تعبیر خواب با قرآن☀️چگونه انجام می شود؟

32

1401/8/12

17:54


با قرآن چگونه خواب را تعبیر کنیم؟

روایت هایی از ائمه معصومین (ع) هست که گفته شده: اگر کسی بخواهد تعبیر خواب خود را بر اساس آیات قرآن متوجه بشود، باید اول ببیند که شب چندم ماه قمری خواب دیده، به همان اندازه تعداد سوره‌های قرآن را بشمارد و در آن سوره نیز به تعداد هر شبی که از ماه گذشته آیات آن سوره را بشمارد و درباره معنی و مفهوم آن آیه فکر کند تا تعبیر خوابش مشخص بشه مثلا اگر شب دهم ماه خواب دیده باشد، تعبیر خوابش را در سوره دهم (یونس،‌ آیه ۱۰) باید بخواند.

تعبیر خواب با قرآن

تعبیر خواب شب اول ماه قمری

سوره اول قرآن «فاتحه الکتاب» است و آیه اول آن «بسم‌الله الرحمن الحریم» است و این آیه اشاره دارد به کسی که در شب اول ماه خواب دیده و از معنی آن چنین استفاده می‌شود که نامه یا حکمی از بزرگی به او می‌رسد که سبب خوشحالی او می‌گردد. و بنابر قول گروهی که آیه را «الحمدلله رب العالمین» می‌دانند، از معنی و مفهوم چنین برداشت می‌شود که نعمتی به او برسد که قبل از آن نبوده و آن فرد شکران نعمت را به جای آورد.

تعبیر خواب شب دوم ماه قمری

سوره بقره است و بنابر اختلاف مفسرین از معنی حروف «الم» و بنا بر قولی آیه دوم «ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِینَ‌«. از «الم» چنین استفاده می‌شود که خواب ببیند. بر چیزی اطلاع می‌یابد که در فکر و خاطرش نبوده و از «ذلک الکتاب» استفاده می‌شود که خبری در قالب نامه یا حکمی به او می‌رسد که باعث خوشحالی و مقام و منزلت او گردد.

تعبیر خواب شب سوم ماه قمری

طبق آیه سوم سوره مبارکه آل عمران که فرمود: «نَزَّلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَیْنَ یَدَیْهِ وَأَنْزَلَ التَّوْرَاهَ وَالْإِنْجِیلَ» دلالت دارد که سه چیز متعاقب سه آیه، دلالت به رسیدن این سه چیز دارد.

تعبیر خواب شب چهارم ماه قمری

سوره «نساء» و آیه چهارم است: «وَآتُوا النِّسَاءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَهً فَإِنْ طِبْنَ لَکُمْ عَنْ شَیْءٍ مِنْهُ نَفْسًا فَکُلُوهُ هَنِیئًا مَرِیئًا» و از مفهوم آیه مبارکه استفاده می‌شود که زنی مجدد، یا مالی عظیم به خانه خواب بیننده برسد و یا از اهل خانه هدیه ارزشمندی به او برسد.

تعبیر خواب شب پنجم ماه قمری

سوره «مائده» و آیه پنجم آن: « الْیَوْمَ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّبَاتُ ۖ وَطَعَامُ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ حِلٌّ لَکُمْ» می‌باشد و از معنای آن استفاده می‌شود که از اهل کتاب منفعتی به خواب بیننده برسد و شاید به شکل دیگری خوشحال گردد.

تعبیر خواب شب ششم ماه قمری

سوره «انعام» و آیه ششم آن: « أَلَمْ یَرَوْا کَمْ أَهْلَکْنَا مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ قَرْنٍ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْض…» است و از معنای آن چنین برداشت می‌شود که چیز ناخوشی به صاحب خواب برسد که صاحب دولت از عظمت یا از منفعتی افتاده باشد و یا به اندک آزردگی مبتلا گردد.

تعبیر خواب شب هفتم ماه قمری

تعبیر آن در سوره مبارکه «اعراف» در آیه هفتم است (حروف مقطعه را آیه جداگانه حساب نکرده است): «وَالْوَزْنُ یَوْمَئِذٍ الْحَقُّ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِینُهُ فَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» و از معنی آیه چنین استفاده می‌شود که انجام کاری از کارهای خود را به گروهی واگذارد و بعضی از آن‌ها در انجام آن تلاش کنند که باعث رفعت ایشان باشد و برخی دیگر کوتاهی کنند که از نظر خواب بیننده بیفتد.

تعبیر خواب شب هشتم ماه قمری

تعبیر آن در سوره هشتم قرآن «انفال» و آیه هشتم آن: «لِیُحِقَّ الْحَقَّ وَیُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَلَوْ کَرِهَ الْمُجْرِمُونَ» می‌باشد و از معنی این آیه استفاده می‌شود که میان خواب بیننده و شخص دیگری کدورت و دعوایی است که برای رفع آن دعوا را نزد حاکم یا قاضی و امثال آن ببرند و حقیقت معلوم گردد و حق به طرف خواب بیننده باشد.

تعبیر خواب شب نُهم ماه قمری

تعبیر آن مطابق آیه نهم سوره «توبه»: « اشْتَرَوْا بِآیَاتِ اللَّهِ ثَمَنًا قَلِیلًا فَصَدُّوا عَنْ سَبِیلِهِ ۚ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ» و از معنای آیه چنین استفاده می‌شود که دو نفر برای قطع معامله نزد خواب بیننده بیایند.

تعبیر خواب شب دهم ماه قمری

تعبیر چنین خوابی از آیه دهم سوره مبارکه «یونس»: «دَعْوَاهُمْ فِیهَا سُبْحَانَکَ اللَّهُمَّ وَتَحِیَّتُهُمْ فِیهَا سَلَامٌ  وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ» چنین است که از خواب‌بیننده عمل صالح یا خیری به وجود آید که در دنیا و آخرت به او نفع رساند.

تعبیر خواب شب یازدهم ماه قمری

تعبیر آن در سوره «هود» آیه یازده: «إِلَّا الَّذِینَ صَبَرُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِکَ لَهُمْ مَغْفِرَهٌ وَأَجْرٌ کَبِیرٌ» می‌باشد و معنی آیه استفاده می‌شود که کاری برای خواب‌بیننده پیش آید که در نظر مردم مشکل باشد و چون صبر کند موجب نیک‌نامی و راحتی ایام عمر او باشد.

تعبیر خواب شب دوازدهم ماه قمری

تعبیر آن در سوره «یوسف» آیه: «أَرْسِلْهُ مَعَنَا غَدًا یَرْتَعْ وَیَلْعَبْ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ…وَ أنتم عَنهُ غَافِلونَ» چنین است که عزیزی مثل فرزند و مثل آن از خواب بیننده دور افتد و عاقبت آن دور افتاده به خیر باشد و خواب بیننده را از آن ناراحتی به هم رسد و عاقبت او بسیار خوب است.

تعبیر خواب شب سیزدهم ماه قمری

تعبیر آن از سوره «رعد» آیه سیزدهم: «وَیُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ وَالْمَلَائِکَهُ مِنْ خِیفَتِهِ وَیُرْسِلُ الصَّوَاعِقَ…» چنین است که چیزی باعث ملال خاطر باشد به خواب‌بیننده برسد.

تعبیر خواب شب چهاردهم ماه قمری

مطابق آیه چهاردهم سوره مبارکه «ابراهیم»: «وَلَنُسْکِنَنَّکُمُ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِهِمْ ذَلِکَ لِمَنْ خَافَ مَقَامِی وَخَافَ وَعِیدِ» است و از مفهوم آیه استفاده می‌شود که کسی که دوست یا دشمن خواب بیننده باشد به او برسد و چیزی همانند آن قیاس شود.

تعبیر خواب شب پانزدهم ماه قمری

طبق آیه پانزدهم سوره «حجر»:« لَقَالُوا إِنَّمَا سُکِّرَتْ أَبْصَارُنَا بَلْ نَحْنُ قَوْمٌ مَسْحُورُونَ» استفاده می‌شود که شخصی بی‌حد و حساب با خواب بیننده گفت‌وگوی باطل کند ولی به جایی نرسد و کار خواب‌بیننده خوب و روبه‌راه شود.

تعبیر خواب شب شانزدهم ماه قمری

تعبیر آن طبق آیه شانزده سوره مبارکه «نحل»: «وَعَلَامَاتٍ وَبِالنَّجْمِ هُمْ یَهْتَدُونَ» چنین است که برای خواب بیننده حالتی غیر آن حالتی که داشت روی دهد و از جانب شخص خوب و بزرگی به عظمت و بزرگی رسد. در هر باب (قیاس شود).

تعبیر خواب شب هفدهم ماه قمری

تعبیر خواب شب هفدهم ماه قمری طبق مفهوم آیه هفده سوره مبارکه «بنی‌اسرائیل (اسراء)»: «وَکَمْ أَهْلَکْنَا مِنَ الْقُرُونِ مِنْ بَعْدِ نُوحٍ وَکَفَى بِرَبِّکَ بِذُنُوبِ عِبَادِهِ خَبِیرًا بَصِیرًا» چنین است که کاری که باعث آزردگی و موجب حزن و اندوه او باشد ظاهر شود، ولی عاقبت به خیر باشد و خیرات و صدقه بدهد که رفع بلا کند.

تعبیر خواب شب هجدهم ماه قمری

تعبیر آن بر طبق آیه هجدهم سوره مبارکه «کهف»: «وَتَحْسَبُهُمْ أَیْقَاظًا وَهُمْ رُقُودٌ وَنُقَلِّبُهُمْ ذَاتَ الْیَمِینِ وَذَاتَ الشِّمَالِ…» این است که خانه‌ای جدید، یا ملکی جدید در تصرف خواب بیننده درمی‌آید، یا ماه قبل از آن خیری غلط به او رسیده و در آخر آشکار شود که آن خیر غلط بوده است.

تعبیر خواب شب نوزدهم ماه قمری

تعبیر آن از مفهوم آیه نوزدهم سوره مبارکه «مریم»: «قَالَ إِنَّمَا أَنَا رَسُولُ رَبِّکِ لِأَهَبَ لَکِ غُلَامًا زَکِیًّا» چنین است که فرستاده‌ای از جانب بزرگی نزد خواب‌بیننده آید و خبرهای دلپسند و خاطرخواه به او رسد.

تعبیر خواب شب بیستم ماه قمری

تعبیرش طبق مفهوم آیه بیستم سوره «طه»: «فَأَلْقَاهَا فَإِذَا هِیَ حَیَّهٌ تَسْعَى» چنین است که دلیلی قوی مثل عصای موسی (ع) و ید بیضاء در تحت تصرف خواب‌بیننده درآید و به این صورت واقعه خود را قیاس کند.

تعبیر خواب شب بیست و یکم ماه قمری

سوره مبارکه «انبیاء» و از مفهوم آیه بیست و یکم آن: «أَمِ اتَّخَذُوا آلِهَهً مِنَ الْأَرْضِ هُمْ یُنْشِرُونَ» چنین استفاده می‌شود که اگر کسی با خواب بیننده در خشم و غضب بود، خشم او برطرف شود. به این صورت مطلب خود را قیاس کنید.

تعبیر خواب شب بیست و دوم ماه قمری

سوره مبارکه «حج» و معنی آیه بیست و دوم آن: «کُلَّمَا أَرَادُوا أَنْ یَخْرُجُوا مِنْهَا مِنْ غَمٍّ أُعِیدُوا فِیهَا وَذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِیقِ» دلالت دارد که خواب بیننده را پیش‌آمدی است که موجب ملال خاطر وی شود و هرچه سعی کند از آن خلاص نگردد.

تعبیر خواب شب بیست و سوم ماه قمری

مطابق آیه ۲۳ سوره مبارکه «مؤمنون»: «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ فَقَالَ یَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَکُمْ مِنْ إِلَهٍ غَیْرُهُ أَفَلَا تَتَّقُونَ» تعبیرش چنین است که خواب بیننده را خیر و خوبی از جانب بزرگی برسد که باور نکند یا نصیحتی به کسی کند و او باور نکند.

تعبیر خواب شب بیست و چهارم ماه قمری

تعبیر آن طبق آیه ۲۴ سوره مبارکه «نور» است: «یَوْمَ تَشْهَدُ عَلَیْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَیْدیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ بِما کانُوا یَعْمَلُونَ» و مفهوم آن این است که خواب بیننده را با شخصی دعوا یا خصومتی پیش آید که خصم او بر وی غلبه پیدا کند و یا خواب بیننده علیه او شاهد و دلیل بیاورد و بر خصم خویش غالب شود.

تعبیر خواب شب بیست و پنجم ماه قمری

از آیه ۲۵ سوره مبارکه «فرقان»: «وَیَوْمَ تَشَقَّقُ السَّمَاءُ بِالْغَمَامِ وَنُزِّلَ الْمَلَائِکَهُ تَنْزِیلً» چنین استفاده می‌گردد که خواب‌بیننده را مصیبتی بزرگ و امری ناخوش و خصومت و گفت‌وگویی ناشایسته ببیند.

تعبیر خواب شب بیست و ششم ماه قمری

مستفاد از آیه ۲۶ سوره ۲۶ «شعراء»: « قَالَ رَبُّکُمْ وَرَبُّ آبَائِکُمُ الْأَوَّلِینَ» این است که فرد بسیار خوب و عاقلی در مقام نصیحت و موعظه آن شخص درآید تا خواب‌بیننده به جواب سؤال بر خصم خود غالب گردد و شاد شود.

تعبیر خواب شب بیست و هفتم ماه قمری

طبق آیه ۲۷ سوره نحل: قَالَ سَنَنْظُرُ أَصَدَقْتَ أَمْ کُنْتَ مِنَ الْکَاذِبِینَ چنین برداشت می شود که جاسوسی خبری به این شخص برساند و او درصدد تفحص از این خبر شود و خبر صحیح باشد.

تعبیر خواب شب بیست و هشتم ماه قمری

تعبیر چنین خوابی در سوره «قصص» آیه ۲۸ است: «قَالَ ذَلِکَ بَیْنِی وَبَیْنَکَ أَیَّمَا الْأَجَلَیْنِ قَضَیْتُ فَلَا عُدْوَانَ عَلَیَّ ۖ وَاللَّهُ عَلَى مَا نَقُولُ وَکِیلٌ» و مفاد آن چنین است که فرد مهمی نزد خواب بیننده بیاید که آن شخص مخیر باشد در اقدام آن و تدبیر را حکمی نباشد، هر چند کلام بیشتر کند و سعی نماید قبول نیفتد.

تعبیر خواب شب بیست و نهم ماه قمری

تعبیرش در سوره مبارکه «عنکبوت» آیه ۲۹ است: «قَالَ رَبِ‏ّ انصُرْنِى عَلَى الْقَوْمِ الْمُفْسِدِینَ» و از آن استفاده می‌شود که خواب بیننده مأمور شود به اصلاح گروهی که اگر با آن‌ها جنگ و ستیز کند، پیروز شود و همه احوالات او شاید نیک شود.

تعبیر خواب شب سی‌م ماه قمری

در سوره مبارکه «روم» آیه ۳۰ می‌باشد: « فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ» و از مفهوم این آیه چنین استفاده می‌شود که خواب بیننده را امری پیش آید که جماعتی می‌خواهند او را از آن کار منصرف کنند و او سخن آنان را گوش نکند و گوش نکردن به سخنان آن‌ها صحیح و صواب است.

منبع: صفحه اقتصاد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو