آیا کیست مویی ناحیه تناسلی زنان خطرناک است؟

آیا کیست مویی ناحیه تناسلی زنان خطرناک است؟


منبع: اوما

36

1401/8/11

14:00


آیا کیست مویی ناحیه تناسلی زنان خطرناک است؟

از بین بردن موهای زائد بدن می‌تواند لذت‌بخش به نظر برسد اما ایجاد کیست‌های مویی بسیار آزاردهنده است. کیست مویی زمانی ایجاد می‌شود که مو به هنگام رشد مجدد، داخل پوست بماند و در نهایت برجستگی کوچکی را ایجاد نماید.

گاهی اوقات سلول‌های پوست به همراه مو در داخل توده جمع می‌شوند و با گذشت زمان، این تجمع یک کیست را تشکیل می‌دهد. معمولاً کیست مویی ناحیه تناسلی زنان جای نگرانی ندارد و ممکن است خود به خود از بین برود.

همچنین این کیست‌ها ممکن است در هر قسمت از پوست بدن که آن را اصلاح می‌کنید مانند ناحیه تناسلی، زیر بغل یا پاها اتفاق بیفتد. زمانی که کیست کوچک است می‌توان آن را تخلیه کرد اما وقتی عفونی شود، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید.

اصلاح با تیغ و اپیلاسیون شایع‌ترین دلایل رشد موهای زیر پوستی هستند. برای جلوگیری از بروز این مشکل می‌توانید به سراغ روش‌های دیگر مانند استفاده از انواع کرم موبر بدن بروید. این کرم‌ها مخصوص پوست بدن طراحی شده‌اند و پوست را تحریک نمی‌کنند.

هنگام رشد موی زیرپوستی، در ابتدا ممکن است شما متوجه یک سری برآمدگی‌های کوچک شوید که با خارش و قرمزی همراه هستند. این برآمدگی‌های کوچک گاهی بزرگ‌تر و دردناک می‌شوند. برای درمان کیست مویی در ناحیه تناسلی زنان توصیه می‌شود که آن را فشار ندهید تا ملتهب نشود.

آیا کیست مویی ناحیه تناسلی زنان خطرناک است؟

معمولاً این کیست‌ها خطرناک نیستند و پزشک تنها زمانی درمان را توصیه می‌کند که کیست باعث درد، عفونت یا علائم دیگر شود. بهترین راه برای جلوگیری از رشد موهای زائد ناحیه تناسلی این است که در این قسمت، اپیلاسیون انجام ندهید.

کیست مویی ناحیه تناسلی زنان

در واقع کیست مویی یک توده زیر پوستی حاوی مو و سلول‌های مرده پوست است و گاهی قابل مشاهده نمیباشد. اما ممکن است به شکل جوش‌هایی با سر سفید یا قرمز دیده شوند که وقتی آن‌ها را لمس می‌کنید بسیار دردناک به نظر می‌رسند.

کیست مویی ناحیه تناسلی زنان در هر نقطه از این قسمت به دلیل برداشتن مو ایجاد می‌شود. همچنین بیشتر این کیست‌ها کاملاً شبیه به هم هستند و گاهی بعضی از آن‌ها بزرگتر شده و یک کیست عفونی و حساس را ایجاد می‌کند.

مویی که در زیر پوست رشد می‌کند، به مرور زمان باعث تشکیل کیست شده و متورم می‌شود. این کیست‌ها انواع مختلفی دارند، برخی از آن‌ها می‌توانند در عمق پوست ایجاد شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است نزدیک سطح پوست باشند.

نشانه کیست مویی ایجاد شده، برآمدگی روی پوست بوده که شبیه جوش است. گاهی ممکن است موی جمع شده در داخل آن را با کمی فشار دادن خارج کنید. اگر برآمدگی بزرگتر یا قرمزتر شود، عفونی شده و چرک می‌کند، در این شرایط بهتر است آن را تخلیه نکنید.

آیا کیست مویی ناحیه تناسلی زنان خطرناک است؟

درمان کیست مویی در ناحیه تناسلی زنان

همانطور که پیش‌تر گفته شد کیست‌های پوستی کوچک به مرور زمان درمان شده یا می‌توانید آن‌ها را از پوست خارج کنید. اما برای درمان کیست مویی در ناحیه تناسلی زنان که ملتهب و عفونی هستند، باید به پزشک مراجعه نمایید تا عفونت را خارج کند.

درمان‌های مختلفی برای این کیست‌ها وجود دارد، گاهی ممکن است عفونت به قدری باشد که به آنتی‌بیوتیک نیاز پیدا کنید. همچنین استفاده از برخی کرم‌ها تورم را کاهش می‌دهد. در بعضی از موارد نیز پزشک با ایجاد برشی کوچک، موهای رشد کرده و چرک ناشی از آن را خارج کند.

برخی از شایع‌ترین علائم کیست‌ها تورم، عفونت، قرمزی، خارش، درد و گاهی تب هستند. بهترین راه برای جلوگیری از رشد موها در زیر پوست، رعایت برخی نکات هنگام اصلاح موهای زائد است. بنابراین اگر همیشه دچار این کیست‌ها می‌شوید، اقدامات پیشگیرانه را امتحان کنید.

نکات زیر می‌تواند خطر رشد مو برگشتی در ناحیه تناسلی زنان را کاهش دهد:

  • قبل از اصلاح، پوست خود را با آب گرم و یک پاک کننده ملایم بشویید.
  • قبل از اصلاح از یک لایه بردار ملایم برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست استفاده کنید.
  • همیشه از ژل یا فوم اصلاح مناسب نوع پوستتان استفاده نمایید.
  • حتماً از تیغ مخصوص اصلاح بدن برای خانم‌ها استفاده کنید.
  • بعد از اصلاح هر قسمت، تیغ را بشویید.
  • بهتر است تیغ را خیلی به پوستتان نزدیک نکنید.
  • همیشه در جهت رشد موها اصلاح کرده و پوست را نکشید.
  • پس از اصلاح، یک پارچه خنک و مرطوب را روی پوست نگه دارید.
  • در نهایت از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

آیا کیست مویی ناحیه تناسلی زنان خطرناک است؟

از آنجایی که کیست‌ها اغلب به دلیل تجمع باکتری‌ها ایجاد می‌شوند، تمیز نگه داشتن ناحیه تناسلی می‌تواند در پیشگیری از آن‌ها جلوگیری کند. بهتر است موهای اطراف کیست را اصلاح نکنید و در صورت بروز کیست، از کمپرس سرد برای رفع التهاب آن استفاده نمایید.

مو برگشتی در ناحیه تناسلی زنان

مو برگشتی در ناحیه تناسلی زنان می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد اما وقتی کیست ایجاد شده ملتهب است، نباید آن را دست بزنید. فراموش نکنید که کیست‌ها جوش نیستند و با فشار دادن آن‌ها تنها مایع آن خارج می‌شود و کیسه‌ای که در زیر سطح ایجاد شده از بین نمی‌رود.

همچنین بیرون آمدن کیست نیز می‌تواند باکتری‌های جدیدی را به پوست وارد کند و باعث عفونت شود، که تنها باعث بدتر شدن و احتمال بازگشت آن می‌شود. برای کاهش احتمال ایجاد کیست‌های مویی، پوست خود را تمیز نگه دارید، آن را مرطوب کرده و به دفعات کمتر اصلاح نمایید.

افرادی که با تیغ اصلاح می‌کنند یا اپیلاسیون انجام می‌دهند، بیشتر از سایرین مستعد موهای زیر پوستی هستند. برای جلوگیری از ایجاد مو برگشتی در ناحیه تناسلی زنان می‌توان به سراغ روش‌های دیگر رفت. برای مثال کوتاه کردن موها با یک قیچی مناسب یا استفاده از کرم‌های موبر بدن روش‌های مناسبی هستند.

کیست‌های مویی زمانی اتفاق می‌افتند که یک فولیکول مو مسدود می‌شود و موها به‌جای بیرون رفتن به داخل پوست شما رشد می‌کنند. اما کیست‌های کوچک را می‌توان با برخی از محصولات مراقبتی مانند کرم ضد جوش قوی برند درماتیپیک درمان کرد.

موهای رشد کرده در پوست خطر خاصی ندارند اما می‌توانند بسیار دردناک و حساس باشند. تلاش برای خارج کردن عفونت داخل کیست، گاهی ممکن است باعث ایجاد زخم شود. بنابراین بهتر است به پزشک مراجعه کرده یا اجازه دهید خود به خود درمان شود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو