۱۸ روش خانگی برای درمان فوری سردرد

۱۸ روش خانگی برای درمان فوری سردرد


منبع: برترین ها

67

1401/8/15

06:14


سردرد عارضه‌ی آزاردهنده‌ای است که همه‌ی افراد چندین بار در طول زندگی خود دچار آن می‌شوند.

برترین‌ها: سردرد عارضه‌ی آزاردهنده‌ای است که همه‌ی افراد چندین بار در طول زندگی خود دچار آن می‌شوند. این عارضه می‌تواند در صورت شدید بودن، زندگی روزمره‌ی شما را مختل کند.

سردرد انواع مختلفی دارد و سردرد تنشی و میگرن، رایج‌ترین نوع آن هستند. میگرن یک نوع متوسط تا شدید سردرد محسوب می‌شود. سردردهای خوشه‌ای نوع دیگری از سردردها هستند که به‌صورت گروهی یا خوشه‌ای رخ می‌دهند.

۱۸ روش خانگی برای درمان فوری سردرد

داروهای مختلفی برای درمان سردرد وجود دارد؛ با این حال می‌توانید برای تسکین فوری سردرد از بعضی از روش‌‌های خانگی اثرگذار کمک بگیرید. در این مقاله از دیجی‌کالا مگ ۱۸ روش خانگی را برای درمان فوری سردرد به شما معرفی می‌کنیم. اما در ابتدا به بررسی علل سردرد می‌پردازیم. تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

علل و عوامل خطر سردرد چیست؟

ممکن است برایتان سؤال ایجاد شده باشد که چه عاملی منجر به سردرد می‌شود؟ در مجموع سردرد به دلیل ترکیبی از سیگنال‌های ارسال شده از رگ‌های خونی و عضلات سر رخ می‌دهد. علت فعال شدن این سیگنال‌ها هنوز مشخص نیست. با این حال عوامل زیر می‌توانند به‌عنوان محرک سردرد محسوب شوند.

  • بیماری‌هایی مثل عفونت‌های سینوسی، سرماخوردگی، تب یا عفونت گلو

  • استرس

  • عوامل محیطی مثل قرار گرفتن در معرض دود سیگار و تنباکو؛ همچنین مواجهه با بوی مواد شیمیایی و عطر و ادکلن

  • سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به سردرد

  • حساسیت به بعضی از مواد غذایی

  • عدم تعادل هورمونی

  • عدم تعادل ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن

روش‌های خانگی برای تسکین سردرد

درمان‌های خانگی سردرد به شرح زیر است‌.

۱. آب بنوشید

کم‌آبی بدن ممکن است منجر به سردرد شود. در حقیقت مطالعات نشان می‌دهند که کم‌آبی مزمن بدن علت رایج سردردهای تنشی و میگرنی است. تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که نوشیدن آب کافی علائم سردرد را در افراد دچار کم‌آبی طی ۳۰ دقیقه تا ۳ ساعت تسکین می‌دهد.

علاوه بر این کم‌آبی بدن می‌تواند تمرکز را مختل کرده و منجر به کج‌خلقی و زودرنجی شود که این موضوع سردرد را بدتر می‌کند. برای اینکه دچار سردرد ناشی از کم‌آبی بدن نشوید، در طول روز به اندازه‌ی کافی آب بنوشید. فقط به نوشیدن آب قناعت نکنید و مواد غذایی آبرسان را که در این مقاله ۱۷ ماده‌ی غذایی برای پیشگیری از کم‌آبی بدن در روزهای گرم معرفی کردیم، در رژیم غذایی خود جای دهید.

۲. منیزیم مصرف کنید

منیزیم یک ماده‌ی معدنی مهم است که در بسیاری از عملکرد‌های بدن از جمله کنترل قند خون و انتقال پیام‌های عصبی نقش دارد. نشان داده شده که منیزیم یک داروی مؤثر و بی‌خطر برای سردرد است‌. شواهد عنوان می‌کنند که کمبود منیزیم در افرادی که به‌طور مرتب دچار سردرد میگرنی می‌شوند، رایج‌تر از افرادی است که دچار این نوع سردرد نمی‌شوند.

مطالعات نشان داده‌اند که درمان سردرد از طریق مصرف ۶۰۰ میلی‌گرم منیزیم سیترات در روز به کاهش تعداد دفعات و شدت سردرد میگرنی کمک می‌کند. با این حال در نظر داشته باشید که مصرف مکمل‌های منیزیم ممکن است در بعضی از افراد منجر به مشکلات گوارشی مثل اسهال شود. بنابراین بهتر است برای درمان علائم سردرد، در ابتدا دوز کمتری از منیزیم را مصرف کنید.

۳. به اندازه‌ی کافی بخوابید

خواب تأثیر مستقیمی روی سلامتی بدن دارد. کمبود خواب می‌تواند منجر به مشکلات مختلف از جمله سردرد شود. محققان در یک مطالعه تعداد دفعات و شدت سردرد را در دو گروه از افراد بررسی کردند. گروه اول هر شب کمتر از ۶ ساعت می‌خوابیدند و گروه دوم خواب بیشتری نسبت به گروه اول داشتند.

نتایج این مطالعه نشان داد افرادی که کمتر می‌خوابیدند (گروه اول)، افزایش شدت و تعداد دفعات سردرد را تجربه کردند. با این وجود نشان داده شده که خوابیدن زیاد هم محرک سردرد است.

بنابراین خوابیدن به‌ اندازه‌ی کافی برای افرادی که می‌خواهند به‌طور طبیعی از ابتلا به سردرد پیشگیری کنند، ضروری است. توصیه می‌شود هر شب بین ۷ تا ۹ ساعت بخوابید.

۴. از مصرف مواد غذایی حاوی هیستامین زیاد پرهیز کنید

هیستامین یک ماده‌ی شیمیایی است که به‌طور طبیعی در بدن یافت می‌شود و در سیستم ایمنی، سیستم عصبی و دستگاه گوارش نقش دارد‌. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف هیستامین ممکن است در افرادی که به این ترکیب حساسیت دارند، منجر به میگرن شود.

بدن بعضی از افراد نمی‌تواند به‌درستی هیستامین را دفع کند، چون عملکرد آنزیم‌هایی که مسؤول تجزیه‌ی آن هستند، دچار اختلال است. اجتناب از مصرف مواد غذایی غنی از هیستامین ممکن است یک استراتژی مفید برای افرادی باشد که به‌طور مرتب دچار سردرد می‌شوند.

۵. از روغن‌های اسانسی استفاده کنید

۱۸ روش خانگی برای درمان فوری سردرد

روغن‌های اسانسی مایعاتی به‌شدت غلیظ هستند که ترکیبات خوشبویی دارند. این روغن‌ها فواید درمانی متعددی دارند و معمولا از آن‌ها به‌صورت موضعی استفاده می‌شود. هرچند بعضی از آن‌ها قابل بلعیدن هم هستند. روغن‌های اسانسی نعناع و اسطوخودوس به‌طور ویژه در درمان سردرد مؤثر هستند.

نشان داده شده که مالیدن روغن نعناع به شقیقه علائم سردردهای تنشی را کاهش می‌دهد. روغن اسطوخودوس هم در کاهش درد ناشی از سردرد میگرنی اثرگذار است. استفاده‌ی موضعی از این روغن روی لب بالا و همچنین استنشاق آن می‌تواند علائم میگرن را کاهش دهد.

۶. مکمل‌های ویتامین ب کمپلکس را مصرف کنید

ویتامین‌های ب یک گروه از ریزمغذی‌های محلول در آب هستند که در بسیاری از عملکردهای بدن نقش دارند. برای مثال این ویتامین‌ها مسؤول سنتز انتقال‌دهنده‌های عصبی هستند و به تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کنند. بعضی از انواع ویتامین‌های ب ممکن است از شما در برابر سردرد محافظت کنند.

چندین مطالعه نشان داده‌اند که مکمل‌های ویتامین ب ۱۲، ریبوفلاون (ب ۲)، ب ۱۲ و پیریدوکسین (ب ۶) ممکن است در کاهش علائم و درمان سردرد مفید باشند. ویتامین‌های ب کمپلکس حاوی تمام هشت گروه از ویتامین‌های ب هستند و استفاده از آن‌ها یک روش بی‌خطر و مقرون‌به‌صرفه برای درمان سردرد به شمار می‌رود.

مصرف روزانه‌ی ویتامین‌های ب بی‌خطر تلقی می‌شود، چون محلول در آب هستند و میزان اضافی‌اشان از طریق ادرار از بدن خارج می‌شود.

۷. برای تسکین درد از کمپرس سرد استفاده کنید

استفاده از کمپرس سرد ممکن است علائم سردرد را کاهش دهد. قرار دادن کمپرس سرد یا یخ روی ناحیه‌ی گردن و سر التهاب را کاهش می‌دهد و رگ‌های خونی را منقبض می‌کند که این موضوع در درمان سردرد و کاهش علائم آن مفید است. در یک مطالعه روی ۲۸ خانم نشان داده شد که قرار دادن بسته‌های ژله‌ای سرد روی سر، درد ناشی از میگرن را به‌طرز قابل‌توجهی کاهش داد.

می‌توانید کمپرس سرد را از بیرون تهیه کرده یا خودتان آن را در خانه درست کنید. برای درست کردن کمپرس سرد، ابتدا یک کیسه‌ی ضدآب را پر از یخ کنید و دور آن یک حوله‌ی نرم بپیچید. کمپرس را پشت گردن، سر یا شقیقه‌ی خود قرار دهید تا سردردتان بهبود پیدا کند.

۸. کوآنزیم کیوتن مصرف کنید

کوآنزیم کیوتن ماده‌ای است که به‌طور طبیعی توسط بدن تولید می‌شود. این ماده در تبدیل غذا به انرژی نقش دارد و به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف مکمل‌های کوآنزیم کیوتن ممکن است یک روش اثرگذار و طبیعی برای درمان سردرد باشند.

یک مطالعه روی ۸۰ نفر نشان داد که مصرف ۱۰۰ میلی‌گرم مکمل کوآنزیم کیوتن در روز تعداد دفعات، شدت و طول میگرن را کاهش داد. یک مطالعه‌ی دیگر روی ۴۲ نفر که به‌طور مرتب دچار میگرن می‌شدند به این نتیجه رسید که مصرف روزانه سه دوز ۱۰۰ میلی‌گرمی از کوآنزیم کیوتن به کاهش تعداد دفعات بروز میگرن و علائم مرتبط با آن مثل حالت تهوع کمک کرد.

۹. رژیم غذایی خاصی را دنبال کنید

مطالعات عنوان می‌کنند که ناتوانی در تحمل بعضی از مواد غذایی می‌تواند منجر به تحریک سردرد در بعضی از افراد شود. برای اینکه متوجه شوید کدام مواد غذایی باعث سردرد مکرر در شما می‌شوند، در رژیم غذایی خود مواد غذایی که فکر می‌کنید بیشترین ارتباط را با علائم سردرد دارند، حذف کنید.

شکلات، مرکبات و قهوه رایج‌ترین مواد غذایی هستند که توسط افراد مبتلا به میگرن به‌عنوان غذاهای محرک معرفی شده‌اند. در یک مطالعه‌ی کوچک نشان داده شد که دنبال کردن رژیم غذایی ذکر شده باعث کاهش تعداد دفعات بروز سردردهای میگرنی در شرکت‌کنندگان شد.

۱۰. چای کافئین‌دار یا قهوه بنوشید

۱۸ روش خانگی برای درمان فوری سردرد

مصرف نوشیدنی‌هایی مثل چای یا قهوه که حاوی کافئین هستند، ممکن است به درمان سردرد کمک کند. کافئین خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد، هوشیاری را افزایش می‌دهد و رگ‌های خونی را منقبض می‌کند که همه‌ی این‌ها اثرات مثبتی روی علائم سردرد دارند.

کافئین همچنین به افزایش اثربخشی داروهای رایج برای درمان سردرد مثل ایبوپروفن و استامینوفن کمک می‌کند. نشان داده شده که محرومیت از کافئین هم در صورت مصرف‌ مقدار زیادی از آن در طول روز می‌تواند باعث بروز سردرد شود. بنابراین افرادی که به‌طور مکرر دچار سردرد می‌شوند، باید به میزان کافئین مصرفی خود دقت ویژه‌ای کنند.

۱۱. طب‌سوزنی را امتحان کنید

در طب‌سوزنی برای تحریک بعضی از نواحی بدن، سوزن‌های نازکی وارد پوست می‌شوند. در بسیاری از مطالعات نشان داده شده که این روش درمانی با کاهش علائم سردرد ارتباط دارد. یک بررسی روی ۲۲ مطالعه که در مجموع روی بیش از ۴ هزار نفر انجام شد به این نتیجه رسید که طب‌سوزنی به اندازه‌ی داروهای رایج برای میگرن مؤثر است.

یک مطالعه‌ی دیگر به این نتیجه رسید که طب‌سوزنی مؤثرتر و بی‌خطرتر از توپیرامات بود. از این داروی ضدویروسی برای درمان سردرد میگرنی مزمن استفاده می‌شود. اگر به دنبال یک روش طبیعی برای درمان سردرد مزمن هستید، حتما طب‌سوزنی را امتحان کنید.

۱۲. با یوگا ریکس کنید

یوگا یک روش عالی برای کاهش استرس، افزایش انعطاف‌پذیری، کاهش درد و بهبود کلی کیفیت زندگی محسوب می‌شود. یوگا حتی ممکن است در کاهش شدت و تعداد دفعات سردرد هم اثرگذار باشد. یک مطالعه به بررسی اثرات یوگادرمانی روی ۶۰ فرد مبتلا به سردرد میگرنی مزمن پرداخت.

نتایج این مطالعه نشان داد که تعداد دفعات و شدت سردرد در گروهی که هم یوگا انجام دادند و هم داروهای مخصوص برای درمان سردرد را مصرف کردند، نسبت به کسانی که فقط دارو مصرف کردند، کاهش قابل‌توجهی داشت‌‌.

یک مطالعه‌ی دیگر به این نتیجه رسید افرادی که به‌ مدت ۳ ماه تمرینات یوگا را انجام دادند، در مقایسه با گروهی که به انجام این تمرینات نپرداختند، کاهش چشمگیر تعداد دفعات، شدت و علائم مرتبط را تجربه کردند.

۱۳. از بوهای تند دوری کنید

بوهای تند مثل بوی ادکلن یا محصولات تمیزکننده می‌توانند در بعضی از افراد منجر به سردرد شوند. یک مطالعه روی ۴۰۰ نفر که سردرد میگرنی یا تنشی را تجربه می‌کردند به این نتیجه رسید که بوهای تند مثل ادکلن معمولا باعث تحریک سردرد در شرکت‌کنندگان می‌شد.

حساسیت شدید به بو را «اسموفوبیا» می‌نامند که ابتلا به آن در افراد مبتلا به سردرد مزمن رایج است. اگر فکر می‌کنید به بو حساسیت دارید، از ادکلن، دود سیگار و غذاهایی که بوی تندی دارند دوری کنید تا احتمال ابتلا به میگرن در شما کاهش پیدا کند.

۱۴. داروهای گیاهی را امتحان کنید

بعضی از گیاهان مثل بابونه‌ی زرد یا باتربور ممکن است در کاهش علائم و درمان سردرد کمک‌کننده باشند. بابونه‌ی زرد یک گیاه‌ گلدار است که خواص ضدالتهابی دارد. بعضی از مطالعات عنوان می‌کنند که مصرف مکمل‌های بابونه‌ی زرد در دوز ۵۰ تا ۱۵۰ میلی‌گرم در روز ممکن است تعداد دفعات بروز سردرد را کاهش دهد. با این حال مطالعات دیگر فایده‌ای را در این زمینه پیدا نکرده‌اند.

ریشه‌ی گیاه باتربور هم مانند بابونه‌ی زرد اثرات ضدالتهابی دارد. چندین مطالعه نشان داده‌اند که مصرف عصاره‌ی گیاه باتربور در دوزهای ۵۰ تا ۱۵۰ میلی‌گرم در روز علائم سردرد را هم در بزرگسالان و هم در کودکان کاهش می‌‌دهد. مصرف بابونه‌ی زرد معمولا ‌بی‌خطر تلقی می‌شود؛ به‌‌شرطی که آن را به میزان توصیه شده مصرف کنید.

باتربور را با احتیاط مصرف کنید، چون نوع غیرخالص آن می‌تواند منجر به آسیب کبدی شود. علاوه بر این اثرات بلندمدت استفاده از این گیاه هم نامشخص است.

۱۵‌. از مصرف نیترات و نیتریت اجتناب کنید

۱۸ روش خانگی برای درمان فوری سردرد

نیترات و نیتریت نگهدارنده‌های رایج غذا هستند که به اقلامی مثل هات‌داگ، سوسیس و بیکن اضافه می‌شوند تا از طریق جلوگیری از رشد باکتری‌ها آن‌ها را تازه نگه دارند. نشان داده شده که مصرف مواد غذایی حاوی این نگهدارنده‌ها سردرد را در بعضی از افراد تحریک می‌کند.

نیتریت ممکن است از طریق باز ‌کردن رگ‌های خونی منجر به سردرد شود‌. برای اینکه مصرف نیتریت را به حداقل برسانید، گوشت‌های فرآوری شده‌ی کمتری مصرف کنید و در صورت امکان، محصولاتی را بخرید که فاقد آن هستند.

۱۶. چای زنجبیل بنوشید

ریشه‌ی زنجبیل حاوی ترکیبات مفید زیادی از جمله آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضدالتهابی است. یک مطالعه روی ۱۰۰ فرد مبتلا به سردرد میگرنی مزمن به این نتیجه رسید که مصرف ۲۵۰ میلی‌گرم پودر زنجبیل در کاهش درد میگرن به اندازه‌ی سوماتریپتان (داروی رایج برای سردرد) مؤثر بود.

علاوه بر این زنجبیل به کاهش حالت تهوع و استفراغ کمک می‌کند که از علائم رایج مرتبط با سردرد شدید به شمار می‌روند. می‌توانید پودر زنجبیل را در شکل کپسول مصرف کرده یا با ریشه‌ی زنجبیل تازه، چای درست کنید.

۱۷. ورزش کنید

یکی از ساده‌ترین روش‌‌ها برای کاهش تعداد دفعات و شدت سردرد، انجام فعالیت‌های بدنی است. یک مطالعه روی ۹۱ نفر به این نتیجه رسید که ۴۰ دقیقه دوچرخه‌سواری برای سه بار در هفته، در کاهش تعداد دفعات سردرد مؤثرتر از تکنیک‌های ریلکسیشن بود.

یک مطالعه‌ی بزرگ‌مقیاس دیگر روی بیش از ۹۲ هزار نفر نشان داد که سطح پایین فعالیت بدنی به‌طور مشخص با افزایش احتمال ابتلا به سردرد ارتباط داشت.

روش‌های زیادی برای افزایش فعالیت بدنی وجود دارد. یکی از آسان‌ترین روش‌ها این است که بیشتر پیاده‌روی کنید. به جای اینکه همیشه از خودروی شخصی یا وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده کنید، گاهی اوقات مسیرهای نسبتا نزدیک را پیاده بروید.

۱۸. رژیم غذایی بدون گلوتن را دنبال کنید

افرادی که به گلوتن حساسیت دارند، با مصرف مواد غذایی حاوی گلوتن دچار سردرد می‌شوند‌. نتایج مطالعات مختلف نشان می‌دهند که افراد مبتلا به بیماری سلیاک سردرد میگرنی معمولا بعد از قطع مصرف گلوتن، کاهش چشمگیر تعداد دفعات و شدت سردرد را تجربه می‌کنند.

ممکن است دچار بیماری سلیاک نباشید، اما به گلوتن حساسیت داشته باشید و به همین دلیل دچار سردرد شوید. اگر این‌طور است، لازم نیست به‌طور کامل مصرف گلوتن را قطع کنید. در عوض میزان گلوتن مصرفی خود در طول روز را کاهش دهید. برای درمان سردرد، ابتدا به مدت سه هفته رژیم غذایی بدون گلوتن را دنبال کنید.

سپس مواد غذایی حاوی گلوتن را به‌تدریج به رژیم غذایی خود اضافه کنید. بعد از اضافه کردن گلوتن بیشتر به رژیم غذایی، به احساسی که بعد از مصرف آن پیدا می‌کنید، دقت کنید‌. سعی کنید یک میزان متعادل را برای مصرف گلوتن پیدا کنید.

۴ نوع مختلف سردرد و نحوه‌ی درمان آن

هر نوع سردرد روش‌های درمانی مختلفی دارد. در واقع شاید بهتر باشد که اینگونه آن را بیان کرد، زمانی‌که دو بیمار، درد سردرد خود را یکسان توصیف می‌کنند، لزوما از درمان سردرد مشابهی تسکین نمی‌یابند. بنابراین اغلب برای یافتن گزینه‌های درمانی موثر به یک فرآیند آزمون و خطا نیاز داریم. در ادامه به برخی از روش‌های درمانی سردرد اشاره خواهیم کرد:

  • درمان سردردهای عصبی (تنشی)

  • درمان سردردهای میگرنی

  • درمان سردردهای شدید یا خوشه‌ای

  • درمان سردردهای سینوسی

۱. درمان سردردهای عصبی

سردردهای تنشی شایع‌ترین نوع سردرد در بین بزرگسالان و نوجوانان هستند. آن‌ها باعث درد خفیف تا متوسط می‌شوند و به‌مرور زمان می‌آیند و می‌روند. این نوع سردردها به‌طور معمول علایم دیگری ندارند.

اگر هر چند وقت یکبار دچار سردرد تنشی می‌شوید، مسکن‌های بدون نسخه مانند ناپروکسن، استامینوفن و ایپوبروفن ممکن است به‌طور موثر درد شما را درمان کنند. اگرچه گاهی این سردردها ناشی از کم‌آبی، گرسنگی و کم‌خوابی است، پس به این موارد توجه لازم را داشته باشید.

در صورتی‌که مسکن‌ها برای درد شما موثر نباشند، مصرف برخی از داروهایی که برای درمان افسردگی تجویز می‌شوند، ممکن است باعث کاهش درد شما شود. البته این قرص‌ها نیازمند مشورت با یک روانپزشک است و از مصرف خودسرانه‌ی آن پرهیز کنید.

طب‌سوزنی، روش دیگری برای درمان سردردهای تنشی محسوب می‌شود. همچنین گرفتن دوش آب گرم یا قراردادن یک کیسه‌ی یخ به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه به‌صورت چندین بار در طول روز روی سرتان، احتمالا نتیجه‌ی خوبی برای شما به دنبال داشته باشد.

۲. درمان سردردهای میگرنی

۱۸ روش خانگی برای درمان فوری سردرد

سردردهای میگرنی اغلب به‌عنوان درد تپنده و ضربان‌دار توصیف می‌شوند. آن‌ها می‌توانند از ۴ ساعت تا ۳ روز طول بکشند و معمولا یک تا چهار بار در ماه بروز پیدا می‌کنند. همچنین سردردهای میگرنی همراه با درد و علایم دیگری مانند حساسیت به نور، صدا یا بو هستند. حالت تهوع یا استفراغ، از دست دادن اشتها و ناراحتی معده یا شکم درد نیز از نشانه‌های دیگر این نوع سردرد محسوب می‌شوند.

بروز سردردهای میگرنی در کودکان نیز، ممکن است همراه با رنگ‌پریدگی، احساس سرگیجه و تاری‌دید و تب و ناراحتی معده باشد. البته تعداد کمی از میگرن‌های کودکان شامل علایم گوارشی مانند استفراغ است که به‌طور تقریبی یک‌بار در ماه اتفاق میفتد.

برای درمان این نوع سردردها، بسیاری از افرادی که میگرن دارند با مصرف مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن، آسپرین و ایبوپروفن و… می‌توانند تا حدی به کاهش علایم میگرن کمک کنند. البته باید به این نکته توجه داشت که اگر این مسکن‌ها در اولین نشانه‌های حمله‌ی میگرنی مصرف شوند، بیشترین تأثیر را خواهند داشت.

در صورتی‌که شما دچار میگرن‌های شدید می‌شوید و مسکن‌ها به کاهش درد شما کمک نمی‌کنند، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

۳. درمان سردردهای خوشه‌ای

این سردردها که به‌عنوان شدیدترین نوع سردرد به شمار می‌روند، معمولا باعث ایجاد درد شدید در پشت یا اطراف یک چشم می‌شوند. همچنین آن‌ها می‌توانند ضربان‌دار یا ثابت باشد. درواقع درد در این نوع سردرد آنقدر بد و شدید است که بیشتر افراد مبتلا به سردردهای خوشه‌ای نمی‌توانند یک‌جا بنشینند و اغلب در طول حمله حرکت می‌کنند. در کنار درد، پلک افتاده، چشم قرمز و مردمک چشم نیز کوچک‌تر می‌شود.

به‌دلیل اینکه این نوع سردردها به‌طور معمول به‌صورت گروهی اتفاق میفتند، به آن‌ها سردردهای خوشه‌ای می‌گویند. در واقع ممکن است آن‌ها را یک تا سه‌بار در روز در طول یک دوره‌ی خوشه‌ای که احتمالا ۲ هفته تا ۳ ماه طول می‌کشد، تجربه کنید. هر حمله‌ی سردرد ۱۵ دقیقه تا ۳ ساعت خواهد بود و می‌توانند شما را از خواب بیدار کنند. سردردها ممکن است برای ماه‌ها یا سال‌ها به‌طور کامل ناپدید شوند و بعدها مجدد عود کنند. همچنین مردان سه تا چهار برابر بیشتر از زنان به آن مبتلا می‌شوند.

سردردهای خوشه‌ای تهدیدکننده‌ی زندگی نیستند، اما می‌توانند باعث درد شدید شوند و به‌طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی افراد تأثیر بگذارند. مسکن‌های بدون نسخه برای سردردهای خوشه‌ای مؤثر نیستند، زیرا تاثیر آن‌ها بسیار کند است. در عوض، باید از یک یا چند درمان تخصصی کمک بگیرید.

۳ درمان اصلی برای تسکین درد در صورت مصرف بلافاصله پس از شروع سردردهای خوشه‌ای عبارت‌اند از:

  • تزریق سوماتریپتان: که می‌توانید تا دو بار در روز به خودتان تزریق کنید.
  • اسپری بینی سوماتریپتان یا زولمیتریپتان: که در صورت عدم تمایل به تزریق می‌توان از آن استفاده کرد.
  • اکسیژن درمانی: جایی که اکسیژن خالص را از طریق ماسک تنفس می‌کنید.

این درمان‌ها معمولا درد ناشی از سردردهای خوشه‌ای را در عرض ۱۵ تا ۳۰ دقیقه تسکین می‌دهند.

۴. درمان سردردهای سینوسی

۱۸ روش خانگی برای درمان فوری سردرد

با سردردهای سینوسی، درد عمیق و مداومی را در استخوان گونه، پیشانی یا روی پل بینی خود احساس می‌کنید. همچنین آن‌ها زمانی اتفاق میفتند که حفره‌هایی در سر شما به نام سینوس‌ها ملتهب می‌شوند. درد معمولا با سایر علایم سینوسی مانند آبریزش بینی، پری گوش، تب و صورت متورم همراه است. سردرد سینوسی واقعی از عفونت سینوسی ناشی می‌شود، بنابراین برخلاف ترشحات شفاف در سردردهای خوشه‌ای یا میگرنی، ترشحاتی که از بینی خارج می‌شوند، به‌طور معمول به رنگ زرد یا سبز خواهند بود.

مصرف آنتی‌بیوتیک، آنتی‌هیستامین یا ضداحتقان بینی استنشاقی برای مدت کوتاهی می‌تواند به کاهش درد شما کمک کند. همچنین می‌توانید از مسکن‌ها استفاده کنید و اگر کمکی نکردند، پزشک می‌تواند کورتیکواستروئیدها را برای کاهش التهاب در سینوس‌ها تجویز کند.

ترفندهای ساده در خانه، مانند نوشیدن مایعات بیشتر یا اسپری بینی آب شور، احساس بهتری به شما خواهد داد.

اگر داروهای ضد احتقان و مسکن را خیلی زیاد مصرف کنید، ممکن است دچار سردرد ناشی از مصرف بیش‌ازحد دارو شوید. داروهای ضد احتقان همچنین می‌توانند فشار خون شما را افزایش دهند، بنابراین اگر فشار خون بالا دارید، قبل از مصرف با پزشک خود صحبت کنید. در موارد نادر، پزشک ممکن است جراحی سینوس را برای برداشتن پولیپ یا بازکردن سینوس‌های کوچک یا دائما متورم توصیه کند.

کلام آخر

متأسفانه بسیاری از افراد مدام دچار سردرد می‌شوند. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، می‌توانید روش‌های خانگی را برای درمان سردرد به کار بگیرید. یوگا، مصرف مکمل‌ها، روغن‌های اسانسی و ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی همگی از جمله روش‌های طبیعی، بی‌خطر و اثرگذار برای کاهش علائم سردرد محسوب می‌شوند.

گاهی اوقات باید از روش‌های سنتی مثل دارو استفاده کنید. با این حال در بیشتر مواقع می‌توانید از روش‌های طبیعی برای درمان و پیشگیری از سردرد کمک بگیرید. شما برای درمان سردرد چه روش خانگی تأثیرگذاری را سراغ دارید؟ پیشنهادات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو