زودپک؛ کارتن سازی با قیمت مناسب

زودپک؛ کارتن سازی با قیمت مناسب


منبع: فوت و فن

22

1401/8/15

09:49


کارتن‌سازی فعالیتی است که تولیدکنندگان در آن می‌توانند انواع بسته را در سایزهای مختلف طراحی و تولید کرده و در اختیار مشتری قرار دهند.

زودپک؛ کارتن سازی با قیمت مناسب

می‌دانید که برای جابه‌جایی بسیاری از محصولات نیاز داریم تا آن‌ها را درون کارتن قرار دهیم، زیرا این محصول با ساختاری که دارد، به‌خوبی از لوازم ما نگه‌داری خواهد کرد. کارتن‌سازی فعالیتی است که تولیدکنندگان در آن می‌توانند انواع بسته را در سایزهای مختلف طراحی و تولید کرده و در اختیار مشتری قرار دهند. اینکه روند کارتن سازی به چه شکلی انجام می‌شود، موضوعی است که ما در این مطلب، به آن خواهیم پرداخت. در ادامه نیز به معرفی دو نوع محصول، با عنوان‌های کارتن پستی سایز نیم و پاکت پستی ملخی پرداخته و موارد مصرف آن را با شما در میان خواهیم گذاشت.

کارتن سازی به چه روشی انجام می‌شود؟

شاید تاکنون به این موضوع توجه نکرده باشید. ولی کارتن سازی یکی از صنایع مهم کشور به‌شمار می‌آید با صنایع مختلفی موازی و در ارتباط است. به‌عنوان مثال، این صنعت هم مسیر با صنعت کشاورزی و غذایی پیش می‌رود و تولید کارتن برای این دو صنعت بسیار ضروری است. شاید در گذشته به دلیل نبود امکانات کافی به این مورد کمتر بها داده می‌شد. اما امروزه وجود دستگاه‌های مختلف و کارآمد سبب شده به این صنعت در کشور توجۀ زیادی نشان داده شود.

گفتنی است که کارتن‌ها عمدتاً از سه لایه کاغذ ساخته می‌شوند که دو لایۀ رویی و زیری آن، کاغذ لاینر یا صاف است و از کاغذ کنگره‌دار یا فلوتینگ برای لایۀ میانی استفاده می‌شود. حال برای آن‌که بدانید چه مراحلی انجام می‌شود تا یک کارتن در کارگاه کارتن سازی آماده شود، پیشنهاد می‌کنیم مراحل زیر را بخوانید:

۱) مرحلۀ اول:

تولیدکنندگان شروع به تهیۀ خمیر برای ورق‌های کارتنی می‌کنند که خود به دو مرحله تقسیم می‌شود. طبق این فرآیند برای تولید خمیر، یا مواد اولیه از خود درختان تامین شده و یا از مواد ضایعاتی مانند کارتن‌ها برای این امر استفاده می‌شود. با استفاده از هر یک از این مواد، می‌توان مواد اولیۀ کارتن سازی را فراهم کرد. اما طبیعی است خمیری که به‌طور مستقیم از تنۀ درختان تهیه شده باشد، بسیار باکیفیت‌تر از خمیری است که از مواد ضایعاتی به‌دست آمده‌است.

۲) مرحلهٔ دوم:

خمیری که به‌دست آمده‌است، توسط دستگاه‌های مخصوصی به ورق‌های نازک تبدیل می‌شود که ابعاد آن‌ها براساس میزان پرمصرف یا کم‌مصرف بودن کارتن تعیین می‌شود. به‌عنوان مثال، طول این ورق‌های کارتن ۹۰، ۱۰۰ و ۱۱۰ سانتی‌متر بوده و طولی که برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، عمدتاً متناسب با اندازه‌ای است که مشتری سفارش داده‌است.

۳) مرحلهٔ سوم:

هنگامی که ورق از خمیر تهیه شد، نوبت به چاپ روی آن می‌رسد و طرح و رنگ موردنظر مشتری روی آن درج می‌شود. شایان ذکر است که چاپ روی کارتن تنها به یک روش انجام نمی‌شود و مدل‌های متنوعی برای این کار وجود دارد، زیرا هر کارتنی کاربرد مخصوص به خود را دارد. به‌عنوان مثال، ممکن است کارتن‌ها با استفاده از چاپ فلکسو طرح لازم را به خود بگیرند که البته شفافیت خوبی ندارد و به روش مستقیم و بسیار ساده روی کارتن درج می‌شود. اما برخلاف آن، چنانچه در کارتن سازی از چاپ افست استفاده شود، می‌توان آن را لمینیت هم کرد که طبیعتاً ساخت کارتن به این روش، تأثیر و نقش بهتری در صنعت صادرات خواهد داشت.

۴) مرحلهٔ چهارم:

زمان آن می‌رسد که کارتن‌ها براساس ابعاد و اندازه‌ای که برایشان در نظر گرفته شده‌است برش داده شوند. در این مرحله، برای برش زدن، از دو روش خط و چاک و دایکات استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال، از روش خط و چاک برای تهیۀ کارتن‌هایی مانند کارتن موز استفاده می‌شود، اما در روش دایکات، ورق‌های کارتن توسط قالب خاصی که برای آن در نظر گرفته شده‌است برش زده می‌شوند. از این روش در کارتن سازی، اغلب برای جعبه‌های لمینیتی استفاده می‌کنند. مضاف بر اینکه سرعت این نوع برش بسیار بالا بوده و می‌توان تعداد کارتن‌های زیادی را با تیراژ بالا در این روش آماده کرد.

۵) مرحلهٔ پنجم:

چاک‌هایی که در مرحلۀ برش، به ورق‌های کارتن زده شده‌است، با استفاده از دستگاه لب چسب به یکدیگر چسبانده می‌شوند تا شکل نهایی کارتن به‌دست آید.

دو محصول پرکاربرد در شرکت کارتن سازی

۱) کارتن پستی سایز نیم:

این محصول را می‌توان یکی از پرمصرف‌ترین کارتن‌ها در صنایع بست‌بندی به شمار آورد، زیرا می‌توان آن را در ابعاد و اندازه‌های متنوعی تهیه کرد. در کارگاه‌های کارتن سازی، این محصول از ورق‌های کارتن کنگره‌دار تولید می‌شود و بیشتر برای جابه‌جایی کالا، بخصوص در شرکت پست، به‌کار گرفته می‌شود. ازجمله ویژگی‌های این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • می‌تواند آن را به‌صورت عمده سفارش داد و خریداری کرد.
  • کارتن پستی سایز نیم اگر دارای ابعاد کوچکی باشد، از ورق سه لایه و چنانچه در سایزهای بزرگ‌تری ساخته شود، از ورق‌های 5 لایه برای آن استفاده می‌شود.
  • می‌توان از شرکت کارتن سازی درخواست کرد تا متناسب با محتوای مرسولات پستی، از تنوع بالایی در رنگ و چاپ استفاده کنند.
  • استحکام این نوع کارتن‌ها در برابر پرتاب، کوبیده شدن و فشار از جهات مختلف بسیار بالاست.
  • در کارتن سازی، لایهٔ بیرونی قوی‌تر انتخاب می‌شود، زیرا برچسب‌ها و هولوگرام‌ها روی این لایه چسبانده می‌شوند.
  • برای کارتن پستی سایز نیم، از ضربه‌گیر جهت پر کردن فضاها و گپ‌های موجود در بسته استفاده می‌شود.
  • در برابر رطوبت زیاد از مقاومت خوبی برخوردارند.
  • کارتن‌ها را می‌توان با طول و عرض و عمق مختلفی ساخت تا بتوانند به خوبی محصول را در بر بگیرند.
  • برای استحکام بیشتر کارتن‌ها، از نوار چسب مخصوص برای کنج‌ها استفاده می‌شود.

۲) پاکت پستی ملخی:

این نوع پاکت یک بسته‌بندی ساده و معمولی به شمار می‌آید و حتماً از آن برای جاهای مختلف، مانند نگه‌داری اسناد و پول، به‌عنوان پاکت‌نامه استفاده کرده‌اید. پاکت پستی ملخی از مواد صاف و نازک ساخته می‌شود و طراحی آن به‌صورتی است که یک شی مسطح مانند نامه یا پول و کارت را می‌توان در آن قرار داد. این پاکت دارای ابعاد استانداردی است و در سایز 24 ×11 سانتی‌متر تولید می‌شود. ویژگی این پاکت‌ها در این است که در کارگاه‌های کارتن سازی و تولید پاکت می‌توان آن را در رنگ‌های متنوعی تهیه کرد. عموماً نوع دربی که برای پاکت ملخی طراحی می‌شود، مدل‌های مختلفی از قبیل لبه صاف، لبه تیز، لبه گرد و لبه ذوزنقه دارد که می‌توان براساس خواست و نیاز مشتری آن‌ها را آماده کرد. شرکت‌ها، سازمان‌ها، فروشگاه‌ها، ادارات و دفترخانه‌ها بیشترین مشتریان استفاده از پاکت پست ملخی هستند.

جمع‌بندی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، صنعت کارتن سازی یکی از صنایع پر کاربرد در هر کشوری به شمار می‌آید که ممکن است تا حدی نادیده گرفته شود. اما مسلم است که بدون وجود کارتن در ابعاد بزرگ تا کوچک، عملاً حمل‌و‌نقل و جابه‌جایی بسیاری از محصولات و کالاها غیرممکن می‌شود، بنابراین چنانچه برای کسب‌و‌کار خود به این محصول نیاز دارید، بهتر است به جای خرید از واسطه، درخواست ساخت آن را با هزینۀ کمتر و به‌صرفه‌تر، به شرکت‌های کارتن سازی، بخصوص شرکت زودپک بسپارید، زیرا قیمت محصولات این شرکت بسیار به‌صرفه بوده و نسبت به کارخانه‌جات دیگر مناسب‌تر است. مضاف بر اینکه چنانچه امروز محصول موردنظر خود را سفارش دهید، می‌توانید آن را چند ساعت بعد جلوی درب محل کار خود دریافت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو