باید روی نوآوری ‌های دفاع مقدس در حوزه بهداشت و درمان تمرکز شود

13

1401/8/14

17:27


معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: باید روی نوآوری ‌های دفاع مقدس در حوزه بهداشت و درمان تمرکز شود و از بطن اتفاقات آن زمان فناوری‌ های ابداع شده استخراج شود.

باید روی نوآوری ‌های دفاع مقدس در حوزه بهداشت و درمان تمرکز شود

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر یونس پناهی با بیان این مطلب، افزود: در دوران دفاع مقدس به مقتضای زمان و ابتکار افراد، اتوبوس ‌ها به صورت آمبولانس تغییر کاربری داده شده و مورد استفاده قرار گرفتند. همینطور اتوبوس ‌هایی تجهیز شدند و به صورت اتاق عمل سیّار به کار گرفته شدند.


وی اظهار کرد: امروزه شاهد هستیم تمام این ایده‌ ها مانند اتوبوس آمبولانس و اتوبوس اتاق عمل سیّار رشد و پرورش یافتند و با جریان فناوری روز تجهیزات پزشکی و داروهای جدید همراه شدند.


دکتر پناهی با بیان اینکه منظور از فناوری سلامت در دفاع مقدس، حتما ابزار نیست، عنوان کرد: بلکه هر روشی است که کمک کند در مقابل پیشرفته ترین روش ها و ابزارهای جنگی با کمترین امکانات کمترین آسیب ها و مرگ و میر را داشته باشیم.


وی با اشاره به اینکه بالغ بر 20 مرکز تحقیقاتی مرتبط با جنگ و حوادث ناشی از جنگ شناسایی شده است، گفت: تحقیقات تروما، علوم اعصاب، روان پزشکی، آسیب‌های شیمیایی، طب نظامی، سل و بیماری ‌های تنفسی همه با موضوعات دفاع مقدس و حوادث ناشی از آن مرتبط هستند و این همایش فرصت خوبی است تا این مراکز به ارائه مقالات و مستنداتشان بپردازند.


معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، یادآور شد: برگزاری همایش علم و فناوری در دفاع مقدس فرصتی است تا تمام تجربیات و دستاوردهای کسب شده در حوزه بهداشت و درمان مستند سازی شود.


دکتر پناهی گفت: بعد از مستندسازی رویدادهای دفاع مقدس شایسته است سمیناری به تولی‌گری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور برگزار شود و طی آن توانمندی ‌های کسب شده بر مبنای ابتکارات و دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس اعلام شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو