نکات مهم تغذیه برای شکم تخت

نکات مهم تغذیه برای شکم تخت


منبع: آرگا

103

1401/8/11

20:07


تغذیه  علاوه بر ورزش می تواند در تخت و صاف شدن شکم تاثیر شایانی داشته باشد. جهت اطلاع از نوع تغذیه برای شکم تخت با این مطلب همراه ما باشید.

خوشبختانه به کمک یک تغذیه درست می توان چربی های شکمی را از بین برد و شکمی تخت داشت. در این مطلب به اهمیت نوع تغذیه برای شکم تخت اشاره می شود. با ادامه مطلب همراه ما باشید.

اهمیت نوع تغذیه برای شکم تخت

اگر برای شما هم جای سوال است که برای داشتن شکم تخت چه کاری باید انجام داد؟ در پاسخ باید گفت علاوه بر ورزش توجه به نوع تغذیه هم اهمیت دارد. کاهش چربی شکم برای بیشتر افراد امری سخت به نظر می رسد ولی باید بدانید وجود چربی زیاد شکمی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را تشدید می کند.

خوشبختانه به کمک تغذیه مناسب می تواند چربی های شکمی را از بین برد و خطر ابتلا به این بیماری ها را کاهش داد. همچنین از داشتن شکم تخت و صاف خرسند شد. در ادامه به چند نوع از موارد تغذیه برای داشتن شکم تخت اشاره می شود

غذا خوردن در بشقاب کوچک

کاهش وزن کار ساده ای نیست. در حالی که بیشتر نکات مرتبط با کاهش وزن توسط تحقیقات تایید نمی شود ولی به نظر می رسد استفاده از بشقاب های کوچک تر یک نوع استراتژی تغذیه ای بوده که از نظر علمی هم پشتیبانی می شود. این کار سبب می شود در اکثر مواقع به ویژه در مهمانی ها حجم غذای کمتری مصرف کرده و از دوباره کشیدن غذا پرهیز نمایید.

خوردن زیاد سبزیجات

سبزیجات می توانند به کاهش چربی شکمی کمک کرده و یک نوع تغذیه مناسب برای داشتن شکم تخت محسوب می شوند. یکی از اصلی ترین فایده های سبزیجات برای کاهش وزن، میزان کم کالری آن ها است. علیرغم این که احساس سیری طولانی مدت هم ایجاد می کنند. سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان ها،  ویتامین ها، مواد معدنی و مواد شیمیایی غنی می باشند که در کاهش وزن کمک کننده هستند.

برخی از این مواد مغذی همچون آنتوسیانین ها به تنهایی می توانند به ارتقای قدرت بدنی برای سوزاندن چربی ها کمک نمایند. ولی به طور کلی آنتی اکسیدان ها سبب کاهش استرس اکسیداتیو بدن می شوند. مصرف سبزیجات بیشتر یعنی مصرف فیبر بیشتر که به شستشوی مواد زائد از روده بزرگ کمک می نماید.

اسموتی های کم کالری

سعی کنید اسموتی ها و نوشیدنی های کم کالری را امتحان کنید تا یکی از آنها مورد پسند شما واقع شده و در طی روز مصرف نمایید. این کار سبب کاهش میل و اشتها می شود. اسموتی هایی که از سبزیجات تازه همچون کرفس، اسفناج، کیل یا جعفری تهیه شده باشد در کاهش وزن و کاهش اشتها موثر هستند. می توانید برخی از این اسموتی ها را به عنوان یک وعده غذایی میل کنید.

غذا خوردن آگاهانه

غذا خوردن آگاهانه یک نوع تغذیه مناسب در جهت تخت شدن شکم می باشد. برای افزایش خوردن آگاهانه در محیطی آرام غذا بخورید، تلویزیون را خاموش کرده و موسیقی آرامش بخشی را پخش کنید. حتی چند شمع روشن کرده و از گل رز روی میز بهره بگیرید.

گذراندن وقت برای غذا خوردن و جویدن غذا، کمک می کند سرعت غذا خوردن کاسته شده و هضم غذا بهبود یابد. این کار مانع از پرخوری هم می شود. در حقیقت باید برای غذا خوردن وقت گذاشت و به سبک سالمی آن را اجرا کرد زیرا یکی از ارکان اصلی زندگی می باشد.

جویدن کامل غذاها

خود را آماده کنید تا پیش از بلع غذا خوب آن را بجوید و حداقل ۲۰ بار غذا جویده شود. وقتی غذا سریع بلعیده شود احتمالا به همراه آن هوا نیز وارد معده شده و سبب بروز نفخ می گردد.

خوردن غذاهای فیبردار

همانطور که می دانید فیبر برای سلامتی دستگاه گوارش اهمیت زیادی دارد و با سیر نگه داشتن، گرسنگی را می کاهد. غلات سبوس دار، میوه و سبزیجات حاوی فیبر بالایی هستند. سعی کنید بعد از تهیه این مواد غذایی آن ها را در دید خود قرار دهید تا از آن ها بیشتر استفاده کنید. نارگیل خرد شده، پودر کاکائو و پاپ کورن هم از منابع خوب فیبر برای کاهش وزن محسوب می شوند.

مصرف بیشتر فیبرهای محلول نیز مفید است چرا که مقادیر زیادی آب جذب کرده و عبور غذا از دستگاه گوارش را آرام تر می کنند. با خوردن فیبر محلول کاهش چربی را احتمالا تجربه می کنید. این محلول سبب کاهش چربی دور شکم و کمر و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلفی می شود. از منابع فیبرهای محلول نیز می توان به جو، کتان، آواکادو، جوانه بروکسل، توت سیاه و حبوبات اشاره کرد.

خوردن مواد غذایی دیورتیک

مواد غذایی دیورتیک منابع غذایی هستند که سبب افزایش ادرار می شوند. از این رو بدن را از مایعات اضافی تخلیه می کنند. این نوع روش تغذیه ای طبیعی بوده و به از بین چربی شکم و تخت شدن آن کمک می کند. همچنین سبب بهبود سلامت روده و کاهش وزن هم می شوند.

ترکیب مواد غذایی مدر یا دیورتیک در صبحانه ، ناهار و شام می تواند داشتن شکمی صاف را سرعت بخشد. از جمله این مواد غذایی می توان به لیمو، چغندر، مارچوبه، کرفس، جعفری اشاره کرد که به سرعت آب اضافی که می تواند سبب تورم شکمی گردد را دفع می کنند.

شایان ذکر است مارچوبه به خاطر اثرات ضد نفخ و مدر بودن شهرت دارد. این گیاه سبب تخلیه آب اضافی تجمع یافته در بدن می شود همچنین ناراحتی حاصل از نفخ را بهبود می بخشد. ضمنا دارای ویژگی هایی است که به باکتری های خوب در روده جهت ارتقای هضم سالم تر و جلوگیری از گاز روده کمک می کند.

مصرف موز

موز می تواند به کاهش نفخ کمک کند و یک منبع غنی از پتاسیم محسوب می شود که به از بین بردن احتباس مایعات در بدن کمک نماید. یک موز به طور میانگین حاوی ۳۶ گرم کربوهیدرات های مفید است. شاخص گلیسمی پایین این میوه به این معنی است که کربوهیدرات ها به آهستگی در بدن آزاد شده و از افت ناگهانی قند پیشگیری می کند.

به این ترتیب این میوه خوش مزه و سرشار از ویتامین و پتاسیم را به وعده های غذایی خود اشافه کرده تا هم حس سیری خوبی پیدا کند و هم به کاهش وزن و تخت شدن شکم کمک نماید. البته اطمینان یابید که با غذاهای سالم دیگر ترکیب می شود.

مصرف نمک صورتی

مصرف نمک صورتی هیمالیا به کاهش وزن، تعادل هورمون ها، کاهش گرگرفتگی عضلانی و بهبود خواب کمک زیادی می کند. به همراه یک رژیم غذایی و ورزش هماهنگ، نمک هیمالیا می تواند به تقویت چهار بخش اصلی کاهش وزن کمک نماید. اول این که به افزایش متابولیسم بدن کمک کرده تا بدن بتواند کالری موثری را بسوزاند.

همچنین سبب کاهش شدید میل به غذا می شود. این نمک برای مهار اشتها و بهبود هضم غذا هم سودمند است. یکی دیگر از فواید این نمک این است که می تواند به وضعیت جسمانی بدن فرد کمک کرده و سموم تجمع یافته در بدنش را پاکسازی نماید. استفاده از این نمک می تواند به بدن در جذب بهتر مواد مغذی کمک کرده و سبب بهبود هضم شود.

مصرف زنجبیل همراه با غذاها و نوشیدنی ها

افزودن زنجبیل به غذاها یا نوشیدنی ها یک روش عالی جهت کاستن نفخ بوده و همچنین عمل دستگاه گوارش را تسکین می دهد. ضمنا به عنوان یک ضد التهاب طبیعی عمل می کند و آرامش بخش است.

عدم مصرف مواد غذایی در بسته بندی آن ها

هیچ موقع مواد غذایی را داخل همان بسته بندی خود ماده غذایی مصرف نکنید. به طور مثال هنگامی که یک بسته پاستیل را در همان پاکتش میل می کنید به احتمال قوی تا آخرین پاستیل درون آنرا می خورید. ولی اگر از همان ابتدا یک عدد برداشته و بسته را در کشو قرار دهید، هم هوس شما برطرف شده و هم کالری بیش از حد دریافت نمی کنید.

مصرف غذا در بشقاب قرمز رنگ

پژوهشگران عقیده دارند مصرف غذا در یک بشقاب غذا سبب کاهش وزن می شود. مطابق بررسی که در این راستا صورت گرفت وعده های غذایی در بشقاب های قرمز و نوشیدنی ها در لیوان قرمز مورد استفاده واقع شد و این کار کاهش ۴۰ درصدی را سبب شد. به طور میانگین افراد هنگام پخت و پر در بشقاب های قرمز نسبت به بشقاب های سفید یا آبی غذای کمتری میل می کنند. پژوهش ها نشان می دهد افرادی که از رنگ قرمز برای بشقاب غذایی خود استفاده می کنند، کمتر غذا میل می کنند.

تغذیه با دست غیر غالب

اگر راست دست بوده با دست چپ غذا را میل کنید. پژوهش ها نشان می دهد افرادی که از این روش استفاده کنند، به طور میانگین ۳۰ درصد از مصرف مواد غذایی آن ها کاسته می شود. البته این کار ساده نبوده و اختلال در رفتار غذایی سبب می شود بیشتر مراقب میزان غذای خود بود.

مصرف سالاد قبل از غذای اصلی

تغذیه با مصرف سالاد پس از غذای اصلی هم به تخت شدن شکم کمک می کند. جایگزینی یک غذای پر کالری و سنگین با یک سالاد سالم روشی عالی برای کاهش وزن محسوب می شود. ولی باید از ترکیبات سالاد مناسب با رژیم غذایی بهره بگیرید. مواد سالاد معمولا پر از مواد مغذی معطر و طعم دهنده، کم چرب و به صورت مناسب انتخاب می شوند.

در حقیقت سالاد با داشتن فیبر بالا سبب کاهش میل به مصرف غذای اصلی می شود و سیری ایجاد می کند. البته مصرف سالاد هنگامی برای کاهش وزن مفید بوده که در آن سس به کار نرفته باشد. می توانید سالاد را با لیموترش، ماست و اندکی روغن زیتون طعم دار نمایید.

خوردن خیار

خیار حاوی یک آنتی اکسیدان فلانوئید است که به کاهش تورم و حتی نفخ ناحیه شکمی منجر می گردد. همچنین از آنجا که آب فراوانی دارد، علاوه بر تامین آب بدن خروج آب اضافی از بدن را هم سبب می شود.

نوشیدن آب

روش هایی وجود دارد که با مصرف آب می توان رسیدن به شکم تخت را تسریع نمود. اول این که با افزایش سوخت و ساز بدن و مصرف آب به کاهش وزن کمک می شود. در حقیقت نوشیدن آب ممکن است کل انرژی فرد را تا صد کالری در روز ازدیاد دهد. دوم نوشیدن آب پیش از غذا می تواند حس سیری ایجاد کند از این رو کالری کمتری مصرف می کنید.

روش دیگر مصرف آب که می تواند به بهبود یبوست و کاهش نفخ شکم کمک نماید. این است که پیش از هر وعده غذایی یک لیوان بزرگ آب بنوشید با این کار می توان به کاهش وزن و تخت شدن شکم رسید. حتی به محض بیدار شدن از خواب و قبل از صرف چای یا قهوه صبحانه هم آب ولرم بنوشید. این روش به سم زدایی و بیداری بدن کمک کرده و هضم و حرکت روده ها را بهبود می دهد.

ضمنا با شستشوی سدیم و نفخ هایی که معمولا با آن همراه است به بازیابی مایعات بدن که از طریق ادرار و تعریق دفع شده اند، کمک می کند. همچنین برای اطلاع از این که چه عواملی باعث بزرگ شدن شکم می شوند و بهترین رژیم برای لاغری پهلو روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو