عرضه‌ی نخستین کارت گرافیک PCIe 5.0 چینی با ۴۰۹۶ هسته پردازشی

منبع: زومجی

27

1401/8/13

19:05


عرضه‌ی نخستین کارت گرافیک PCIe 5.0 چینی با ۴۰۹۶ هسته پردازشی

شرکت چینی Moore Threads در ادامه‌ی توسعه‌ی سخت افزارهای بومی خود، کارت گرافیک جدیدی را معرفی کرده که اینبار کاربری گیمینگ را هدف قرار داده است. MTT S80 اولین کارت گرافیک تولید یک شرکت چینی است که از فناوری ارتباطی PCIe 5.0 پشتیبانی می‌کند. علاوه‌بر این، پردازنده گرافیکی MTT S3000 نیز برای گیمرها و کاربری هوش مصنوعی در دیتاسنترها معرفی شده است.

کارت گرافیک MTT S80 با توان پردازش گرافیکی ۱۴.۴ ترافلاپس جایی در میان GeForce RTX 3060 و RTX 3060 Ti قرار می‌گیرد. تراشه گرافیکی آن از ۴۰۹۶ هسته با فرکانس عملکرد ۱.۸ گیگاهرتز برخوردار است و براساس معماری اختصاصی MUSA که مخفف MT Unified System Architecture باشد ساخته شده است. پهنای باند حافظه‌ی گرافیکی این کارت ۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه بیان شده و در ساختار آن از ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 استفاده شده است که در یک رابط گذرگاه ۲۵۶ بیت قرار می‌گیرد.

این دومین مدل از کارت‌های گرافیک سری MTT S است که S60 معرفی می‌شود. این کارت به مراتب ضعیف‌تر از MTT S80 بود و تنها ۶ ترافلاپس توان پردازش گرافیکی را ارائه می‌کرد. این نشان‌دهنده سرعت پیشرفت بالای Moore Threads در طراحی پردازنده‌های گرافیکی خود است. در جریان رویداد معرفی کارت گرافیک جدید Moore Threads اعلام شد که مدل جدید از نظر DirectX در مقایسه با محصول قبلی ۳.۴ برابر سریع‌تر بوده و این اختلاف در OpenGL به ۵ برابر می‌رسد.

رویداد معرفی کارت گرافیک MTT S80

مدل رفرنس کارت گرافیک Moore Thread S80 از ۳ فن خنک‌کننده و یک هیت سینک بزرگ آلومینیومی برخوردار است و از نظر درگاه‌های ارتباطی نیز مثل RTX 4090 از یک پورت HDMI 2.1 و ۳ پورت DP 1.4a استفاده می‌کند.

کارت گرافیک MTT S3000 که برای دیتاسنترها اختصاص یافته نیز از نظر هسته با MTT S80 برابر است اما در این کارت از ۳۲ گیگابایت حافظه گرافیکی استفاده شده و فرکانس عملکرد آن ۱.۹ گیگاهرتز بیان شده است. در این مدل هم از دو کانکشن DisplayPort 1.4a استفاده شده است.

اما اختلاف عملکرد S3000 با S2000 از نسل قبلی خود به اندازه S80 بزرگ نیست. GPU دیتاسنتر جدید چینی‌ها ۳.۲ ترافلاپس توان پردازش گرافیکی بیشتری دارد ولی سایر مشخصات آن یکسان است.

شرکت Moore Threads تنها دو سال است که تأسیس شده و اولین محصولات آن S60 و S2000 بودند. کارت‌ گرافیک MTT S80 نیز از ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) برای خرید در دسترس بازار چین قرار خواهد گرفت. هنوز قیمت این محصول اعلام نشده است.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو