این استخوان ها مستعد شکستگی هستند، مراقب باشید!

16

1401/8/12

09:42


رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه شکستگی ناشی از پوکی استخوان در سه ناحیه بدن شیوع بیشتری دارد، گفت: حدود ۴۲۰۰ مرگ به علت شکستگی ناشی از پوکی استخوان در هر سال داریم؛ بنابراین در صورتی که بتوان پوکی استخوان را به شکل موثر شناسایی و درمان کرد، تا حد زیادی از بروز مرگ و میر ناشی از آن نیز جلوگیری می‌شود.

این استخوان ها مستعد شکستگی هستند، مراقب باشید!

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر افشین استوار با اشاره به آمار ۴۲ درصدی شیوع پوکی استخوان در کشور، گفت: مهم‌ترین عارضه پوکی استخوان، شکستگی است و ما از این موضوع نگرانیم. اساسا پوکی استخوان را درمان می‌کنیم که جلوی شکستگی را بگیریم چون شکستگی مهم‌ترین عارضه پوکی استخوان است که باعث ناتوانی و مرگ می‌شود. مطالعات به ما نشان داده است که سالانه بیش از ۱۷۰ هزار مورد شکستگی ناشی از پوکی استخوان در کشور رخ می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه شکستگی ناشی از پوکی استخوان در سه ناحیه بدن شیوع بیشتری دارد،‌ اظهار کرد: شکستگی استخوانی در ناحیه مچ دست، مهره‌های ستون فقرات بویژه مهره‌های ناحیه کمری و لگن از شیوع بالایی برخوردار است که شدیدترین میزان آن مربوط به شکستگی در استخوان لگن است. شکستگی استخوان لگن واقعا خطرناک است؛ زیرا حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد مواردی که دچار شکستگی لگن شدند، در سال اول بعد از شکستگی، این عارضه برایشان منجر به مرگ می‌شود. از سوی دیگر علاوه بر مرگ و میر، ناتوانی و وابستگی ناشی از شکستگی لگن خیلی بالا است؛ ۸۰ درصد موارد ناشی از شکستگی لگن هیچ وقت نمی‌توانند به میزان تحرک قبلی خود بازگردند و در ۵۰ درصد موارد بعد از شکستگی لگن برای راه رفتن به کمک دیگران یا عصا وابسته می‌شوند.

وی با بیان اینکه بروز شکستگی لگن در کشور بالا است، تصریح کرد: روند به شکلی است که میزان بروز سالانه در گروه سنی بالای ۵۰ سال در خانم‌ها حدود ۱۵۷ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر و در آقایان ۱۳۸ در هر ۱۰۰ هزار نفر است. این میزان بروز شکستگی لگن و مرگ و میر آن از همه سرطان‌های مختص زنان بیشتر است؛ در حالی که خیلی از سرطان‌های خانم‌ها درمان‌پذیر است و یا به مدت طولانی‌تری شانس زنده ماندن دارند.

او با اشاره به هزینه اقتصادی بالای شکستگی لگن ناشی از پوکی استخوان، بیان کرد: مطالعات ما نشان داده است که حدود ۷ هزار میلیارد تومان هزینه‌ای است که سالانه به خاطر این موضوع به کشور تحمیل می‌شود و به دلیل اینکه جمعیت رو به سالمندی می‌رود، سال به سال این هزینه هم افزایش می‌یابد و به خانوار و کشور فشار وارد می‌کند.

استوار در خاتمه تاکید کرد: حدود ۴۲۰۰ مرگ به علت شکستگی ناشی از پوکی استخوان در هر سال داریم؛ بنابراین درصورتی که بتوان پوکی استخوان را به شکل موثر شناسایی و درمان کرد تا حد زیادی از بروز مرگ و میر به این علت جلوگیری می‌شود.
منبع: ایسنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو