این شهر مقصد تمام دختران فراری است

منبع: برترین ها

33

1401/8/12

10:59


مدیر سامانه خط ۱۲۳ کل استان تهران می‌گوید: بالاترین آمار گزارش‌ها به ۱۲۳ مربوط به کودک آزاری است زیرا از نظر قانونی ولی قهری هر بلایی سر بچه می‌آورد و کسی نمی‌تواند او را مجازات کند.

همشهری آنلاین: هنوز در جامعه عده‌ای هستند که نمی‌دانند همه انواع خشونت‌های خانگی از کودک، همسر، سالمند و معلول آزاری و سایر اشکال متفاوت خشونت از خیانت تا تجاوز جنسی و حتی خودکشی را می‌توانند به سامانه ۱۲۳ گزارش دهند تا مددکاران در اسرع وقت به موضوع رسیدگی کنند.

این شهر مقصد تمام دختران فراری است

هنگامی که مددکاران اجتماعی با خودروی ویژه اورژانس اجتماعی به محل خشونت می‌رسند، زن آنقدر مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود که دچار شکستگی دست و پا و سر شده و چشمش صدمه دیده بود. مددکاران اجتماعی بلافاصله او را به بیمارستان ارجاع می‌دهند. پس از ترخیص از بیمارستان، این زن به خانه امن بهزیستی منتقل می‌شود تا بقیه روند رسیدگی به موضوع در محیطی آرام دنبال شود.

در مورد دیگری از همسرآزاری که به ۱۲۳ اطلاع داده شده است، هنگامی که مددکاران اجتماعی به محل خشونت می‌رسند، خانم بارداری به دلیل ضربات شدید دچار سقط جنین شده و در همین حال از خانه بیرون انداخته شده است. این زن به دلیل صدمات روحی و روانی در بیمارستان روزبه بستری می‌شود. شوهر این زن به کراک اعتیاد داشته است.

بالاترین آمار گزارش‌ها به ۱۲۳ درباره کودک‌آزاری است

مدیر سامانه خط ۱۲۳ کل استان تهران می‌گوید: بالاترین آمار گزارش‌ها به ۱۲۳ مربوط به کودک آزاری است. حقوق کودک به درستی تعریف نشده است. از نظر قانونی ولی قهری هر بلایی سر بچه می‌آورد و کسی نمی‌تواند او را مجازات کند.

منیژه جابری می‌افزاید: در موارد کودک‌آزاری، کودک را از خانواده دور می کنیم اما برای فرد آزارگر معمولا نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم.

وی در ادامه به موارد تجاوز کودکان از سوی محارم و اطرافیان اشاره می‌کند و می‌گوید: در یکی از این موارد، دختر سه و نیم ساله از سوی ناپدری مورد تجاوز قرار گرفته بود. این مورد از طریق همسایه‌ها گزارش شد. مادر و ناپدری این کودک اعتیاد دارند در خیلی از قسمت‌های بدن دختر، جای سوختگی مشاهده می‌شد.

همسرآزاری اغلب ناشی از اعتیاد شوهر است

آنطور که مدیر سامانه خط ۱۲۳ کل استان تهران به خبرنگار ایرنا می‌گوید، اغلب موارد همسرآزاری که به خط ۱۲۳ گزارش می‌شود، ناشی از اعتیاد شوهر است.

جابری می‌افزاید: مردم می‌توانند موارد همسرآزاری، کودک آزاری، کودکان کار و خیابان، سالمندآزاری، دختران فرار، معلول آزاری و تمام خشونت های خانگی، افکار خودکشی و اقدام به خودکشی، دختران و زنان در معرض آسیب و آسیب دیده و سایر افراد که در شرایط بحرانی هستند، را به خط ۱۲۳ گزارش کنند.

وی با اشاره به افزایش آمار همسرآزاری، خشونت خانگی و ضرب و شتم از طرف همسر در دوران کرونا، اضافه می‌کند: هنگام کرونا، ساعات کاری افراد زیادی تغییر کرد که سبب ماندگاری بیشتر آنها در خانه شد؛ در نتیجه آمار اختلاف‌ و خشونت‌ها افزایش یافت.

مدیر سامانه خط ۱۲۳ کل استان تهران می‌گوید: ضرب و شتم به خاطر اعتیاد یا مشکلات روحی و روانی یا اختلاف خانگی اتفاق می‌افتد و در اغلب موارد زن با بچه از خانه بیرون انداخته می‌شوند. گاهی اوقات این زنان باردار هستند و شرایط به گونه‌ای است که باید محیط پرخشونت خانه را ترک کند.

جابری می‌افزاید: معمولا خانواده یا همسایه گزارش همسرآزاری را می‌دهد و سر و صدای زوج‌ها عاملی است که این گزارش ها  به خط ۱۲۳ داده شود.

شرایط سخت زندگی برخی خانواده‌ها را به سمت معلول‌آزاری سوق داده است

مدیر سامانه خط ۱۲۳ کل استان تهران می‌گوید: گزارش معلول آزاری زیادی هم دریافت می کنیم زیرا شرایط نگهداری فرد دارای معلولیت سخت است و هزینه بالایی برای خانواده دارد و شاید هم معلول آزاری به خاطر خستگی است که به ۱۲۳ اعلام می‌شود.

جابری می‌افزاید: در بسیاری از موارد، شرایط ساختمان اجازه نگهداری از معلولان سن بالا را نمی‌دهد که در اینگونه موارد خانواده‌ها افراد دارای معلولیت را آزار می‌دهند یا رها می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: هنگامی که معلولیت شدید است فرد را به مراکز توانبخشی ارجاع می‌دهند اما گاهی معلولانی با مشکلات روانی داریم که به همسایه‌ها آسیب می‌زنند یا باعث تشنج در ساختمان می‌شوند.

جابری می‌گوید: در مورد خاصی که مردی معلولیت شدید داشت، صاحب خانه جوابشان کرده بود و باید بیرون می‌رفتند. زن که دیگر توان نگهداری معلول را نداشت، خانه را ترک کرد و فرد دارای معلولیت یک هفته در خانه تنها بود.

از خیانت تا خودکشی

 مدیر سامانه خط ۱۲۳ کل استان تهران می‌گوید: در آمار گزارش‌های رسیده به خط ۱۲۳، موضوع خیانت هم زیاد و قابل توجه است.

وی به یکی از مصادیق خیانت گزارش شده به خط ۱۲۳ اشاره می کند و می افزاید: چند روز پیش زنی با خط اورژانس اجتماعی قبل از آنکه خودکشی کند تماس گرفت و اعلام کرد به علت تعدد خیانت های همسرش قرص خورده و اقدام به خودکشی کرده است که به بیمارستان منتقل شد.

جابری افزود: در مورد دیگری، زنی در خانه می‌بیند که شوهرش به او خیانت می‌کند و با او درگیر می شود اما از سوی همسرش مورد ضرب و شتم شدید قرار می‌گیرد و از خانه بیرون انداخته می‌شود که او هم اکنون در خانه امن بهزیستی پذیرش شده است.

تهران؛ مقصد تمام دختران فراری

مدیر سامانه خط ۱۲۳ کل استان تهران می‌گوید:  دختران فراری از شمال و جنوب و از تمام استان‌های کشور به تهران می‌آیند. آنها چند روز به واسطه قولی که به آنها داده شده، حمایت و بعد در خیابان رها می‌شوند.

جابری می‌افزاید: دختران فراری معمولا از طرف کلانتری‌ها به مراکز بهزیستی معرفی می‌شوند.

به گفته او، هفته پیش دختری به کلانتری مراجعه و اعلام کرد که راه برگشت به خانه ندارد. این دختر در مرکز مداخله در بحران پذیرش شد تا با خانواده‌اش رایزنی و تحویل خانواده شود.

وی درباره اهمیت آشنایی مردم با خط اورژانس اجتماعی ۱۲۳ خاطرنشان می‌کند: مردم باید به حقوق خود آگاه شوند و گزارش‌ خشونت‌ها را به ۱۲۳ اعلام کنند. در هر جامعه ای آسیب وجود دارد اما می توانیم با استفاده از خط اورژانس اجتماعی ۱۲۳، این آسیب‌ها را به حداقل برسانیم و از بحران پیشگیری کنیم.

جابری اضافه می‌کند: گروه هدف اورژانس اجتماعی از دختر در معرض آسیب تا کودک و معلول آزاردیده متعدد است. کسی که افکار خودکشی دارد و اطرافیان می‌خواهند پیشگیری کنند با شماره ۱۲۳ تماس بگیرند. مددکاران اورژانس اجتماعی حتما مداخله می‌کنند. تمام تلفن‌ها ضبط می‌شوند و مددکاران ملزم به حضور و مداخله در موضوع هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو