداول در مورد پوست سر چرب

س: آیا کف سر چرب باعث ریزش مو می شود؟

پ: بله، قطعا کف سر چرب در بیشتر موارد می تواند باعث ریزش مو شود. زیرا این نوع پوست کف سر چربی، آلودگی، عرق، ناخالصی‌ها و شوره‌های بیشتری را جذب می‌کند که همه آنها روی پوست سر شما جمع می شوند و به مرور زمان منجر به مسدود شدن منافذ پوست سر می شوند.منافذ مسدود شده از عملکرد بهینه فولیکول های مو جلوگیری می کنند که در نتیجه منجر به ریزش و کاهش رشد مو می شود.

س. چطور در پنج دقیقه چربی موها را از بین ببریم؟

پ. برای اینکه بتوانید خیلی سریع چربی کف سر را کاهش دهید فقط باید کمی شامپو خشک یا پودر بچه را روی کف سر خود اسپری کنید. بعد آنها را روی کف سر ماساژ دهید، کمی منتظر بمانید شامپو یا پودر بچه چربی اضافی را از مو بگیرد،بعد موها را برس بکشید تا در کمتر از پنج دقیقه موهای تمیزی داشته باشید.

س. چگونه از شر خارش کف سر خلاص شوم؟

پ. خارش و ناراحتی یکی دیگر از مشکلات شایع مرتبط با چربی کف سر است. برای رفع خارش سر، هر دو هفته یک بار از شامپوی درخشان کننده استفاده کنید،درکنار آن استفاده از محصولات مراقبت موی سبک نظیر آلوئه ورا، روغن درخت چای و غیره را هم در نظر داشته باشید تا مانع از مسدود شدن منافذ کف سر شوید و غذاهای سرشار از پروبیوتیک هم مصرف کنید.

چگونه از شر خارش کف سر خلاص شوم؟

سخن پایانی:

چربی کف سر مشکل شایعی است که افراد زیادی را درگیر خود کرده است.عواملی چون درمانهای شیمیایی، آلودگی ها، استرس و شیوه زندگی در بروز چربی کف سر دخیل هستند. چربی کف سر با بروز خارش،ریزش و ضعیف شدن مو همراه است. برای رفع سریع این مشکل راه حل هایی که در این مطلب ارائه کرده ایم را امتحان کنید.