عوارض گسترده همه گیری آنفلوانزا؛ از مرگ و میر بالا تا عواقب اقتصادی

7

1401/8/9

16:37


سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: سرعت انتشار آنفلوانزا، بسیار بالا و همه گیری آنفلوانزا، عواقب گسترده اجتماعی و اقتصادی دارد.

عوارض گسترده همه گیری آنفلوانزا؛ از مرگ و میر بالا تا عواقب اقتصادی

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمود کریمی با بیان اینکه سرعت انتشار آنفلوانزا، بسیار بالا و همه گیری آنفلوانزا، عواقب گسترده اجتماعی و اقتصادی دارد، اظهار کرد: بیماری آنفلوانزا، یک بیماری حاد ویروسی دستگاه تنفسی است که در موارد همه‌گیری، عوارض و مرگ و میر بیشتری دارد. 

وی علائم این  بیماری را تب بالای ۳۸ درجه سانتیگراد، سردرد، خستگی، بدن درد، آبریزش بینی و چشم، ناراحتی گلو و سرفه، معمولا با علایم گوارشی عنوان کرد.

کریمی راه انتقال این بیماری را تماس مستقیم وغیر مستقیم با بیماران ویا ترشحات بیماران ترشحات حلق و بینی بیماران، مخزن عفونت است و سرفه و عطسه دانست و اظهار کرد: از آنجا که آنفلوانزا، قابلیت ایجاد همه گیری وسیع را دارد، وقوع همه گیری آنفلوانزا، غیرقابل پیش بینی است.

وی با اشاره به این که واکسیناسیون علیه آنفلوانزا از عوارض شدید و مرگ و میر بیماری جلوگیری کرده و موارد بستری را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد، خاطر نشان کرد: این بیماری در بیماران قلبی، ریوی، کلیوی، افراد مسن و کودکان، عوارض شدید و مرگ و میر بیشتری به دنبال دارد.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه  در خصوص واکسیناسیون آنفلوانزا گفت: فاصله زمانی واکسیناسیون تا ایجاد ایمنی در بدن، حدود ۲ هفته طول می‌کشد و  به دلیل تغییرات در ویروس آنفلوانزا، لازم است هر ساله واکسیناسیون با واکسن آنفلوانزا تکرار شود.

کریمی افزود: با وجود دریافت واکسن باتوجه به کارایی آن که ۵۶ درصد است همچنان باید رعایت نکات بهداشت فردی را در اولویت قرار داد و احتمال ابتلا به شکل خفیف آنفلوانزا وجود دارد. 

وی با بیان این که واکسن آنفلوانزا، تاثیری بر سایر ویروس‌ها و بیماری‌های مشابه ندارد، ادامه داد: واکسن آنفلوانزا از بروز سرماخوردگی جلوگیری نمی‌کند و اولویت مصرف واکسن آنفلوانزا در گروه‌های سالمندان و بیماران ضعیف و ناتوان، مبتلایان به بیماری‌های مزمن ریوی، قلبی، کلیوی و نقص ایمنی،  کودکان تحت درمان با آسپرین در مدت زمان طولانی و  پرسنل بهداشتی درمان می‌باشد. 

کریمی گفت: افراد حساس به مصرف  تخم مرغ، بیماران تب دار و افرادی در موارد قبلی تزریق واکسن، حساسیت داشته‌اند نباید واکسن آنفلوانزا را استفاده کنند و توصیه می‌شود در زمان همه گیری آنفلوانزا پوشاندن دهان در زمان سرفه یا عطسه، استفاده از ماسک، استفاده از دستمال کاغذی و معدوم ساختن صیحی آن بعد از مصرف  شستشوی دستها بعد از سرفه، عطسه و دست زدن به دهان و بینی شستشوی دستها قبل و بعد از تماس با بیماران، کاهش مسافرت‌های غیر ضروری، رعایت بهداشت فردی و عمومی در صورت ابتلا به بیماری، اقامت در منزل و اجتناب از تماس با دیگران، استراحت، نوشیدن کافی مایعات رعایت شود.

 وی ضمن تاکید بر خودداری از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک گفت: در صورت تشخیص پزشک متخصص می‌توان با ارائه نسخه جهت دریافت رایگان داروی اختصاصی درمان آنفلوانزا (اسلتامی ویر) به یکی از مرکز منتخب کرونا یا مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه نمود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو