کمبود ویتامین را با ۷ علامت شناسایی کنید

کمبود ویتامین را با ۷ علامت شناسایی کنید


منبع: دلتا پیام

32

1401/8/11

13:29


کمبود هر ویتامین در بدن می‌تواند مشکلات مختلفی را برای ما به وجود بی‌آورد پس با توجه به مشکل خود می‌توانید تشخیص دهید چه ویتامینی در بدن کم دارید.

کمبود هر ویتامین در بدن می‌تواند مشکلات مختلفی را برای ما به وجود بی‌آورد پس با توجه به مشکل خود می‌توانید تشخیص دهید چه ویتامینی در بدن کم دارید.

علائم کمبود ویتامین

علائم کمبود ویتامین خود را در بدن به صورت‌های مختلف نشان می‌دهد. بدن هر مشکل درونی را به نحوی و با علامتی هشدار می‌دهد، در واقع هر زمان درون بدن نیازی وجود داشته باشد، تغییری در ظاهر ایجاد می‌شود تا ما متوجه آن نیاز شویم. یکی از این کمبودها، ویتامین‌ها هستند که مجله دلتا در این مطلب به توضیح نشانه‌ها و علائم کمبود انواع ویتامین می‌پردازد.

خشکی مو از علائم کمبود ویتامین

به جرئت این روزها رایج‌ترین مشکل مو، خشکی آن است که عوامل متعددی همچون استفاده از محصولات شیمیایی نامناسب و… در بروز آن موثرند. بخشی از علت اصلی خشکی مو، به دلیل کمبود برخی ویتامین‌ها است. اگر موهای خشکی دارید، باید بدانید که بدن شما از کمبود ویتامین A، ویتامین E، امگا ۳، سلنیوم و بیوتین رنج می‌برد.

خشکی مو از علائم کمبود ویتامین

زودرنجی

چنان‌چه شما هم جزو افراد بیش از حد حساس و زودرنج هستید، لازم است بدانید نیازتان به ویتامین‌های B5، B1 و B6 فوری است و بهتر است هرچه سریع‌تر با مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌های B، این مشکل را برطرف سازید.

قاشقی شدن ناخن‌ها

ناخن‌ها، جزئی از اجزای بدن هستند که متخصصان می‌توانند با بررسی آن‌ها بسیاری از بیماری‌ها را تشخیص دهند. یکی از تغییرات هشدار دهنده ناخن‌ها، تغییر حالت و قاشقی شدنشان است که علامتی است از کمبود ویتامین B12 و آهن.

افسردگی و کمبود ویتامین

در صورتی که مشکل روحی روانی خاصی ندارید اما همچنان احساس شاد نبودن شما را رنج می‌دهد، بایستی بیشتر به فکر تغذیه و مراقبت از خود باشید. بی‌حوصلگی مداوم و خستگی همیشگی که در نهایت به افسردگی ختم می‌شود، علامت واضح کمبود ویتامین‌های B5، B1 و بیوتین است.

افسردگی و کمبود ویتامین

شوره مو

شوره مو و بلند شدن پوست‌های ریز از کف سر، به شکل واضحی نشان می‌دهد که پوست سر رطوبت و ویتامین‌های مورد نیاز خود را نداشته و به این شکل دچار تغییر شده است. برای درمان شوره سر و جلوگیری از این وضعیت بهتر است ویتامین‌های مورد نیاز بدنتان را شناسایی کنید. ویتامین‌هایی که کمبودشان موجب بروز شوره سر می‌شود سلنیوم، B5 و ویتامین A است.

گرفتگی عضلات

تفاوتی ندارد شما ورزشکار هستید یا یک خانه‌دار و کارمند، قطعا در طول زندگی خود گرفتگی عضلات را تجربه کرده‌اید. دلیل این نوع گرفتگی‌های دردناک  کمبود ویتامین‌های B1، B2، B6 و منیزیم است. بهترین راه برای درمان گرفتگی عضلات، مصرف منابع انواع ویتامین B و منیزیم است.

ارتباط بی‌خوابی با کمبود ویتامین

وقتی داشتن خواب راحت برای شما تبدیل به یک آرزو می‌شود، یعنی مشکلی وجود دارد که شما از آن بی‌خبر هستید. بی‌خوابی می‌تواند علل و دلایل بسیاری داشته باشد. یکی از دلایل مهم در ایجاد بی‌خوابی کمبود ویتامین D، ویتامین B3، ویتامین B5 و ویتامین B6 است.

علائم کمبود ویتامین چیست

پیشنهاد مطالعه: مطلب مواد غذایی استرس آور را بشناسید را بخوانید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو