انویدیا تاکنون ۱۰۰ هزار GPU برای مدل پرچمدار RTX 4090 عرضه کرده است

منبع: زومجی

35

1401/8/13

17:12


انویدیا تاکنون ۱۰۰ هزار GPU برای مدل پرچمدار RTX 4090 عرضه کرده است

کارت گرافیک GeForce RTX 4090 حدود یک ماه پیش به بازار عرضه شده و باوجود برچسب قیمت ۱۵۰۰ دلاری آن، تاکنون تولیدکنندگان مختلفی اقدام به فروش میزان قابل توجهی از این محصول به مصرف‌کنندگان کردند. این موضوع با آماری که انویدیا از عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی AD102 ارائه کرده، مطابقت دارد. توجه داشته باشید که این آمار نشان‌دهنده‌ی تعداد GPU تولید شده یا فروخته شده نیست، بلکه تنها میزان تراشه‌هایی را نشان می‌دهد که تاکنون به شرکای تجاری انویدیا برای تولید مدل‌های کاستوم کارت گرافیک 4090 عرضه شده است.

براساس گزارش این منبع که اطلاعات آن به تأیید Chi11eddog نیز رسیده است، تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار واحد از پردازنده گرافیکی AD102 که از فناوری ساخت جدید TSMC 4N برخوردار است، تولید و به‌دست تولیدکنندگان AIB رسیده است.

پردازنده گرافیکی AD102

قبلاً شایعه شده بود که موجودی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 محدود خواهد بود اما به نظر می‌رسد که چنین شرایطی برقرار نخواهد بود. این احتمال وجود دارد که انویدیا بخشی از ظرفیت تولید خود را به تراشه‌های سرور منتقل کند اما صحبت کلی از محدودیت عرضه GeForce RTX 4090 صحت ندارد.

مشخصات رسمی کارت گرافیک GeForce RTX 4090

در مورد مشخصات فنی کارت گرافیک RTX 4090 باید به پردازنده گرافیکی AD102-300 متشکل از ۱۶۳۸۴ هسته CUDA اشاره کرد که سرعت بوست کلاک آن به ۲۵۲۰ مگاهرتز می‌رسد. این کارت از ۲۴ گیگابایت حافظه GDDR6X استفاده می‌کند که ظاهرا سرعت آن به ۲۱ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. بدین ترتیب پهنای باند حافظه این کارت به ۱ ترابایت بر ثانیه خواهد رسید که از این حیث با RTX 3090 Ti برابر است.

TDP پیشفرض کارت گرافیک GeForce RTX 4090 توسط انویدیا ۴۵۰ وات اعلام شده که در خصوص اکثر مدل‌های کاستوم نیز صدق می‌کند. بااین‌حال تعداد زیادی از این کارت‌ها توسط تولیدکنندگان مختلف با کانفیک OC یا Gaming نیز عرضه می‌شوند که TDP آن‌ها تا مقادیر بالاتر از ۵۰۰ وات هم پیش می‌رود. از طرفی گفته می‌شود که مدل‌هایی مانند سری Founder Edition محدودیت توان مصرفی ۶۰۰ وات را دارند که تقریبا نشان می‌دهد برای این تست از چه کارتی استفاده شده است.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو