دلایل اصلی تجمع آب در ریه و راهکارهای درمان این مشکل ریوی

دلایل اصلی تجمع آب در ریه و راهکارهای درمان این مشکل ریوی


منبع: آرگا

32

1401/8/10

08:15


ازجمله بیماری های ریوی که می توان نام برد تجمع آب در ریه می باشد که به دلایل مختلفی می تواند در افراد بروز پیدا کند.

به طور کلی به تجمع مایعات در شش ها آب آوردن ریه گفته می شود که اغلب منجر به اختلالات بی شماری در بدن خواهد شد. با تجمع آب در ریه این عضو بدن به خوبی کار نمی کند و سپس بر روی قلب و سایر بخش های بدن تاثیر منفی می گذارد که به همین خاطر بایستی با شناسایی علت های آن برای درمان هر چه سریع تر اقدام نمایید.

تجمع آب در ریه

بهتر است بدانید که ریه نیز ماند سایر اعضای بدن از بافت و عضله تشکیل شده که هزاران مویرگ و رگ خونی از آن عبور کرده است. به طور معمول بین ریه و قفسه سینه فضایی وجود دارد که به آن فضای جنت گفته می شود و داخل آن نیز ترشحاتی وجود دارد که جذب خون می شود. زمانی که این مایع در ریه ها افزایش یابد اصطلاحا آن را آب آوردن ریه و در این حالت گفته می شود فرد بیمار دچار ادم ریوی شده است.

علل تجمع آب در ریه

آب آوردن ریه به نوعی بسیار خطرناک بوده و بر اساس تحقیقات انجام شده افراد دارای سن بالا زمانی که دچار آب آوردن ریه می شوند احتمال خطر فوت شان بسیار بالا می رود. زمانی که ریه ها از مایعات پر می شوند به خوبی نمی توانند اکسیژن را وارد جریان خون نماید. در این مواقع بدن تلاش می کند تا اکسیژن کافی را دریافت نماید اما بیمار به دلیل مسدود بودن ریه ها دچار تنگی نفس شده و این مسئله موجب می شود که بقیه اعضای بدن از اکسیژن محروم بمانند. البته که آب آوردن ریه همیشه به معنای وجود مشکلات ریه نیست بلکه عوامل دیگری نیز در بروز این اتفاق نقش دارند.

علل اصلی آب آوردن ریه

معمولا تجمع آب در ریه در اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود که در ادامه سعی داریم به بیان این عوامل بپردازیم.

  • ادم ریوی قلبی

بیماری قلبی یکی از شایع ترین دلیل آب آوردن ریه می باشد که معمولا زمانی رخ می دهد که بروز یک مشکل اساسی در قلب موجب افزایش فشار در قسمت چپ قلب شود. در واقع فشار زیاد از طریق عروق ریوی به مویرگ های کیسه های آلوئول منتقل می شود و به دلیل بالا رفتن فشار مویرگ های ریوی، مایعات از مویرگ ها به فضای درون آلوئول نشت می کند و در نهایت آب آوردن ریه اتفاق خواهد افتاد.

عوال موثر در جمع شدن آب در ریه

به طور کلی تقریبا هر نوع بیماری قلبی در نهایت می تواند منجر به بالا رفتن فشار سمت چپ قلب و در نهایت آب آوردن ریه شود. البته که شایع ترین انواع بیماری های قلبی که موجب آب آوردن ریه می شود شامل بیماری عروق کرونری، نارسایی قلبی ناشی از هر علتی، بیماری دریچه قلب به ویژه بیماری تنگی خفیف دریچه میترال، نارسایی دریچه میترال، نارسائی سرخرگ آئورت و فشار خون بالا خواهد بود.

با وجود ادم مزمن ریوی قلبی، فشار زیاد در مویرگ ها در نهایت می تواند موجب ایجاد تغییراتی در عروق ریوی شود. در نتیجه ممکن است فشار درون شریان ریوی بالا رفته و وضعیتی به نام فشارخون ریوی ایجاد گردد. اگر قسمت سمت راست قلب مجبور باشد خون را در مقابل فشار خون بالا در شریان ریوی پمپاژ نماید در نهایت نارسایی سمت راست قلب ایجاد خواهد شد.

  • ادم ریوی غیر قلبی

با این وجود برخی مشکلات پزشکی دیگر نیز وجود دارند که ممکن است در نتیجه آن ها کیسه های هوای آلوئول به دلایلی که با فشارخون بالا ارتباط ندارند با مایعات پر شوند. این امر می تواند زمانی رخ دهد که مویرگ های درون ریه آسیب ببینند و در نتیجه دچار نشتی شده و اجازه دهند مایعات وارد کیسه های آلوئول شوند.

شایع ترین علت این نوع از ادم ریوی غیر قلبی را می تواند سندروم دشواری حاد تنفسی دانست که اغلب با التهاب ریه ها ایجاد می شود. معمولا التهاب ریه به دیواره های آلوئول ها آسیب می رساند و موجب تجمع مایعات در ریه می شود. این عارضه به طور معمول در بیماران دچار وضعیت بحرانی شده و حتی ممکن است در اثر عفونت، آسیب، شوک و چندین بیماری دیگر ایجاد شود.

تاثیر ادم ریوی بر سلامت ریه

  • بیماری کرونا

همچنین ویروس کووید ۱۹ نیز یکی دیگر از دلایل بروز این مشکل ریوی می باشد که علائم و عوارض بی شماری خواهد داشت. بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی افراد مبتلا به این بیماری مشخص شد که یکی از عوارض نادر ویروس کرونا، آب آوردن ریه است.

همچنین عوامل دیگری مانند آمبولی ریوی، ارتفاع زدگی، عفونت های ویروسی، تنفس سموم، استنشاق دود، وضعیت نزدیک به غرق شدگی، مشکلات عصبی مانند آسیب مغزی یا خونریزی زیر عنکبوتیه، غرق شدن ناقص و نارسایی کلیه نیز در تجمع آب در ریه ها بی تاثیر نخواهند بود.

چگونگی تشخیص بیماری

به صراحت می توان گفت که تشخیص سریع و صحیح علل زمینه ای آب آوردن ریه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در واقع تشخیص آب آوردن ریه معمولا با انجام معاینات جسمانی، اندازه گیری میزان اکسیژن خون و انجام عکسبرداری اشعه ایکس از قفسه سینه، نسبتا سریع انجام خواهد شد.

پس از یافته شدن ادم ریوی بایستی سریعا اقدامات لازم جهت تشخیص علت اصلی آن انجام شود. دقت داشته باشید که سابقه پزشکی در یافتن علت اصلی اهمیت بسیار ویژه ای دارد به ویژه اگر بیمار سابقه بیماری قلبی یا افزایش خطر قلبی عروقی، مصرف مواد مخدر، قرار گرفتن در معرض سموم یا عفونت های سایر عوامل خطر آمبولی ریوی را داشته باشد.

چگونگی تشخیص بیماری ریه

همچنین نوار قلب و اکوکاردیوگرام نیز در تشخیص بیماری زمینه ای قلب بسیار موثر هستند. اگر بیمار مشکوک به داشتن بیماری قلبی باشد اما اثبات آن با آزمایش های غیرتهاجمی ممکن نباشد احتمالا نیاز به انجام کاتتریزاسیون قلبی خواهید داشت. در صورتی که پزشک به وجود علل قلبی برای آب آوردن در ریه مشکوک باشد، ممکن است دامنه وسیعی از سایر آزمایش ها نیز مورد نیاز باشند.

چنانچه فشار خون بالا در قسمت چپ قلب وجود نداشته باشد ادم ریوی غیر قلبی تشخیص داده خواهد شد.

راهکارهای درمان آب آوردن ریه

بهتر است بدانید درمان این وضعیت بسته به اینکه چه چیزی موجب بروز آن شده متفاوت خواهد بود. اگر ارتفاع زدگی موجب آب آوردن ریه شده باشد ممکن است در هنگام پایین آمدن از ارتفاع علائم شما از بین بروند. ممکن است برای درمان این بیماری به راهکار های فوق نیاز داشته باشید.

  • داروها

به طور کلی قدم اول در درمان تجمع آب در ریه، استفاده از دارو می باشد که نوع و میزان دوز مصرفی آن بایستی حتما توسط متخصص قلب و ریه تعیین گردد. موارد فوق از داروهای کاربردی برای رفع این بیماری به شمار می آیند.

دیورتیک ها: این داروها معمولا برای از بین بردن مایعات اضافی اطراف ریه ها و کاهش فشار خون مورد استفاده قرار می گیرند. ممکن است دفعات ادرار در طول درمان با این دارو بیشتر شود.

 

 

درمان جمع شدن آب در ریه

 

وازودیلاتورها: داروهای وازودیلاتورها با بازتر نمودن عروق خونی در قلب و ریه ها می توانند جریان خون را بهبود ببخشند که این امر می تواند موجب کاهش فشار در عروق خونی و بهبود ببخشند.

داروهای قلب: ممکن است از این داروها برای قوی تر شدن یا منظم تر شدن ضربان قلب یا پایین آوردن فشار خون شما استفاده شود.

  • کنترل مشکلات تنفسی

یکی دیگر از راهکارهای درمان تجمع آب در ریه انجام اکسیژن رسانی است که در ادامه روش های انجام آن را شرح داده ایم.

اکسیژن رسانی: اکسیژن می تواند در تنفس بهتر و کاهش فشار درون ریه ها به شما کمک نماید. ممکن است اکسیژن از طریق یک ماسک پلاستیکی یا مجرای بینی دریافت شود. کانولای بینی یک لوله کوتاه و نازک است که در سوراخ دماغ شما قرار می گیرد.

تهویه فشار مثبت غیر تهاجمی: این تهویه نوعی دستگاه است که از طریق یک ماسک یا قطعه دهانی کمک می کند تا ریه های شما با هوا پر شوند و در تنفس بهتر به شما نمایند. در صورت استفاده از ماسک ممکن است این ماسک روی دهان و بینی شما را بپوشاند و یا فقط روی بینی قرار بگیرد و اکسیژن اضافه نیز می تواند از طریق همین دستگاه به شما داده شود.

راهکار های موثر در درمان بیماری ریه

ونتیلاتور: اگر بیمار به تنهایی قادر به تنفس نباشد این دستگاه به جای او تنفس را انجام خواهد داد. ممکن است یک لوله درون نایی ET در دهان یا بینی شما قرار بگیرد که به ونتیلاتور متصل است و می تواند به شما اکسیژن برساند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو