ساخت ترن هوایی: ۰ تا ۱۰۰ نکات ساخت ترن هوایی شهربازی

ساخت ترن هوایی: ۰ تا ۱۰۰ نکات ساخت ترن هوایی شهربازی


منبع: تالاب

21

1401/8/14

21:35


ساخت ترن هوایی: ۰ تا ۱۰۰ نکات ساخت ترن هوایی شهربازی

ساخت ترن هوایی نسبتاً پیچیده است. البته یک سری قاعده های مهم وجود دارد که اگر به ترتیب رعایت شود می تواند نتیجه بخش باشد. ساخت ترن شهربازی از دسته مواردی است که نیاز به مواد و متریال با کیفیت دارد مثلاً ورق آلومینیوم که برای ساخت و طراحی ترن هوایی استفاده می شود. ورق هایی که برایساخت ترن هوایی استفاده می شود می بایست از نظر انعطاف پذیری و جوش پذیری تضمین شده است. این ترن ها از نظر سبک عملکرد بسیار دقیق و اصولی اجرا شده اند.

 

مراحل اولیه ساخت ترن هوایی

به هر حال ساخت ترن هوایی نیاز به رعایت یک سری جنبه ها دارد و می بایست مانند هر پروژه ساختمانی از نظر ایمنی مورد تایید قرار بگیرد. به هر صورت این ترن ها از نظر ساختار به چند بخش تقسیم می شوند و هر بخش شرایط مخصوص خود را دارد.

 

نیاز است که حداکثر ایمنی و هیجان در مراحل ساخت رعایت شود و جنبه های مختلف ساخت نیز بررسی شود. طراحی ترن شهربازی به طور کلی نیاز به بررسی 4 آیتم مهم دارد. اولین موضوع مربوط به سرنشین است.

 

در روند ساخت باید مشخص شود که سرنشینان چه کسانی هستند. یعنی باید بررسی شود که سواری برای هر یک به چه صورت دنبال می شود. بگذارید موضوع را به شکل دیگری دنبال کنیم. فرض کنید که قرار است سرنشین ترن هوایی مورد نظر کودکان باشند. در این صورت نیاز است که سواری بر روی منطقه ای ملایم صورت بگیرد.

 

از سوی دیگر اگر قرار باشد که سرنشینان بزرگسالان باشند قطعاً سرعت شدید و ارتفاع زیاد بسیار مهم است. رده سنی کسانی که قصد دارند از این وسیله بازی استفاده کنند می تواند بخش مهمی از هزینه ها را مشخص کند. نوع آلومینیومی که برای برخی از ترن های هوایی اجرا می شود به نسبت ترن های دیگر متفاوت هستند. این موارد، خود بخش مهمی از ساخت ترن هوایی محسوب می شود و می بایست ارزیابی شود.

 

ساخت ترن هوایی: ۰ تا ۱۰۰ نکات ساخت ترن هوایی شهربازی

سه معیار مهم در ساخت ترن هوایی

سه پارامتر مهم در ساخت ترن شهربازی عبارتند از:

مواد

نوع واگن

مونتاژ یا چیدمان

 

چوب و فولاد دو ماده اصلی هستند که در ساخت ترن هوایی فولادی مورد استفاده قرار می گیرند. این روزها از استفاده از متریال آلومینیوم سبب می شود که قابلیت انعطاف پذیری ترن ها بیشتر باشد و در نهایت موقعیت اجرایی بهتری داشته باشد.

 

سواری روان تر وابسته به نوع مواد اولیه سنجیده می شود. هرچه سطح انعطاف پذیری بیشتر باشد در نهایت شرایط بهتر خواهد بود چون می تواند روان تر اجرا شود و هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت. در هر صورت بدانید که ترن های هوایی می بایست بر اساس نوع اجرا دسته بندی شوند و متریالی که استفاده می شود باید سبب انعطاف پذیری بیشتر در ساخت ترن ها شود.

 

ترن های هوایی گاه وارونه حرکت می کنند. حرکت وارونه خود بخشی از مشکلات مربوط به ترن هوایی محسوب می شود بنابراین بسیار مهم است که این مشکلات سریعاً برطرف شود.

 

نوع واگن ترن هوایی از دیگر مواردی است که باید بررسی کنید. درواقع دومین پارامتر در ساخت ترن هوایی مربوط به نوع واگن است. در یک بررسی جالب مشخص شده است که در حدود 18 نوع مختلف ترن هوایی وجود دارد که هر یک دارای سیستم اجرایی مخصوص به خود هستند.

 

نوع واگنی که برای ساخت ترن شهربازی استاندارد اجرا می شود باید به صورتی باشد که بتواند معادلات معکوس را پوشش دهد. البته که واگن ها از نظر سبک اجرایی و مدل متفاوت ارزیابی می شوند و هر یک مشخصات مربوط به خود را دارند. واگن ها از نظر سبک اجرایی به چند دسته تقسیم می شوند و طراح باید بر اساس موقعیت سرنشینان واگن مناسب را انتخاب نماید. چیدمان پارامتر سوم از مراحل ساخت محسوب می شود که در ادامه در مورد آن صحبت می کنیم.

 

ساخت ترن هوایی با چیدمان استاندارد

موضوع مهم دیگر درخصوص ساخت ترن هوایی مربوط به طرح مسیر ترن هوایی است. طرح مسیر ترن هوایی سبب می شود که کل مسیر تحت تاثیر قرار بگیرد. طرح های مختلفی برای یک مسیر ترن هوایی اجرا می شود در این میان نیاز است که حلقه های دنباله ای که روی مارپیچ ها مورد استفاده قرار می گیرند به صورت یک چرخ اجرا شوند. ساخت و طراحی ترن هوایی با چیدمان استاندارد از مواردی است که قطعاً نیاز به مهندسی بالایی دارد و در نهایت می تواند بهترین نتیجه را فراهم سازد. برخی از ترن های هوایی دارای موقعیت اجرایی چند بخشی هستند که خود مساله ساز بوده و سبب می شود که اجرا با مشکل روبرو شود.

 

ساخت ترن هوایی: ۰ تا ۱۰۰ نکات ساخت ترن هوایی شهربازی

در صورتی که نیاز به اضافه کردن تپه یا حلقه های خاص به ترن هوایی باشد قطعاً ورق آلومینیوم که استفاده می شود باید از هر نظر مورد تایید قرار بگیرد. به هر حال ترن های هوایی که در شهربازی ها استفاده می شود نیاز به تپه های غول پیکر و یا یک سری حلقه های بزرگ دارند. همینطور نیاز است مراحل ساخت و طراحی به شکلی دنبال شود که بتواند پیچ های تند را نیز پشت سر بگذارد. این جنبه ها سبب می شود که نوع ترن شهربازی متفاوت از سایر دستگاه های مشابه باشد. انرژی جنبشی که برای حرکت ترن هوایی استفاده می شود نیز بخش مهمی از اجرای ترن ها خواهد بود. به طور کلی سرعت و نیروی ترن در حرکت می تواند تاثیر گذار باشد.

 

حلقه های کلوسوید از شعاع انحنا کوچکتر هستند و در بخش بالایی استفاده می شوند. این روند سبب می شود که در پیچ های تند و معکوس سرعت ترن کاهش یابد. دقت کنید که این حلقه ها از نظر سبک اجرایی بسیار خاص هستند و ساختار مخصوص به خود دارند.

 

بالابرهای مورد استفاده برای ساخت ترن هوایی

بالابرهای زنجیری و فنری برای ساخت ترن هوایی دو مورد اصلی هستند که باید به درستی اجرا شوند. دقت کنی که این ترن ها از نظر سبک اجرایی به چند دسته تقسیم می شوند. اگر از بالابر زنجیری ترن هوایی استفاده شود شرایطی ایجاد می شود تا حرکت ترن برای بالا رفتن از تپه بلند به خوبی صورت بگیرد. این سبک از بالابرها شبیه به زنجیر دوچرخه کار می کنند. البته این بالابرها مشابه با نوار نقاله بلند هستند که بخش مهمی از اجرا محسوب می شود. این بالابرها به صورتی طراحی می شوند که صدای ایجاد شده در زمان بالا رفتن از یک تپه را فراهم می سازند.

 

ساخت ترن هوایی: ۰ تا ۱۰۰ نکات ساخت ترن هوایی شهربازی

 

سبک دیگر از بالابرها وجود دارند که از غلتک های جدیدتر در آنها استفاده شده است. این بالابرها معمولاً در سواری های جدیدتر با محدودیت فضا یا ارتفاع اجرا می شوند. از انرژی و هوای فشرده مخصوص نیز برای اجرای این مدل از ترن ها استفاده می شود. 6 نوع سیستم راه اندازی وجود دارد که سبب می شود بتوانید با این سیستم ها آشنا شوید. در واقع اینکه ترن هوایی به چه صورت ساخته می شود وابسته به نوع بالابر فنری است. دقت کنید که این بالابرها از نظر موقعیت اجرایی متفاوت هستند.

 

سیستم الکترومغناطیسی و پرتاب هیدرولیک

ایجاد سیستم های الکترومغناطیسی به واسطه آهن رباهای قوی صورت می گیرد. این اهن رباها می توانند به واسطه مقدار زیادی از برق اجرا و راه اندازی شوند. در این آهن رباها دو سبک سیستم الکترومغناطیسی وجود دارد. گاه نیاز است که در ساخت ترن هوایی از موتورهای القایی خطی استفاده می شود. این موتورها نسبتاً قدیمی هستند یعنی میزان پیچیدگی کمتری دارند. موتورهای سنکرون خطی معمولاً جدیدتر هستند و کارآمدتر عمل می کنند.

 

دقت کنید که این سیستم ها از نظر نوع پیچیدگی شرایط خاص خود را دارند. در هر صورت نوع موتور به کار رفته در ترن های هوایی چه به صورت القایی خطی و چه به شکل سنکرون خطی می بایست از نظر استانداردسازی تضمین شده باشند.

 

سیستم دیگری با عنوان سیستم های پرتاب هیدرولیک برای ساخت ترن هوایی وجود دارد. این سیستم ها شامل چند پمپ مخصوص هستند که در داخل پمپ ها از مایع هیدرولیک و ازت استفاده شده است. این پمپ ها دارای چندین کابل پرتاب هستند و همینطور یک موتور مخصوص برای آنها در نظر گرفته شده است. سیستم های پرتاب هیدرولیک شامل چندین پمپ پر از مایع هیدرولیک به همراه ازت هستند. همینطور از چندین کابل پرتاب و یک موتور مخصوص در این سیستم ها استفاده شده است. این سیستم ها برای حرکت ترن به سمت جلو اجرا می شوند و ساختار ویژه ای دارند.

 

ساخت ترن هوایی: ۰ تا ۱۰۰ نکات ساخت ترن هوایی شهربازی

آیا از روند کار سیستم پنوماتیک اطلاع دارید؟

روند کار سیستم پنوماتیک مانند هیدرولیک در نظر گرفته شده است. اما تفاوتی که در این راستا وجود دارد این است که از هوا به جای مایع در داخل آن استفاده می شود. سیستم های هیدرولیک نسبتاً ساده تر هستند اما از نظر قدرت کمتر هستند. اما شتاب آنها با سازگاری بالاتری همراه است. سیستم های چرخ دنده شامل یک چرخ دنده بزرگ است که به کابل ها وصل شده اند این سیستم ها برای اجرای سریع قطار استفاده می شود. یعنی با چرخش سریع خود سبب می شود که راه اندازی قطار با سرعت بالاتری صورت بگیرد. دقت کنید که این سیستم ها از نظر ساختار به چند بخش تقسیم شده اند و هر یک دارای موقعیت مخصوص به خود هستند.

 

سیستم های پرتاب را جدی بگیرید!

شاید سیستم پرتاب یا انداختن یک وزنه یا سیم پیچ از بخش هایی باشد که کمتر کسی به آن توجه ماید اما به طور کلی بسیار پر اهمیت است. ترن های هوایی معمولاً بسیار بلند نیستند در واقع 60 مایل در ساعت حرکت می کنند. این روند سبب می شود که هیجان زیادی به سرنشینان انتقال یابد. در واقع قدرت این سیستم در ساخت ترن هوایی تاثیر زیادی می گذارد. موضوع دیگر مربوط به چرخ های اصطکاکی است. چرخ های اصطکاکی شامل چرخ موتور هستن که سبب می شوند تا سرعت قطارها حفظ شوند.

 

سیستم ترمز چطور اجرا می شود؟

سیستم ترمز برای ترن هوایی بسیار مهم است. یک ترن هوایی معمولاً از سیستم ترمز استفاده می کند تا سرعت مورد نظر را متوقف سازد. سیستم ترمزی که برای ساخت ترن هوایی در نظر گرفته می شود شامل ترمزهای تریم و ترمزهای بلوکی است. ترمزهای تریم سبب می شوند که سرعت قطار ها کندتر شوند. ترمزهای بلوکی سبب می شوند که قطارها کاملاً از حرکت متوقف شوند. البته نوع ترن هوایی برای سیستم ترمز بسیار پر اهمیت است. نوع سیستم بالابر و ترمز برای سوار شدن استفاده می شود. دقت کنید که ترن هوایی بر اساس موقعیت اجرایی که دارد دسته بندی می شود. البته که استفاده از متریال های خاص در این راستا می تواند بخش مهمی از اجرا باشد.

 

اصول طراحی ترن هوایی مدرن

زمانی که همه انتخاب ها در مرحله طراحی به درستی صورت گرفت نوبت به تست است. شبیه سازی می بایست به واسطه نرم افزارهای کامپیوتری تخصصی صورت بگیرد و در نهایت همه جوانب سنجیده شود. نرم افزارهای تخصصی کامپیوتری کمک می کند تا نکات ریز در طراحی نیز مشخص شود. مثلاً طراحی ویژگی های جدید برای ارزیابی امکان سنجی طرح جدید یکی از مواردی است که می بایست در ابتدای مسیر ارزیابی شود. نوع ورق آلومینیوم که در طراحی ترن هوایی به کار میرود بسیار مهم است. کیفیت ورق های زیرساخت باید در همین مرحله سنجیده شود.

 

ساخت ترن هوایی: ۰ تا ۱۰۰ نکات ساخت ترن هوایی شهربازی

 در واقع باید مشخص شود که ترن هوایی با نیروهای مختلف چه واکنشی از خود نشان می دهد. دقت کنید که ایمنی لازم در طراحی ترن هوایی بسیار پر اهمیت است. پس از اتمام طراحی ترن، نیاز است که مکان پروژه پاکسازی شود. ساخت ترن هوایی واقعی بر اساس ساختاری که دارد پشتیبانی می شود. در واقع نیاز است که ساختار به کار رفته برای ترن های هوایی بر اساس تیرچه ها ارزیابی شود. در صورتی که نمونه اولیه کار نکند به این معنی است که هنوز طراحی کامل نشده است. یعنی می بایست تشخیص داده شود که ایمنی لازم وجود دارد یا نه.

در صورتی که نمونه اولیه با موفقیت کار کند یعنی مرحله تولید آغاز شده است و پس از اتمام طراحی می بایست پاکسازی دقیقی صورت بگیرد. پیاده سازی و ساخت ترن شهربازی واقعی می بایست بر اساس تیرچه های پشتیبان اجرا شود. شیارها به طور کلی بر اساس نوع سرنشین اجرا می شوند و اثربخشی خاص خود را دارد.

 

ساختار پشتیبان ترن های هوایی

به طور کلی در ساخت ترن هوایی می بایست همه چیز از پایین به بالا نصب و اجرا شود. نیاز است که اجرای ترن از پایه آغاز شود. سوراخ ها می بایست با بیل حفر شوند. برای ایجاد یک پایه نیاز است که بتن پر شود. نیاز است که سوراخ ها با بیل حفر شوند. متریال چوب و آلومینیوم نیز برای نگهداری فرم مهم هستند. صفحات رابط که برای ترن های هوایی استفاده می شوند می توانند سیستم پشتیبان دقیقی داشته باشند. به طور کلی امکانات و شرایط استاندارد نیز برای این ساختار ارزیابی شده است.

ساخت ترن هوایی: ۰ تا ۱۰۰ نکات ساخت ترن هوایی شهربازی

 

بسته به نوع ماده ای که طراحان برای نصب ترن ها استفاده می کنند می بایست متریال اولیه در نظر گرفته شود. ترن های چوبی دیگر مورد تایید نیستند و امروزه از ورقه های فولادی و آلومینیوم در ساخت ترن ها استفاده می شود. به طور کلی این ورقه ها بر اساس ساختاری که دارند دسته بندی های مخصوصی را شامل می شوند. در بهترین شرایط می توانید ترن هوایی را بر اساس سبک اجرایی دسته بندی کند.

 

ساخت ریل و شیار

ریل و شیار در ساخت ترم هوایی مربوط به زمانی است که ساختار اصلی پشتیبانی به وضعیت نهایی رسیده باشد. در این صورت شیارها در بخش بالایی نصب می شوند. نحوه نصب این شیارها به صورتی است که می تواند بر اساس جنس ترن سنجیده شود. دقت کنید که ترن هوایی به طور کلی باید از نظر متریال ریل بهترین ها را انتخاب نماید.

 

ترن هایی که از فولاد ساخته شده اند طراحی مخصوص و منحصر به فرد خود را دارند. به طور کلی مقاطع مسیر به شکل جداگانه به محل ارسال می شود. سپس قطعات متصل می شوند. نیاز است که ساختار پشتیبانی پیچ و مهره، جوش داده شود. بخش مهمی از ایمنی ترن هوایی بر اساس سیستم اجرایی آن سنجیده می شود.

 

در سایت آهن رسان از بهترین متریال آلومینیوم برای ساخت شیارهای داخلی ترن هوایی استفاده می شود. مکانیسم ایمنی و سیستم ترمز در این ترن ها مهم است. بالابر زنجیری یا بالابر پرتاب کننده به طور کلی بخش مهمی از ساختار ترن هوایی محسوب می شوند. یک سری سنسورهای ویژه نیز برای این دستگاه اجرا شده است.

 

ساخت ترن هوایی: ۰ تا ۱۰۰ نکات ساخت ترن هوایی شهربازی

از چه نوع آهنی برای طراحی و ساخت این ترن استفاده می شود؟

برای ساخت ترن شهربازی نیاز به ورقه های آلومینیوم است. این ورقه ها در سایت آهن رسان با قیمت کاملاً استثنایی در اختیار شما قرار می گیرد. ورقه های آلومینیوم را می توانید را به صورت عمده نیز خریداری کنید. دقت کنید که این ورقه ها بر اساس موقعیتی که داند به چه دسته تقسیم می شوند. دسته اول ورقه هایی هستند که به طور کلی شامل مدل بندی های مخصوص به خود بوده و در سایز بندی های کوچک تا بزرگ عرضه می شوند.

قطار هوایی از انواع فولاد ساخته می شود. سایت اهن رسان شرایطی فراهم ساخته است تا بتوانید سبک های متفاوتی از فولاد را با قیمت مناسب و استثنایی در اختیار شما قرار دهد. در واقع نوع فولادی که برای ترن هوایی استفاده می شود متفاوت بوده و بر اساس مدل بندی های ترن نیز سنجیده می شود. پیچ و مهره از بخش های مهمی است که می بایست با قیمت مناسب خریداری شود.

 

دقت کنید که ترن های هوایی از نظر سبک عملکردی متفاوت هستند و نوع پیچ و مهره ای که برای این ترن ها استفاده می شود نیز متفاوت است. این سیستم به طور کلی بر اساس موقعیت اجرایی که دارد در نظر گرفته می شود. در سایت اهن رسان شما می توانید متریال های لازم برای طراحی ترن هوایی را با قیمت مناسب خریداری کنید.

 

 

قیمت ورق آلومینیوم

تعرفه ای که برای قیمت ورق آلومینیوم در نظر گرفته می شود معمولاً متفاوت از سایر بخش ها است. دقت کنید که ورق های آلومینیوم به طور کلی در سه سبک عرضه می شوند. در سایت قیمت روز این محصول قید شده است. ساخت ترن هوایی و همینطور بدنه هواپیما می بایست به واسطه ورق های آلومینیومی صورت بگیرد. این ورقه ها بر اساس سبک و مدل اجرایی ارزیابی می شود. ورق های آلومینیومی هر یک شامل سبک اجرایی مخصوصی هستند. تفاوت قیمت برای مقاطع آلومینیوم نیز به دلیل کیفیت و ساختار اجرایی آنها است. البته که این ورقه ها بر اساس ساختار به چند دسته تقسیم می شوند. شما می بایست در خرید خود بهترین گزینه را در نظر بگیرید. ورقه های آلومینیومی را می توانید با قیمت کاملاً مناسب و بر اساس کیفیت محصول خریداری کنید.

ساخت ترن هوایی: ۰ تا ۱۰۰ نکات ساخت ترن هوایی شهربازی

 

استفاده از ورق های مرغوب آهن آلات!

ورق آلومینیوم از صفحات آلیاژی پرکاربرد محسوب می شود که در ساخت ترن هوایی بسیار مناسب است. این فلز به نوبه خود مقاومت بالایی داشته و در سایت آهن رسان سعی شده تا مدل های مختلف محصول ارائه شود. آلیاژ آلومینیومی که برای این ورق استفاده شده است گرید بندی خاصی دارد. به طور کلی مشخص است که خاصیت فیزیکی و مکانیکی خاصی نیز برای این ورق ها دیده می شود. آلیاژ آلومینیوم سری های 1000، 2000، 3000، الی 8000 دارند.

 

 نوع آلیاژی که برای این ورق استفاده می شود در صنایع غذایی مختلف و بسته بندی های مواد غذایی نیز کاربرد دارد. استحکام و مقاومت این ورق ها به صورتی است که شکل پذیری مناسبی داشته و سبب می شود که قابلیت ریسندگی خوبی داشته باشند. رسانایی حرارتی برای ورق های آلومینیومی از مواردی است که برای این صفحات در نظر گرفته می شود.

 

رسانایی حرارتی و الکتریکی که برای ورق آلومینیوم استفاده می شود متفاوت خواهد بود. آلیاژهایی که برای این محصول استفاده می شود به طور کلی بر اساس سیستم اجرایی مختلف سنجیده می شود. رنگ آمیزی نیز برای ورق های آلومینیومی وجود دارد که سبب می شود تطبیق پذیری به بهترین نحو انجام شود. رسانایی های حرارتی در این زمینه ارزیابی شده است.

 

برخی از ورق ها تطبیق پذیری و جوش پذیری بالایی دارند که روی قیمت نهایی محصول تاثیرگذار است. به طور کلی ورق های آلومینیومی از نظر جوش پذیری می توانند شرایط خوبی داشته باشند و این موضوع را در زمان خرید بررسی کنید. دقت کنید که به طور کلی ترن های هوایی می توانند از نظر نوع ساختار متفاوت سنجیده شوند. در بررسی ترن های هوایی دو موضوع را مدنظر قرار دهید. موضوع اول نوع متریالی است که استفاده می شود و مورد بعدی فروشگاهی که متریال از آن تهیه شده است.

 

 منبع: آهن رسان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو