شگفتی از انتشار ویدئوی دیپ‌فیک جوهانسون

منبع: برترین ها

34

1401/8/11

00:38


کلیپی در شبکه‌های مجازی منتشر شده است که تصویر یک بازیگر زن و یک دیپ‌فِیک (تصویر تولیدشده با هوش مصنوعی) را در کنار هم به نمایش می‌گذارد. شباهت این دو به یکدیگر، باعث شگفتی و در عین حال ترس کاربران از آینده شده است.

ایرنا نوشت: کلیپی در شبکه‌های مجازی منتشر شده است که تصویر یک بازیگر زن و یک دیپ‌فِیک (تصویر تولیدشده با هوش مصنوعی) را در کنار هم به نمایش می‌گذارد. شباهت این دو به یکدیگر، باعث شگفتی و در عین حال ترس کاربران از آینده شده است.

ویدیویی در اینترنت به اشتراک گذاشته شده است که تصویر یک زن بازیگر واقعی و یک دیپ‌فِیک (جعل عمیق) تولیدشده توسط هوش مصنوعی را به نمایش می‌گذارد و کاربران باید تشخیص دهند کدامیک واقعی است. کاربران به این نتیجه رسیدند که تصویر جعلی بسیار قانع‌کننده به‌نظر می‌رسد.

شگفتی از انتشار ویدئوی دیپ‌فیک جوهانسون

در این کلیپ کوتاه که در توییتر به اشتراک گذاشته شده است، الیزابت اولسن (Elizabeth Olsen)، که تصویرش با هوش مصنوعی تولید شده است، در یک طرف و اسکارلت جوهانسون (Scarlett Johansson) در طرف دیگر حضور دارد. هر دوی آن‌ها در حال صحبت‌کردن هستند و حرکات و مدل موی آن‌ها به هم شباهت دارد.

بسیاری از کاربران توییتر از اینکه هر دوی آن‌ها کاملاً واقعی به نظر می‌رسند، شگفت‌زده شده‌اند؛ اما برخی از آن‌ها توانسته‌اند تشخیص بدهند کدامیک اسکارلت جوهانسون واقعی است؛ زیرا هنگامی که موهای چتری‌ روی صورت او می‌افتند، به نظر می‌رسد که او دو ابرو دارد و برخی از سایه‌ها در مکان‌های مناسبی نمی‌افتند.

مشخص نیست که دیپ‌فیک چگونه ساخته شده است؛ اما به نظر می‌رسد که تلاش شده است تا جوهانسون کاملاً شبیه به اولسن به نظر برسد؛ همان مدل مو، همان آرایش و همان لباس. در هر صورت، کاربران از شدت واقعی‌بودن دیپ‌فیک شگفت‌زده شده‌اند و از آنچه در آینده روی خواهد داد، وحشت کرده‌اند.

شگفتی از انتشار ویدئوی دیپ‌فیک جوهانسون

در یک نگاه، آن‌ها دوقلو به‌ نظر می‌رسند اما برخی از کاربران توییتر این ویدیوها را بررسی کردند تا ترفندهای دیپ‌فیک را کشف کنند. نظر کاربران این بود که با اینکه نقص‌هایی وجود دارد، دیپ‌فیک بسیار قانع‌کننده به نظر می‌رسد.

ایان گودفِلو (Ian Goodfellow)، مدیر یادگیری ماشین در گروه پروژه‌های ویژه اپل، دیپ‌فیک را در سال ۲۰۱۴ اختراع کرد. دیپ‌فِیک (deepfake) از دو واژه یادگیری عمیق (deep learning) و جعلی (fake) متشکل شده و شکلی از هوش مصنوعی است.

این سیستم بر تصاویر و ویدیوهای یک شخص مطالعه می‌کند و سپس چندین زاویه را ثبت و از رفتار و الگوهای گفتاری آن شخص تقلید می‌کند.

این فناوری در زمان انتخابات توجه بسیاری را جلب کرد؛ زیرا افراد بسیاری نگران بودند که طراحان آن از آن برای تضعیف شهرت نامزدهای سیاسی استفاده کنند؛ با این حال، برخی سازندگان از این فناوری برای شرارت استفاده نمی‌کنند و فقط مردم را سرگرم می‌کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو