راز دایره‌های اسرار آمیز در این صحرای خشک چیست؟

راز دایره‌های اسرار آمیز در این صحرای خشک چیست؟


منبع: دلتا پیام

21

1401/8/10

12:38


صحرای نامیب، یک بیابان خشک و خشن با علف‌های اسرار آمیز است که تمام محققین را به وجد آورده‌اند.

صحرای نامیب، یک بیابان خشک و خشن با علف‌های اسرار آمیز است که تمام محققین را به وجد آورده‌اند.

دایره های سحر آمیز صحرای نامیب

دایره های سحر آمیز صحرای نامیب تا مدت‌ها برای محققین سوال برانگیز بود. رشد این همه علف در چنین محیط خشن و بی‌آبی شگفت انگیز و مرموز است. این علفزار توسط میلیون‌ها دایره عجیب پر‌شده است، که هر کدام عاری از علف یا سایر گیاهان هستند، این علفزار به همراه این دایره‌های مرموز یک الگوی وهم انگیز را در سراسر منطقه تشکیل می‌دهند. این دایره‌ها چنان وهم انگیز است که محققان آن‌ها را دایره‌های سحر انگیز یا افسون‌شده نیز نام گذاری کرده‌اند. دلیل این پدیده را در مجله دلتا بخوانید.

آیا پای فضایی‌ها در میان است؟

به تازگی گروهی از محققان تحقیقی درباره این دایره‌های مرموز انجام داده‌اند، نویسندگان این تحقیق در نتیجه مطالعات خود بر این نکته تاکید کرده‌اند که این ناحیه از صحرای نامیب که از شکاف‌های دایره‌ای در علفزار تشکیل‌شده در فاصله ۸۰ تا ۱۴۰ کیلومتری (۵۰ تا ۸۷ مایلی) ساحل نامیبیا قرار دارد، به نوشته محققان این تحقیق این منطقه مرموز از کیلومترها فاصله نیز قابل مشاهده است و درجه فوق‌العاده‌ای از نظم فضایی را نشان می‌دهد.
قطر یک دایره معمولی بین ۲ تا ۱۰ متر است که ۱۰ متر از بقیه دایره‌ها فاصله دارد. دانشمندان در ابهام‌زدایی از اسرار دایره‌های حلقه‌ مانند صحرای نامیبیا، با به کار بردن تئوری‌های پیشرو به پیشرفت‌های ثابتی دست یافته‌اند و تاکنون درباره این دایره‌ها دو نظریه را مطرح کرده‌اند.

صحرای نامیب

موریانه‌ها یا سازماندهی علف‌ها؟

بر اساس یکی از این نظریه‌ها احتمالا این دایره توسط موریانه‌هایی به وجود آمده که از ریشه علف‌ها تغذیه می‌کنند. در حالی که محققان در نظریه دیگر خود این فرضیه را مطرح کرده‌اند که علف‌ها برای به حداکثر رساندن دسترسی به آب خود را سازماندهی می‌کنند و همین باعث ایجاد این دایره‌ها در فواصل منظم شده است.

تحقیقات انجام گرفته در سال‌های اخیر به هر نظریه اعتبار بخشیده است. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که هم موریانه‌ها و هم خودسازماندهی علف‌ها و گیاهان امکان دارد در پس ایجاد این دایره‌های پر قرار داشته باشند. اما این فرضیه‌ها پس از گزارش وجود دایره‌های مشابه در استرالیا در سال ۲۰۱۶ و بدون اینکه ارتباط واضحی میان این دایره‌های حلقه مانند با موریانه‌ها وجود داشته باشد، پیچیده‌تر شد.

آیا فرضیه موریانه‌ها رد می‌شود؟

در تحقیقات جدیدی که انجام گرفته به طور جدی بر نقش سازماندهی گیاهان در ایجاد این دایره‌های منظم در علفزار میان بیایان تاکید شده است. در این تحقیق به طور مشخص به این مساله اشاره‌شده که علف‌ها دایره‌ای پری را تشکیل می‌دهند تا از بارندگی کم بیشترین استفاده را ببرند، با این در تحقیق اخیر فرضیه موریانه‌ها به طور کامل رد نشده است.

دلیل دایره‌های صحرا چیست

دایره های سحر آمیز صحرای نامیب، نمونه‌ای باور نکردنی

طبق گفته محققین، فقدان ناگهانی علف و گیاه در بیشتر دایره‌ها را نمی‌توان با فعالیت موریانه‌ها مرتبط دانست، زیرا هیچ زیست توده‌ای برای تغذیه این حشرات وجود نداشت. اما مهم‌تر از آن، می‌توانیم نشان دهیم که موریانه‌ها مسئول ایجاد دایره‌های بیابان نامیب نیستند، زیرا ریشه علف‌ها بلافاصله پس از بارندگی بدون هیچ نشانه‌ای از تغذیه موریانه از بین می‌روند. اگر به اسرار طبیعت علاقه‌مند هستید مطلب راز پشت پرده عجیب‌ترین حفره‌های زمین چیست؟ را از دست ندهید.

استفاده از حسگرهای حساس

محققان گزارش می‌دهند که حسگرهای مخصوص سنجش وضعیت خاک، کاهش آهسته رطوبت خاک را هم در داخل و هم در خارج از دایره‌ها پس از یک بارندگی اولیه نشان دادند، زمانی که علف‌ها هنوز به خوبی ریشه نگرفته بودند.
تحت گرمای شدید در صحرای نامیب، علف‌ها به طور دائمی تعریق می‌کنند و آب خود را از دست می‌دهند. محققان در نتیجه گیری خود از این تحقیق نوشتند: تبدیل دایره‌های ظاهرا بی‌ثمر به مخزن آب برای حفظ علف‌های محیط پیرامون این دایره‌ها، یک نمونه باورنکردنی از بازخورد اکوهیدرولوژیکی است.

دایره‌های سحر آمیز صحرای نامیب

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب چرا باید مسواک خود را بشویید! را بخوانید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو