لخته شدن خون چیست و چه علایمی دارد؟

منبع: نمکستان

19

1401/8/13

21:59


لخته شدن خون یا انعقاد خون یک فرایند مهم است که در هنگام آسیب دیدن رگ خونی از خونریزی بیش از حد جلوگیری می کند.

نمکستان : لخته شدن خون یا انعقاد خون یک فرایند مهم است که در هنگام آسیب دیدن رگ خونی از خونریزی بیش از حد جلوگیری می کند. پلاکت ها (نوعی سلول خونی) و پروتئین های موجود در پلاسمای شما (قسمت مایع خون) با هم کار می کنند تا خونریزی را با تشکیل لخته بر اثر آسیب متوقف کنند. به طور معمول، بدن شما پس از بهبودی از آسیب، لخته خون را حل می کند. با این حال، گاهی اوقات لخته ها در داخل رگ ها بدون آسیب دیدگی شکل می گیرند یا به طور طبیعی حل نمی شوند. این شرایط می تواند خطرناک باشد و نیاز به تشخیص دقیق و درمان مناسب دارد. لخته شدن در رگ ها یا شریان ها، عروق جزئی از سیستم گردش خون بدن هستند. در حالی که هر دو نوع رگ به انتقال خون در بدن کمک می کنند، اما هر یک از آن ها عملکرد متفاوتی دارند. رگ ها رگ های کم فشار هستند که خون دفع شده توسط اکسیژن را از اندام های بدن و به قلب خود منتقل می کنند.

لخته غیر طبیعی که در یک رگ ایجاد می شود، ممکن است بازگشت خون به قلب را محدود کرده و با جمع شدن خون در پشت لخته، باعث درد و تورم شود. ترومبوز ورید عمقی (DVT) نوعی لخته است که در رگ اصلی پا یا به طور معمول در بازوها، لگن یا سایر رگ های بزرگ بدن ایجاد می شود. در بعضی موارد، لخته ای در ورید ممکن است از مبدأ خود جدا شود و از طریق قلب به ریه ها در جایی که گوه می شود سفر کند، از جریان خون کافی جلوگیری می کند. به این امر آمبولی ریوی (ریه) (PE) گفته می شود و می تواند بسیار خطرناک باشد.

لخته شدن خون

انواع لخته خون

سیستم گردش خون شما از عروق به نام رگ ها و شریان ها تشکیل شده است، که خون را به بدن شما منتقل می کند. لخته های خون در رگ ها یا شریان ها می توانند تشکیل شوند. وقتی یک لخته خون در شریان رخ می دهد، به آن لخته شریانی گفته می شود. این نوع لخته بلافاصله باعث ایجاد علائم می شود و نیاز به درمان اورژانسی دارد. علائم لخته شدن شریانی شامل درد شدید، فلج قسمت هایی از بدن یا هر دو است. این می تواند منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی شود. لخته خونی که در ورید اتفاق می افتد لخته وریدی نامیده می شود. این نوع لخته ها ممکن است با گذشت زمان آهسته تر رشد کنند، اما هنوز هم می توانند تهدید کننده زندگی باشند. جدی ترین نوع لخته وریدی، ترومبوز ورید عمقی نامیده می شود.

ترومبوز ورید عمقی

ترومبوز ورید عمقی (DVT) نامی است برای ایجاد لخته در یکی از رگ های اصلی در اعماق بدن. این اتفاق معمولاً در یکی از پاهای شما اتفاق می افتد، اما ممکن است در بازوها، لگن، ریه ها یا حتی مغز شما نیز اتفاق بیفتد. به هیچ وجه بدون راهنمایی پزشک نمی توان فهمید که آیا لخته خون دارید. اگر شایع ترین علائم و عوامل خطر را می شناسید، می توانید در دانستن اینکه چه موقع به دنبال یک گزینه متخصص هستید، بهترین عکس را بگیرید. ممکن است لخته خون بدون علائم واضح وجود داشته باشد. هنگامی که علائم ظاهر می شود، برخی از آن ها مانند علائم سایر بیماری ها هستند. در اینجا علائم هشدار دهنده و علائم اولیه لخته خون در پا یا بازو، قلب، شکم، مغز و ریه ها آمده است.

لخته خون در پا یا بازو

شایع ترین محل بروز لخته خون در قسمت پایینی پا است. لخته خون در پا یا بازوی شما می تواند علائم مختلفی داشته باشد، از جمله: ورم، درد، حساسیت، احساس گرما و گر گرفتگی و تغییر رنگ قرمز. علائم شما به اندازه لخته بستگی دارد. به همین دلیل ممکن است شما هیچ علائمی نداشته باشید، یا ممکن است فقط بدون درد زیاد تورم جزئی در ساق پا داشته باشید. معمول نیست که لخته شدن خون در هر دو پا یا بازو به طور همزمان وجود داشته باشد. اگر علائم شما به یک پا یا یک بازوی منزوی شود احتمال لخته شدن خون افزایش می یابد.

لخته شدن خون

لخته خون در قلب یا حمله قلبی

لخته خون در قلب باعث حمله قلبی می شود. قلب برای لخته شدن خون محل مناسبی نیست اما هنوز هم می تواند اتفاق بیفتد. لخته خون در قلب می تواند باعث صدمه زدن به قفسه سینه یا احساس سنگین شود. سرگیجه و تنگی نفس از دیگر علائم بالقوه است.

لخته خون در شکم

درد شدید تورم و تورم می تواند علائم لخته شدن خون در جایی از شکم شما باشد. این همچنین می تواند علائم ویروس معده یا مسمومیت غذایی باشد.

لخته شدن خون در مغز یا سکته مغزی

لخته خون در مغز همچنین به عنوان سکته مغزی شناخته می شود. لخته شدن خون در مغز شما می تواند به همراه برخی از علائم دیگر از جمله مشکل ناگهانی در صحبت کردن یا دیدن، باعث سردرد ناگهانی و شدید شود.

لخته شدن خون در ریه ها، یا آمبولی ریوی

لخته خونی که به ریه های شما سوارد می شود، آمبولی ریوی (PE) نامیده می شود. علائمی که می تواند نشانه PE باشد شامل تنگی نفس ناگهانی که ناشی از ورزش نیست، درد قفسه سینه، تپش قلب یا ضربان قلب سریع، مشکلات تنفسی، سرفه کردن همراه با خونریزی.

لخته شدن خون

چگونه DVT می تواند منجر به آمبولی ریوی شود

از طرف دیگر شریان ها عروق فشار خونریزی عضلانی و فشار خون هستند که از قلب به سایر نقاط بدن خون اکسیژن و غنی از مواد مغذی را منتقل می کنند. وقتی پزشک فشار خون شما را اندازه گیری می کند، نتایج آزمایش نشانگر فشار در شریان های شما است. لخته شدن در شریان ها معمولاً با آترواسکلروز (سخت شدن شریان ها) همراه است، که منجر به رسوب پلاک است و باعث می شود فضای داخل رگ را باریک شود.

با باریک شدن گذرگاه شریانی، ماهیچه های قوی شریانی همچنان با باز شدن خون مجبور به خون می شوند و فشار زیاد باعث پارگی پلاک می شود. مولکول های منتشر شده در پارگی باعث می شوند بدن بیش از حد واکنش نشان داده و لخته غیرضروری را در شریان ایجاد کند، که به طور بالقوه منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی می شود. هنگامی که خون رسانی به قلب یا مغز به طور کامل توسط لخته مسدود شود، می توان بخشی از این اندام ها را در نتیجه محرومیت از خون و مواد مغذی آن آسیب دید.

چه موقع با پزشک تماس بگیریم

تشخیص لخته خون به واسطه علائم بسیار دشوار است. تقریباً ۵۰ درصد از مبتلایان به DVT علامتی ندارند. به همین دلیل بهتر است اگر فکر می کنید ممکن است یک پزشک خود را تماس بگیرید. علائمی که از هیچ جا بیرون می آیند مخصوصاً نگران کننده هستند. در صورت تجربه هر یک از موارد زیر، فوراً با خدمات اضطراری محلی تماس بگیرید:

  • تنگی نفس ناگهانی
  • فشار قفسه سینه
  • در تنفس ، دیدن یا صحبت کردن مشکل دارد

پزشک شما یا سایر متخصصین مراقبت های بهداشتی می توانند بگویند که آیا دلیل نگرانی وجود دارد و می تواند برای تعیین علت دقیق، آزمایش های بیشتری را برای شما تجویز کند. در بسیاری موارد، اولین قدم سونوگرافی غیر تهاجمی خواهد بود. این آزمایش تصویری از رگ ها یا شریان های شما را نشان می دهد، که می تواند به پزشک شما در تشخیص کمک کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو