چه عواملی موجب زرد شدن برگ آگلونما می شوند؟

چه عواملی موجب زرد شدن برگ آگلونما می شوند؟


منبع: آرگا

25

1401/8/15

00:13


گیاه اگلونما نیز مانند هر گیاه در طول روند رشد خود دچار مشکلاتی خواهد شد که از شایع ترین آن ها می توان به زرد شدن برگ آگلونما اشاره کرد که در این مطلب سعی داریم شما را با دلایل و همچنین اصول رفع این مشکل آشنا نماییم.

به طور کلی یکی از گلهای آپارتمانی که روش های نگهداری آسانی دارد گیاه آگلونما می باشد. البته به همان نسبت پیدا کردن دلیل مشکلات و بیماری های آن مانند پیدا کردن علت زرد شدن برگ آگلونما و لوله شدن آن ها کمی سخت خواهد بود.

علت های زرد شدن برگ آگلونما

بهتر است بدانید گیاه آگلونما که گاهی با نام گیاه همیشه سبز چینی نیز شناخته می شود یک گیاه گل دار به شمار می آید که بومی مناطق گرمسیری آسیا خواهد بود. شما با دانستن محل اصلی زندگی این گیاه می توانید اطلاعات مهمی را در نگهداری و فراهم کردن شرایط مناسب برای زندگی این گیاه به دست بیاورید. این گیاه با زیبایی خاص خود و نیاز به مراقبت کم گزینه خوبی برای باغبان های حرفه ای و تازه کار خواهد بود. البته با وجود نیاز به مراقبت کمی که این گیاه دارد، دلایل مختلفی می توانند موجب زرد شدن برگ های آن شده و آگلونما را از جلوه بیندازد.

دلایل زرد شدن برگ آگلونما

اگر در فضای خانه تان یک آگلونمای زیبا دارید احتمالا با زرد شدن یا قهوه ای شدن برگ های زیبای آگلونمای خود مواجه شده اید. در این مواقع باید بدانید که این مسئله به خاطر عوامل محیطی رخ می دهد و شما می توانید با اصلاح موارد مختلف از وقوع این مسئله جلوگیری کرده یا مانع گسترش آن شوید تا گیاه تان بتواند سلامت خود را مجددا به دست بیاورد.

در ادامه سعی کرده ایم تا شایع ترین علل زرد شدن برگ های آگلونما را به صورت کامل شرح دهیم:

آبیاری نامناسب

به صراحت می توان گفت که گیاه آگلونما نسبت به آبیاری بسیار حساس است و یکی از معمول ترین دلایل زرد شدن برگ های آگلونما را می توان میزان نامناسب رطوبت خاک دانست. آگلونما برای رشد نیاز به خاکی دارد که مرطوب باشد و بیش از حد خیس یا خشک نباشد.

آبیاری بیش از حد موجب خیس شدن خاک و به طبع آن عدم گردش هوا در اطراف ریشه می شود و در نتیجه ریشه های گیاه را می پوساند. زمان مناسب آبیاری گیاه وقتی است که چند سانتی متر بالایی خاک به خوبی خشک شده باشد. در طول فصل زمستان بایستی مقدار آبیاری را کاهش دهید و اجازه دهید سطح خاک خشک تر شود. از سوی دیگر کم آبی به گیاه صدمه سنگینی وارد می کند و موجب تضعیف ریشه ها می شود.

نشانه های زرد شدن برگ گیاه

در نتیجه گیاه  قادر به تامین انرژی لازم را برای رشد برگ ها نیست به گونه ای که کمبود آب موجب می شود گیاه شروع به انجام کاری کند که به آن بازیابی انرژی می گویند. در این مواقع گیاه که با کمبود انرژی مواجه شده و شروع به قطع تامین انرژی برای برگ های پایینی می کند تا بتواند تمرکز خود را روی برگ های بالایی و نزدیک به نور قرار دهد در نتیجه گیاه از سمت پایین شروع به زرد شدن خواهد کرد.

توجه داشته باشید که خیس بودن بیش از حد خاک بستر آگلونما محیطی ایده آل برای رویش قارچ ها و باکتری های مضر خواهد بود. از انجایی که این اتفاق درون خاک رخ می دهد ممکن است به راحتی قابل تشخیص نباشد و زمانی متوجه مشکل در ریشه ها شوید که برگ های گیاه زرد و پژمرده شده اند.

نور ناکافی

گیاه آگلونما برای رشد نیاز به محیطی با نور متوسط اما غیر مستقیم دارد. در صورتی که این گیاه در طولانی مدت در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد دچار سوختگی شده و برگ هایش زرد می شوند. همچنین نور بیش از حد موجب افزایش سرعت تبخیر آب و مواد مغذی از برگ ها می شود و گیاه فرصت لازم برای جذب انرژی لازم را نخواهد داشت در نتیجه گیاه با کمبود انرژی مواجه شده و برگ های آن زرد و پژمرده خواهند شد.

توجه داشته باشید برای اینکه آگلونما نور مناسبی را دریافت نماید بایستی آن را در محیط سایه قرار دهید و اجازه ندهید تا آفتاب مستقیم به آن بتابد. از این نکته غافل نشوید که نوع سبز آگلونما می تواند سایه بیشتری را نسبت به انواع دیگر آن تحمل نماید.

تاثیر نور بر زردی برگ های گیاه

در مقابل نور زیاد، نور کم قرار می گیرد که می تواند از دیگر دلایل زرد شدن برگ های آگلونما باشد. در این شرایط گیه اقدام به هرس کردن خود می کند زیرا منابع انرژی آن کم شده و برای صرفه جویی در مصرف انرژی برگ هایی پایینی خود را زرد می کند و باعث ریزش ان ها می شود تا برگ های بالایی بتوانند با وجود کمبود انرژی به خود زندگی ادامه دهند.

لازم به ذکر است که آگلونما می تواند خود را به خوبی با شرایط کم نور سازگار کند اما درشرایط نور بیش از حد قادر به این کار نیست و این مسئله موجب آسیب دیدن آن می شود.

تاثیر چرخه طبیعی

گیاه اگلونما نیز مانند هر موجود زنده دیگری چرخه زندگی خود را دارد و در طول زمان رشد می کند و پیر می شود. گیاه در طول این چرخه مجبور است برگ های پیر و قدیمی اش را از دست بدهد تا راه را برای برگ های جوان تر و تازه نفس باز کند.

معمولا زرد شدن برگ ها رد این چرخه طبیعی از برگ های پایینی تر که قدیمی هستند آغاز می شود و با ریزش آن ها راه برای به دنیا آمدن برگ های جوان باز می شود. زمانی که برگ پیری به پایان زندگی خود می رسد و از گیاه جدا می شود در محل زخم ایجاد شده ساقه جدیدی رشد می کند تا برگ های جدید از آن رشد کنند.

مشکلات اصلی گیاه آگلونما

دمای نامناسب محیط

بهتر است بدانید که دمای کم و هوای سرد محیط کشت می تواند به گیاه آگلونما آسیب برساند و از دلایل اصلی پژمردگی و زرد شدن برگ های آگلونما باشد. از آنجایی که این گیاه بومی مناطق گرمسیری است بنابراین نمی تواند یخبندان یا دمای کمتر از منفی ۱۲ درجه سانتی گراد را تحمل کند.

شادی اگلونما بتواند مدت کوتاهی در دمای کمتر از منفی ۱۲ درجه زندگی کند اما برای رشد و سلامت خود نیاز به محیطی دارد که دمایی بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد داشته باشد.

تغذیه بیش از حد

اگلونما را می توان گیاهی دانست که بدون کود نیز گل می دهد اما با این حال اغلب پرورش دهندگان به آن کود می دهند تا ترکیبی متوازن از پتاسیم، فسفر و نیتروژن برای گیاه تامین شده و موجب تقویت آن شود. در این روند اگر افراط در کار نباشد گیاه دچار مشکل نمی شود اما در غیر اینصورت کوددهی دلیلی بر زرد شدن برگ های آگلونما خواهد شد.

معمولا کوددهی بیش از حد می تواند موجب تشکیل نمک درون خاک شود و ریشه های آن را از بین ببرد. معمولا این ساختار موجب می شود تا ریشه گیاه نتواند عملکرد خود را به خوبی انجام دهد و در نتیجه نیاز های گیاه تامین نمی شود و برگ های آن زرد یا قهوه ای رنگ خواهند شد.

عوارض تغذیه بیش از حد گیاه اگلونما

تاثیر کیفیت آب

در واقع کیفیت آب تاثیر مستقیمی روی سلامت گیاهان دارد به گونه ای که آب بی کیفیت می تواند موحب زردی برگ های آگلونما شود. در رابطه با آبیاری گیاه بایستی دقت داشته باشید که آب شهری حاوی مواد شیمیایی بوده و می تواند موجب زردی برگ های گیاه شد.

به همین خاطر بهتر است برای آبیاری گیاهتان از آب شهر استفاده نکنید. انواع مختلف آب می توانند تاثیر مستقیمی بر روی سطح PH خاک بگذارند و خاک را قلیایی کنند که در نتیجه جذب مواد غذایی را برای آگلونما سخت تر خواهد شد.

در حالت کلی توصیه می شود برای آبدهی بستر گیاهتان از آب مقطر یا آبی استفاده کنید که حداقل یک شبانه روز استراحت کرده باشد تا مواد شیمیایی آن ته نشین شده باشد. همچنین استفاده از آب جمع شده باران نیز روش ایده آلی برای آبیاری آگلونما خواهد بود زیرا باعث می شود گیاه شما رشد سریع تر و بهتری داشته باشد.

بیماری های گیاه

در طول فرآیند پرورش گل آگلونما ممکن است با بیماری های باکتریایی یا قارچی مواجه شوید که تاثیر مستقیمی بر سلامت برگ های آن خواهد داشت. در صورتی که به این مسئله توجه نکنید ممکن است دیگر نتوانید گیاهتان را درمان کنید و در نهایت مجبور به خداحافظی با آن شوید.

بیماری های شایع گیاه آگلونما

برای مثال بیماری آتشک می تواند تاثیر مستقیم و مخربی بر روی برگ های گیاه بگذارد تا جایی که رشد گیاه را متوقف، برگ ها را زرد و ریشه ها را کاملا نرم کند. از نشانه های شایع این بیماری می توان به ایجاد لکه های آب دار بر روی برگ ها، نرم شدن ساقه و بد بو شدن ساقه های گیاه اشاره کرد.

همچنین پوسیدگی ریشه نیز یک بیماری قارچی به شمار می آید که در اثر آبیاری بیش از حد گیاه رخ می دهد و ریشه هایی که باید سفید باشند در گذر زمان تبدیل به توده ای لزج و قهوه ای یا سیاه رنگ خواهند شد که نتیجه آن زرد شدن برگ های آگلونما خواهد بود.

برای اینکه اگلونمای شما دچار بیماری نشود سعی کنید در زمان آبیاری، آب را از قسمت پایینی گیاه بریزید و اجازه ندهید برگ ها یا قسمت بالایی گیاه خیس شوند. همچنین می توانید به صورت هفتگی از قارچ کش های مخصوص استفاده کنید تا گیاه شما دچار این بیماری نشود.

آفات شایع گیاه

به صراحت می توان گفت که برخی آفات نیز می توانند موجب تغییر رنگ در برگ های آگلونما شوند که از جمله آن ها می توان به کنه، مگس های سفید، ریشک بال ها و شپشک های آردی اشاره کرد. این حشرات با چسبیدن به برگ ها و ساقه های گیاه شروع به مکیدن شیره گیاه می کنند و به مرور به آن آسیب می زنند. در این مواقع ساده ترین راه برای خلاصی از شر این آفات استفاده از صابون های آفت کش و تمیز نمودن برگ ها با کمک آن است.

چگونگی پیشگیری از زرد شدن برگ اگلونما

علاوه بر این توصیه می شود حداقل هفته ای یک مرتبه گیاهتان را بررسی کنید تا در صورت وجود نشانه ای از این حشرات اقدامات درمانی را آغاز نمایید. زیرا اگر به سرعت جلوی تکثیر این آفات را نگیرید ممکن است دیگر راهی برای بازیابی سلامت گیاه وجود نداشته باشد و در نهایت گیاهتان را از دست بدهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو