تکنیک های مختلف برای تمیزکاری و براق کردن رینگ ماشین

تکنیک های مختلف برای تمیزکاری و براق کردن رینگ ماشین


منبع: آرگا

32

1401/8/12

15:12


تمیز کردن رینگ و لاستیک ماشین آن را براق کرده و ظاهر خودرو را جذاب تر می نماید. در این مطلب با روش های براق کردن رینگ ماشین آشنا می شوید.

همانطور که می دانید رینگ و لاستیک ماشین بیش از سایر بخش ها در معرض آلودگی و کثیفی هستند که سبب شده ظاهر خودرو ناخوشایند به نظر برسد. بنابراین تمیز و براق کردن آن اهمیت پیدا می کند. برای آشنایی با روش های براق کردن رینگ ماشین با این مطلب همراه آرگا باشید.

روش های براق کردن رینگ ماشین

تمیز کردن رینگ و لاستیک از مهمترین قسمت هایی است که باید در نظافت ماشین به آن ها پرداخت. در حقیقت این قسمت از ماشین بیشتر در دید بوده و ظاهر خودرو را خیلی تحت تاثیر می گذارد. از سویی براق کردن رینگ ماشین سبب می شود تا خودرو جلوه زیبایی پیدا کند.

این مسئله می تواند تا حدود زیادی بر افزایش پرستیژ ماشین نیز تاثیرگذار باشد. این مورد سبب شده تا رانندگان اغلب مواقع ابتدا به نظافت رینگ ها بپردازند. با این حال نحوه براق کردن رینگ چگونه است؟ اغلب تصور می کنند کف و صابون کافی است در حالی که این موارد تنها آلودگی های سطحی را رفع می کند. در ادامه مطلب قصد داریم شما با را روش های دیگر و نحوه براق کردن رینگ ماشین بیشتر آشنا نماییم.

اهمیت تمیز کردن رینگ ماشین

همانطور که می دانید رینگ و لاستیک جزو اولین بخش هایی از ماشین هستند که بیننده با آن روبرو می شود. بدیهی است که زیبایی و جلوه آن می تواند تصویر زیبایی به ذهن بیننده القا کند. فروشندگان خودرو و بنگاه داران ماشین اهمیت این موضوع را بیشتر درک کرده اند. از این رو پیوسته به براق کردن رینگ و لاستیک ماشین می پردازند.

ولی باید اشاره کرد عموم مردم روش انجام کار اطلاع چندانی ندارند. از این رو از روش های سنتی جهت تمیز کردن رینگ خودرو بهره می گیرند. این در حالی است که بعد از یک گردش ساده با ماشین، رینگ و لاستیک مجددا به حالت قبل باز می گردند. روش هایی که در ادامه به آن ها اشاره می شود، علاوه بر تمیز کردن به بهترین وجه رینگ و لاستیک، مانع از سریع کثیف شدن سریع آن ها می گردد.

لازم به ذکر است دو نوع رایج چرخ های خودرو فلزی و آلیاژی می باشد و چرخ های آلیاژی یا آلومینیومی نسبت به همتای فلزی قدیمی خود دوام بیشتری داشته و مستحکم تر است ولی آن ها نیز برای پیشگیری از خوردگی مانند دیگر موارد موجود در خودرو نیاز به تمیز شدن دارند. چرخ آلیاژی بهتر می تواند گرما را از اجزای ترمز جدا و از همتای فولادی خود جدا گردد.

اطلاع از نحوه تمیز کردن رینگ آلیاژی ماشین در نگهداری آن اهمیت زیادی دارد که می توان با ابزار ساده این کار را انجام داد.

روش های تمیزکاری رینگ ماشین

در این بخش شما را با چند روش مناسب برای برق انداختن رینگ آلیاژی ماشین آشنا می نماییم.

استفاده از سرکه و آب گرم

سرکه محلول تمیز کننده سودمندی است که از اسیدهای طبیعی حاصل شده و می تواند به راحتی با مواد سرسخت مقابله کند. کمی سرکه سفید را در یک سطل آب گرم حل نمایید. در صورتی که چرخ آلیاژی خیلی کثیف نشده باشد این روش خانگی را امتحان کنید. با این حال از ریختن سرکه روی لبه های چرخ خودداری نموده زیرا ممکن است به لاستیک صدمه وارد شود.

استفاده از روغن لیمو

این ماده نیز می تواند درخشش مناسبی در رینگ و لاستیک ماشین ایجاد کند. برای این کار ابتدا ۱۵ میلی لیتر روغن لیمو را با ۳۰ میلی لیتر صابون مایع ظرفشویی مخلوط نموده و داخل ۲ گالن آب بریزید. بعد ۵ میلی لیتر بوراکس هم به آن اضافه کرده و ترکیب حاصله را خوب هم بزنید. سپس به کمک یک فرچه به تمیز کردن رینگ و لاستیک اقدام کنید.

استفاده از پاک کننده های اجاق گاز

اگر برای تمیز کردن رینگ به محلولی قوی تر از سرکه نیاز است می توانید از پاک کننده های اجاق گاز کمک بگیرید. این محصولات معمولا در خانه موجود هستند. پاک کننده اجاق گاز در کمتر از چند دقیقه لکه، چربی و زنگ زدگی مواد معدنی را از بین می برد. به علت قدرت تمیز کنندگی بالای این ماده بهتر است قبل از استفاده دستکش های لاستیکی دست کرده و ماسک به صورت بزنید. بهتر است این کار را در محیط بیرون و نه پارکینگ انجام دهید.

استفاده از روغن بچه

روغن بچه نیز می تواند یک روش دیگر برای براق کردن رینگ ماشین محسوب شود. در این روش یک فنجان روغن بچه را با دو قطره مایع ظرفشویی و نصف فنجان آب مخلوط نمایید. محلول حاصل شده را خوب هم زده و بعد درون یک اسپری ریخته و روی رینگ ماشین بپاشید. از سویی کمی هم روی دستمال اسپری کرده و با آن رینگ و لاستیک را تمیز کنید. این روش درخشش و زیبایی خاصی به رینگ و لاستیک می بخشد.

محصولات مخصوص پاک کنندگی رینگ

بهترین روش برای تمیز و براق کردن رینگ آلیاژی ماشین استفاده از محصولات مخصوص تمیز کنندگی رینگ از فروشگاه لوازم یدکی ماشین می باشد. اسپری تمیز کننده و براق کننده رینگ خودرو همه لکه های سرسخت و سیاه روی اتومبیل را از بین برده و ضمنا لکه های روغنی و لکه های گرده لنت ترمز ماشین نیز با این اسپری ها از بین رفته و تمیز می شوند.

نحوه برق انداختن رینگ ماشین

در این بخش نحوه براق کردن و یا به اصطلاح برق انداختن رینگ ماشین ارائه می شود.

۱. شستن چرخ ها

ابتدا چرخ های ماشین را به کمک شیلنگ خوب شسته تا گرد و خاک و غبارهای آن تمیز شود. حتما همه بخش ها از جمله سطح داخلی اطراف را نیز آب گرفته و تمیز بشویید. برای پاکسازی بقایای آلودگی موجود در چرخ از نازل قابل تنظیم و جریان فشار بالا بهره بگیرید. اگر این نازل را ندارید، فشار آب شیلنگ را بیشتر کرده تا با یک جریان قوی آب آن ها تمیز شوند.

۲. خیس خوردن چرخ ها

در صورتی که چرخ ماشین دارای پوشش توپی پلاستیکی می باشد. قبل از شروع کار آن را برداشته و میزان زیادی محصول تمیز کننده روی کل چرخ اسپری نمایید. در بخش های کثیف، بیشتر اسپری پخش کنید. صبر کنید پاک کننده ۲-۳ دقیقه ای روی چرخ مانده تا فرصت کافی برای نفوذ به مواد کثیف را پیدا کند. به عبارتی چرخ خیس می خورد و سبب شستشوی ساده تر می گردد.

۳. اسکراب نمودن

بعد از این که مدتی لاستیک ها خیس خوردند، اول بخش های کمتر آلوده را تمیز کنید و سپس به سراغ بخش های کثیف تر بروید. این کار سبب می شود بخش های کثیف رینگ و لاستیک بیشتر خیس بخورد. بعد به کمک برس نرم و دارای دسته انعطاف پذیر گوشه های چرخ را بدون خراشیدن لاستیک پاک کنید.

پیچ های حاشیه که گرد و غبار بیشتری آن جا تجمع دارد را به کمک یک مسواک کهنه تمیز کنید. پاک کننده را با براش روی چرخ اعمال کرده تا کثیفی از سطح چرخ تمیز شود.

۴. خشک کردن

برای پاکسازی بهتر، نازل شیر را در حالت گسترده قرار داده و جهت جلوگیری از خشک شدن مواد شوینده و خوردگی احتمالی مطمئن شوید که هیچ تمیز کننده ای نباشد. بعد چرخ ها را با پارچه میکروفایبر نرم خشک نموده تا لکه های آب ایجاد نشود. دقت کنید که پارچه کهنه و زبر نباشد زیرا سبب ایجاد خراش روی رینگ ها می شود.

۵. تهیه درزگیر مخصوص چرخ

در این مرحله یک ظرف حاوی واکس درزگیر و مهر و موم کننده برای چرخ ها تهیه نمایید. این درزگیر مانند یک لایه محافظت کننده عمل نموده و چرخ خودرو را در مقابل کثیفی و گرد و غبار مقاوم تر می سازد. این نوع درزگیرها را می توانید از فروشگاه های لوازم یدکی خودرو بخرید. استفاده از درزگیر مخصوص چرخ، ظاهری تمیز و براق به رینگ های خودرو می بخشد و آن را از گرد و غبار و آلودگی محافظت می کند.

از همه مهمتر، درزگیرهایی که ویژه رینگ های آلیاژی طراحی شده سد محافظ بهتری ایجاد نموده و سبب می شود آلودگی، گرد و غبار و آلودگی به چرخ ماشین نچسبد. صبر کنید موم درزگیر نیم ساعتی روی رینگ ها باقی بماند تا جذب چرخ شده و لایه محافظتی ایجاد شود.

زمان مناسب تمیز کردن رینگ

از آنجا که سالانه وسیله نقلیه به تعویض لاستیک حدودا دوبار نیاز پیدا می کند از این رو استفاده از لاستیک های تابستانی به زمستانی و بالعکس کمک می کند تا رینگ ها دو مرتبه در سال کاملا تمیز شوند. بیشتر فروشندگان لاستیک به عنوان قسمتی از تعویض چرخ، خدمات نظافت را انجام می دهند.


با استفاده از دستگاه کارواش، چرخ ها به طور معمول می توانند به اندازه کافی فشرده و از درون تمیز شوند. با این کار چرخ ها در حالت برچیده عمل می کنند. به این معنی که هیچ وجهی روی دیسک های ترمز، لنت و کولیس ها وارد نمی شود.

بهترین محصولات پاک کننده رینگ کدام هستند؟

توصیه می شود هنگام تمیز کردن رینگ خودرو دستکش های با جنس لاتکس یا پلاستیکی به دست کنید تا مانع از انتقال آلودگی و ایجاد حساسیت شود. بهترین نوع محصولات پاک کننده رینگ نیز آن هایی هستند که بعد از اسپری به دخالت فرد نیازی نداشته و به طور خودکار لایه های گل و لای را تمیز می کنند.

همچنین این محصولات به طور معمول به خاطر توانایی تمیز کنندگی بالا در از بین بردن لایه های آلودگی سبب تغییر رنگ رینگ خودرو شده و کاملا متوجه می شوید که چه میزان آلودگی روی رینگ وجود داشته است. ضمنا این پاک کننده ها هیچ آسیبی به لاستیک خودرو وارد نکرده و بعد از پایان کار به راحتی شسته می شوند.

در ادامه توصیه می شود که بعد از استفاده از محصولات پاک کننده رینگ، یک بار دیگر رینگ خودرو را تمیز کرده و فراموش نکنید که حتما دستکش لاستیکی و لاتکس استفاده نمایید. ضمنا بعد از استفاده از این پاک کننده ها، از واکس های مخصوص رینگ استفاده نمایید. همانطور که پیشتر اشاره شد این محصولات یک لایه محافظ روی رینگ اضافه کرده که مانع از تجمع بیش از حد و سخت شدن لکه ها و آلودگی روی آن می گردد.

بعد از طی این مراحل، رینگ ماشین شما در بهترین حالت قرار داشته و از این به بعد گردو غبار ناشی از ترمز، تاثیر سطحی تری روی آن می گذارد. در پایان از همراهی شما با این مطلب سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود برای آشنایی با راهنمای خرید رینگ اسپرت و مراحل جرم گیری چراغ ماشین روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو