بررسی احتمال فرار مقامات با پروازهای فرودگاه امام

منبع: برترین ها

15

1401/8/11

13:29


در طول هفته‌های اخیر و همزمان با بروز ناآرامی‌های پراکنده در کشور، گزارش‌های مختلفی در رسانه‌های خارجی مبنی بر تلاش مقامات جمهوری اسلامی برای دریافت گذرنامه کشورهای غربی و اختصاص بخشی از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تهران برای خروج مقامات و بستگانشان منتشر شده.

برترین‌ها: در طول هفته‌های اخیر و همزمان با بروز ناآرامی‌های پراکنده در کشور، گزارش‌های مختلفی در رسانه‌های خارجی مبنی بر تلاش مقامات جمهوری اسلامی برای دریافت گذرنامه کشورهای غربی و اختصاص بخشی از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تهران برای خروج مقامات و بستگانشان منتشر شده که براساس گزارش روزنامه همشهری(ارگان شهرداری تهران) گفته‌ها و مستندات مسئولان صنعت هوایی و فرودگاه امام، همه آنها کذب محض است.

بررسی احتمال فرار مقامات با پروازهای فرودگاه امام

به گزارش همشهری، در گزارش‌های برخی رسانه‌های خارجی و نوشته‌های برخی کاربران در فضای مجازی، به‌ویژه در شبکه اجتماعی توییتر، از اختصاص روزانه چندین پرواز اختصاصی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی برای خروج مقامات و خانواده‌هایشان، آن‌هم از مسیرهای مخصوص صحبت شده؛ درحالی‌که سرپرست فرودگاه امام‌خمینی(ره) می‌گوید: در این فرودگاه به‌جز پروازهای برنامه‌ای، هیچ‌گونه پرواز اختصاصی انجام نمی‌شود و مانند همه فرودگاه‌های بزرگ دنیا، فقط 3مسیر استاندارد مسافری، CIP و VIP برای سوار شدن به هواپیما وجود دارد.

در روزهای گذشته به‌صورت گسترده ادعا شد، در پی بروز ناآرامی‌ها، مقامات جمهوری اسلامی و بستگانشان در حال گریختن از کشور هستند. پیش‌تر یک عضو پارلمان بریتانیا ادعای تلاش مقامات جمهوری اسلامی برای دریافت گذرنامه انگلیسی را مطرح کرد. در ادامه روزنامه اکسپرس، چاپ لندن، گزارشی را از فرار مقام‌های جمهوری اسلامی و بستگانشان با اختصاص بخشی از فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) به پروازهای اختصاصی و مخفی آنها منتشر کرد. این روزنامه به نقل از یک منبع، بدون ذکر نام، از اختصاص بخشی از فرودگاه بین‌المللی تهران به این موضوع و همچنین کرایه «5پرواز» در روز برای فراری دادن خانواده‌ها خبر داد. این روزنامه همچنین به نقل از یک منبع داخلی ادعا کرد نزدیکان مقام‌های جمهوری اسلامی برای پروازهای بین‌المللی از خروجی‌های خاص به هواپیماها منتقل می‌شوند. طبق ادعای روزنامه اکسپرس وبرخی کاربران، 3هفته است که روزانه 5پرواز اختصاصی در حال خروج مقامات و بستگان آنها از فرودگاه حضرت امام است. با احتساب حداقل ظرفیت 200نفر برای هر پرواز، روزانه باید هزار نفر از مقامات و خانواده‌هایشان از ایران خارج شوند؛ هر هفته 7هزار نفر و در 3هفته 21هزار نفر. 

بررسی احتمال فرار مقامات با پروازهای فرودگاه امام

فرودگاه امام‌ در جنوب تهران، بزرگ‌ترین فرودگاه کشور است که بخش قابل‌توجهی از پروازهای خارجی کشور را میزبانی می‌کند. برنامه پروازهای داخلی و خارجی این فرودگاه نیز از روش‌های مختلف به‌خصوص از طریق تابلوی پروازی فرودگاه و سایت اینترنتی شهر فرودگاهی امام‌خمینی به‌صورت عمومی منتشر می‌شود و علاوه بر این، در سایت‌های هوانوردی معتبر جهان نیز می‌تواند ورود و خروج هواپیماها به این فرودگاه یا هر فرودگاه دیگری را رصد و پیگیری کرد. سعید چلندری، سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی در مورد شایعه پروازهای خارج از برنامه برای خروج عده‌ای خاص از کشور به ایلنا می‌گوید: تا به این لحظه، هیچ پرواز اختصاصی‌ای از فرودگاه امام انجام نشده و تمام پروازها برنامه‌ای بوده که اطلاعات آن از طریق تابلوی پروازی انتشار عمومی می‌شود و پروازهای کارگو هم طبق روال صورت می‌گیرد.

او با بیان اینکه در هیچ رده‌ای هیچ تغییر برنامه پروازی نداشته‌ایم، می‌افزاید: فرودگاه امام به‌هیچ‌عنوان پرواز اختصاصی نداشته و هیچ تغییری در سطح شهر فرودگاهی در سازمان‌ها و ارائه خدمات انجام نشده و هیچ‌یک از مسائلی که دراین‌باره عنوان شده، صحت ندارد. سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام‌ درباره طرح موضوعاتی مانند ایجاد مسیر جداگانه‌ برای تردد برخی از مسافران در فرودگاه امام‌خمینی(ره) هم می‌گوید: ما در این فرودگاه مسیر مجزایی برای انتقال برخی از مسافران نداریم و همه مسافران از مسیر مشخص ترمینال مسافری یا مسیرهای مشخص می‌کنند که مسیرهای عبور در تمام فرودگاه‌های معتبر دنیا وجود دارند.

اگرچه سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره)، کذب بودن شایعه خروج روزانه 5پرواز اختصاصی و مخفی برای فرار مقامات و بستگانشان را تکذیب می‌کند، اما شاید این سؤال مطرح ‌شود که فارغ از این اظهارات، آیا از نظر فنی هم، امکان چنین کاری وجود دارد؟ دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با همشهری، ضمن تأکید بر اینکه این نوع شایعات، اصلاً ارزش خبری ندارد که در مورد آن بحث شود، می‌گوید: هر پروازی که به‌صورت داخلی یا خارجی برنامه‌ریزی می‌شود باید مراحل مختلفی را در داخل و خارج طی کند و کانال‌های مختلفی را پشت سر بگذارد تا امکان ادامه مسیر داشته باشد.

بررسی احتمال فرار مقامات با پروازهای فرودگاه امام

مقصود اسعدی‌سامانی می‌افزاید: اگر هواپیمایی از مبدأ فرودگاه امام به سمت یک کشور اروپایی پرواز کند، جدا از اینکه تمام مشخصات آن در مبدأ ثبت شده و پرواز آن با مرکز کنترل هوایی کشور انجام می‌شود، برای ورود به فضای هر یک از کشورهای مسیر نیز باید هماهنگی‌های موردنیاز انجام شود تا بعد از اجازه کنترل هوایی کشور میزبان و هماهنگی با پدافند آن کشور، امکان عبور از مرز هوایی را پیدا کند. اسعدی‌سامانی با اشاره به اینکه همه کشورهای مسیر یک پرواز در جریان عبور هر پرنده‌ای قرار می‌گیرند، اعلام می‌کند: به فرض اینکه بر اثر سهل‌انگاری اپراتور، اطلاعات یک پرواز در سایت فلای رادار ناقص یا خالی باشد، باز هم کنترل هوایی کشورهای مسیر در جریان اطلاعات کامل پرواز قرار دارند و مشخصات هواپیما و مبدأ و مقصد آن‌هم در همین سایت قابل تشخیص است؛ ضمن اینکه در فرودگاه مقصد مانند سایر پروازها با آن رفتار خواهد شد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو