همه چیز درباره اتصال به استارلینک

همه چیز درباره اتصال به استارلینک


منبع: آرگا

24

1401/8/14

15:07


با وجود قدمت کم اینترنت ماهواره ای در بازارهای جهانی ولی با استقبال زیادی روبرو شده است. اتصال به استارلینک از موضوعات به روزی است که برخی افراد به دنبال برقراری و نصب آن می باشند.

اینترنت ماهواره ای استارلینک سرویسی است که ایلان ماسک می خواهد آن را تا حد ممکن در اختیار همه جمعیت دنیا قرار دهد. این مطلب به نصب و اتصال به استارلینک می پردازد.

آموزش نصب و اتصال به استارلینک

هر چند قدمت اینترنت ماهواره ای استارلینک در بازار جهانی نسبتا کوتاه است و همچنین فقط بعضی کشورها به آن دسترسی دارند، ولی در همین مدت نیز با استقبال زیادی روبرو شده است و مدیر عامل اسپیس ایکس، ایلان ماسک به دنبال اعتراضات و اختشاشات رخ داده شده در شهریورماه ۱۴۰۱ جمهوری اسلامی ایران، طی یک اقدام بی سابقه و مداخله جویانه مدعی است که می خواهد اینترنت استارلینک را در ایران نیز فعال نماید و اتصال به آن را بر قرار سازد.

اینترنت استارلینک

اینترنت ماهواره ای استارلینک سرویس اینترنتی است که مالک شرکت هوا فضای اسپیس ایکس، ایلان ماسک می خواهد آن را تا حد ممکن در اختیار تمام جمعیت دنیا قرار دهد. این پروژه توسط شرکت اسپیس در حال اجرا بوده و در پایان سال ۲۰۲۰ با سرمایه گذاری بزرگی از سوی کمیسیون فدرال تجارت شروع به کار نمود و روند پیشرفت آن در سال ۲۰۲۱ تسریع یافت.

هم اکنون تعداد ماهواره های استارلینک به بیشتر از دو هزار ماهواره رسیده که در حال حاضر ده هزار نفر برای استفاده از آن تقاضا کرده اند. در حالی که پیش فروش اینترنت ماهواره ای همچنان ادامه داشته، اسپیس ایکس نسل دوم دیش اینترنت ماهواره ای اش را هم ارائه کرده و حتی ممکن است بهره گیری از اینترنت ماهواره ای اش را برای مسافران هواپیماهای مسافربری هم امکان پذیر نماید.

هنوز مشخص نیست که اینترنت ماهواره ای استارلینک تا چه گستره ای را پوشش خواهد داد، ولی ایلان ماسک در مصاحبه ای اعلام نموده این اینترنت در آینده در همه نقاط دنیا به جز قطب شمال و قطب جنوب در دسترس خواهد بود. البته استفاده از سرویس استارلینک در مناطقی قابل استفاده است که منع قانونی در آن ها وجود نداشته باشد.

شایان ذکر است اجرای آزمایشی اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک از ماه اکتبر سال جاری میلادی به پایان رسیده و بعد از آن قرار است به صورت رسمی عملیاتی گردد. این اینترنت در حال حاضر در کشورهای بسیاری سرویس ارائه می دهد و با فعال سازی آن در جنوبگان، مطابق ادعای سازنده اکنون در ۷ قاره در اختیار کاربران قرار داشته اگر چه با وجود این ادعا بعضی منابع اعلام می دارند که این کار احتمالا تا پایان سال جاری عملی شده و در هر قاره چندین کشور به آن دسترسی می یابند.

به طور کلی استارلینک، پروژه اسپیس ایکس بوده همان شرکتی که سالانه راکت های زیادی را به فضا روانه می کند که حامل ماهواره ها و کپسول فضانوردی می باشند. این سرویس شامل هزاران ماهواره بوده که یک صورت فلکی در مدار زمین تشکیل داده و اینترنت را به زمین ارسال می کنند. البته برای دریافت آن روی زمین به تجهیزات خاصی نیاز است.

روش اتصال به اینترنت ماهواره ای استارلینک

پیش از شروع باید اشاره نمود که استفاده از این اینترنت به تجهیزات خاصی نیاز داشته و باید کیت مربوط به آن خریداری شود. این کیت شامل دیش و گیرنده بوده که در گذشته با قیمت ۴۹۹ دلار به فروش می رسید. بعد از تهیه کیت، کاربر باید سرویس استارلینک را خریداری نماید. که هزینه آن برای هر ماه ۱۱۰ دلار است.

حتی اگر هزینه بالای استارلینک برای کاربران ایرانی چشم پوشی شود، باز هم برخی تحریم های مالی امکان خرید این سرویس توسط ایران را غیر ممکن می سازد ولی این امکان هست که سرویس مذکور به طور رایگان در اختیار کاربران قرار گیرد. در نهایت باید همه شرایط مهیا شود تا بتوان از این سرویس استفاده کرد.  در ادامه برای اتصال به اینترنت استارلینک مراحل زیر را طی کنید:

شایان ذکر است کیت اسپیس ایکس به صورت مرتب روی هم قرار داده شده و در جعبه متصل شده و آماده اتصال به برق و همسویی با ماهواره در مدار می باشد. این کیبت در ۵ مرحله ساده قابل راه اندازی خواهد بود.

۱. ابتدا باید فضای بازی پیدا کنید. برای این که استارلینک بهترین سرعت را عرضه نماید، دیش آن به فضای آزاد و بدون مانع برای دسترسی به آسمان نیاز دارد. یعنی باید حدود صد درجه زاویه دید مستقیم با آسمان صاف داشته تا به راحتی به ماهواره ها وصل گردد.

۲. در ادامه جعبه کیت دیش و تجهیزات استارلینک را باز نموده و آن را راه اندازی نمایید. بر عکس نسل قبلی دیش ها که دارای طراحی دایره ای شکل بودند، نسل جدید آن ها یک ترمینال ۴ گوش است. دیشی که وزن کمی داشته و توسط آن می توان اینترنت را دریافت کرد.

داخل جعبه دستورالعمل نصب و راه اندازی دیش قرار دارد. مطابق دستورالعمل آن پیش رفته و در نهایت دیش را در موقعیتی بگذارید که برای آن در نظر دارید. دیش را می توان روی سقف و حتی زمین تعبیه کرد ولی تا حد ممکن نباید مانعی بالای آن باشد. وقتی دستورالعمل را خارج کنید و مورد بررسی قرار دهید متوجه می شوید که استارلینک با سه پایه در بالای دیش کنار روتر و کابل مشکی ضخیم ۱۰۰ فوتی قرار گرفته است.

۳. در این مرحله کیت را آماده کنید به این صورت که سه پایه را روی زمین قرار داده و میله دیش را روی سه پایه وصل کنید. روتر هم قبلا به ترمینال و کابل اتصال یافته است. اگر می خواهید استارلینک به صورت محکم به سقف یا تیر متصل شود، می توانید پایپ آداپتور خریداری نمایید. در واقع راه اندازی استارلینک کار ساده ای بوده زیرا همه چیز از قبل اتصال یافته و آماده به کار است.

۴. حالا کابل را به برق یا منبع تغذیه وصل کرده تا استارلینک روشن شده و راه اندازی گردد و شروع به کار نماید. دو چراغ روی آداپتور روشن شده و در ادامه دیش به طرف بالا حرکت می کند.

۵. در این مرحله باید برنامه استارلینک را دانلود نمایید. برای این کار به اپ استور گوشی هوشمند رفته و آن را دانلود نمایید. سپس روی گزینه شروع تنظیمات کلیک کرده و در ادامه اپ درباره نصب بودن کیت سوال می کند. سپس تنظیمات وای فای را باز کرده و به شبکه استارلینک متصل گردید.

بعد به کمک نام و رمز عبور در برنامه، وای فای خود را تنظیم نموده و بعد با استفاده از تنظیمات وای فای گوشی، به آن اتصال یابید. دوباره به برنامه بازگشته و از اتصال ترمینال به ماهواره ها مطمئن شوید. در ادامه دیش طوری تنظیم می شود که با یکی از هزاران ماهواره استارلینک در مدار، همسو شده و ارتباط برقرار کند. این عمل ممکن است چند دقیقه به طول انجامد.

قابلیت اتصال اینترنت ماهواره ای آیفون ۱۴

مدتی قبل شرکت اپل از گوشی خانواده آیفون ۱۴ رونمایی نمود. اکثرا قابلیت اتصال ماهواره ای این گوشی را برگ برنده آن نسبت به آیفون های قبلی و رقبای اندرویدی می دانند و اپل نیز در مراسم رونمایی بسیار روی این قابلیت مانور دارد. با توجه به این تبلیغات وسیع احتمالا کاربران تصور می کنند که با آیفون ۱۴ می توان به اینترنت ماهواره ای مانند استارلینک وصل شد ولی حقیقت این گونه نیست.

اتصال ماهواره ای در آیفون ۱۴ در حقیقت یک پیام اضطراری بوده که می تواند در موقعیت های خطرناک جان افراد را نجات دهد. به طور مثال فرض کنید در موقعیت خطرناکی مانند کوه یا جنگل گرفتار شده اید و گوشی موبایل شما نیز آنتن ندارد. در این وضعیت می توانید با آیفون ۱۴ به یک ماهواره متصل شده و با ارسال یک پیغام اضطراری درخواست کمک نمایید.

این درخواست شما به همراه موقعیت مکانی تان به مراکز مربوطه ارسال شده یا ممکن است این درخواست به مرکز اپل فرستاده و آن ها درخواست کمک شما را به امدادگران انتقال دهند. به طور کلی در حال حاضر اتصال به اینترنت ماهواره ای به تجهیزات خاصی نیاز داشته که شامل دیش برای دریافت سیگنال ها از سوی ماهواره موجود در فضا و همچنین یک گیرنده است.

کاربران همانطور که اشاره شد باید برای خرید سخت افزار اینترنت استارلینک حدود ۵۹۹ دلار هزینه نمایند و اشتراک ماهانه حدود ۱۱۰ دلاری هم پرداخت نمایند. در مجموع فعلا امکان دسترسی به اینترنت استارلینک توسط گوشی همراه وجود ندارد و توصیه می شود هیچ برنامه ای که به اسم اتصال استارلینک تبلیغ می شود را روی گوشی نصب نکنید. زیرا این برنامه ها بدافزار بوده و سبب ویروسی شدن گوشی شما می شوند.

در پایان از این که با این مطلب از آرگا همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی بیشتر با اینترنت ماهواره ای و نحوه اتصال تلویزیون به اینترنت روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو