مهمترین راه پیشگیری از انتشار آنفلوانزا چیست؟

12

1401/8/9

17:08


یک فوق تخصص بیماریهای عفونی کودکان گفت: مهمترین راه پیشگیری از انتشار آنفلوانزا، استفاده از ماسک، رعایت بهداشت دست و فاصله با افراد مبتلا است.

مهمترین راه پیشگیری از انتشار آنفلوانزا چیست؟

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر جبار علی صفایی با بیان اینکه آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است که معمولا در فصل خاصی شیوع پیدا می‌کند گفت: پیک اول ۱۵ شهریور تا پایان آبان ماه و پیک دوم آنفلوانزا معمولا در بهمن ماه شروع می‌شود که به اردیبهشت سال بعد نیز کشیده می‌شود.
 
وی اظهار داشت: آنفلوانزا دارای دو نوع A و B است که ما در حال حاظر با نوع A مواجه هستیم، که راه انتقال آن از طریق قطرات تنفسی و از راه تنفس می‌باشد که برای پیشگیری از انتشار آنفلوانزا، همانند اپیدمی کرونا استفاده از ماسک، رعایت بهداشت دست و فاصله با افراد مبتلا است.
 
دکتر صفایی همچنین افزود: افراد مبتلا و افرادی که علائم دارند باید از حضور در مکان‌های عمومی و شلوغ خود داری کنند. 
  
به گفته وی آنفلوانزا نوع  B از نوع اول خفیف تر است و به صورت معمول یک منطقه را درگیر می‌کند ولی نوع A گسترده است و حتی می‌تواند به صورت پاندمی تمام دنیا را درگیر کند؛ مانند پاندمی آنفلوانزا که در سال ۱۹۱۸ رخ داد و ۵۰ میلیون نفر مبتلا و بیش از ۲۵ میلیون فوت شدند.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر به واسطه تزریق واکسن آنفلوانزا و پیشرفت بهداشت و درمان، تعداد مرگ و میر مبتلایان بسیار اندک است گفت: بهترین زمان برای تزریق واکسن شهریور و مهر و برای نوع B در دی ماه است، ولی هر زمان واکسن زده شود پس از ۲ هفته در بدن سطح آنتی ژن در مقابل ویروس بالا می‌رود  و ۶۰ تا ۷۰ درصد از ابتلا به بیماری جلوگیری می‌شود و معمولا اگر هم کسی مبتلا شود خفیف است.
 
دکتر صفایی  گفت: افراد پرخطری که تزریق واکسن برای آنان الزامی است، افراد بالای ۶۵ سال، افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، کودکان به خصوص کودکان زیر ۵ سال، افرادی که با بیماران سر و کار دارند مانند: پزشکان و پرستاران و افرادی که در مکان‌های شلوغ فعالیت دارند، می باشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو