اهل تماشای انیمه باشید یا نباشید، تقریبا محال است از میان انیمه های استودیو جیبلی عنوانی پیدا نکنید که نامش برایتان آشنا باشد و هیچگاه درباره آن نشنیده باشید! با پلازا برای مرور انیمیشن های استودیو جیبلی همراه باشید. به علاوه لینک دانلود بهترین انیمه های میازاکی برای شما تهیه شدهاند.
هایائو میازاکی (Hayao Miyazaki)، اسطوره دنیای انیمهها چندین بار اعلام بازنشستگی کرده است، اما مانند بسیاری از هنرمندان بزرگ، از استیون سودربرگ (Steven Soderbergh) گرفته تا شر (Cher)، نمیتواند از موهبت بینظیر خود یعنی خلق آثار جادویی و بیمانند چشمپوشی کند. میازاکی آثارش را در استودیو جیبلی خلق میکند، شرکت ساخت انیمیشن مستقلی که او با همکار خود ایسائو تاکاهاتا (Isao Takahata) که در سال 2018 درگذشت، تاسیس کرد. فیلمهای استودیو جیبلی همیشه با خلق مفاهیمی عمیق، فلسفی و خارقالعاده مخاطبان خود را جادو میکنند و با تسخیر قلب بینندگان همیشه در خاطراتشان باقی میمانند. در این مقاله از پلازا بهترین انیمیشن های استودیو جیبلی را درکنار هم مرور میکنیم همچنین لینک دانلود انیمه های استودیو جیبلی را فراهم کردهایم.
ویدئوی زیر نیز درباره نبوغ و خلاقیت هایائو میازاکی است که میتواند برایتان جذاب باشد.
آنچه در ادامه خواهید خواند
بهترین انیمیشن های استودیو جیبلی
1. انیمه توتورو همسایه من (My Neighbor Totoro) ؛ از بهترین انیمه های استودیو جیبلی
- سال ساخت: 1988
- کارگردان: هایائو میازاکی
- امتیاز آیامدیبی: 8.2
انیمه توتورو همسایه من، این شاهکار هایائو میازاکی تنها بهترین انیمه استودیو جیبلی نیست. این اثر یکی از بهترین انیمیشنهای تمام دورانها است و شخصیتی را به مخاطبان ژاپنی معرفی میکند که میکی موس برای آمریکاییها معرفی کرد و همانقدر دوست داشتنی است. نبوغ فیلم مرهون سادگی آن و روش شهودی میازاکی است که میگوید ما انسانها دنیا را با ارواح خیرخواه شریک میشویم که در مواقع ضروری مراقب ما هستند. ایدهای که از فرهنگ ژاپنی اقتباس شده و به شکلی انساندوستانه نوازش شده است.
خواهران ساتسوکی و می به حومه شهر نقل مکان میکنند تا به مادر معلول خود که در بیمارستان در حال بهبودی است نزدیک شوند و در حین کاوش در خانه و جنگلهای اطراف آن، سه «توتورو» یا ارواح جنگلی را پیدا میکنند که در سه اندازه هستند: کوچک (سفید)، متوسط (آبی) و فوقالعاده بزرگ (جانور خاکستری بزرگ با لبخندی بزرگ و خطوط سینهای به شکل بومرنگ). خیلی از مخاطبان از میان انیمیشن های استودیو جیبلی، همسایه من توتورو را بهترین کارتون استودیو جیبلی میدانند.
2. انیمه قبرستان کرم های شب تاب (Grave of the Fireflies)؛ از بهترین فیلمهای استودیو جیبلی
- سال ساخت: 1988
- کارگردان: ایسائو تاکاهاتا
- امتیاز آیامدیبی: 8.5
انتشار دو دستاورد بزرگ استودیو جیبلی در یک سال، با حال و هوای بسیار متفاوت یکی «همسایه من توتورو» (یک ماجرای فانتزی با مفهومی عمیق) و دیگری «قبرستان کرمهای شب تاب» (درامی واقع گرایانهتر از جنگ جهانی دوم) از استاد و همکار میازاکی، ایسائو تاکاهاتا باید مخاطبان را در آن زمان گیج کرده باشد.
در انیمه Grave of the Fireflies که خیلیها آن را بهترین کارتون استودیو جیبلی میدانند، تاکاهاتا طرف ژاپنی یک جنگ ویرانگر را به مخاطبان نشان میدهد، با مشاهده تلفات مهیب این درگیری و جنگ بر دو کودک. سیتا 14 ساله و خواهر 4 سالهاش ستسوکه، که در جریان بمباران آتش ایالات متحده یتیم شدهاند. سیتا بیخانمان و گرسنه در شرایط غیرممکن تلاش میکند تا از خواهرش محافظت کند و حواس او را پرت کند.
3. انیمه شهر اشباح (Spirited Away) ؛ یکی از بهترین انیمه های میازاکی
- سال ساخت: 2001
- کارگردان: هایائو میازاکی
- امتیاز آیامدیبی: 8.6
انیمه شهر اشباح عنوان به یادماندنی و برنده اسکار میازاکی و اولین فیلم جیبلی بود که بیش از 10 میلیون دلار در ایالات متحده فروخت و از بهترین آثار استودیوی جیبلی بهحساب میآید. با توجه به جاهطلبی و وسعت فیلم و دیدگاهی ژاپنی بر روی انیمیشنهای کلاسیک غربی مانند «آلیس در سرزمین عجایب» و «پیتر پن»، در انیمه شهر اشباح چیهیرو دختربچهای 10 ساله با پدر و مادرش در مسیری ناشناخته گم میشوند و در شهری خیالی که توسط جادوگری ترسناک کنترل میشود طلسم میشوند تا دیگر نتوانند به دنیای واقعی برگردند.
در میان فیلمهای استودیو جیبلی شهر اشباح نشان دهنده قدرت تخیل میازاکی است، مملو از تصاویر نمادین و شخصیتهایی فراتر از زندگی روزمره. این چیزی است که در تمام فیلمهای میازاکی و آثار استودیو جیبلی باید به آن توجه کرد، زیرا طرحهای میازاکی و انیمه های استودیو جیبلی از روایتهای «سنتی» پیروی نمیکنند، بلکه در عوض از صحنهای به صحنهای میروند به گونهای که هرگز نمیتوان شگفتیهایی را که در گوشه و کنار هر ماجرا رخ میدهد، پیشبینی کرد.
ممکن است پسری به اژدها تبدیل شود، یا یک روح بدبو برای حمام وارد یک هتل شود و تمام زبالههایی را که انسانها به رودخانه پرتاب کردهاند دور بریزد. فیلمهای استودیو جیبلی و میازاکی ما را در یک سواری شگفت انگیز به ماجراهایی فراتر از عاداتمان هدایت میکند. شهر اشباح یکی از منحصر بهفردترین انیمه های استودیوی جیبلی و عنوانی بهیاد ماندنی است که همیشه در ذهن مخاطب باقی میماند و شخصیتهای دوستداشتنی و شگفت انگیزش هرگز فراموش نمیشوند. کارتون Spirited Away در هر نظرسنجیای که عنوانش بهترین انیمه های میازاکی را شامل شود، همیشه حضور خواهد داشت.
4. انیمه سرویس خدمات کیکی (Kiki’s Delivery Service) ؛ از انیمه های استودیو جیبلی
- سال ساخت: 1989
- کارگردان: هایائو میازاکی
- امتیاز آیامدیبی: 7.9
سالها قبل از آنکه جی. کی. رولینگ (J.K. Rowling) شروع به نوشتن رمانهای هری پاتر کند، نویسنده ژاپنی ایکو کادونو داستان خود را درباره یک شاگرد جادوگر منتشر کرد که از توانایی پرواز خود برای یافتن کار در شهری بزرگ استفاده میکند. در میان انیمه های استودیو جیبلی بعد از توتورو، شخصیت بعدی میازاکی یقینا کیکی است. بچه گربه سیاه و چشم درشتی که همراه کارآموز 13 ساله به کوریکو میرود، جایی که او توجه پسر نوجوانی به نام تومبو را به خود جلب میکند. میازاکی ممکن است با توجه به علاقه مادامالعمر خود به هوانوردی، نسخهای جوانتر از خود را در تومبو دیده باشد. موضوعی که در همه فیلمهایش، با شهرهای شناور و وسایل پرنده، برجسته است. داستان شیرینی که حول محور یک قهرمان زن نابالغ متمرکز شده است (یکی دیگر از مضمونهای تکراری در آثار میازاکی).
سرویس تحویل کیکی این انیمیشن استودیو جیبلی قهرمان جوان خود را با چالشی بسیار ملایم روبرو میکند: کیکی دور از خانه و تواناییهایش تا حدودی نامشخص است. به نظر میرسد قدرتها در حال محو شدن هستند، و این فقط یکی از استعارههای هوشمندانه فیلم برای بزرگ شدن است. بهترین کارتون استودیو جیبلی یک بار دیگر با سادگی به بهترین وجه به میازاکی کمک میکند، زیرا او مخاطبان را دعوت میکند تا با دختری که میتواند با جاروی چروکیدهاش در آسمان پرواز کند، همزاد پنداری کنند.
5. انیمه پوم پوکو (Pom Poko) ؛ بهترین کارتون استودیو جیبلی
- سال ساخت: 1994
- کارگردان: ایسائو تاکاهاتا
- امتیاز آیامدیبی: 7.3
در ادامه لیست انیمه های استودیو جیبلی به پوم پوکو میرسیم. میازاکی و تاکاهاتا هر دو پیوند اخلاقی قوی با محیط داشتند که تقریباً در همه فیلمهای آنها قابل احساس است. در «پرنسس مونونوکه» (خشونتآمیزترین فیلم میازاکی که محتوایش سنگینتر از آن است که بتواند در این فهرست قرار بگیرد)، تنش بین انسان و طبیعت به ابعادی تقریباً آخرالزمانی میرسد.
دریافت همین پیام آگاهانه از محیط زیست در قالب انیمه پوم پوکو که درباره یک کلونی از تانوکیها (راکونهای وحشی) است که در جنگلهای خارج از توکیو زندگی میکنند و در معرض خطر گسترش حومه شهر توسط انسانها و نابودی جنگل و زیستگاه خود قرار دارند، بسیار آسانتر است. در ابتدا، موجودات شروع به مبارزه با یکدیگر میکنند، که باعث میشود چند سکانس نبرد کارتونی خندهدار ایجاد شود، قبل از اینکه سرگردان از حضور انسانها در محل زندگی خود شوند. و اینگونه ماجرای یکی از بهترین انیمه های میازاکی رقم میخورد.
6. انیمه قصری در آسمان (Castle in the Sky)؛ از بهترین فیلمهای استودیو جیبلی
- سال ساخت: 1986
- کارگردان: هایائو میازاکی
- امتیاز آیامدیبی: 8.1
پس از Nausicaä of the Valley of the Wind یک اقتباس مانگای موفق در سال 1984 که موفقیت آن انگیزه شکلگیری استودیو جیبلی بود، میازاکی کارتون Castle in the Sky این ماجراجویی فانتزی بسیار مشابه را ساخت که بر بسیاری از لذتهای فیلم قبلی میافزاید. برای کامل کردن این بخش بهتر است کمی به Nausicaä که از نظر فنی محصول جیبلی نیست برگردیم، اگرچه لحن علمی-تخیلی آن فیلم بهاندازهای متمایز از دیگر ویژگیهای انیمیشنهای دهه 80 نیست ولی بیگمان به عنوان یک مقدمه عالی برای نقوش مورد علاقه استاد میازاکی عمل میکند. نبردهای بلند پروازانه بین کشتیهای هوایی استیمپانک و گروهی از دزدان دریایی (رهبر آنها ماسکا، بسیار شبیه جادوگر دماغ بزرگ در Spirited Away است). در ماجرای این بهترین انیمه های میازاکی ، قهرمان فیلم، شیتا، با یک قلعه شناور شگفتانگیز ارتباط دارد و در حالی که فیلم کمی بیش از حد به همه شرورهای حریصی که مصمم به غارت پادشاهی اسطورهای او هستند متمرکز میشود، حس باورنکردنی کشف کردن را ارائه میکند که مشخصه بهترین انیمه های استودیو جیبلی است.
7. انیمه داستان شاهزاده کاگویا (The Tale of the Princess Kaguya)؛ از بهترین انیمیشن های ghibli
- سال ساخت: 2013
- کارگردان: ایسائو تاکاهاتا
- امتیاز آیامدیبی: 8.1
چه ایسائو تاکاهاتا یا هایائو میازاکی (یا حتی پسر میازاکی) در راس کار باشد، استودیو جیبلی یک «سبک خانه» بیگمان دارد، به این معنا که کاراکترها و جهانهای دست سازی شده همگی به شیوهای کاملاً مشابه ارائه شدهاند. انیمه داستان پرنسس کاگویا درباره ماجرایی است که مخاطبان آسیایی به خوبی آنرا میدانند. یکی دیگر از بهترین فیلمهای استودیو جیبلی که درباره شاهزاده خانمی است از ماه که میخواهد زندگی روی زمین را تجربه کند، جایی که خواستگارانش را با یک سری کارهای غیرممکن به چالش میکشد و این به تاکاهاتا فضایی میدهد تا تفسیر خودش را بیان کند، همانطور که او عاشقانه این کار را در این فیلم انجام میدهد. این فیلم در حالی که از لحاظ بصری متمایز است، دارای یک ارتباط کلیدی با آهنگساز جو هیسایشی (Joe Hisaishi) نیز است و این فیلم بر روی بالهای موسیقی او پرواز میکند.
8. انیمه لاک پشت قرمز (The Red Turtle)
- سال ساخت: 2016
- کارگردان: مایکل دودوک دی ویت (Michaël Dudok de Wit)
- امتیاز آیامدیبی: 7.5
یکی دیگر از ناهنجاریها در میان انیمه های استودیو جیبلی، انیمه «لاکپشت سرخ» است که در ژاپن ساخته نشده است و هیچ شباهتی به آثار میازاکی یا تاکاهاتا ندارد، اما نشاندهنده تعهد هر دو کارگردان به انیمیشن بهعنوان یک هنر واقعاً مستقل است. دو همکار همیشگی جیبلی که تحت تأثیر فیلم کوتاه نامزد اسکار Father and Daughter اثری از مایکل دودوک دی ویت قرار گرفته بودند، به سراغ انیماتور هلندی رفتند تا از او در ساخت یک فیلم حمایت کنند. این فیلم یکی از جدیدترین انیمه های استودیو جیبلی است.
در میان فیلمهای استودیو جیبلی فیلم لاک پشت قرمز کاملاً بدون دیالوگ و درباره مردی غرق شده است بهعنوان تمثیلی شاعرانه درباره عشق و روابط و حبابهای جدا شدهای که هر یک از ما در اطراف خانوادهمان میسازیم. «لاکپشت قرمز» چیزی است که ما از آن بهعنوان کار عاشقانه یاد میکنیم، تلاشی پرزحمت (که با استفاده از نقاشیهای زغالی و رنگ دیجیتال خلق شده است) تقریباً بدون داشتن هیچ عنوان مشابه دیگری در دنیای انیمیشن. شاید عناصری از Fantastic Planet یا Son of the White Mare وجود داشته باشد اما چیزی که این پروژه خاص را بسیار خاص میکند، شکل ظاهری آن است.
9. انیمه پونیو (Ponyo) ؛ از جذاب ترین انیمه های استودیو جیبلی
- سال ساخت: 2008
- کارگردان: هایائو میازاکی
- امتیاز آیامدیبی: 7.7
استودیو جیبلی چیست؟ بیش از یک دهه قبل از تأسیس استودیوی جیبلی، تاکاهاتا و میازاکی در سال 1974 در مجموعه تلویزیونی هایدی، دختر کوههای آلپ (Heidi, Girl of the Alps) با یکدیگر همکاری کردند، بنابراین جای تعجب نیست که آنها در استودیو Ghibli بارها و بارها در بهترین آثار استودیوی جیبلی به منابع اروپایی خود بازگشتند. برخی مانند «قلعه متحرک هاول» (Howl’s Moving Castle)، «آریتی» (Arrietty) و «وقتی مارنی آنجا بود» (When Marnie Was There) به انیماتورها این فرصت را دادند تا شخصیتهای مو قرمز و بلوند را به نمایش بگذارند یا داستانهای خود را در کلبهها و شهرهای عجیب و غریب به سبک اروپایی بسازند که آنها به وضوح میل خاصی به آن دارند.
انیمه پونیو، بازخوانی فوقالعاده آزاد میازاکی از «پری دریایی کوچک» (The Little Mermaid) اثر هانس کریستین اندرسن (Hans Christian Andersen) و از پرطرفدارترین انیمیشن های استودیو جیبلی است، که اینبار باعث خلق حضور یک موجود دریایی بانمک یعنی پونیو، یک «ماهی قرمز» کوچک و بسیار مشتاق تجربه کردن در داستانی بسیار دلنشین و زیبا میشود. زندگی در خشکی و دوستی او با پسربچه 5 سالهای که او را در ساحل پیدا میکند شروع داستانی است که منجر به خلق یکی از بهترین انیمه های میازاکی شده است. شخصیت پردازی و ماجراهای این انیمه بسیار شگفتانگیز و دوست داشتنی است و هرکسی با دیدن آن تا مدتها به این انیمه زیبا فکر میکند. پونیو از محبوب ترین انیمه های جیبلی است.
10. انیمه همین دیروز (Only Yesterday) ؛ یکی از بهترین انیمه های استودیو جیبلی
- سال ساخت: 1991
- کارگردان: ایسائو تاکاهاتا
- امتیاز آیامدیبی: 7.6
در حالی که انیمه «پونیو» بیشتر برای کودکان جذاب است، «فقط دیروز» به عنوان بزرگسالانه ترین فیلم استودیو جیبلی متمایز است. فیلمی است درباره خاطرات نوستالژی و پیوندهای نیمه فراموش شده ما در گذشته، که با سفر تائکو 27 ساله به شهر کوچکی که خواهرش اکنون در آن زندگی میکند، دوباره زنده شده است. بنابراین بسیاری از فیلمهای استودیو جیبلی در مورد حرکت رو به جلو هستند («همسایه من توتورو»، «شهر اشباح» و «خدمات تحویل کیکی» که صراحتاً نگران جابهجایی به مکانهای جدید هستند)، در حالی که درام دروننگر همین دیروز تاکاهاتا به گذشته میپردازد. تائکو مجرد در توکیو کار میکند اما از زندگی خود در آنجا ناامید است، و بنابراین به خانه میرود و در آنجا با توشیو ملاقات میکند. این انیمیشن نوعی بی زمانی به مواد میبخشد و به تماشاگران اجازه میدهد در خاطرات شخصیت این فیلم خود را گم کنند، یا شاید پیدا کنند! به همین دلیل در لیست بهترین انیمه های هایائو میازاکی است.
کلام آخر
در لیست انیمیشن های استودیو جیبلی همیشه برخی عناوین هستند که نظر مخاطبان درباره آنها متفاوت است. برخی طرفدار آن دسته از انیمه های استودیو جیبلی هستند که جادو و تخیل را درونمایه ماجراهای خود میکنند و بعضی دیگر طرفدار کارتون های استودیو جیبلی هستند که واقعگرایانه به مسائل پرداختهاند. به نظر شما بهترین کارتون استودیو جیبلی کدام عنوان است؟ شما کدامیک از انیمیشن های استودیو جیبلی را بیشتر میپسندید و خاطره آن از ذهنتان پاک نشده است؟ شما هم منتظر جدیدترین انیمیشن میازاکی یعنی How Do You Live هستید؟ ممنونیم که با بررسی فیلمهای استودیو جیبلی همراه پلازا بودید.