چه چیزی برای پریود نامنظم خوب است؟ (روش های خانگی تنظیم قاعدگی)

منبع: مینویسم

28

1401/8/10

14:15


در این مقاله راهکارهای ساده و خانگی برای منظم شدن پریود و همچنین 2 دمنوش فوق العاده برای درمان پریود نامنظم که برای تنظیم قاعدگی مفید است معرفی شده است.

چه چیزی برای پریود نامنظم خوب است؟ (روش های خانگی تنظیم قاعدگی)

از آنجایی که قاعدگی نامنظم می تواند سلامتی شما را به خطر بیاندازد لازم است اگر دارای پریودهای نامنظم هستید برای درمان آن فکری کنید. روش درمان پریود نامنظم به علت نامنظم بودن پریود بستگی دارد اما می توانید از درمان های خانگی مختلف برای نرمال کردن چرخه قاعدگی خود استفاده کنید. در این مطلب قصد داریم بهترین راهکارها برای منظم شدن پریود را به شما معرفی کنیم. همچنین طرز تهیه 2 معجون فوق العاده برای منظم شدن قاعدگی آورده شده که پیشنهاد می کنیم حتما امتحان کنید.

چه چیزی باعث نامنظم شدن پریود می شود؟

چرخه قاعدگی از اولین روز پریود تا اولین روز پریود بعدی در نظر گرفته می شود. متوسط چرخه قاعدگی، 28 روز است اما این مدت زمان در هر فرد و در هر ماه می تواند تغییر کند.

اگر بین 24 تا 38 روز بعد از پریود اول دوباره پریود شوید، باز هم چرخه قاعدگی شما نرمال در نظر گرفته می شود. زمانی پریود غیرمنظم است که زمان بین پریود هر دفعه تغییر کند و زودتر یا دیرتر از موعد پریود شوید.

دلایل متعددی برای نامنظم بودن چرخه قاعدگی وجود دارد. پریودهای سنگین و طولانی را خونریزی زیاد رحمی می نامند. علائم متداول شامل پریود طولانی تر از 7 روز یا خونریزی سنگینی است که باعث می شود هر ساعت نوار بهداشتی را عوض کنید.

دلایل خونریزی زیاد رحمی عبارتند از:

  • دارو: برخی از داروهای ضد التهابی یا هورمونی بر خونریزی قاعدگی تاثیر می گذارند. خونریزی سنگین همچنین از عوارض جانبی IUD محسوب می شود.
  • تغییرات هورمونی: افزایش پروژستین یا استروژن که تنظیم کننده بافت پوششی رحم هستند، می تواند باعث خونریزی شدید شود. عدم تعادل هورمونی اغلب در افرادی رخ می دهد که اخیراً قاعده شده اند یا نزدیک به یائسگی هستند.
  • بیماری های پزشکی: بیماری التهاب لگن (PID)، اندومتروز، اختلالات خونی ارثی، غدد خوش خیم و سرطان همگی منجر به نامنظم شدن قاعدگی می شوند.

8 روش برای تنظیم قاعدگی

آیا به دنبال منظم شدن پریود خود هستید؟ درمان های خانگی بسیار زیادی برای عادت ماهانه نامنظم وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند.

1. تمرین یوگا

برای منظم شدن پریود چه کنیم

یوگا می تواند یک درمان موثر برای مشکلات مختلف قاعدگی باشد. مطالعه انجام گرفته در سال 2017 روی 64 زن، تاثیر تمرین یوگا برای مدت زمان 12 هفته ای را مورد بررسی قرار داد. این مطالعه نشان داد که بهبود عملکرد فیزیکی، کاهش درد بدن، التهاب، حساسیت سینه و گرفتگی عضلات کمتر با انجام یوگا حاصل می شوند.

مطالعه قدیمی تر در سال 2013 روی 126 شرکت کننده نیز نشان داد که 35 تا 40 دقیقه یوگا، 5 روز در هفته به مدت 6 ماه موجب کاهش سطح هورمون مرتبط با قاعدگی نامنظم می شود.

یوگا همچنین منجر به کاهش درد و علائم عاطفی مرتبط با قاعدگی ازجمله افسردگی و اضطراب و بهبود کیفیت زندگی در زنان دارای قاعدگی دردناک می شود. قاعدگی دردناک، بیماری است که باعث درد شدید قبل و بعد از پریود می شود.

همچنین بخوانید: بهترین حرکات یوگا برای کاهش درد پریود

اگر در انجام یوگا تازه کار هستید، به دنبال ویدیوهای آنلاین یوگا برای افراد مبتدی یا یوگاه سطح یک باشید. این ویدیوها به شما نحوه انجام درست چندین حرکت را آموزش خواهند داد. یوتیوب نیز پر از ویدیوهای رایگان مربیان یوگاست که به شما امکان انجام یوگا در خانه را می دهند.

خلاصه: تمرین یوگا برای 35 تا 40 دقیقه در روز، 5 روز در هفته می تواند به تنظیم هورمون ها و رفع پریود نامنظم کمک کند. یوگا همچنین به کاهش علائم پیش ماهانگی نیز کمک می کند.

2. حفظ وزن مناسب

تغییرات در وزن بر پریود تاثیر می گذارند. اگر چاق هستید، کاهش وزن می تواند به تنظیم پریود کمک کند. از سوی دیگر، کاهش وزن اضافی یا لاغری نیز موجب نامنظمی پریود می شود. به همین دلیل است که باید وزن متناسبی داشته باشید.

افرادی که پریود می شوند و چاق هستند، بیشتر دچار بی نظمی قاعدگی، خونریزی شدید و درد می شوند. این بدان دلیل است که سلول های چربی بر هورمون ها و انسولین تاثیر می گذارند. اگر می خواهید وزن کم کنید، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک می تواند به تعیین وزن هدف و روش های رسیدن به این وزن کمکتان کند.

خلاصه: چاقی یا لاغری بیش از حد منجر به بی نظمی قاعدگی می شود. اگر می خواهید وزن متوسطی داشته باشید، با پزشک در مورد برنامه های ورزشی و غذایی خود مشورت کنید.

3. ورزش منظم

ورزش مزایای بسیار زیادی دارند که می توانند بر پریود تاثیر بگذارند. ورزش می تواند به شما در رسیدن به وزن ایده آل کمک کند و به عنوان برنامه درمان برای سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) توصیه می شود. PCOS می تواند باعث بی نظمی قاعدگی شود.

یک ارزیابی بالینی در سال 2021 نشان می دهد که ورزش از طریق کاهش شدت و مدت زمان درد مرتبط با چرخه قاعدگی بر درمان خونریزی زیاد رحمی تاثیر می گذارد. با این وجود، تحقیقات بیشتری برای درک تاثیر ورزش بر چرخه بی نظمی وجود دارد.

خلاصه: ورزش می تواند به کنترل وزن و در نتیجه، تنظیم پریودهای قاعدگی کمک کند. آن همچنین باعث درد قبل و بعد از پریود می شود.

4. استفاده از زنجبیل

زنجبیل برای درمان قاعدگی نامنظم

زنجبیل به عنوان یک درمان خانگی برای درمان پریودهای نامنظم استفاده می شود اما شواهد و مدارک علمی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. با این وجود، زنجبیل به نظر فواید بسیار زیادی مرتبط با قاعدگی و تسکین درد دارد.

مطالعه بالینی 2014 روی 92 زن با خونریزی قاعدگی شدید نشان داد که مصرف روزانه مکمل های زنجبیل موجب کاهش میزان خونریزی در طول قاعدگی می شود. مصرف 750 تا 2000 میلی گرم پودر زنجبیل در طول 3 تا 4 روز اول پریود نیز یک روش موثر برای پریودهای دردناک به شمار می رود.

همچنین بخوانید: خواص زنجبیل برای تنبلی تخمدان 

تحقیقات سال 2014 نشان داد که مصرف زنجبیل 7 روز پیش از پریود موجب بهبود خلق و خو، علائم فیزیکی و رفتاری سندروم پیش ماهانگی (PMS) می شود. ارزیابی بالینی سال 2018 نشان داد که مصرف 200 میلی گرم زنجبیل هر شش ساعت یکبار در تسکین درد در افراد دارای خونریزی شدید رحمی موثر است.

خلاصه: اگرچه زنجبیل اغلب به عنوان یک درمان خانگی برای پریودهای نامنظم مصرف می شود، شواهد و مدارک علمی برای اثبات تاثیر آن در درمان نامنظمی پریود وجود ندارد. با این وجود، نشان داده شده است که زنجبیل باعث تسکین علائم PMS می شود.

5. کمی دارچین اضافه کنید

به نظر می رسد که دارچین برای طیف گسترده ای از مشکلات قاعدگی مفید است. تحقیقات در سال 2014 به این نتیجه دست یافتند که دارچین به تنظیم سیکل های قاعدگی کمک می کند و حتی می تواند یک گزینه درمانی موثر برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باشد، اگرچه مطالعات بر روی تعداد کمی از شرکت کنندگان انجام شد.

همچنین نشان داده شده است که به طرز چشمگیری درد قاعدگی و خونریزی را کاهش می دهد و حالت تهوع و استفراغ مرتبط با دیسمنوره اولیه را برطرف می کند.

دارچین به طور کلی به عنوان یک درمان طبیعی موثر و بی خطر برای زنان جوان مبتلا به دیسمنوره اولیه در نظر گرفته می شود.

خلاصه: دارچین ممکن است به تنظیم سیکل های قاعدگی و کاهش درد و خونریزی قاعدگی کمک کند. همچنین در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک موثر است.

6. برای پریود سالم دوز روزانه مورد نیاز ویتامین ها را دریافت کنید

مطالعه منتشر شده در سال 2015 سطح پایین ویتامین D را با پریودهای نامنظم مرتبط دانست و توصیه کرد که مکمل ویتامین D برای تنظیم قاعدگی مصرف شود.

مطالعه ای در سال 2014 نیز به این نتیجه رسید که ویتامین D در درمان بی نظمی قاعدگی در افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) موثر است. ویتامین D اغلب به برخی از مواد غذایی مانند شیر یا سایر محصولات لبنی اضافه می شود.

همچنین بخوانید: منابع ویتامین دی

شما همچنین با قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا از طریق مصرف مکمل این ویتامین را دریافت می کنید. ویتامین B نیز ممکن است خطر علائم قبل از قاعدگی را کاهش دهد. مطالعه ای در سال 2011 دریافت که شرکت کنندگانی که منابع غذایی ویتامین B را مصرف می کردند، به طرز چشمگیری در معرض کمتر PMS بودند. مطالعه دیگری نشان داد که ویتامین B6 می تواند علائم افسردگی قبل از قاعدگی را کاهش دهد.

مطالعه ای در سال 2016 نشان داد که زنانی که 40 میلی گرم ویتامین B6 و 500 میلی گرم کلسیم به صورت روزانه مصرف می کنند،‌ علائم PMS را کمتر تجربه می کنند.

وقتی یک مکمل مصرف می کنید، دستورالعمل های نوشته شده روی بسته بندی را رعایت کنید و مکمل را از مراکز معتبر تهیه کنید. همچنین باید قبل از افزودن هرگونه مکمل و ویتامین به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید.

خلاصه: سطح پایین ویتامین D ممکن است خطر پریودهای نامنظم را افزایش دهد. مصرف روزانه مکمل ویتامین D می تواند سیکل قاعدگی شما را تنظیم کند. ویتامین های گروه B نیز در کاهش PMS و تنظیم سیکل های قاعدگی موثر هستند.

7. برای منظم شدن قاعدگی روزانه سرکه سیب بنوشید

تحقیقات سال 2013 نشان می دهند که نوشیدن 15 میلی لیتر سرکه سیب در روز می تواند تخمک گذاری را به زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بازگرداند. تحقیقات بیشتری برای تایید این ادعا مورد نیاز است زیرا این مطالعه تنها شامل هفت شرکت کننده بود.

سرکه سیب طعم تلخی دارد، به همین دلیل مصرف آن برای برخی از افراد ممکن است ناخوشایند باشد. اگر دوست دارید این روش را امتحان کنید اما با طعم آن مشکل دارید، آن را در آب رقیق کنید و یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید و یا سرکه سیب خانگی را خودتان تهیه کنید.

خلاصه: نوشیدن 15 گرم سرکه سیب در روز می تواند به تنظیم قاعدگی در افراد مبتلا به PCOS کمک کند.

8. برای درمان پریود نامنظم آناناس بخورید

آناناس یک درمان خانگی محبوب برای مشکلات مربوط به قاعدگی است. آناناس حاوی بروملین است؛ آنزیمی که ادعا می شود پوشش داخلی رحم را نرم می کند و پریود را منظم می سازد. البته این ادعا هنوز ثابت نشده است.

بروملین دارای خاصیت ضدالتهابی و تسکین دهنده درد است، اگرچه هیچ شواهدی برای تایید اثربخشی آن بر کاهش دردهای قاعدگی وجود ندارد.

خلاصه: اعتقاد بر این است که آناناس به تنظیم قاعدگی کمک می کند، اگرچه شواهد علمی کمی برای حمایت از این ادعا وجود دارند. یک آنزیم در آناناس به نام بروملین در تسکین برخی از علائم PMS مانند درد و گرفتگی عضلات موثر است.

زمان مراجعه به پزشک برای پریود نامنظم

درمان های خانگی پریود نامنظم می توانند موثر باشند، اما همچنان باید برای معاینه منظم به متخصص زنان مراجعه کنید.

با این وجود، اگر هر یک از علائم زیر را تجربه می کنید با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید:

  • خونریزی یا لکه بینی بین قاعدگی، بعد از رابطه جنسی، در دوران بارداری یا بعد از یائسگی
  • اگر سیکل های شما به طور مداوم بیش از یک هفته طول بکشد
  • اگر لازم است نوار بهداشتی خود را هر ساعت برای چند ساعت متوالی عوض کنید
  • درد شدید
  • تب
  • ترشح یا بوی غیر طبیعی واژن
  • کاهش یا افزایش وزن غیر قابل توضیح
  • رشد غیر معمول مو
  • آکنه جدید
  • ترشحات نوک سینه

پزشک همچنین ممکن است بسته به دلیل پریودهای نامنظم برای شما دارو یا نوع دیگری از درمان را تجویز کند. برخی از دلایل احتمالی عبارتند از:

  • بلوغ
  • یائسگی
  • شیردهی
  • کنترل تولد
  • PCOS
  • مشکلات تیروئید
  • اختلالات اشتها
  • فشار

بهترین نوشیدنی ها برای منظم شدن قاعدگی

اگر مدت زیادی است که با مشکل پریود نامنظم روبرو هستید، می توانید برای منظم شدن پریود از طب سنتی استفاده کنید و درمان های طبیعی برای پریود نامنظم را در پیش بگیرید.

دکتر دیکسا باوسار متخصص آیورودا که به طور منظم نکاتی را در مورد زندگی سالم در رسانه اجتماعی خود به اشتراک می گذارد، دو درمان گیاهی موثر را برای پریودهای نامنظم در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشته است.

1. نوشیدنی کنجد برای پریود نامنظم

اگر مدت زیادی است که با مشکل تاخیر در پریود مواجه شده اید، دکتر بهاوسار به شما توصیه می کند تا این نوشیدنی را هر ماه، یک هفته قبل از پریود خود بنوشید تا وقتی که پریود شوید.

مواد لازم:

دانه کنجد (سفید یا سیاه)1 قاشق غذاخوری
زردچوبه1 قاشق چایخوری
پودر زنجبیل1 قاشق چایخوری
شکر زرد 1 قاشق چایخوری
آب1 لیوان

طرز تهیه:

برای تهیه نوشیدنی،‌1 قاشق غذاخوری دانه کنجد (سفید یا سیاه)، 1 قاشق چایخوری زردچوبه، 1 قاشق چایخوری پودر زنجبیل خشک را با هم ترکیب کرده و در یک لیوان آب بجوشانید تا وقتی که نصف شود. سپس، 1 قاشق چایخوری شکر زرد به آن اضافه کرده و در حالی که هنوز گرم است، بنوشید.

2. نوشیدنی گشنیز- رازیانه با کشمش خیسانده شده برای قاعدگی زودرس و خونریزی زیاد

افرادی که زودتر از موعد پریود می شوند و پریودهای سنگین همراه با خونریزی زیاد را تجربه می کنند، می توانند این درمان گیاهی را امتحان کنند. برای تهیه این دمنوش، 1 قاشق چایخوری تخم گشنیز و رازیانه را در یک لیوان آب به مدت 5 دقیقه بجوشانید، سپس صاف کنید و از نوشیدنی خود لذت ببرید.

همچنین می توانید به این نوشیدنی یک مشت کشمش خیسانده شده اضافه کنید.

سوالات متداول

اگر پریودهای نامنظم را تجربه می کنید، ممکن است سوالاتی برای شما پیش آید. در اینجا برخی از رایج ترین نگرانی ها و آنچه باید انتظار داشته باشید برای شما آورده شده است:

چه مدت طول می کشد تا پریود شما تنظیم شود؟

طبق گفته کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان، پس از شروع قاعدگی، ممکن است حدود 6 سال طول بکشد تا پریود شما قابل پیش بینی شود.
با این حال، اگر یک بیماری زمینه ای وجود داشته باشد که باعث پریودهای نامنظم شود، احتمالاً ابتدا باید علت را برطرف کنید.

آیا پریود نامنظم به معنی ناباروری است؟

یک سیکل قاعدگی نامنظم لزوما به این معنی نیست که نمی توانید باردار شوید. بسته به دلیل اساسی بی نظمی، ممکن است تاثیری بر توانایی شما بر بارداری نداشته باشد.
اگر قصد دارید باردار شوید،‌ با پزشک خود صحبت کنید. او می تواند در تشخیص مشکلات سلامتی و توصیه مراحل بعدی به شما کمک کند.

آیا با پریودهای نامنظم می توان باردار شد؟

بله، ممکن است با پریودهای نامنظم باردار شوید. ممکن است ردیابی تخمک گذاری و شناسایی قاعدگی از دست رفته دشوارتر باشد، اما ابزارها و ردیاب هایی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند.
اگر نگران هستید که پریودهای نامنظم شما ناشی از یک مشکل اساسی است که بر باروری شما تأثیر می گذارد، با پزشک خود صحبت کنید.

کلام آخر

پریودهای نامنظم یعنی سیکل های قاعدگی کوتاه تر یا طولانی تر از حد معمول منجر به عوارض جانبی مانند کمبود آهن، پوکی استخوان، ناباروری یا حتی مشکل قلبی می شوند. پریود نشدن به موقع می تواند ناشی از دلایل مختلفی ازجمله بیماری های زمینه ای خاص مانند PCOS، اختلالات خوردن، اندومتریوز یا بیماری تیروئید باشد.

دلیل پریودهای نامنظم می تواند ناشی از تغییرات طبیعی هورمونی در طی دوران بلوغ و دوران پیش از یائسگی باشد. زنانی که دچار کمبود وزن یا اضافه وزن هستند، آن هایی که ورزش های سنگین انجام می دهند یا استرس دارند یا افرادی که قرص های ضدبارداری مصرف می کنند، متوجه بی نظمی در سیکل قاعدگی خود می شوند.

در حالی که معمولا مصرف دارو برای برطرف کردن عدم تعادل هورمونی و سیکل های قاعدگی نامنظم توصیه می شود، ایجاد تغییرات در سبک زندگی مانند خوردن غذاهای سالم، ورزش منظم، مدیریت استرس با یوگا و پرانایاما و خواب کافی و باکیفیت همگی می توانند تاثیرگذار باشند.

این امکان وجود دارد که با اعمال برخی از تغییرات در سبک زندگی و درمان های خانگی سیکل قاعدگی خود را به حالت طبیعی و منظم بازگردانید. شواهد علمی در این زمینه محدود است، با این وجود تنها چند درمان طبیعی وجود دارند که می توانند به شما در تنظیم سیکل قاعدگی کمک کنند.

اگر در مورد پریودهای نامنظم خود نگران هستید،‌ با پزشک خود مشورت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو