کنترل ذهنی آیفون و آیپد با ایمپلنت مغزی جدید!

منبع: تکراتو

64

1401/8/14

10:01


پژوهشگران، دستگاهی را تولید کرده‌اند که کنترل ذهنی آیفون و آیپد و محصولات اپل را بر عهده دارد. شرکت سینکرون مشغول فعالیت روی نوعی ایمپلنت مغزی است.

کنترل ذهنی آیفون و آیپد با ایمپلنت مغزی جدید!

پژوهشگران، دستگاهی را تولید کرده‌اند که کنترل ذهنی آیفون و آیپد و محصولات اپل را بر عهده دارد. شرکت سینکرون مشغول فعالیت روی نوعی ایمپلنت مغزی است.

اپل به دلیل داشتن ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد برای افراد دارای معلولیت ، مورد توجه قرار گرفته است. همزمان با اپل، شرکت‌های دیگری نیز برای ارائه خدمات برای افراد معلول فعالیت می‌‌کنند و با ارائه راهکارهای جدید در تلاش هستند که این افراد نیز از آیفون یا آیپد استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: ناشنوایان با این عینک واقعیت افزوده می‌توانند مکالمه‌ها را بخوانند!

کنترل ذهنی آیفون و آیپد

طبق گزارش 9to5Mac، شرکت آمریکایی در نیویورک، موسوم به سینکرون (Synchron)، بر روی نوعی ایمپلنت مغز- کامپیوتر کار می‌کنند تا کاربران بتوانند از طریق مغز خود، آیفون یا آیپد را کنترل نمایند.

سینکرون اکنون دارای ۶ بیمار است که از دستگاه سینکرون سوئیچ استفاده می‌کنند. حسگرهای دستگاه نامبرده، از طریق عمل جراحی در مغز بیمار کاشته شدند.

سینکرون به عنوان اولین شرکت دنیا شناخته می‎شود که با تاییدیه رسمی از سوی سازمان غذا و داروی ایالات متحده، آزمایش‌های بالینی را روی ایمپلنت مغز- کامپیوتر انجام می‌دهند.

بنیان‌گذار و مدیر عامل سینکرون، تام اکسلی، در این مورد توضیحات خود را بیان می‌کند:

مجموعه حسگرهایی تحت عنوان استنترود که به وسیله سینکرون تولید شده‌اند، از طریق رگ خونی وارد مغز می‌شود. این حسگرها به وسیله دستگاه سینکرون سوئیچ که بر روی قفسه سینه بیمار قرار گرفته است، کنترل می‌شود.

طبق گفته اکسلی، وارد کردن حسگرهای استنترود به داخل مغز، یک روش پیش ‌پا‌افتاده است که این مورد برای استراتژی تجاری سینکرون، یک نکته کلیدی به حساب می‌آید. به طور معمول، وارد کردن مستقیم دستگاه در مغز به جراحی مغز و اعصاب نیازمند است که امروزه در جهان با کمبود متخصصان مغز و اعصاب مواجه هستیم.

در حال حاضر فردی که از طریق سینکرون سوئیچ، از دستگاه های اپل استفاده می‎کند، رادنی گاتهم نام دارد. این شخص، فروشنده بازنشسته نرم افزار در استرالیا بوده که قبلا در بیمارستان ملبورن تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

مشکل این شخص، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک است که بیشتر تحت عنوان بیماری ALS یا لو گهریگ نامیده می‌شود. در این بیماری، ماهیچه‌ها رفته رفته ضعیف شده و در نهایت فرد به فلج عمومی مبتلا می‌شود.

کنترل ذهنی آیفون و آیپد با ایمپلنت مغزی جدید!

کاربرد آیپد برای رادنی گاتهم، برقراری ارتباط است. سینکرون سوئیچ با خواندن افکار گاتهم، کارهای مختلفی را در آیپد انجام می‌دهد. کارشناسان سینکرون می‌گویند: « وقتی او به کوبیدن پایش به زمین فکر می‌کند، آیپد این فکر را به عنوان ضربه انگشت روی نمایشگر ثبت می‌کند»

تحقیقاتی که سینکرون انجام داده است، مراحل اولیه را طی می‌کنند، ولی به گفته تحلیل‌گران، این شرکت توانسته است در حوزه فعالیتش تا حد زیادی با رقبا فاصله داشته باشد.

طبق اطلاعات به دست آمده، اپل به گروهی از پژوهشگران دانشگاه کارنگی ملوان آمریکا، بودجه‌ای اختصاص داده است که بر روی فناوری مشابهی کار کنند.

افرادی که در اثر بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، قدرت تکلم خود را از دست داده‌اند، می‌توانند به وسیله بعضی از برنامه‌ها در آیپد، با دیگران ارتباط برقرار کنند. در این خصوص برنامه‌ای به نام vocable، از طریق پایش حرکات سر، تایپ کردن را ممکن می‌سازد.

علاوه بر این، برنامه‌ای تحت عنوان TD pilot، از طریق پایش حرکات چشم، امکانات مشابه را ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد کنترل ذهنی آیفون و آیپد چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو